تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803669158




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محیط بانان بی دفاعی که قربانی سکوت قانون می شوند/ بازگشت مردم بشاگرد به وضعیت کپرنشینی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها منتخب گزارش استان ها/
محیط بانان بی دفاعی که قربانی سکوت قانون می شوند/ بازگشت مردم بشاگرد به وضعیت کپرنشینی
گروه استان ها- خبرگزاری مهر: محیط بانان بی دفاعی که قربانی سکوت قانون می شوند، بازگشت مردم بشاگرد به وضعیت کپرنشینی، درياچه ای که به دشت نمک تبدیل شد و 11 سال گذشت، اما تخت سلیمان جایگاه جهانی نیافت از مهمترین گزارش های استانهای مهر در این هفته بوده است.



محیط بانان بی دفاعی که قربانی سکوت قانون می شوند/ 113 شهید محیط زیست در سی سال گذشته هجوم شکارچیان غیرمجاز و رفتارهای غیر انسانی این افراد همواره در استان گلستان تبعات محیط زیستی و انسانی فراوانی را به دنبال داشته است که در آخرین مورد منجر به ضرب و شتم دو محیط بان بی سلاح توسط تبر و چاقو شده است. صدای شلیک گلوله شنیده می شود. اطمینان دارند مربوط به شکارچی است و به همین دلیل به سمت محل صدا حرکت می کنند. تجهیزات درست و حسابی به همراه ندارند تا بتوانند از دور شکارچی ها را رصد کنند ولی چاره ای نیست. باید به سمت آن ها بروند چون محیط بان هستند و وظیفه آن ها حفاظت است. صدای شلیک گلوله نشان از وجود سلاح گرم است و این در حالی است که آن ها حتی سلاح سرد هم ندارند. مهدی مجنی پور و محمد تمسکنی دو محیط بانی هستند که جمعه گذشته با دست خالی به سمت شکارچیان غیر مجازی رفتند که سلاح گرم به همراه داشتند و پس از درگیری و ضرب و شتم به دلیل اصابت ضربات چاقو و تبر به بدن آن ها راهی بیمارستان شدند و هم اکنون نیز در بیمارستان 5 آذر گرگان بستری هستند. از نظر جسمی وضعیت مهدی مجنی پور بهتر است و در بخش جراحی مردان بستری است ولی تمسکنی وضعیت مناسبی نداشت و بعد از 2 روز بستری در آی سی یو از شب گذشته وارد بخش جراحی مردان شده است.

سایه کم آبی بر عشایر"دریلا"درکنار چاههای نفت/ پروژه های آبرسانی در تعطیلی در منطقه عشایری "دریلای" شهرستان گچساران، لوله های انتقال و دود و شعله چاههای نفت بیش از هر چیز خودنمایی می کند اما در کنار آن کم آبی بر زندگی عشایر ساکن در این منطقه سایه انداخته است. گچساران را اگر چه با نفت و گازش می شناسند و بام نفتی ایران لقب گرفته اما یکی از زیستگاههای مهم عشایری در فصول سرد سال است. این شهرستان که در نیمه گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد علاوه بر آنکه یک چهارم نفت و گاز کشور را تولید می کند، دارای مراتع سرسبزی است که در پاییز و زمستان بیش از 11هزار جمعیت عشایر بویراحمد و قشقایی از استانهای کهگیلویه و بویراحمد، فارس و اصفهان را در قشلاقهای خود جای می دهد. جلوگیری از خام فروشی در خم بی‌پولی گیر کرد/ کرمان در انتظار راه‌اندازی کارخانه‌های فولاد در حالی کلنگ شش کارخانه فولاد در استان کرمان به زمین خورده است که راه اندازی این واحدهای صنعتی کرمان را به قطب تولید فولاد تبدیل خواهد کرد با این وجود کمبود اعتبار و کندی اجرای پروژه ها زمان به بهره برداری رسیدن این پروژه ها را در پرده ابهام فرو برده است. استان کرمان با دارا بودن معادن سنگ آهن جلال آباد در زرند و معدن گل گهر سیرجان یکی از بزرگترین ذخایر سنگ آهن خاورمیانه را در خود جای داده است اما سالهاست این معادن کاری به جز خام فروشی نکرده اند و در واقع میلیونها تن مواد معدنی از استان کرمان بدون هیچ گونه سودی برای استان از کرمان خارج شده است. از سوی دیگر معادن غنی زغالسنگ در شمال استان کرمان نیز که چرخه مواد لازم برای تولید فولاد در استان را تکمیل کرده اند اما نبودن کارخانه فولاد در کرمان سبب شده اکثر این مواد خام معدنی از استان کرمان خارج شود و خام فروشی تنها سودی بوده است که عاید کرمان شده است. قرار بود که کارخانه فولاد بردسیر به عنوان اولین کارخانه های استان کرمان تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد اما وعده های مسئولان در این خصوص بی نتیجه مانده است و اجرایی نشده و گفته می شود احتمالا این کارخانه در سال آینده به بهره برداری می رسد. اما بسیاری از مسئولان و کارشناسان استان کرمان امیدوارند که با اجرایی شدن روند احداث این کارخانه ها روند خام فروشی متوقف شود. درياچه ای که به دشت نمک تبدیل شد/ "بختگان" نیازمند طرح مطالعاتی ویژه تالاب بختگان در استان فارس اکنون به یک دشت پر از نمک تبدیل شده و با خشکسالیهای اخیر هر روز نیز تبعات خشکی دریاچه در منطقه بیشتر نمایان می شود از این رو باید مسئولان در سطوح ملی نسبت به تهیه طرح مطالعاتی و تعریف پروژه های احیاء اقدام کنند. تالاب بختگان در شهرستان نی ریز فارس وارد ششمین سال خشکی خود شده، تالابی که روزگاری سپر حفاظتی ورود کویر به فارس محسوب میشد اکنون در مقابله هجوم کویر به استان کاری نمی تواند پیش ببرد. بختگان سپر خود را زمین گذاشته و دیگر نایی برای مقابله با کویر ندارد. خشکی بختگان نه تنها راه را برای ورود کویر از سمت شرق فارس به این استان باز کرده بلکه خود نیز اکنون به دشتی پر از نمک تبدیل شده و با هر بادی که می وزد نمکها بر روی اراضی اطراف می ریزد و کشاورزی منطقه را نیز دچار مخاطره کرده است.

یک کارشناس حوزه محیط زیست در خصوص وضعیت دریاچه بختگان به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه این دریاچه وارد ششمین سال خشکسالی شده و وضعیت بحرانی را سپری می کند. علمدار علمداری ادامه داد: طی چند سال اخیر به دلیل خشکسالیهای زیاد، دریاچه های استان یکی پس از دیگری خسک شد اما این دریاچه در زمستان تا حدود بسیار کمی آبدار شد اما دریاچه بختگان از جمله دریاچه هایی است که ششمین سال است که با خشکی 100درصد روبه روست. بازگشت مردم بشاگرد به وضعیت کپرنشینی/ زلزله زدگان در انتظار مسکن مقاوم هستند با گذشت بیش از 9 ماه از زمین لرزه 6.2 در بشاگرد هنوز وعده ساخت واحدهای مسکونی محقق نشد و علیرغم تاکیدات مسئولان بر ساخت واحدهای استاندارد به جای خانه های قبلی اما در عمل خانه های در حال ساخت، نگرانی مردم شهرستان بشاگرد را دو چندان کرده و کپرنشینی را به نشستن در این خانه های نیمه تمام ترجیح می دهند. تاریکی شب، سکوت ... و گاهی صدایی، سکوت شب را می شکند، صدای زندگان جز انسان در آن دیار می پیچد و سایه شب تداوم میابد بر صفحه آسمان این دشت قیرگون، گاهی نور کم رنگی می درخشد که پایدار نیست و در میان ابرها پیدا و ناپیدا می شود. اهالی این دشت، خسته از تلاش روزانه به آرامی خفته اند و در خواب رسیدن به فردایی روشن را می بینندکه ناگهان در دل زمین، جنبشی بر پا می شود و نقطه ای بر پایان این آرامش می گذارد. سکوت به دو نیم شده و از میان آن هیاهویی زاده می شود. زمین که لرزید شهرستان بشاگرد هم در خواب و بیداری لرزید و مردمان که از روز به شب رسیده بودند از درون خانه هایی که رویای به حقیقت پیوسته شان از کپر بود قبل از سپیده به بیرون جستند، بعضی ها گیج و مبهوت و بعضی ها وحشت زده رویایشان فرو ریخته بود. دیگر مجالی برای خفتن نبود چون زلزله، خواب را از چشمانشان ربوده و آنان به خانه ای دل سپرده بودند که بجای کپر مأمنشان بود و حالا این سرا هم به تندباد زلزله چون خانه ای بر آب می لرزید. مثل همیشه در ابتدای وقوع زمین لرزه ها، همگان خصوصا آنانی که احساس وظیفه قانونی می کنند، اهالی را وعده ساختن مکانی می دهند که پس از آن، جنبش زمین و برق و باد آسمان آنان را غصه دار نکند اما آن  وعده ها کجا و این عمل کجا؟! حرفهای آنان در میان دشت بر بال باد می گذرد و هر چه زمان پیش می رود حرف ها هم فراموش می شوند از آن خانه که وعده بود چیزی جزء چهار دیواری نمانده است. مردم هم کپر را بر این خانه ساخته شده ترجیح می دهند. 11 سال گذشت، اما تخت سلیمان جایگاه جهانی نیافت/ نبود حداقل زیرساختهای گردشگری سایت موزه تاریخی تخت سلیمان تکاب که در سال 2003 موفق به ثبت نام خود در فهرست آثار جهانی یونسکو شد، هم اکنون با گذشت 11 سال هنوز به جایگاه جهانی خود دست نیافته و حداقل زیرساختهای گردشگری در منطقه فراهم نیست. راه مناسب اولویت دارترین زیرساخت مورد نیاز در حوزه گردشگری مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب در جنوب آذربایجان غربی بوده که با وجود اذعان همه مسئولان، هنوز مسیرهای ارتباطی مجموعه نامناسب هستند.

مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب با وجود داشتن چند مسیر ارتباطی مختلف از تکاب، کردستان و زنجان، از راه مناسب به عنوان اولین زیر ساخت لازم محروم بوده و این در حالی است که معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی 19 اردیبهشت سال 90 خبر از افتتاح جاده تکاب- تخت سلیمان تا مرداد ماه همان سال خبر داده بود. وعده ای که همانند اکثر وعده ها تاکنون عملی نشده و این پتانسیل گردشگری داخلی و خارجی را در بن بست جاده ای قرار داده است  و انگار قرار نیست این سایت موزه با ارزش باستانی که پایگاه 5 دوره تمدن ایرانیان نیز محسوب می شود، از حداقلهای لازم برای یک مجموعه تاریخی برخوردار شود. خشونت و غیبت معماری در شهرسازی/ رویش هندسی سیمان و سنگ در بناهای مازندران نبود تعادل، از بین رفتن حریم، فاصل ها، ایمنی و امنیت فضا در مازندران سبب شده تا حوزه های شهری و روستایی از نوعی خشونت و غیب معماری رنج برد. حریم یکی از پایه های بنیانی ایجاد تعادل در معماری و جلوه معمارانه حرمت است و به تاکید کارشناسان در شیوه ساختمان سازی کنونی به حریم افراد توجهی نشده است. به تاکید کارشناسان، عدم رعایت حریم و عدم تحقق معماری و شهرسازی سبب ایجاد خشونت بین مردم شده است درحالیکه معماری جلوه ای از شعور جامعه و شهر است و جامعه ای که معماری ندارد از وجدان ناقص اجتماعی برخوردار است. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر چیزی به نام معماری مازندران که مثلا بتوان برای یک آپارتمان پنج طبقه مناسب باشد نداریم. توریج ناییج پور افزود: در واقع باید از المانهای معماری مازندرانی در ساخت و سازها استفاده شود و ما هم در این زمینه کم کاری کرده ایم. دست فروشانی که "سد معبر" حراج می کنند/ بازار شب عید کسبه بروجرد کساد شد در آستانه ایام نوروز و روزهای پایانی سال شاهد ازدحام دست فروشانی هستیم که علاوه بر اینکه در بساط خود "سد معبر" حراج می کنند صدای دیگر کسبه بروجرد را نیز درآورده اند، موضوعی که شهردار معتقد است رفع آن نیازمند مشارکت همه دستگاههاست. در طول ایام سال به ویژه فصل خرید مدارس و روزهای پایانی سال در مسیرهای مشخصی از برخی خیابانهای مرکز شهر دست فروشانی بساط پهن می کنند که فعالیت آنها توانسته تبعات نامطلوبی در پی داشته باشد. بنابراین گزارش، با گذر از خیابان هجوم دست فروشان و تقلا برای فروش اجناس خود که" آقا بیا این ور بازار" ،" بیا ببر زیر قیمت بازار"، " بیا آتیش زدم به مالم"، " بیا اسپند شب عیدتو از من بخر" و از این دست بازار گرمی ویژه جلب مشتری برای چند لحظه آرامش رهگذران را برهم میزند.

اغلب در بساط دست فروشان اجناس ارزان قیمت پیدا می شود که بعضی از این اجناس از کیفیت بالایی برخوردار نیستند. این در حالی است که متاسفانه به علت بیکاری تعداد زیادی از مردم به ویژه جوانان و نوجوانان به شغلهای کاذب مانند دستفروشی روی آورده تا بلکه از این طریق بتوانند درآمدی هر چند ناچیز به جیب بزنند. دست فروشان بروجرد بیشتر در خیابانهای شهدا و همچنین سه راه جعفری تا میدان جعفری بروجرد مستقر می شوند یعنی در مسیرهایی که بازار اصلی شهر وجود دارد و مرکز خرید مردم محسوب می شود. ناآگاهی در کاربرد شیوه درمانی پنج هزار ساله/ رشد بی تناسب "حجامت" در اردبیل در حالی خونگیری به روش سنتی یا همان "حجامت" در اردبیل افزایش یافته است که به عقیده پژوهشگران طب سنتی و پزشکان ناآگاهی در کاربرد این شیوه درمانی پنج هزار ساله بویژه عدم توجه به تناسب آن با اقلیم منطقه مورد غفلت قرار گرفته است. ارائه مجوز برای خونگیری یا همان حجامت در درمانگاه های خصوصی و عمومی و مطب های پزشکان اردبیل که پنج هزار سال پیش به عنوان یک شیوه درمانی در هندوستان شکل گرفت، این روزها با رشد قارچ گونه ای مواجه بوده و حتی در برخی مواقع به عنوان آخرین امید بیمار در دست نیافتن به پاسخ از شیوه های پزشکی برای درمان قلمداد می شود. این شیوه به معنای حجیم کردن که در لاتین CUPPING و در زبان ترکی "کوپه Kupe" خوانده می‌شود و در منابع مختلف به ‌صورت CUPPING عنوان شده برای اولین بار در منظومه اشعار مذهبی بر گرفته از تفکرات طبیعت گرایانه در کشور هندوستان مکتوب شده است. شیوه ای که در گذشته یکی از دلایل تائید پزشک بودن یک فرد محسوب می شد، بر اساس اصول علمی و با توجه به مطالعه طبیعت انسانی ابداع شد و پس از اینکه نمونه های آن در آثار باقی مانده از مصر باستان در کاغذهای پاپیروسی کشف شد و بعد از اسلام به ایران نیز راه یافت. حجامت که به مرور زمان دلایل علمی ابداع خود را پشت سر گذاشت و امروز بدون توجه به اصول اولیه زینت بسیاری از مطب های طب سنتی و حتی درمانگاه های پزشکی شده است. تا جایی که با قطع امید بیمار از درمان دارویی حجامت و دیگر شیوه های طب سنتی به عنوان مناسب ترین و شاخص ترین شیوه درمانی به وی توصیه می شود. پایتخت گز ایران در تکاپوی شیرین کردن کام ایرانیان در ایام نوروز/ بیکاری دیگر در شهر معنا ندارد شهر بلداجی استان چهارمحال و بختیاری درآستانه سال نو به شهر فعال و پر تلاش کشور برای تولید شیرینی گز تبدیل شده به نحوی که همه از پیر و جوان در تلاش هستند که تا گز با کیفیت ایام نوروز مردم کشور را تولید کنند و این در حالیست که بیکاری از این شهر رخت بربست. گز نام یکی از شیرینی های معروف و سنتی ایران است که از ترکیب چند ماده مهم که مهمترین آن انگبین، سفیده تخم مرغ، مغز پسته و بادام است ساخته می شود. این حرفه پیشتر در شهر اصفهان نیز رایج بوده و گز سوغات این شهر شمرده می شد اما امروزه گز با نام بلداجی عجین شده و شهرت جهانی پیدا کرده است.

انگبین ماده شیرین و مطبوعی است و ماده اصلی گز را تشکل می دهد که از گیاهای مختلفی( گیاهان تیره خاردارها) بدست می آید. در مناطق کویری، وشوره زار های اطراف اصفهان و خوانسار و برخی از مناطق چهار محال و بختیاری از جمله کوه های اطراف بلداجی به فراوانی رویش دارد. انگبین ها مواد شیرینی هستند که به طور طبیعی به صورت صمغی شکل روی درختچه های خاردار تشکیل می شوند. گرمسار قطب تولید طلای سفید ایران/ خطر سودجویان و دلالان صنعت پنبه را تهدید می‌کند شهرستان گرمسار يكي از قطب‌هاي توليد پنبه این طلای سفید كشورمان محسوب می‌شود كه هر ساله سطح زير كشتي بالغ بر ۴۵۰۰ تا۷۵۰۰ هكتار را بسته به شرايط بازار و سال پر آبي به خود اختصاص مي دهد. این در حالی است که هزينه‌هاي زياد كشت از يك سو و كاهش نرخ قيمت خريد این محصول استراتژیک از سوی دولت و در نتیجه حضور دلالان و سودجویان در بازار خرید و فروش از طرف ديگر سبب بي رغبتي كشاورزان نسبت به كاشت آن شده است. پنبه معروف به طلای سفید یکی از محصولات استراتژیک ایران است. در شهرستان های گرمسار و آرادان استان سمنان از سالیان بسیار دور کشت این محصول به صورت سنتی و صنعتی انجام می شود. یکی از قدیمی ترین کارخانه های پنبه پاک کنی نیز  با عمری بالغ بر 90 سال در این شهرستان در حال فعالیت است. در حال حاضر در منطقه 5 کارخانه پنبه پاک کنی دیگر وجود دارد که از این تعداد تنها 4 کارخانه، آن هم با حداقل ظرفیت کاری و تنها در یک شیفت کار می کنند.




۱۳۹۲/۱۲/۸ - ۰۸:۱۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن