تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى‏خواهد خداوند او را از زبانيه (فرشتگان عذاب) نوزده‏گانه برهاند، بسم الل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819497084




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آلودگی شهرهای بزرگ چین معضل بزرگ دولت و مردم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آلودگی شهرهای بزرگ چین معضل بزرگ دولت و مردم پکن - ایرنا - آلودگی بی رویه و فزاینده در شهرهای بزرگ چین بویژه پکن به بزرگترین چالش ها برای مردم و دولت این کشور تبدیل شده است.


به گزارش ایرنا ، معضل آلودگی در شهرهای مختلف چین آنقدر جدی شده است که این روزها وبلاگ ها، رسانه ها و تلویزیون چین بخش گسترده ای از گزارش های خود را به این معضل اختصاص داده اند.
آنچه بیشتر از هر چیز نگران کننده به نظر می رسد اینکه تاکنون هیچ راه حل مناسب و موثری برای رفع این چالش پیدا نشده است.
روزنامه ˈچاینا دیلیˈ می نویسد : آلودگی بیش از 100 شهر در سراسر چین آنقدر بالارفته که سازمان بهداشت جهانی از دولت خواسته است کاری انجام دهد.
روزنامه مردم نیز در این باره نوشت : بسیاری از مردم در شهر پکن خواستار آن هستند که دولت محلی برای رفع مشکل آلودگی دست بکار شود.
تیتر صفحه اول اغلب روزنامه های چین در روزهای اخیر مساله آلودگی هوا بوده است.
واژه هایی چون ˈپولوشنˈ و یا ˈاسماگˈ و از این قبیل کلمات که معنای آلودگی، غبار، مه و دود می دهد تقریبا هر روز در رسانه های چین کاربردی گسترده دارد، اما باید دید دولت چه کارهایی انجام داده و چه کارهایی باید انجام دهد.
مقامات شهرهای بزرگ چین اخیرا اعلام کردند که اگر آلودگی هوا برای سه روز متوالی بر اساس شاخص معمول به بالای 300 برسد، مدارس تعطیل خواهد شد.
این در شرایطی است که در یک سال گذشته این پدیده بارها رخ داده اما هرگز حداقل در شهر پکن هیچ مدرسه ای تعطیل نشده است .
اصولا تعطیلی مدارس در چین بسیار سخت صورت می گیرد اما در شرایط اضطرار ممکن است دولت مجبور به این کار شود.
آلودگی هوای پکن و بسیاری از شهرهای دیگر براساس گزارش های مستند در آستانه عید بهار سال نو چین به تقویم کشاورزی و در ماه ژانویه امسال و با توجه به نورافشانی های سال نو به 600 رسید.
تلویزیون مرکزی چین گزارش کرد که آلودگی هوا در روز پنجشنبه این هفته به 397 رسیده است در صورتی که بر اساس گزارش های بین المللی آلودگی بیش از 370 بسیار خطرناک است.
مه و آلودگی بالا امروز نیز شهر پکن را بار دیگر فراگرفته است و برای تقریبا سومین روز متوالی این شهر آلودگی وسیعی را تجربه می کند و ساختمان های بلندمرتبه تقریبا از فاصله یک کیلومتری قابل رویت نیست.
مسافرانی که روز پنجشنبه با پروازهای مختلف وارد پایتخت چین شدند می گویند آلودگی آنقدر شدید بوده که تا زمانی که هواپیما روز باند فرود نیامده زمین دیده نمی شده است.
در این میان دولت چین راه دیگری را نیز در دستور کار قرار داده است که تعطیلی کارخانه ها می باشد. بسیاری از کارخانه ها برای کاهش آلودگی تعطیل شده است اما به دلیل فراوانی آنها هنوز کار زیادی در این راستا است که باید صورت گیرد.
طرح های مختلف از جمله کاهش عبور و مرور خودرو نیز برای کاهش آلودگی اجرا می شود اما تاکنون کارایی زیادی نداشته است. هم اکنون تنها در شهر پکن بیش از پنج میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو در حرکت است.
دولت چین اعلام کرده است جمعیت این شهر تا سال 2018 نزدیک به 20 میلیون نفر خواهد رسید، اما این دوره کوتاه تر شد و اکنون پکن شاهد سکونت حدود 21 میلیون نفر از جمعیت این کشور است.
وضعیت در بسیاری از شهرهای دیگر مانند شانگهای و گوانگ جو به همین ترتیب است با این تفاوت که آنها نسبت به پکن بارش های بیشتری را تجربه می کنند.
بزرگترین عامل رفع آلودگی در پایتخت چین باد است که به دلیل ساخت وسازهای وسیع و ساخت ساختمان های بلندمرتبه اکنون باد کمتری در سطح شهر می وزد و جابجایی هوا کمتر صورت می گیرد و همین امر موجب توقف آلودگی در پکن شده است.
استفاده از خودروهای برقی و شارژی، دوچرخه، مترو و وسایل نقلیه عمومی از دیگر توصیه های دولت چین به مردم برای کاهش آلودگی شهرهای بزرگ است.
در این راستا مردم همکاری بیشتری با دولت دارند، اما اول آنکه مردم کمتر به خرید خودروهای شارژی رغبت نشان می دهند که علت آنهم کوچکی خودرو و سرعت پایین آن است.
در مورد دوچرخه نیز خطر فراوانی خودرو باعث شده است مردم همیشه نگران سلامت خود باشند چون امکان تصادف با خودروها بسیار افزایش یافته است.
سردی هوا در شهر پکن بخصوص در فصل زمستان هم از دیگر عواملی است که اجازه نمی دهد مردم در این شرایط از دوچرخه استفاده کنند.
شلوغی متروها در شهرهای بزرگ چین از دیگر مشکلات مردم است. اگرچه تقریبا در این شهرها مترو در هر یک دقیقه وارد ایستگاه می شود اما جمعیتی که در چند صف در مقابل هر در ورودی آماده سوار شدن ایستاده بسیاری را مجبور می کند از عبور و مرور با مترو منصرف شوند.
بنزین های آلوده نیز از دیگر مشکلات مردم و دولتمردان است. بوی بنزین آلوده در شهرهای بزرگ به مشام می رسد و در این دود و دم ماشینزیم مطبوعات هم به مردم توصیه کرده اند تا جایی که امکان دارد برای سکونت مکان هایی به غیر از شهرهای بزرگ را انتخاب کنند.
این مشکلات نشان می دهد تدابیر دولت چین هنوز به بار ننشسته و چشم انداز روشنی برای رفع آلودگی هوا در شهرهای بزرگ چین دیده نمی شود.
بیشترین واژه هایی که امروز مردم پایتخت نشین چین از آن استفاده می کنند آلودگی است و بیشترین بحثی که در هر محفلی در چین رایج است معضل آلودگی هوا است.
هیچ فردی به درستی پاسخی نمی دهد و مردم هم سرگردان و امیدوار در انتظار حل مشکلی هستند که دستکم برای فرزندانشان خطرناکتر از هر معضلی است.
تعطیلی مدارس، کارخانه ها، کنترل جمعیت شهرهای بزرگ، استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی، استفاده از خودروهای شارژی و دوچرخه و استفاده از بنزین های مرغوب تر از تدابیری است که برشمرده شد، ولی تاکنون هیچ یک از این راه ها معضل آلودگی فزاینده شهرهای چین را حل نکرده است.
با این وصف شاید بتدریج ساکنان این شهرها در چین به این نتیجه برسند که بهتر و ساده ترین راه برای آنان خروج از شهرهای بزرگ است تا دستکم بتوانند روزهای بدون آلودگی را در بخش دیگری از این سرزمین پهناور تجربه کنند.
آساق ** 2100 **1611
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




02/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن