تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804530269




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از روز تجلیل از اسرا و مفقودین تا آغاز عملیات بزرگ خیبر


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: امروز در تاریخ؛
از روز تجلیل از اسرا و مفقودین تا آغاز عملیات بزرگ خیبر
درگذشت "ادیب الممالک فراهانی"، رحلت ملامحمد محسن فیض کاشانی، امضای توافقنامه همکاری هسته‌ای امریکا و رژیم صهیونیستی، آغاز عملیات بزرگ خیبر و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 3 اسفند 1392 خورشیدی برابر با 22 ربیع الثانی 1435 هجری و 22 فوریه 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:


روز تجلیل از اسرا و مفقودین





درگذشت نویسنده و شاعر بزرگ "ادیب الممالک فراهانی" (1296 ش)
میرزا محمدصادق حکیم ملقب به ادیب الممالک فراهانی در سال 1239 ش در تهران به دنیا آمد. او در سرودن انواع شعر به ویژه قصیده تبحّر داشت و از سبک استادان قدیم پیروی می‌کرد. بیشتر سروده‌های این شاعر برجسته، بیان کننده اوضاع زندگی اجتماعی و مبارزات سیاسی دوران اوست. ادیب الممالک با انتشار روزنامه ادب، در بیداری افکار عمومی ملت ایران و افشای ظلم و فساد حاکمان قاجار نقشی سازنده ایفا کرد. وی پس از صدور فرمان مشروطه، به سردبیری روزنامه مجلس برگزیده شد و از این راه، خدماتی به ملک و ملت نمود. او با شروع استبداد صغیر از تهران بیرون رفت و سپس با مجاهدان نهضت مشروطه به پایتخت بازگشت. ادیب‌الممالک فراهانی را می‌توان یکی از بنیانگذاران و یا دست کم پیشروان شعر متعهد سیاسی در ادبیات فارسی معاصر نامید که در اشعار خود، مشکلات کشور و مردم را منعکس ساخته است. وی همچنین علاوه بر تبحر در ادبیات فارسی و عربی، در حوزه حکمت و فلسفه و ریاضی و نجوم و... تخصص داشت و با زبان‌های روسی، ترکی، پهلوی و فرانسوی و انگلیسی آشنایی داشت. از ادیب الممالک فراهانی دیوان اشعاری شامل قصاید، غزلیات، رباعیات و... به جای مانده است. ادیب‌الممالک فراهانی سرانجام در سوم اسفند 1296 ش (1336 ق) در 57 سالگی درگذشت و در حرم عبدالعظیم مدفون شد.

در قطر کودتا شد و ولیعهد (شیخ خلیفه) قدرت را به دست گرفت. (1350 ش)
این کودتا هنگامی صورت گرفت که شیخ احمد حاکم قطر در شیراز بسر می برد. حاکم جدید قطر اعلام کرد که 50 درصد درآمد نفت صرف عمران و آبادی قطر خواهند شد

رحلت حکیم عارف و محدث مفسر ملامحمد محسن فیض کاشانی (1091 ق)
محمد بن شاه مرتضی، ملقب به محسن معروف به ملامحسن فیض کاشانی، در چهاردهم صفر سال 1007 هجری قمری در کاشان به دنیا آمد. آن هنگام که ملاصدرا در روستای کَهَک قم ساکن بود، ملامحسن، مونس وی گردید و ملاصدرا دخترش را به وی تزویج نمود و به او لقب فیض داد. وی پس از سالیانی، راهی کاشان شد و به تدریس و تالیف همت گماشت. علم الهدی و معین‌الدین، (فرزندان فیض) محمد مومن (برادرش) ضیاءالدین محمد و ده‌ها فاضل دیگر از جمله شاگردان مکتب درسی او بودند. ملامحسن هم‌چنین در طول 65 سال تحقیق و مطالعه، نزدیک به دویست کتاب و رساله‌ی نفیس در علوم و متون مختلف نگاشت. تفسیر صافی، تفسیر اصفی و تفسیر مُصفّی در تفسیر، الوافی، الشافی و المَحجَةُ البیَضاء و ده‌ها اثر گران‌سنگ ایشان درکلام، عرفان، اخلاق، ادب و موضوعات دیگر، نشانگر روح پر تلاش و احاطه‌ی ایشان بر معارف اسلامی و علوم روز می‌باشد. سرانجام این فقیه وارسته و این عالم کامل در 84 سالگی دار فانی را وداع گفت و در زمینی که بعدها به قبرستان فیض معروف شد، مدفون گردید. برطبق وصیت ملامحسن فیض کاشانی، بر روی قبر وی سقف و سایبانی ساخته نشده است.

تولد عالم شیعه "محمدتقی رازی" معروف به "آقانجفی" از مبارزان جنبش تنباکو (1262 ق)
شیخ محمدتقی بن شیخ محمد باقر تهرانی رازی معروف به آقانجفی از علمای بزرگ شیعه در قرن سیزدهم و اوایل قرن چهاردهم هجری می‌باشد. وی مرجع خاص و عام و جامع معقول و منقول و حاوی فروع و اصول و تالیفات فراوان بوده است. آداب الصلوة، آداب العارفین، اسرارالاحکام و انیس الزائرین از جمله آنها می‌باشد. آقانجفی در شعبان 1331 ق در 69 سالگی در اصفهان بدرود حیات گفت و در بقعه‌ای نزدیک امام‌زاده احمد بن علی بن امام محمد باقر (ع) به خاک سپرده شد.

درگذشت فقیه جلیل آیت اللَّه حائری قمی (1358 ق)
مرحوم حائری قمی در سال 1299 در شهرستان قم متولد شد و پس از پیمودن مقدمات علوم وارد تهران شد و مدتها از محضر آیت الله آشتیانی بزرگ استفاده نمود و سپس عازم نجف اشرف گردید و سالها از محضر آخوند خراسانی، علامه یزدی و اعلام دیگر بهره مند بود و بعد از آنکه به درجه اجتهاد و استادی رسید حدود 25 سال در کربلا و سامرا از مدرسین و مروجین مکتب بود. وی با مرحوم میرزای مجاهد خیلی مأنوس بود و با همدیگر اخوت و صمیمیت زیادی داشتند و سالها از همکاران میرزا محمد تقی در سامرا بود. نوشته اند در سال 1349 به قصد زیارت ثامن الحجج روحی له الفداء عازم ایران شد و بعد از زیارت به زادگاه خویش آمد و در جمله همکاران آیت الله حائری قرار گرفت. مرحوم قمی شخصیت جامع و مرجعی کامل و مجتهدی مدرس بود. از دیدگاه علما و فقها پس از فوت مرحوم حاج شیخ تنها معظم له لایق زعامت و اعلمیت بود که متأسفانه اجل مهلتش نداد، بعد از ماهها کسالت سرانجام در سال 1358 وفات نمود و در مسجد بالا سر جنب علما مدفون شد.

تولد "میشل مونتینی" ادیب و فیلسوف فرانسوی (1533 م)
میشل دو مونتینی، نویسنده و فیلسوف معروف دوره رُنسانس، در 22 فوریه 1533 م در منطقه‌ای در جنوب‌غربی فرانسه به دنیا آمد. مونتینی به عنوان یک اومانیست و انسان‌گرا، از عقل در برابر تعصب، از بردباری و فروتنی در برابر تکبّر و از حکمت صلح در مقابل بلاهت جنگ دفاع می‌کرد. نخستین تلقین اخلاقی وی این بود که نسبت به همه جانداران، مهربان باش. از همه این‌ها بالاتر، مونتینی مردی صمیمی و یکرنگ بود. در اندیشه‌های مونتینی ضد و نقیض‌هایی نیز مشاهده می‌شود، چرا که گاهی مؤمن است و گاه بی‌ایمان، گاه طرفدار حکمت عقلانی می‌باشد و گاهی پیرو اصول شکاکی و گاه محافظه کار است و گاه انقلابی. او در تحقیقات خود به جایی رسیده است که بشر را از دست یافتن به حقیقت و عدالت عاجز می‌یابد و از این رو عبارت معروف "چه می‌دانم" را به کار می‌برد. با این حال، مونتینی از مطالعات فراوان خود قصد ندارد که نتایج بدبینانه به دست آورد، بلکه می‌خواهد بگوید که هنر زیستن باید بر مبنای عقل و حکمت محتاطانه‌ای استوار باشد که از تسلیم و رضا الهام گرفته است. عقاید مونتینی روی هم رفته تاثیر بسیاری در مدارس و یا اجتماع آن دوران نداشت ولی در افکار اندیشمندان بزرگ پس از خود، تاثیری مستقیم نهاد. میشل دو مونتینی سرانجام در 8 نوامبر 1592 م در 59 سالگی درگذشت.

تولد "آرتور شوپنهاور" فیلسوف معروف و بدبین آلمانی (1788 م)
آرتور شوپِنْهاوِر در 22 فوریه 1788 م در دانتزیک آلمان به دنیا آمد. شوپنهاور از گوشه انزوای خود، جهان را نظاره می‌کرد و نژاد بشر را توده‌ای از حیوانات نامطلوب می‌دید که محکوم به زندگی پُرستیز و پررنج و بی‌امید هستند. او معتقد بود که حقیقت جهان، خواست و اراده است و شخص، آن گاه به وجود خود پی می‌برد که اراده بر انجام کاری کند. اصلْ در انسانْ اراده است و همه نیروها، انواعی از اراده هستند. مذهب شوپنهاور، اصالت تصور و وحدت وجود بود و عقیده داشت که جهان و هرچه در او هست، عوارض و حوادث و نمایش است و آن چه ما درک می‌کنیم، مصنوع ذهن خودمان است.




 شوپنهاور نه به روح معتقد است نه به ماده، بلکه به جهان موجود علاقه دارد. وی علاوه بر آن که، فلسفه را امری ضروری می‌دانست، عقیده داشت که فلسفه نباید با جملات پیچیده آمیخته گردد. اندیشه‌ها و آثار شوپنهاور تا سال‌های متعدد، خواننده‌ای نداشت تا این‌که در اواخر عمر، اقبال مردم به وی افزایش یافت. آرتور شوپنهاور در تمام عمر، تنها زیست و در خانه‌اش را به روی همه بست. حوصله تحمل سروصدا را نداشت و بیشتر عمرش را در سکوت اندیشه‌هایش گذراند تا این که سرانجام در 23 سپتامبر 1860 م در 72 سالگی درگذشت.

تولد "ژان بِدِل بوکاسا" دیکتاتور خون‌آشام افریقای مرکزی (1921 م)
جهان در فاصله سال های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۹ شاهد ظهور امپراتوری خونخوار در آفریقای مرکزی بود. در شب سال نو میلادی و در پایان سال ۱۹۶۵، بیشتر مردم دنیا به فکر سور و سات شب عیدشان بودند و برای رسیدن بابانوئل نقشه می کشیدند ولی در کشور آفریقای مرکزی، مردی به نام ژان بوکاسا مشغول سرنگون کردن رئیس جمهور کشور و انجام یک کودتا بود. صبح روز بعد، بوکاسا اعلام کرد خودش رهبر تنها حزب سیاسی کشور، نخست وزیر و رئیس جمهور آفریقای مرکزی است. او برای تاجگذاری اش هم سنگ تمام گذاشت و جشنی ۲۰ میلیون دلاری ترتیب داد. این در حالی بود که کل بودجه سالانه آفریقای مرکزی در آن زمان، تنها ۶۰ میلیون دلار بود. همین کارهای کثیف بوکاسا باعث شد جهان تاب این دیکتاتور سرخود را نیاورد و پادشاه سیاه به دست ارتش فرانسه در سال ۱۹۷۹ سرنگون شد، به تبعید رفت و در همان تبعید، در عین غرور و تکبر پادشاهانه اش با رویاهای شاهانه وداع کرد و درگذشت.

درگذشت "احمدآزاد" عالم و خطیب هندی (1958 م)
ابوالکلام احمد آزاد عالم و خطیب هندی در سال 1888 م به دنیا آمد. ابوالکلام آزاد، فعالیت‌های سیاسی خود را برای بیداری مسلمانان هند و مبارزه علیه استعمار انگلیس، از هفده سالگی آغاز کرد و به خاطر چاپ نشریات و ایراد سخنرانی‌های افشاگرانه بارها به زندان افتاد. وی دوشادوشِ مهاتما گاندی برای استقلال هند مبارزه کرد. آزاد پس از استقلال هند، نماینده مجلس و وزیر آموزش و پرورش شد. ابوالکلام احمد آزاد عالم و خطیب هندی، سخنرانی زبردست بود و با غرب‌گرایی برخی از روشن‌فکرانِ مسلمانِ معاصر خود مخالفت می‌کرد. وی در عین حال به پیروی از سید جمال الدین اسدآبادی، خواستار اجتهاد در اسلام و احیای آن بر مبنای قوانین و اصولِ دین بود. ترجمان القرآن، اتحاد اسلامی، جنگ از نظر اسلام و شهید اعظم درباره امام حسین (ع) از جمله آثاراوست. این عالم، خطیب و سیاست‌مدار هندی سرانجام در 22 فوریه 1958 م در هفتاد سالگی درگذشت.

امضای توافقنامه همکاری هسته‌ای از سوی امریکا و رژیم صهیونیستی (2000 م)
همکاری آمریکا با رژیم صهیونیستی اسرائیل که از گذشته‌ی دور آغاز شده بود، در سال 2000 به شکل کاملاً علنی درآمد. در سفری که وزیر انرژی آمریکا به سرزمین های اشغالی داشت، موافقتنامه ای به امضاء رسید که براساس آن دسترسی دانشمندان هسته ای رژیم صهیونیستی به تأسیسات هسته ای آمریکا را فراهم می آورد و آمریکا مواد و تجهیزات هسته ای را دراختیار رژیم مزبور قرار می دهد. بر اساس بند دوم از ماده‌ی 3 معاهده‌ی منع گسترش سلاح‌های هسته ای، تا زمانی که منابع یا مواد هسته ای تحت پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی نباشد کشورهای عضو معاهده نمی توانند مواد یا تجهیزات را به کشور دیگری منتقل کنند. همکاری های هسته ای آمریکا با رژیم صهیونیستی اسرائیل در سال 2008 با امضای یک قرارداد جدید بین مدیر کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل و رئیس کمیسیون مقررات هسته ای آمریکا گسترش یافت. بر اساس قرار داد جدید، رژیم صهیونیستی به أکثر اطلاعات و فناوری های هسته ای موجود در آمریکا دسترسی پیدا می کند که نقض جدی مواد 1 و 3 معاهده‌ی منع گسترش سلاح‌های هسته ای محسوب می گردد. آمریکا تاکنون هیچ توضیحی برای نقض ماده‌ی 3 معاهده‌ی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای که به واسطه‌ی همکاری هسته‌ای این کشور با رژیم صهیونیستی واقع شده، نداده است.

آغاز عملیات بزرگ خیبر در منطقه هورالهویزه و شمال بصره (1362 ش)
عملیات بزرگ خیبر با رمز یا رسول‌اللَّه در جبهه جنوب، هورالهویزه و شمال بصره در وسعت تقریبی 200 کیلومتر مربع با هدف تصرف و تامین جزایر مجنون و بخشی از هورالهویزه از سوم اسفند 62 آغاز شد و تا بیست و دوم اسفند به طول انجامید. در این عملیات، رزمندگان اسلام در ابتدا با ورود به جزایر مجنون، از اصل غافل‌گیری و سرعت بهره گرفته و تعدادی از یگان‌های مستقر در جزیره را به هلاکت رساندند.



این عملیات سرانجام پس از 19 روز نبرد سنگین با نتایج زیر پایان یافت: تلفات نیروی انسانی دشمن: 1140 نفر اسیر و 15000 نفر کشته و زخمی؛ سایر نتایج: به تصرف درآمدن منطقه‌ای به وسعت بیش از 1180 کیلومتر مربع، از جمله جزایر مجنون؛ تجهیزات و امکانات: تانک و نفربر: 330 دستگاه انهدامی، 42 دستگاه اغتنامی، هواپیما: 6 فروند انهدامی، دستگاه مهندسی: 60 دستگاه اغتنامی، خودرو: 200 دستگاه انهدامی. عملیات بزرگ خیبر با دستاوردهای ارزشمند، از جمله عملیات‌های موفق رزمندگان اسلام محسوب می‌شود، به نحوی که عراق را مجبور به استفاده گسترده از سلاح‌های ممنوعه شیمیایی کرد.

برخی دیگر از رویدادهای امروز
1821: دولت اسپانیا مهاجر نشین قدیمی خود ایالت فلوریدا را به پنج میلیون دلار به دولت واشنگتن فروخت.
1825: روسیه و انگلستان مرز آلاسکا و کانادا را تعیین کردند. در آن زمان آلاسکا متعلق به روسیه و یک مهاجرنشین این کشور بود که بعدا آن را به دولت واشنگتن فروخت.
1900: دولت واشنگتن مجمع الجزایر هاوایی واقع در اقیانوس اطلس را که قبلا دولتی مستقل بود و پادشاه داشت قلمرو خود اعلام کرد.
1936: انبوه سازی فولکس واگن آغاز شد. چند هفته قبل از این، هیتلر دستور ساخت انبوه فولکس واگن قورباغه ای را به مهندس پورشه طراح آن داده بود و نام این خودرو را به امید این که هر آلمانی یک دستگاه از آن را داشته باشد «اتومبیل مردم» گذارده بود.
1958: دولت اندونزی که پاره ای از بخشهای مالزی را متعلق به خود می دانست به پایگاههای انگلستان در این مناطق حمله هوایی برد. در آن زمان مالزی هنوز از مستعمرات انگلستان بود.   

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید






تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن