واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
استانها > جنوب > اصفهان
کتاب "درآمدی بر اسطوره شناسی" در اصفهان رونمایی شد
اصفهان- خبرگزاری مهر: دکتر بهمن نامور مطلق با رونمایی از کتاب "درآمدی بر اسطوره شناسی" در اصفهان، گفت: متاسفانه در دانشگاه های ما، کارهای تحقیقاتی، رویکردمحور و براساس نظریه و روش مشخص انجام نمی شود.
به گزارش خبرنگار مهر، دانشیار گروه فرانسه دانشگاه شهید بهشتی تهران در آیین رونمایی و نقد و بررسی کتاب "درآمدی بر اسطوره شناسی" تالیف وی که دیشب به همت معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان در حمام تاریخی دردشت برگزار شد، اظهار داشت: اسطوره ها ضمیر ناخودآگاه، زیربنای اندیشه و منش و بیانگر امیال درونی یک جامعه هستند و وقتی اسطوره های یک جامعه باهم همگرایی داشته باشند، رابطه ارگانیک اجتماعی در آن جامعه حاکم است. وی بیان داشت: در این کتاب در کنار معرفی نظریات مهم اسطوره شناسی در سطح جهان، دو نظریه اسطوره- متن و سراسطوره ها را در این زمینه ارائه داده ام، چرا که معتقدم برخی مسائل، ویژه جامعه ما است و باید آن ها را با نظریات بومی خود بیان کنیم. دکتر نامور مطلق افزود: شکل گیری این کتاب را مدیون تدریس اسطوره شناسی در دانشگاه های هنر اصفهان و تبریز و مرکز آفرینش های ادبی قلمستان اصفهان هستم، چرا که تبادل نظر با دانشجویان در این زمینه به شکل گیری نهایی این کتاب منجر شد. همچنین دکتر بهار مختاریان گفت: اسطوره شناسی در ایران یک علم جدید است و در گذشته نگاه غلطی به آن می شد. رییس دانشکده هنر و ادیان دانشگاه هنر اصفهان اظهار داشت: کتاب "درآمدی بر اسطوره شناسی" به معرفی نظریات حوزه اسطوره شناسی می پردازد و ارزش آن در این است که نشان می دهد کارهای نکرده زیادی در این زمینه در جامعه دانشگاهی ما وجود دارد. وی بیان داشت: این کتاب ده فصل دارد و در آن ها به رویکردهای مشهور، معروف و تاثیرگذار در حوزه اسطوره شناسی در ادبیات و هنر اشاره شده و به خصوص در یکی از فصل های پایانی به رویکرد ژیلبر دوران پرداخته شده که در ایران کسی او را نمی شناخته و اخیرا دکتر نامور و دکتر عباسی با تالیف کتاب هایی به معرفی این نظریه پرداز مهم پرداخته اند. مختاریان افزود: در جهان کهن و به ویژه یونان از ابتدا به داستان های اسطوره ای توجه می شده و رویکردهای مختلفی به آن وجود داشته است. در رویکرد عقلانی و فلسفی به اسطوره، آن را رد می کردند و ابزار قدرتمندان برای تحمیق مردم می دانستند. در رویکرد تمثیلی معتقد بودند پشت داستان های اسطوره ای، حقیقتی نهفته است و در رویکرد سوم نیز اعتقاد داشتند اسطوره ها شاخ و برگ یافته وقایع تاریخی هستند. وی ادامه داد: اسطوره شناسی مدرن در قرن نوزده مطرح شد که در آن نگاه علمی به اسطوره شکل گرفت و در این کتاب نیز به اولین روش های اسطوره شناسی تطبیقی که در قرن 18 و 19 مطرح شد، اشاره می شود. این استاد دانشگاه ابراز داشت: در پی توسعه استعمار در قرن 19، غربی ها با زبان ها و آیین های هندی و ایرانی آشنا شدند و به مشابهت آنها با زبان ها و آیین های اروپایی پی بردند که البته این شباهت ها چندان برای آن ها خوشایند نبود، اما در نهایت منجر به شکل گیری نظریه اسطوره شناسی تطبیقی کلاسیک توسط ماکس مولر شد. وی عنوان داشت: اسطوره شناسی تطبیقی نو نیز توسط ژرژ دومیزیل مطرح شد که او برخلاف مولر که به بررسی شاعرانه، سطحی و زبانی اسطوره ها پرداخته، کنش های مشترک اسطوره ها را به شیوه علمی و ساختاری بررسی کرده است. مختاریان ادامه داد: نظریه تک اسطوره ژوزف کمبل، نظریه اسطوره-گونه شناسی نورتروپ فرای، نظریه های اسطوره سنجی و اسطوره کاوی ژیلبر دوران و نظریه بوطیقای اسطوره ای، نظریه های دیگری هستند که در این کتاب مطرح شده اند و دکتر نامور در دو فصل آخر نیز دو نظریه خود در زمینه اسطوره شناسی یعنی اسطوره-متن و سراسطوره ها را مطرح کرده است. دکتر فضل الله پاکزاد نیز در این جلسه گفت: متاسفانه در ایران اسطوره شناسی معادل نقل اسطوره در نظر گرفته می شود، در حالی که راوی اسطوره، اسطوره شناس و تحلیلگر اسطوره ای نیست. عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان بیان داشت: چاپ این کتاب، سرآغاز راهی است که باید 50 سال پیش شروع می شد و به پیوند اسطوره شناسی و ادبیات و هنر کمک می کند. این کتاب برای دانشجویان رشته های هنری راهگشا است، اما بهتر بود هر فصل آن، کتابنامه جداگانه ای داشت. گفتنی است در این آیین، کتاب "درآمدی بر اسطوره شناسی" به عنوان کتاب برتر جشنواره بین المللی میراث معنوی اصفهان شناخته و از دکتر بهمن نامور مطلق، مولف این کتاب تقدیر شد.
۱۳۹۲/۱۲/۲ - ۱۰:۴۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]