تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802704350




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اشتباه بزرگ بود یا نبود؟/ بازخوانی چند روایت‌ از یک «ردِ صلاحیت بزرگ»


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اشتباه بزرگ بود یا نبود؟/ بازخوانی چند روایت‌ از یک «ردِ صلاحیت بزرگ»

رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اشتباه بزرگ بود یا نبود؟/ بازخوانی چند روایت‌ از یک «ردِ صلاحیت بزرگ»
بعد از گذشت بیش از هشت ماه از خردادماه انتخاباتی، رد صلاحیت آیت الله هاشمی همچنان سوژه رسانه‌های نوشتاری و مجازی ایران و اظهارنظرهای سیاسیون است.
مصطفی داننده: بیش از هشت ماه، از پایان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم می‌گذرد و هنوز ماجرای رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از انتخابات ریاست جمهوری یکی از خبرهای مهم رسانه‌های ایران است. هراز چندگاهی به بهانه‌ها مختلف این مسئله مطرح می‌شود و شخصیت‌های سیاسی به بازخوانی آن می‌پردازند.

آخرین نمونه این بازخوانی توسط حسن غفوری فرد از اعضای برجسته‌ی حزب موتلفه اسلامی انجام گرفته است. این نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری در گفت‎وگویی به 4 اشتباه تاریخی سیاسیون ایرانی اشاره می‌کند و می‌گوید:« چهارمین اشتباه ما رد صلاحیت آقای هاشمی در انتخابات امسال بود، در حالی که جواب قانع کننده‌ای در این خصوص نداریم. ایشان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام است و رییس مجلس خبرگان بوده، چطور ما صلاحیت ایشان را رد می‌کنیم؟! او را ردصلاحیت می کنیم و آقای روحانی را می آوردیم که خود آقای روحانی اعلام کرده بود اگر هاشمی بیاید، من نمی‌آیم و وقتی هم که آقای هاشمی ثبت‌نام کردند، آقای روحانی ستادهایش را بست. رد صلاحیت آقای هاشمی یک اشتباه بزرگ بود.»

در حالی این اتفاق از سوی غفوری فرد به یک اشتباه بزرگ تعبیر می‌شود که دیگر شخصیت‌های سیاسی ایران نیز روایت‌های گوناگونی از این ردصلاحیت تاریخی دارند و شاید بازخوانی آنها بعد از سپری شدن 8 ماه،خالی از لطف نباشد.

روایت کدخدایی از انصراف آیت‌الله

یکی از کسانی که در این تصمیم گیری نقش داشته است، عباسعلی کدخدایی سخنگو و عضو سابق شورای نگهبان است و او ماجرای رد صلاحیت هاشمی را اینگونه بیان می‌کند:« نسبت به آقای هاشمی بحث خاص و ویژه ای نبود که بگوییم کار نسبت به دیگران متفاوت است. چون حساسیت بیشتری وجود داشت در یکی- دو جلسه بحث هایی داشتیم و اجماع مباحث این بود که رای لازم نسبت به ایشان وجود ندارد. جایگاه وی برای همه محترم بود. ما جدای اینکه می خواستیم وظیفه قانونی خود را انجام دهیم، پیشنهاد شد با برخی افراد صحبت شود که اگر امکانش هست ایشان انصراف دهد تا بعداً چرا زودتر به ما نگفتید!؟ در مورد انتخابات خبرگان سال ۸۵ نظر ایشان بود که نمایندگانی از طرف وی سر صندوق ها حضور داشته باشند. قانون انتخابات خبرگان هم چنین مساله را پیش بینی نکرده بود. اما وی اصرار زیادی روی این مساله داشت و حتی با آقای جنتی تماس گرفت و گفت اگر این کار انجام نشود من انصراف و بیانیه می دهم.»

کدخدایی ادامه داد: در انتخابات ۹۲ هم شورای نگهبان نظری نداشت که الزاماً صلاحیت وی احراز شود یا نشود اما صحبت هایی که نسبت به بقیه افراد انجام شد، آقایان می گفتند بهتر است برای حفظ حرمت این افراد صحبت شود که خودشان انصراف دهند. آقای هاشمی هم از همین قبیل بود وقتی دیدیم اجمالاً رای لازم وجود ندارد، من با برخی از آقایان که می دانستم با ایشان ارتباط دارند تماس گرفتم و گفتم اگر می‌شود ایشان خودشان انصراف دهند تا مشکلی هم ایجاد نشود.

وی گفت: این افراد هم گفتند بعید است آقای هاشمی این کار را انجام دهند اما بازهم با وی صحبت کردند و در نهایت گفتند که ایشان انصراف نمی دهند. وقتی این موضوع در شورای نگهبان مطرح شد، رای گیری نهایی صورت گرفت و وی رای نداشت. بازهم در این مرحله برخی از آقایان اعضای شورای نگهبان جلسه ای داشتند و گفتند اگر می شود، قبل از اعلام رسمی نظر شورا، این موضوع به اطلاع ایشان برسد. مساله به بنده واگذار شد، یکی اینکه با آقای لاریجانی (رئیس مجلس) صحبت کردم و گفتم اگر می شود شما این مساله را منتقل کنید. یکی هم جناب آقای روحانی بودند که دعوتشان کردم که وضعیت خودشان را به ایشان اعلام کردیم و هم خواهش کردیم موضوع را با آقای هاشمی در میان بگذارند. ایشان هم گفتند اگر می شود در این مورد تجدید نظری داشته باشید که ما گفتیم امکان این کار وجود ندارد و خواهش کردیم که این پیام را به آقای هاشمی برسانند.

وی ادامه داد: فردای آن روز آقای لاریجانی به دیدار آقای جنتی آمد و گفت به صورت حضوری با آقای هاشمی صحبت کرده و او حاضر به انصراف نیست. آقای روحانی هم به من گفت من هم صحبت کرده‌ام و آقای هاشمی این موضوع را قبول نکرده اند که در نهایت ما این موضوع را به صورت رسمی اعلام کردیم.

هاشمی، برای سیاست پیر نیست

آیت‌الله موسوی اردبیلی یکی از مراجع تقلید قم دیگر فردی بود که رد صلاحیت هاشمی رفسجانی را یک اشتباه دانست و به دیدار خود قبل از انتخابات ریاست جمهوری با آیت الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت:« ‌ قبل از اینکه ایشان ثبت نام کنند با ایشان دیدار داشتم و پرسیدم آیا از شرایط خسته شده‌اید یا نه؟ ایشان در پاسخ گفتند خسته شدم؛ به ایشان گفتم اگر می‌خواهید کاری برای مردم و کشور انجام دهید، معطل نکنید و ثبت نام کنید، چرا که اگر دخالت نکنید وضع کشور بد‌تر از گذشته خواهد شد و باید جواب خدا را بدهید؛ ‌ ایشان بعد از چند روز تماس گرفتند و گفتند که بعد از فکر کردن به این نتیجه رسیدم که حق با شماست.

وی اضافه کرد: بعد از اینکه ایشان ثبت نام کردند و بعد از چند روز هم شنیدیم که گفتند به بهانه پیری و از کار افتادگی ایشان را رد صلاحیت کردند در حالی که همه می‌دانیم ایشان برای سیاست پیر نیست.

این مرجع تقلید تصریح کرد: رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی مردم را عصبانی کرد و سبب شد که مردم در انتخابات به حرف ایشان گوش کنند و بنابر توصیه ایشان به آقای روحانی رأی دهند.

وی خاطرنشان کرد: حتی بعد از رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی، ‌ آقای روحانی دیداری با من داشت و گفت اگر صلاح می‌دانید و هر کاری لازم می‌دانید بگویید تا من انجام دهم که من به ایشان گفتم شما فعلا کاری نکنید چرا که شاید وضعی پیش بیاید که حتی آقای هاشمی و همین طور آقای خاتمی از شما حمایت کنند.

خانواده از رد صلاحیت می‌گویند

در کنار این افراد، اعضای خانواده آیت‌الله نیز روایت‌های جالبی از این ردصلاحیت تاریخی دارند. فائزه هاشمی یکی از جنجالی ترین فرزندان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌‎گوید:« گفته می شود در رای گیری اولیه در جلسه شورای نگهبان اکثریت با آقای هاشمی بود، سپس افرادی با ماموریت تغییر آرا به این جلسه می روند. احتمال بالای پیروزی آقای هاشمی در مرحله اول رابیان می کنند و اینکه نتیجه تلاش هایشان در این سال ها با آمدن آقای هاشمی هدر می رود و حذف ایشان در این مرحله بی دردسرتر از حذف ایشان پس از برگزاری انتخابات است و[... ] دوباره رای گیری می شود، بعضی اعضای شورای نگهبان اعتراض می کنند و بعضی به عنوان اعتراض جلسه را ترک می کنند. ماموریت انجام می شود، یعنی آقای هاشمی رد صلاحیت شد.»

محمد هاشمی، برادر همیشه همراه آیت‌الله نیز اینگونه ماجرای رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی را بیان می‌کند:« جریان افراطی برای از دست ندادن همه امیدهای خود راه چاره را در حذف هاشمی از صحنه انتخابات دیدند و با اعزام افرادی خواهان انصراف هاشمی رفسنجانی شدند و همزمان تهدید کردند اگر ایشان انصراف ندهد او رد صلاحیت خواهد شد. آیت الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این پیام ها و تهدید ها گفتند: «مگر من با مردم نفاق دارم». چند روز قبل اعلام ورود کردم و حالابگویم انصراف می دهم؟! من هرگز انصراف نخواهم داد و در برابر رد صلاحیت هم اعتراض نخواهم کرد! این گونه اظهارات و صبر و شکیبایی محبوبیت هاشمی را به طور لحظه یی در میان مردم بالامی برد و رقبا را هر لحظه عصبانی تر می کرد. سرانجام آنچه هیچ کس تصور آن را هم نمی کرد رخ داد و هاشمی این شناسنامه نهضت و انقلاب اسلامی با اعلام شورای نگهبان رد صلاحیت شد .»

غلامعلی رجایی مشاور فرهنگی هاشمی رفسنجانی دیگر روایت کننده این ماجراست. او می‌گوید:«در 31 اردیبهشت ماه آقای دکتر علی لاریجانی ریاست مجلس از پله های مجمع تشخیص مصلحت بالامی آمد. معلوم بود در آن صبح اول وقت کاری مجلس که مشغول بررسی لایحه بودجه است، برای مذاکره در امر مهمی به ملاقات آقای هاشمی آمده است. پس از اینکه ملاقات نیم ساعته او تمام شد و از اتاق بیرون آمد که برود، به چهره اش که نگاه کردم، احساس کردم از ملاقاتش با حاج آقا نتیجه نگرفته است و راضی نیست. پس از آن آیت الله هاشمی در جلسه گفت: آقای لاریجانی پیغامی از شورای نگهبان آورده بود که من از حضور در صحنه انتخابات انصراف بدهم. من به ایشان گفتم: هرگز این کار را نمی کنم. پس از بحث هایی که شد، گفتم: رهبری به من بگویند انصراف بده که در این صورت البته با ذکر دستور رهبری انصراف می دهم. راه دیگر این است که شورای نگهبان اعلام عدم احراز صلاحیت بکند، خب بکند. من هیچ اعتراضی نخواهم کرد.

آقای هاشمی گفتند: به آقای لاریجانی گفتم: اگربدون دلیل انصراف بدهم به مردم چه جواب بدهم؟ و مردم چه می گویند؟ آقای هاشمی گفتند: آقای لاریجانی وقتی موضع مرا دید، ازمن پرسید: اگرشما انصراف ندهید و شورای نگهبان صلاحیت شما را رد بکند، دراین صورت عکس العمل شما چه خواهد بود؟ به ایشان گفتم: عکس العملی نشان نخواهم داد. با مردم صحبت خواهم کرد و مسائل را با آنها در میان خواهم گذاشت»

بدون شک، رد صلاحیت آیت‌الله را می‌شود یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال 92 و همچنین تاریخ جمهوری اسلامی دانست. بسیای از کارشناسان مسائل سیاسی اعتقاد دارند که اگر شورای نگهبان او را تایید می‌کرد هاشمی با بیش از 20 ملیون رای رئیس جمهور ایران بود.






1392/12/6





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن