تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس روزه دارى را سير نمايد، خداوند از حوض (كوثر) من شربتى نصيب او خواهد كرد كه پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803921329




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد مقاومتي نيازمند يك ساختار محكم اقتصادي است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اقتصاد مقاومتي نيازمند يك ساختار محكم اقتصادي است
با در نظر گرفتن برنامه‌هاي اقتصاد مقاومتي و سياست‌گذاري‌هاي صحيح مي‌توان مقابل واردات مقاومت كرد و در حد ممكن متكي به اقتصاد داخلي بود.


جوان‌آنلاين: جمشيد پژويان، كارشناس مسائل اقتصادي در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» درخصوص نظر مقام معظم رهبری در مورد سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و تحلیل و ارزیابی خود از این سیاست‌ها، اظهار داشت: براي سياست‌گذاري در يك زمينه تخصصي قطعا به يك گروه متخصص در آن زمينه نياز است تا نقشه راه را فراهم كنند ما در تمام اين سال‌ها بيشتر دستخوش تشريفات و حاشيه‌ها بوده‌ايم تا اينكه به واقعيت‌ها راهكارهاي عملي و نقشه راه فكر كنيم.
پژويا افزود: در اكثر مواردي كه مقام معظم رهبري رهنمودهايي فرمودند اين رهنمودها به برخي تشكيلات جديد تبديل شد و حضرت آقا در رهنمود اخير هم اشاره كردند كه لزومي ندارد تشكيلات و دستگاه‌هاي جديد انجام شود. در واقع ما مقابل هر رهنمودي فقط شاهد برخي شعار و تشكيلات بوده‌ايم و عاقبت هم دستاوردها بسيار كم بوده است.
 اين كارشناس مسائل اقتصادي ادامه داد: مطلب تخصصي و كاملا مشخص است. بسياري خود را اقتصاددان مي‌دانند در صورتي كه از دانش اقتصاد بهره‌اي نبرده‌اند. بايد كساني در اين زمينه وارد شوند كه با حوزه‌‌هاي مباني ساختاري اقتصاد آشنايي دارند تا اول براي خود اقتصاد مقاومتي را تعريف كنند و بعد ببينند كه ابزار لازم براي دستيابي به آن چيست؟

وي عنوان كرد: ما در طول تاريخ كشورهايي كه به قدرت‌هاي نظامي دست پيدا كردند براي آنكه آن را به قدرت‌هاي اقتصادي تبديل كنند به تسخير و ايجاد مستعمرات كشورهاي ديگر مبادرت كردند تا بتوانند از منابع آنها هم بهره‌برداري كنند. اين دوران سپري شد و مقداري مهارت و ثروت انساني مطرح شد و ديگر لزومي نداشت كه كشورهاي مستعمره و به دنبال منابع معدني بگردند و اين ثروت‌هاي انساني را با پاي خودشان جذب مي‌كردند و پيشگام اينها آمريكا بود كه حتي به مقابله با استعمار انگليس، فرانسه و ديگر كشورها ايستاد چون در آن زمان ديگر نياز به استعمار نبود و آن هم مي‌خواست نقشي را ايفا كند كه كشورهاي توسعه نيافته را به سمت خود جذب كند.
پژويان اضافه كرد: در اين فرايند يك نقطه بود كه با پيشرفت و توسعه‌ي صنعت نياز به انرژي به عنوان يك مسئله كليدي مطرح شد؛ به همين دليل كشورهاي توسعه يافته و قدرتمند سعي كردند كشورهاي نفتي در حال توسعه را كه عمدتا در خاورميانه و كشورهاي ديگر دنيا مثل امريكاي جنوبي پراكنده بودند به صورتي در شرايط اقتصادي نگه دارد تا آنها به يك ساختار محكم اقتصادي دست پيدا نكنند و در نتيجه هميشه نيازمند باشند كه به راحتي نفت‌شان را مقابل كالاهاي صنعتي و غيرصنعتي دهند.

وي تصريح كرد: اين يك سياست كلي است كه از قديم وجود داشته است و بعد از انقلاب با شكل‌گيري جمهوري اسلامي و مقابله‌هاي سياسي كه صورت گرفت در مورد ايران اين مسئله تشديد شد و سعي كردند با فشارهاي اقتصادي ايران را در شرايطي نگه دارند كه ما نتوانيم به يك ساختار محكم اقتصادي دست پيدا كنيم. متاسفانه مديران اقتصادي ما هم به اين كمك كردند و از اين غافل شدند كه براي اقتصاد يك ساختار محكم ايجاد كنند. سياست‌هاي غلط اقتصادي اجرا كردند و اقتصاد ما را به گونه‌اي وابسته كرد.
پژويان يادآور شد: ما اقتصاد مقاومتي را در اين مي‌بينيم كه بتوانيم يك ساختار اقتصاد محكم ايجاد كنيم و تا آنجا كه ممكن است نيازمان را به كالاهاي عمده و استراتژيك كمتر كنيم و اين نيازمند اين است كه آن علائم غلط اقتصاد را رفع كنيم و قيمت‌هاي نسبي را اصلاح كنيم كه در واقع همان هدفمندي يارانه‌هاست.
وي با اشاره به هدفمندي يارانه‌ها گفت: هدفمندي يارانه‌ها نيازمند اين است كه دست دولت را از فعاليت‌هاي اقتصادي و انحصارات كوتاه كنيم تا بخش خصوصي چالاك و فعال شود و همه اينها نيازمند نقشه راه و سياست‌گذاري است. اما متاسفانه كساني كه از دانش اقتصاد بهره كافي را نبردند بيشتر مقابله‌هاي سياسي آنها را هدايت مي‌كند تا با هر كار مثبتي كه گروه مخالفي انجام مي‌دهند آنها مخالفت كنند و اين در واقع مشكلي بوده كه ما در زمينه هدفمندي يارانه‌ها داشتيم.
اين كارشناس مسائل سياسي معتقد است: در مرحله اول هدفمندي يارانه‌ها برخي دستاوردها داشتيم و برخي اشتباهات و كوتاهي‌ها، به جاي اينكه ما در مرحله دوم بياييم آن كوتاهي‌ها و اشتباهات را رفع كنيم حتي آن بخشي كه براي ما آشكارا دستاورد داشته را هم با اين توزيع كالا  تخريب كرديم. يكي از پايه‌هاي اقتصاد مقاومتي اين است كه بتوانيم سياست‌گذاري مهم و استراتژيك را به خوبي انجام دهيم و قيمت‌ها را اصلاح كنيم تا سبد مصرفي خانوارها اصلاح شود و هم نهادهاي توليد يعني تكنولوژي ما به سمت صرفه‌جويي در مصرف انرژي رود و به همراه آن چون در اين فرايند مجبور است تكنولوژي جديد را به كار گيرد كيفيت را هم افزايش خواهد داد.
به گفته پژويان با در نظر گرفتن برنامه‌هاي اقتصاد مقاومتي و سياست‌گذاري‌هاي صحيح مي‌توان مقابل واردات مقاومت كرد و در حد ممكن متكي به اقتصاد داخلي بود.
وي خاطرنشان كرد: درست است كه در جهان امروز تجارت يك امر غير قابل اجتناب است و معروف به يك برد-برد است و در اين ديدگاه سهم كشورهاي توسعه نيافته بسيار جزئي و سهم كشورهاي قدرتمند و توسعه يافته بسيار زياد است. همه نيازمند اين است كه ما طراحي زير ساخت و ساختار اقتصادي را داشته باشيم كه درجه اول و مهم‌ترين آن اصلاح قيمت‌هاي نسبي است.
پژويان در پايان گفت: خصوصي‌سازي واقعي يعني بايد دولت را از فعاليت‌هاي اقتصادي كنار زد و جلوي انحصارهاي دولتي را گرفت و تا آنجا كه ممكن است دخالت‌هاي بي‌مورد دولت را در زمينه‌ اقتصادي كوتاه كرد.  

منبع : جوان آنلاين



تاریخ انتشار: 07 اسفند 1392 - 09:08





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن