تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دل است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802516094




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امنیت غذایی در صف نخست اقتصاد مقاومتی/ تخصص در پیکره منابع طبیعی کشور جایگاهی ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > البرز گزارش خبری/
امنیت غذایی در صف نخست اقتصاد مقاومتی/ تخصص در پیکره منابع طبیعی کشور جایگاهی ندارد
کرج - خبرگزاری مهر: دومین همایش ملی انجمن های علمی دانشجویی رشته های کشاورزی و منابع طبیعی در حالی با تعدادی کم شمار برگزار شد که وجود متناقض ترین قانونها در بخش منابع طبیعی، حوزه های کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان بسترهای اقتصاد مقاومتی، پیگیری طرح جامع منابع طبیعی در مجلس از مهمترین مباحث این همایش بود.



به گزارش خبرنگار مهر، دومین همایش ملی انجمن های علمی دانشجویی رشته های کشاورزی و منابع طبیعی با حضور غلامرضا نوری نائی رئیس کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، عباسعلی زالی معاون مرکز ملی تدوین و طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، علی سلاجقه رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی و تنی چند ار دانشجویان و دانش آموختگان رشته های کشاورزی و منابع طبیعی ظهر چهارشنبه در پردیس کشاورزی دانشگاه تهران واقع در کرج آغاز شد. در این همایش سلاجقه با اشاره به تغییرات اقلیمی که به ویژه طی سالیان اخیر رخ داده، اظهار داشت: یک اصل کلی وجود دارد و آن لزوم تطبیق انسانها با طبیعت است این در حالی است که شرایطی به وجود آورده ایم و کار را به جایی رسانده ایم که طبیعت خود را باید با ما تطبیق دهد. وی با بیان اینکه ضعف ها زیادی در بحثهای تشکیلاتی، تقنینی و حقوقی در حوزه منابع طبیعی در کشور دیده می شود، گفت: با توجه به اینکه مدیریت 85 درصد کشور به عهده منابع طبیعی است، به نوعی متمول ترین سازمان محسوب می شود اما در مقام اجرا مظلوم ترین بخش است. وی تصریح کرد: جای تعجب و گله است که به رغم اهمیت محیط زیست و منابع طبیعی، نمایندگان مجلس بحث ادغام سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و اداره آن به عنوان زیرمجموعه ای از وزارت جهاد کشاورزی را مطرح کرده اند. منابع طبیعی و محیط زیست زیرمجموعه ولی فقیه اداره شوند سلاجقه گفت: در بحث قوانین بیشترین تراکم و در عین حال متناقض ترین قانونها در بخش منابع طبیعی است که این حیطه را دچار مشکل کرده و نیازمند اصلاح و بازنگری است. در حوزه مسائل حقوقی نیز 230 هزار پرونده در این بخش موجود و در انتظار حکم دادگاه است. این کارشناس منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه منابع طبیعی جزو انفال محسوب می شود، اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع و اینکه اداره انفال تشکیلاتی قوی می طلبد پیشنهاد می کنم این بخش زیر نظر رهبری قرار گرفته و سایر دستگاههای اجرایی همسو با آن حرکت کنند.

وی تاکید کرد: معتقدم برای نجات منابع طبیعی و محیط زیست این دو مجموعه زیرمجموعه ولی فقیه اداره شوند. سلاجقه آب، خاک، باد و هوا را زیرساختهای اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: در این بخش نیازمند فرهنگسازی به ویژه از سوی مسئولان هستیم. ضرورت فرهنگسازی در حوزه منابع طبیعی و کشاورزی بین مسئولان اولویت دارتر از مردم رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در بخشی دیگر از سخنانش فرهنگسازی را مهم دانست و با تاکید بر لزوم ورود جدی وزارتخانه و مجلس به این بخش اذعان داشت: فرهنگسازی در بین مسئولان باید در اولویت قرار گیرد. وی با انتقاد از فقدان نیروهای متخصص و کارآمد در سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری تصریح کرد: متاسفانه در پیکره منابع طبیعی کشور تخصص جایگاهی ندارد و نیروهای موجود ناکارآمد هستند در حالیکه می توانیم با به کارگیری دانش آموختگان و فارغ التحصیلان پرشمار رشته های مرتبط تحولی در این بخش ایجاد کنیم. این مسئول افزود: در حالیکه در هر 10 هزار هکتار یک نیروی حفاظتی مورد نیاز است هم اکنون یک نیروی حفاظتی در هر 66 هزار هکتار داریم. وی ضعف مدیریت حوزه آبخیز، فرسایش زیاد خاک و رسوب دهی فراوان را از دیگر مشکلات این بخش برشمرد و خواستار پیگیری قانون جامع منابع طبیعی و آبخیزداری توسط نمایندگان مجلس شد که به رغم کار فراوان بر روی آن، متوقف شده است. وی در پایان مدیریت همه سو نگر منابع حوزه آبخیز را ضروری دانست و گفت: اگر زیربنا خراب باشد کار روبنایی به سرانجام نخواهد رسید.

بستر اصلی اقتصاد مقاومتی، منابع طبیعی و کشاورزی است عباسعلی زالی معاون مرکز ملی تدوین و طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در ادامه این همایش سخنرانی کرد و با تاکید بر اینکه پرداختن به مسئله کشاورزی و منابع طبیعی امری اجتناب ناپذیراست، گفت: احادیث بسیاری در رابطه با چگونگی بهره برداری از منابع خدادادی نقل شده و رهنمودهای امام و رهبری نیز در این ارتباط روشنگر است. وی با بیان اینکه افزایش جمعیت و تامین و سلامت غذایی باید در اولویت قرار بگیرد که از طریق اقتصاد مقاومتی میسر است، گفت: بستر اصلی اقتصاد مقاومتی و حماسه اقتصادی، کشاورزی و منابع طبیعی است. زالی افزود: با توجه به اینکه عناد استکبار روز به روز مشهودتر می شود ما باید روی پای خود بایستیم و در اقتصاد مقاومتی حماسه بیافرینیم. وی پیاده کردن روشهای علمی در کشاورزی را ضروری دانست و گفت: باید تشکلها و بخش خصوصی برای ورود به حوزه منابع طبیعی و کشاورزی فعال شوند و این حرکت از پردیس کشاورزی آغاز شده است. 13 درصد اقتصاد کشور متاثر از بخش کشاورزی است در ادامه این همایش غلامرضا نوری نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی برای سخنرانی پشت تریبون حاضر شد. وی این همایش را گامی برای ورود به عرصه نظام نوآوری در کشور دانست و گفت: سه بخش صنعت، دولت و دانشگاه باید در استقرار نظام نوآوری که شاید تنها راه توسعه و پیشرفت کشور است با یکدیگر در تعامل باشند. وی با بیان اینکه باید جایگاه بخش کشاورزی در فرهنگ عمومی را مشخص کنیم به تعداد کم شمار حاضران در این همایش اشاره کرد و اظهار داشت: در این شرایط چه انتظاری از وزارتخانه ها و سایر تشکلها برای حمایت از این بخش داریم. نوری ادامه داد: یکی از مشکلات در سالهای گذشته دیوار آهنین کنکور بود که بسیاری از افراد بدون علاقه و تنها به صرف شکستن این سد وارد دانشگاه ها شدند حال آنکه علاقه به رشته باید پایه و اساس ورود به دانشگاه باشد. از طرفی هجوم غربزدگی موجب ایجاد نوعی دافعه به بخش کشاورزی شد اما اهمیت امنیت غذایی سبب شده دوباره به این بخش توجه ای جدی شود.

امنیت غذایی در صف نخست اقتصاد مقاومتی وی با اشاره به اقتصاد مقاومتی و لزوم جدی گرفتن آن از سوی تمام مردم گفت: بخش کشاورزی به عنوان بستر و پایه در اقتصاد مقاومتی مطرح است و امنیت غذایی در صف نخست این اقتصاد قرار دارد. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: 13 درصد از اقتصاد کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر بخش کشاورزی است و انتظار می رود با علمی کردن این بخش بتوان سهم آن را در اقتصاد بیشتر کرد. نوری نقش دانشگاهها و مراکز علمی را در پیشبرد برنامه های اقتصاد مقاومتی اثرگذار دانست و گفت: این مراکز باید در تمام بخش ها به ویژه عرصه کشاورزی به کمک مسئولان بیایند. طرح جامع منابع طبیعی در مجلس دنبال می شود وی با بیان اینکه در یک دهه اخیر جهان با بحران های اقتصادی مواجه شده، افزود: اقتصاد مقاومتی، می تواند راهبردی اساسی برای برون رفت کشوراز مشکلات اقتصادی باشد که ایران اسلامی را از تاثیر منفی اقتصاد جهان، حفظ کند. این مسئول با اشاره به بررسی طرح "جامع منابع طبیعی" در مجلس شورای اسلامی افزود: مقابله با عوامل تخریب منابع طبیعی از مفاد این طرح است که تصویب سریع آن در مجلس ضروری است. وی گفت: این طرح با رویکرد صیانت، حفظ و احیای منابع طبیعی، اعمال برخوردهای بازدارنده، سنجیده تر شدن نظام واگذاری و بهره برداری از منابع طبیعی و... دنبال می شود. نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به مصرف 93 درصد آب کشور در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت : طبق پیش بینی ها به احتمال در 20 سال آینده با کاهش منابع آب مواجه می شویم که باید روش های موثری برای استفاده بهینه از آب انتخاب کنیم.

85 درصد هزینه آبیاری تحت فشار را دولت تامین می کند نوری یادآور شد: در حال حاضر سرانه آب کشور هزار و 700 مترمکعب است و 9 میلیارد مترکعب کسری آب داریم. وی توسعه آبیاری تحت فشار، در نظر گرفتن تسهیلات و اقدامات تشویقی برای ترغیب کشاورزان به استفاده از سیستم های آبیاری نوین و کاهش مصرف را از راههای مصرف بهینه آب در کشور دانست و افزود:  دولت در بودجه امسال برای تشویق کشاورزان به آبیاری تحت فشار 85 درصد هزینه ها را متقبل شده و تامین 15 درصد هزینه به عهده کشاورزان است. وی پیگیری قانون افزایش بهره وری برای توسعه بخش کشاورزی، اصلاح قانون ایمنی زیستی و اصلاح قانون نظام مهندسی و منابع طبیعی که محیط زیست نیز به آن افزوده می شود را از اقدامات مجلس در حمایت از کشاورزی و منابع طبیعی برشمرد و گفت: مجموعه این فعالیتها برای این است که سرنوشت بخش کشاورزی را فارغ التحصیلان و دانش آموختگان این رشته تعیین و با کاهش تصدیگری دولت خودشان در این بخش کارآفرینی کنند.


۱۳۹۲/۱۲/۸ - ۱۰:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن