تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802405554




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد آستان مقدس امامزاده محمد؛ نگین معنوی شهر کرمان + تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
آستان مقدس امامزاده محمد؛ نگین معنوی شهر کرمان + تصاویر
آستان مقدس امامزاده محمد در بافت تاریخی شهر کرمان چون نگینی زیبا می‌درخشد و پناهگاهی برای دل‌شکستگان و حاجتمندان است.

خبرگزاری فارس: آستان مقدس امامزاده محمد؛ نگین معنوی شهر کرمان + تصاویر


به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، آستان مقدس و باشکوه امامزاده محمد در محله شاهزاده محمد از محله‌های قدیمی شهر کرمان در خیابان 17شهریور واقع شده و مورد احترام و تقدیس اهالی دیار کریمان است. امامزاده محمد در بستری از گل و کاشی‌های فیروزه‌ای و لاجوردی بنای تاریخی بارگاه امامزاده محمد شهر کرمان متعلق به اواسط دوره صفویه است و به صورت مستطیل ساخته شده و دارای سه ایوان، گنبد، رواق، صحن و ضریح است. در اصلی بقعه امامزاده محمد از ایوان شرقی باز می‌شود که آینه‌کاری‌های زیبایی دارد و در ایوان زیبا و سرسبز این بقعه حوض‌های بزرگی است که مملو از ماهی‌های قرمز کوچک هستند، حین عبور از ایوان به اتاقی می‌رسیم که مرقد امامزاده جلیل‌القدر در آن قرار دارد.

این اتاق دارای چهار صفه بلند به ارتفاع هشت متر است که در تلاقی ساقه گنبد عرقچینی و دیوار بقعه چهار پنجره برای نورگیری تعبیه شده است. قطر گنبد از داخل پنج متر و ارتفاع ساقه آن دو متر است، گنبد از خارج به شکل شلجمی بلند و به ارتفاع بیش از 13 متر است که بسیار باشکوه، مجلل، عظیم و پرابهت ساخته شده و دور‌تا‌دور ساقه آن صلوات کبیره در کاشی‌های قهوه‌ای نقش بسته است. نمای تمام گنبد نیز با کاشی‌های معرق فیروزه‌ای تزیین شده و در نتیجه نمای بسیار زیبایی به بقعه داده است. در زیر گنبد و وسط اتاق مرقد امامزاده محمد قرار دارد در شمال مرقد دری واقع شده است که به شبستان بزرگ حرم می‌رسد و دارای دو اتاق، یک ایوان و یک سالن بزرگ است.

توسعه قرینه همین فضا در جنوب بقعه تکرار شده با این تفاوت که سردر آن زیبا و باشکوه و با کاشی‌های لاجوردی در زمینه گل و بوته و آیات قرآنی تزئین شده و از شکوه خاصی برخوردار است. زمین زیارتگاه که حدود 5 هزار متر مربع است با جدول‌بندی درختان سرو و کاج بلند و گل‌کاری و چمن‌کاری فضای با طراوتی دارد. امامزاده محمد چگونه به کرمان آمد؟ ابن موسی بن جعفر که در معیت برادر بزرگوار خود حضرت احمد بن موسی (شاه‌چراغ) برای دیدار با حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به ایران عزیمت کردند که در شیراز توسط حاکم وقت مورد حمله قرار گرفتند و در این حادثه شاه‌چراغ به شهادت رسیدند و برادر ایشان که جد امامزاده محمد بودند در شیراز اقامت گزیدند و از کثرت عبادت و شب زنده‌داری به محمد عابد معروف شدند که قبر مطهر ایشان در همان صحن شاه‌چراغ قرار دارد.

پسر ایشان ابراهیم مجاب از سادات بزرگواربودند که به کربلا عزیمت کردند و در همان جا سکنی گزیدند، ابراهیم مجاب که پدر بزگوار امامزاده محمد (ع) است به ابراهیم ضریر کوفی معروف هستند تا پایان عمر مجاور حائر حسینی بودند و در همان مکان رحلت کردند که قبرشان در زاویه شمال غربی رواق امام حسین (ع) قرار دارد. امامزاده محمد به همراه برادران خود به بهبهان مهاجرت کردند و از سال 247 ه.ق به سیرجان عزیمت کردند که یکی از برادران ایشان امامزاده علی در این شهرستان مدفون هستند. امامزاده محمد در پی درخواست‌های مردم و علما در سال 249 ه.ق به کرمان آمدند و مدت 50 سال در بین مردم این شهر زندگی کردند و سرانجام در سال301 ه.ق به دست حاکم وقت به شهادت رسیدند. امامزاده محمد ملقب به شاهزاده محمد از سادات جلیل‌القدر و عظیم‌الشان جد سادات موسوی کرمان، شیراز، خوزستان، کربلا  و کوفه هستند. از برگزاری محافل قرآنی تا مجالس تعزیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای نسبت به تعمیر و  بهسازی حرم مطهر امامزاده محمد توسط گروه بازسازی خاص حرم امام حسین (ع) صورت گرفته است و این مکان رونق بسیاری دارد.

آستان مقدس امامزاده محمد شهر کرمان طی سال‌های اخیر به عنوان یکی از مراکز اصلی برگزاری آیین‌های مذهبی است، برگزاری مجالس تعزیه در این مکان رونق زیادی دارد و همچنین برگزاری نماز جماعت، محافل قرآنی، دعای ندبه و دعای کمیل از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این مکان است.  

---------------------------- گزارش از مهسا حقانیت عکس از: محسن رجب‌پور ---------------------------- انتهای پیام/80019/

92/12/04 - 11:36





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 396]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن