تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804698897




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک جمله طلایی که باعث میشه نمازهامونو اول وقت بخونیم


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


یک جمله طلایی که باعث میشه نمازهامونو اول وقت بخونیم وبلاگ > مؤذن جامی، محمدهادی - چقدر برای نماز که ستون و پرچم و چهره دین ما و کلید بهشت است اهمیت قائلیم؟
قرآن کریم حدود ۹۰ بار مستقیماً واژه «صلاة» و مشتقاتش را به کار برده است، همچنین حدود ۹۰۰ بار کلمات و واژه‌هایی که مرتبط با نماز هستند، مانند: رکوع، سجده، وضو، مسجد، ذکر، عبادت و … در آن ذکر شده است.
پیرامون نماز سخنها گفته شده و ابعاد مختلف آن مورد کنکاش و دقت نظر قرار گرفته و هر کس به فراخور دانش، بینش و نگرش خود از آن سخن گفته است. اما دوصد گفته چون نیم کردار نیست .... نماز اول وقت خوان هستی؟ اگه نیستی اینو بخون:

نویسنده وبلاگ برای یادت، نماز...(اینجا) چه زیبا و پرمعنا  و بجا نوشت:

هروقت دعوت می شد برای برنامه یا کلاس یا یکی از دوستانش می خواست باهاش قرار بزاره، یه نگاه به تقویمش می کرد و اگر اون زمان وقتش پر بود مودبانه معذرت میخواست: ببخشید تو اون زمان من وقتم پره یا ببخشید من یه قرار ملاقات مهم دارم و ... یک روز که حسابی از به تعویق انداختن نمازش ناراحت بود از خودش پرسید چرا من تمام برنامه های مهمم رو سرساعتشون انجام می دم اما نمازم رو نه! با اینکه مهم ترین قرار زندگی من با خالقم ساعات اذانه حلقه گم شده یک جمله بود از اون به بعد به همه کس و همه چیز که میخواست تو ساعت نماز اول وقت ، وقتشو بگیره محترمانه می گفت: ببخشید من یک قرار ملاقات خیلی مهم دارم! وقتی موبایلش وقت نماز زنگ می زد یا براش پیامک می رسید، بدون اینکه به صفحه اش نگاه کنه آروم همین جمله رو می گفت به تلویزیون وقتی یه برنامه جذاب داشت هم همین طور حتی کمی مانده به اذان صبح وقتی آلارم گوشیش به صدا در می آمد و او وسوسه می شد که بگه "فقط ده دقیقه دیگه بخوابم!" با قاطعیت به صاحب اون وسوسه می گفت: نه! من یه قرار خیلی مهم دارم حالا تمام نمازهاش اول وقت شده بود




*************************************************
الصلاة فی الکتاب والسنة نویسنده : محمد الریشهری جلد : 1 صفحه : 31 ( اینجا)
خصائص الصلاة 1 / 5 قوام الدین 25 - رسول الله (صلى الله علیه وآله): الصلاة عمود دینکم [1].
26 - الإمام علی (علیه السلام): الله الله فی الصلاة، فإنها عمود دینکم [2].
27 - رسول الله (صلى الله علیه وآله): قیم الدین الصلاة [3].برپا دارنده دین، نماز است. [1] الکافی: 2 / 19 / 5، المحاسن: 1 / 446 / 1034 کلاهما عن زرارة عن الإمام الباقر (علیه السلام) التهذیب: 1 / 174 / 496 عن زرارة عن الإمام الصادق (علیه السلام) عنه (صلى الله علیه وآله) وفیه " الصلاة عماد دینکم"
و ج 2 / 237 / 936 عن عیسى بن عبد الله الهاشمی عن أبیه عن جده عن الإمام علی (علیه السلام) عنه (صلى الله علیه وآله) وفیه " إن عمود الدین الصلاة "؛ الفردوس: 2 / 404 / 3795 عن الإمام علی (علیه السلام) عنه (صلى الله علیه وآله)، راجع: الحدیث 43 و 66و 69.
[2] نهج البلاغة: الکتاب 47، روضة الواعظین: 152؛ تاریخ الطبری: 5 / 148 عن إسماعیل بن راشد.
[3] الزهد لابن المبارک: 288 / 839 عن وهب بن منبه. *********************************************** دانستنى‏هاى لازم از نماز(اینجا)
حضرت على (علیه السلام) مى‏ فرمایند: لکل شى‏ء وجه و وجه دینکم الصلاة فلایشینن أحدکم وجه دینه؛(1) براى هر چیز چهره‏اى است و چهره دین شما نماز است، مبادا کسى چهره و سیماى دینش را خراب نماید. پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) مى‏فرماید: علم الاسلام الصلاة؛(2) نماز، پرچم اسلام «و علامت و نشانه مسلمانان بودن» است.
نخستین عمل بالارونده‏ پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) مى‏ فرمایند: أول ما یرفع من أعمالهم الصلوات الخمس؛(3) اول چیزى که از اعمال امتم بالا برده مى‏شود، نمازهاى پنج گانه است. حضرت صادق (علیه السلام) مى‏ فرمایند: امتحنوا شیعتنا عند مواقیت الصلاة کیف محافظتهم علیها؛(4) شیعیان ما را در اوقات نماز آزمایش کنید که چقدر به فکر نمازشان هستند.  
سفارش اکید معصومین (علیهم السلام) به نمایندگانشان‏ 1. فى وصیته (صلى الله علیه و آله و سلم) لمعاذبن جبل لما بعثه الى الیمن: یا معاذ!... ولیکن أکثر همک الصلاة فانها رأس الاسلام بعد الاقرار بالدین...؛(5) پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) هنگامى که معاذ را به نمایندگى به سوى مردم یمن فرستاد او را مشایعت نموده و در ضمن وصیت و سفارش‏هایش فرمودند: اى معاذ! باید بیشترین همت و تلاشت براى اقامه نماز باشد؛ زیرا نماز بعد از اقرار به دین از مهم‏ترین مسائل اسلامى است. 2. و من عهد له (علیه السلام) الى محمد ابن أبى بکر (رحمه الله) حین قلده مصر:... صل الصلاة لوقتها المؤقت لها، و لا تعجل وقتها لفراغ، و لا تؤخرها عن وقتها لإشتغال، و اعلم أن کل شى‏ء من عملک تبع لصلاتک؛(6) از عهد و پیمان‏هاى على (علیه السلام) به محمد بن ابى بکر هنگامى که حکومت مصر را به او واگذار کرد فرمود:... نماز را در وقتى که براى آن تعیین گشته به جا آور و از جهت بیکارى آن را پیش از وقت به جا نیاور، و به جهت کار داشتن آن را از وقتش مگذران، و بدان هر چیز از عملت پیرو نماز تو است (اگر نماز را نیکو به جا آورى کارهاى دیگر را نیکو انجام خواهى داد، و هرگاه آن را ضایع ساختى غیر آن را تباه‏تر گردانى).
آخرین وصیت انبیا و اوصیا (علیه السلام) 1. حضرت صادق (علیه السلام) مى‏ فرمایند: أحب الاعمال الى الله عزوجل الصلاه و هى آخر وصایا الأنبیاء؛(7) محبوب‏ترین کار نزد خداوند، نماز است و نماز، آخرین چیزى است که همه انبیا (علیهم السلام) در وصیت هایشان به آن سفارش نموده ‏اند. فیما أوصى به أمیرالمومنین (علیه السلام) عند وفاته: الصلاة، الصلاة، الصلاة؛(8) در وصیت‏ها و سفارش‏هاى امیرمؤمنان (علیه السلام) در آخرین لحظات زندگى‏شان آن بود که سه مرتبه درباره نماز تأکید فرمودند. پیامبر اکرم (ص) مى‏ فرمایند: الصلاة مفتاح الجنه؛(9)نماز، کلید بهشت است.
حضرت باقر (علیه السلام) مى‏ فرمایند: ان للیل شیطاناً یقال له: الرها، فاذا استیقظ العبد و أراد القیام الى الصلاه فقال له: لیست ساعتک ثم یستیقظ مره اخرى فیقول له: لم یأن لک، فما یزال کذلک یزیله یحبسه حتى یطلع الفجر، فاذا طلع الفجر بال فى أذنه ثم انصاع یمصع بذنبه فخراً و یصیح؛(10) به تحقیق یکى از شیاطین به نام "رها" در شب مأموریت دارد که فردى که مى‏ خواهد براى نماز شب بیدار شود وسوسه کند که براى نماز به پا نخیزد؛ پس وقتى شب از خواب بیدار مى ‏شود به او مى‏گوید هنوز زود است و در مرتبه بعد هم همین طور تا طلوع صبح تلاش مى‏ کند که او براى نماز شب بلند نشود و وقتى صبح طلوع مى‏ کند از خوشحالى فریاد مى‏ زند و بر این کارش افتخار مى ‏کند «و یکى از مواردى که شیطان افتخار مى‏ کند جایى است که بتواند کارى کند که کسى نماز نخواند». 1 - بحارالانوار، ج 82، ص 227 والوافى، ج 7، ص 55. 2 - کنزالعمال، ج 7، ص 279. 4 - سفینه البحار، ج 2، ص 44. 5 - بحارالانوار، ج 74، ص 127. 6 - نهج البلاغه فیض، نامه 27. 7 - وسائل الشیعه، ج 2، ص 26. 8 - مستدرک الوسائل، ج 1، ص 173. 9 - نهج الفصاحه، حدیث 1588. 10- وسائل الشیعه، ج 5، ص 280. *********************************************************
نکته پایانی (اینجا)
قرآن کریم حدود ۹۰ بار مستقیماً واژه «صلاة» و مشتقاتش را به کار برده است، همچنین حدود ۹۰۰ بار کلمات و واژه‌هایی که مرتبط با نماز هستند، مانند: رکوع، سجده، وضو، مسجد، ذکر، عبادت و ... در آن ذکر شده است. در روایات نیز تنها در ۲ کتاب وسائل الشیعة و مستدرک الوسائل حدود ۵۹ هزار روایت از معصومین(ع) نقل شده است که مربوط به تمام ابواب فقهی است؛ یعنی ۵۲ باب فقهی و از این تعداد روایات ۱۹ هزار آن مربوط به نماز است، یعنی حدود یک سوم روایات نیز مربوط به نماز است. امام صادق علیه‌السلام فرمود: «قَالَ لِلصَّلَاةِ أَرْبَعَةُ آلَافِ حَدٍّ»؛ نماز ۴ هزار حد دارد [ الکافی، ج۳، ص۲۷۲]، شهید ثانی در تبیین حدیث فرموده است: مراد از ۴ هزار حد، واجبات و مستحبات نماز است که واجبات آن هزار عدد است که شهید کتاب «اَلفِیه» را برای آن نوشته و مستحبات آن ۳ هزار است که کتاب «نَفلیه» را برای آن تألیف کرده است. مرکز تخصصی نماز به عنوان یکی از نهادهای پاسخگو به پرسش در مورد نماز، از طریق پست الکترونیکی [email protected]، سایت اینترنتی http://namazportal.ir، شماره پیامک ۳۰۰۰۴۱۴۵ و شماره تلفن ۰۲۵۱۷۷۴۰۹۲۰ به پرسش‌های علاقمندان پاسخ می‌گوید.





یکشنبه 4 اسفند 1392 - 06:04:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن