تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس رابطه اش را با خدا اصلاح كند، خداوند رابطه او را با مردم اصلاح خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803038771




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهید صدر پیشگام تولید علوم انسانی است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



گزارشی از گفت‌وگوی تفصیلی با نظریه پرداز دینی؛
شهید صدر پیشگام تولید علوم انسانی است خبرگزاری رسا ـ حجة الاسلام کریمی نقش علوم انسانی در اجتماع را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: علوم انسانی، هدایتگر و سازمان‌دهنده فعالیت‌های جامعه بوده و در ارتقای فرهنگ، نقش اساسی دارد.



در این گفت‌وگو حجت الاسلام کریمی نقش علوم انسانی در اجتماع را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: علوم انسانی، هدایتگر و سازمان‌دهنده فعالیت‌های جامعه بوده و در ارتقای فرهنگ، نقش اساسی دارد.
 
تفاوت مبنایی علوم غربی و اسلامی
 
وی با بیان اینکه ناکارآمدی علوم انسانی موجود در جوامع اسلامی نسبت به علوم دیگر بیشتر ملموس است گفت: علوم انسانی فعلی در مبانی جهان‌شناختی، انسان‌شناختی و معرفت‌شناختی با علوم انسانی اسلامی، تفاوت‌ دارد.
 
وی با تاکید بر اینکه عالم هستی و همه موجودات، مخلوق خدا بوده و مالک اصلی خداوند است خاطرنشان کرد: محققین در تولید علوم انسانی و در راهکارهایی که برای سعادت انسان ارائه می‌دهند، به این نکته که خداوند خالق است، توجه داشته باشند.
 
استاد حوزه و دانشگاه در مقام بیان تاثیر مبانی در راهکارها، گفت: اگر ما معتقد شویم که انسان علاوه بر زندگی مادی، یک زندگی معنوی و اخروی هم دارد که ارتباط وسیع و گسترده‌ای بین این دو زندگی است، پیشنهادات و نظریاتی که برای طرز زندگی صحیح انسان ارائه می‌دهیم، متفاوت خواهد بود با زمانی که فقط بعد مادی انسان را ببینیم.
 
وی با اشاره به تفاوت مبانی انسان‌شناختی این علوم تاکید کرد: اگر انسان را صرفا یک موجود مادی بدانیم، مسائل و راهکار‌هایی که ارائه می‌شود، متفاوت خواهد بود با زمانی که انسان را مادی، معنوی و دارای روح مجرد ماندگار بدانیم.
 
حجة الاسلام کریمی مبانی معرفت‌شناختی را از دیگر تفاوت‌های این علوم خواند و ابراز داشت: اگر علاوه بر روش تجربی، روش عقلی را هم راه معرفت انسان بدانیم منابع و مجاری معرفتی، متفاوت‌تر خواهند بود.
 
نقش علوم انسانی در پیشرفت جامعهعضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) به ضرورت بیش از پیش تولید علوم انسانی در کشورمان تاکید کرد و عنوان داشت: برای پیشرفت و توسعه، الگوی کاملی لازم است که مقصد و مسیر را روشن کند و علوم انسانی در تعیین این الگو و معیارها، نقش اساسی دارد.
 
حجة الاسلام کریمی نقش علوم انسانی در اجتماع را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت : علوم انسانی، هدایتگر و سازمان‌دهنده فعالیت‌های جامعه بوده و در ارتقای فرهنگ، نقش اساسی دارد.
 
وی علوم انسانی را در فهم صحیح دین دخیل دانست و تصریح کرد: در طول تاریخ مسلمانان تنها زمانی در مسیر تکامل مادی و معنوی بودند که به معارف نورانی اسلام، با فهم صحیح عمل کردند.
 
وی با اشاره به اینکه درمان دردهای مادی و معنوی جوامع اسلامی تنها در سایه بهره‌مندی از معارف و دستورات اسلام است عنوان داشت:این امر تنها با نظریه‌پردازی و استراج دیدگاه اسلام در زمینه‌های گوناگون و تولید علم دینی و اسلامی میسر است.
 
وی تدارک مقدمات حیات طیبه وشکل گیری تمدن اسلامی را هدف انقلاب اسلامی ایران دانست و خاطر نشان کرد: فراهم سازی زمینه پیشرفت کشورهای اسلامی در ساحت های مختلف سیاسی،اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از طریق تولید علوم انسانی با محوریت معارف اسلام ممکن است. 
 
پیشگامان تولید علوم انسانیدکتر کریمی در زمینه پیشینه تولید علوم انسانی اسلامی، عنوان داشت: این مساله اولین بار در سال 1978م توسط محمد نقیب العطاس مطرح شد و بعد از وی اسماعیل فاروق اندیشمند فلسطینی در آمریکا آن را بسط داد.
 
کریمی در این زمینه، شهید صدر را در بین اندیشمندان شیعی موفقترین دانست و تاکید کرد: ایشان جز اولین کسانی است که توانسته است جامه عمل به سخنانش بپوشاند.
 
وی روش شهید صدر در تولید علوم انسانی اسلامی را برترین روش خواند و گفت: شهید صدر بر این باور است؛ برای اینکه بتوانیم نظر دین را استخراج کنیم، باید با نظراتی که در‌باره مسئله مورد نظر وجود دارد برخوردی مناسب داشته باشیم.976/504/ر
 


۱۳۹۲/۱۲/۵






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن