واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: خاطراتی از اخلاق و دیدگاههای رهبر معظم انقلاب از زبان آیتالله حائری شیرازی سیاست > رهبری - مهر نوشت:
آیتالله حائری شیرازی در مراسم رونمایی از کتاب اجتهاد و نوآوری فکری از دیدگاه حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به اینکه بشر امروز زندگی دنیا را تبدیل به جهنم کرده است، گفت: از اینترنت و فضاهای امروزی نترسید زیرا که بهترین پاکان از دل همین فضا متولد خواهد شد. آیتالله حائری در این مراسم گفت: یک بار یکی از دوستان میخواست سالروز تولد رهبر انقلاب را جشن بگیرد این ماجرا به گوش ایشان رسید و به شدت مخالفت کردند. چون هر فردی اخلاق، برنامه و اندیشه سیاسی خاص به خود دارد و این کار با خط قرمزهایی که اندیشه سیاسی رهبری داشتند در تضاد بود. یک بار هم در شیراز روحانیون در مسجد وکیل جلسهای با حضور رهبر معظم انقلاب داشتند قرار بود من که میزبان ایشان بودم قبل از ایشان صحبت کنم و وقتی سخنرانیم تمام شد نوبت ایشان بشود روش معمول رهبر انقلاب این است که مطالب صحبتشان را از قبل آماده میکنند اما در آن نشست به خاطر محبتی که داشتند صحبتهای من را پی گرفتند و اندیشه سیاسی خود را در آن صحبتها بروز دادند. وی افزود: بحثی که در آن برنامه داشتیم درباره امنیت بود امنیت دو رکن دارد یعنی دو انسانی که نسبت به هم خاطر جمع دارند و از یکدیگر در امان هستند به دلیل جمع شدن دو رکن است که اعتماد متقابل و امنیت دارند. جهان تشنه امنیت است با امنیت است که اقتصاد معنا مییابد. چون که با امنیت، سلامت، رکن و حیات معنا مییابد. بنابر این اگر بخواهم جایگاه امنیت را در حیات انسانی نسبت به اقتصاد، سیاست، رشد و تکامل بیان کنم باید بگویم این مجموعه با یک عدد جبری قابل مقایسه است، عدد در حساب ساده رقم مطلق است اما عدد جبری را میتواند به علاوه و منها کرد قدرت عدد است، اقتصاد، رشد، دانش و تکنولوژی هم عدد هستند اما امنیت علامت است اگر علامت امنیت منفی باشد تمام ترقیات تنزل پیدا میکند، همه اقتدارها به معنی ضعف میشود همه سلامتها بیماری میشود و همه ثروتها هم نیز تبدیل به فرد میشود. آیتالله حائری شیرازی ادامه داد: بیانیه اول آنچه ما در انتظارش هستیم امنیت است، ادیان آمدهاند تا امنیت ایجاد کنند آن عدل و قسط که قرآن به آن اشاره میکند مقدمه امنیت است اگر دنیا بهشت نشود آخرت وعدهای بیش نیست. حافظ درست میگوید: «ز سیبهای بهشتی چه طرف برگیرد/ هر آن که سیب ز نخدان شاهدی نگزید» ادیان برای نجات انسان از دو جهنم و رسیدنش به دو بهشت آمدهاند همانطور که در قرآن نیز داریم «ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه» آن کس که امروز را بهشت نکند آخرت را چه میکند تا دنیا بهشت نشود بهشت آخرت از آن متولد نخواهد شد. قرآن میفرماید: «إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحیطَةٌ بِالکافِرینَ» یعنی کافران الان هم در جهنم هستند. و وقتی به کافران اشاره میکنم ذهنتان به سمت مسیحیان و یهودیان نرود چون قرآن میگوید: منظور از کافرین عده زیادی از مسلمانان یعنی مومنینی است که در عین ایمانشان مشرکند . امام صادق حدیثی دارد که میگوید: «فردی که میگوید اگر فلانی نبود ما شکست خورده بودیم مشرک است» حالا ببینید در مورد ۲۲ بهمن چه کسی این حرف را نزد. این حرف متداول ماست. بنابر این جهنم اخلاقی ما ریشه در ضعف توحیدی ما دارد توصیهای که معصوم در این زمینه میکند این است بگویید اگر خدا به واسطه وجود فلانی بر ما منت نگذاشته بود شکست خورده بودیم. اینجا اندیشه سیاسی رهبری طلوع می کند. این استاد اخلاق ادامه داد: در سال ۶۸ وقتی در مدرسه حقانی کار میکردم میخواستم به امام خمینی(ره) نامهای بنویسم و استعفا بدهم تا به کارهای فرهنگی برسم به ذهنم رسید تا نامه را به رئیس جمهور وقت بدهم تا کار صورت جدیتری به خود بگیرد نامه را به ایشان دادم اما نگفتم محتوای نامه چیست و ایشان هم از باب رفاقت نامه را به دفتر برد. بعد از آن از ایشان پرسیدم اگر دوره ریاست جمهوری شما تمام شود به چه کاری مشغول میشوید و ایشان در پاسخ گفتند: اگر امام نهیم نکند به حوزه میروم و آخوندی میکنم، اما اگر امام بگوید به بخش عقیدتی سیاسی یکی از ژاندرمریهای سیستان و بلوچستان بروم تعلل نخواهم کرد. این است که رهبری یک فرد موحد می شود. آیتالله حائری شیرازی گفت: در دوره غیبت کبری فقیه جامعالشرایط نافذ الحکم است بنابر این وقتی ماموریت و حکمی میدهد باید این حکم اجرا شود. اینکه رهبری راضی میشود بعد از ریاست جمهوری کاری را بکند که رهبری میگوید سبب اخلاص اوست اگر بپرسید دلیل اینکه رهبری ریاست جمهوری را برای خدمت به مردم میخواست چیست میگویم برای اینکه در انجام وظیفهاش تردید نکرد. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: وقتی فرد موحد باشد و مشرک نباشد میتوان گفت دنیایش بهشت است وقتی میخواهند به جای امام خمینی(ره) کسی را منصوب کنند چکار میکنند و چگونه گزینش میکنند؟ این مسئولیت مانند دلو، و احساس مسئولیت مانند بند دلو است که باید آن را بکشد و پاره نشود. اگر مسئولیت به شاخههای درخت تشبیه کنیم این درخت ریشه عمیقی میخواهد تا بتواند شاخهها را نگه دارد و در مقابل طوفانها بایستد این اندیشه رهبری را میبینید که طی این سالها در مقابل چه طوفانهایی ایستاده است. حائری شیرازی گفت: دانش باید خود بازداری داشته باشد در غیر این صورت امنیت نداشته و خطرناک میشود. همین که دو بمب اتمی در هیرشیما و ناکازاکی منفجر شد شوروی اصطلاحا سر خود را تراشید و چین نیز آینده خود را دید و هر طوری که بود سلاح هستهای درست کردند و تعادل وحشت را در دنیا به وجود آوردهاند. بشر امروز تعادل وحشت دارد نه تمدن و تمدن اسمی بیش نیست. خدا آسید نورالدین را بیامرزد که گفت«تمدن بدون تدین توحش است» من نیز میگویم کسی که بتواند غیر از این ثابت کند از من جایزه میگیرد. این استاد حوزه گفت: بشر امروز به محض اینکه دین را از حکومت بیرون کشید در جهنم دنیا را به روی خود باز کرد شرق و غرب عالم دو بازوی جهان هستند اما به روی شقیقه یکدیگر اسلحه گرفتند جهنم همین است بنابر این بشر امروز در جهنم زندگی میکند. اما اندیشه سیاسی رهبری این نیست و ایشان مساله معنویت را به عنوان رکن تمدن میدانند اگر معنویت از زندگی برداریم وارد توحش میشویم و من خطاب به غربیها میگویم که به کجا رسیدهاید که این چنین پز میدهید. آیتالله حائری شیرازی در پایان سخنانش گفت: کفر آخرین روزهای خود را میگذارند و روز روشن در پشت این شب تاریک پنهان نمیشود. ما نیز داریم آثار این روز روشن را میبینیم. بدانید که قرار است از دل همین امکانات و اینترنت بهترین پاکان بیرون بیایند پس چرا از اینترنت میترسید و تزلزل دارید. 17503
سه شنبه 6 اسفند 1392 - 07:47:51
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]