تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):اسلام بر پنج چيز استوار است، برنماز و زكات حج و روزه و ولايت (رهبرى اسلامى).
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819248865




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مردم و هدفمندی؛ حاشیه یا متن؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مردم و هدفمندی؛ حاشیه یا متن؟ تهران - ایرنا - پرداخت یارانه ی نقدی اگر چه ظاهرا پولی به جیب مردم واریز و برخی را که هیچ منبع درآمدی نداشتند صاحب مقرری ماهانه کرد ولی به علت اجرای ناقص و به سبب تورم نگرانی، چندین برابر یارانه را از جیب مردم پراند.


سایت خبر آنلاین یادداشتی از «سیدجلال فیاضی » مدیر عامل اسبق خبرگزاری جمهوری اسلامی در دولت نهم با عنوان « مردم و هدفمندی؛ حاشیه یا متن؟» منتشر کرد که در آن آمده است: هدفمندی یارانه ها نسخه ای بود که اقتصاددانان برای اقتصاد بیمار ایران پیچیدند و از سال 1390 نیز در دستور کار دولتمردان قرار گرفت و سرانجام پس از تصویب لایحه ی آن در مجلس- که البته با چالش های زیادی نیز همراه بود- اجرای آن آغاز شد.
در عین حال، از همان آغاز، هم علمای اقتصاد و هم دولتمردان و هم مجلس براین باور بودند که هدفمندی حلقه ای از زنجیره تحول اقتصادی است و بدون اصلاح نظام بانکی و پولی، نظام تامین اجتماعی، نظام مالیاتی، نظام صادرات و واردات و توزیع و نیز اجرای کامل اصل 44 و کوچک شدن دولت و فربه شدن بخش خصوصی واقعی، این پروژه نمی تواند موثر باشد.
با این وجود، همه ی آن اصلاحات و تحول ها به فراموشی سپرده شد و تنها هدفمندی یارانه ها در دستور کار قرار گرفت.
همه بر این باور بودند که هدفمندی موجب حل مشکلات کشور و بهبود اوضاع معیشتی مردم می شود و سفره مردم پررونق تر خواهد شد.
اما آنچه در عمل رخ داد چنین نبود و این گمانه را تقویت کرد که اصولا مردم در حاشیه ی این تصمیم قرار دارند تا متن!
پرداخت یارانه ی نقدی اگر چه ظاهرا پولی به جیب مردم واریز و برخی را که هیچ منبع درآمدی نداشتند صاحب مقرری ماهانه کرد ولی به علت اجرای ناقص و به سبب تورم نگرانی، چندین برابر یارانه را از جیب مردم پراند.
کاهش ارزش پول ملی نیز مزید بر علت شد و سفره ای که قرار بود بزرگ تر شود کوچک تر شد!
اکنون، سخن از اجرای مرحله ی دوم هدفمندی یارانه ها به میان آمده و مجلس به دولت اجازه ی آن را داده است.
این به معنای افزایش مجدد حامل های انرژی است؛ آنگونه که دولت گفته است، بنزین، با شیب تند و سایر حامل ها با شیب کند در این مسیر پیش خواهند رفت! اما آنچه نباید از نظر دور بماند این است که چنانچه می خواهیم باز هم مردم در حاشیه قرار نگیرند، تاثیر تصمیم ها بر زندگی آنان به طور واقعی مورد کنکاش و بررسی قرار گیرد تا سفره ی مردم بازتر شود و اگر پول نفت سر سفره ی آنها نیامد، پول حاصل از هدفمندی یارانه ها رونق سفره های مردم را هدف بگیرد.
در همین زمینه، چند نکته حایز اهمیت است:
1- فراموشی سهم تولید، موجب افزایش لجام گسیخته ی قیمت ها می شود و در نهایت هزینه ی گرانی ها را بر دوش مردم تحمیل می کند.
کنترل قیمت ها با هیاهو و بگیر و ببند ممکن نیست. باید حاشیه ی سود منطقی تولید کننده ضمانت شود تا او بتواند تولید را ادامه دهد و نگران ازدست رفتن سرمایه اش نیز نباشد.
فراموش نکنیم تنها افزایش قیمت شیر در مرحله اول 65 درصد مصرف شیر را در جامعه کاهش داد و خسارت این کاهش می تواند برای آینده ی جامعه و سلامت نسل های بعد فاجعه بار باشد.
2-افزایش حامل های انرژی باید منجر به افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی شود. اما واقعیت آن است که ناوگان حمل و نقل عمومی در کلان شهرها وضعیت اسف باری دارد و به علت عدم توسعه و نوسازی درسال های اخیر، از کارآیی لازم برخوردار نیست.
همچنین، یارانه ی حمل و نقل همه ساله کاهش یافته است و شهرداری ها هم قادر به تامین آن نیستند.
ظاهرا، تنها راه باقیمانده، افزایش قیمت بلیط اتوبوس و مترو در کلان شهرهاست.
این روزها سخن از افزایش 80 درصدی قیمت بلیط است و این یعنی تحمیل دوباره ی هزینه ی هدفمندی بر دوش مردم و به حاشیه رفتن بیش ازپیش آنان!
3- نکته آخر این است که در شناسایی اقشار یارانه بگیر نیز رعایت دقت ضروری است و در مجموع انتظار می رود در این زمینه دقت لازم صورت بگیرد تا قصه ی تلخ توزیع سبدکالا تکرار نشود.
مبادمان که فراموش کنیم در تمامی پروسه های توسعه و رفاه ملی، آنچه باید در نقطه ثقل و کانون توجه مدیران و مجریان امور قراگیرد، حفظ حرمت وکرامت مردمی است که هیچ آینده ای بدون همراهی آنان متصور نیست.
اول**1104
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




04/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن