تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على! از ارجمندى مؤمن در نزد خدا اين است كه برايش وقت مرگ، معيّن نفرموده است...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802408666




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روحانی آغازگر سنت معذرت خواهی در بین سیاسیون می شود؟/ تمام کسانی که از مردم عذرخواهی کردند؛ از امام خمینی و رهبری تا روحانی و ...


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
روحانی آغازگر سنت معذرت خواهی در بین سیاسیون می شود؟/ تمام کسانی که از مردم عذرخواهی کردند؛ از امام خمینی و رهبری تا روحانی و ...

روحانی آغازگر سنت معذرت خواهی در بین سیاسیون می شود؟/ تمام کسانی که از مردم عذرخواهی کردند؛ از امام خمینی و رهبری تا روحانی و ...
معذرت خواهی از مردم در فرهنگ سیاسیون ایران از جایگاه بالایی برخور دار نیست و مسئولان کشور توجیه کردن را به معذرت خواستن ترجیح می‌دهند.
مصطفی داننده: شنیدن عبارت «معذرت می‌خواهم» از سوی مسئولین رده بالای کشور برای مردم تبدیل به آرزویی شده بود که رسیدن به آن را محال می‌دانستند و اعتقاد داشتند که معذرت خواستن در قاموس سیاستمداران ایرانی جای ندارد. این آرزوی محال برای مردم در حالی اتفاق می‌افتاد که امام خمینی و رهبرمعظم انقلاب خود پیشگام در این موضوع بودند و در سخنان صریحی از مردم به عذر خواهی کرده‌اند تا درسی باشد برای دیگر مسئولین کشور.

امام خمینی در سخنان صریحی از خانواده شهدا معذرت خواهی کردند و گفتند:« من در اینجا از مادران، پدران، خواهران، برادران، همسران و فرزندان شهدا و جانبازان به خاطر تحلیل‌های غلط این روزها رسما معذرت می‌خواهم و از خداوند می‌خواهم مرا در کنار شهدای جنگ تحمیلی بپذیرد. ما در جنگ برای یک لحظه هم نادم و پشیمان از عملکرد خود نیستیم. راستی مگر فراموش کرده‌ایم که ما برای ادای تکلیف جنگیده‌ایم و نتیجه فرع آن بوده است. نباید برای رضایت چند لیبرال خودفروخته در اظهار نظرها و ابراز عقیده‌ها به گونه‌ای غلط عمل کنیم که حزب الله عزیز احساس کند جمهوری اسلامی دارد از مواضع اصولی‌اش عدول می‌کند.»

رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان خود با اشاره به افزایش هرم سنی ایران فرمودند:« من همین جا در داخل پرانتز عرض بکنم؛ یکى از خطاهایى که خود ما کردیم - بنده خودم هم در این خطا سهیمم - این مسئله‌ تحدید نسل از اواسط دهه‌ 70 به این طرف باید متوقف می شد. البته اوّلى که سیاست تحدید نسل اتخاذ شد، خوب بود، لازم بود، لیکن از اواسط دهه‌ى 70 باید متوقف میشد. این را متوقف نکردیم؛ این اشتباه بود. عرض کردم؛ مسئولان کشور در این اشتباه سهیمند، خود بنده‌ حقیر هم در این اشتباه سهیمم. این را خداى متعال و تاریخ باید بر ما ببخشد.»

این دو مثال نشان می‌دهد که امام و رهبری به دنبال نهادینه کردن این سنت حسنه هستند، سنتی که در بسیاری دیگر از کشورها رواج دارد و مسئولین و روسای کشورهای دیگر به خاطر کوچکترین اشتباهات خود از مردم عذرخواهی می‌کنند و پذیرش اشتباه و عذر خواهی از افکار عمومی در غرب و حتی کشورهای آسیایی امری عادی است و این در حالی است که عذر خواهی و دلجویی از مردم ، در فرهنگ سیاسی ایران جایی ندارد.

طی هفته گذشته اما حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم در سخنانی به خاطر مشکلات پیش آمده در جریان توزیع سبد کالا عذرخواهی کرد که این عذرخواهی در تاریخ ایران کم سابقه بوده است و مردم ایران به یاد ندارند که رئیس قوه مجریه تا به امروز از مردم به خاطر اشتباه خود عذرخواهی کرده باشد.

این عذرخواهی آنچنان برای مردم و جامعه سیاسی ایران غریب بود، که همگان را به تعجب واداشت و کار را به جایی رساند که حتی منتقدان رئیس جمهور نیز این حرکت روحانی را ستایش کنند. با یک سرچ کوتاه در فضای مجازی و موتورهای جستجور گر می‌توانید به محجور ماندن فرهنگ معذرت خواهی در ایران به ویژه در بین مسئولان پی ببرید.

برخی مسئولان ایران به خاطر بزرگ ترین اشتباهات خود هم حاضر به معذرت خواهی از مردم نشدند و تقصیر را به گردن دیگری انداختند و اعلام کردند که هیچی نقشی در ماجرا نداشتند. دولت گذشته نمونه بارز این معنا بود و شخص رئیس جمهور در طول دوران ریاست جمهوری خود به خاطر اشتباهات دولتش از مردم عذرخواهی نکرد و نهادهای دیگر را علت مشکلات دانست.

در این میان برخی دیگر از مسئولین هستند که از سر اجبار و برای از دست ندان پست‌های خود مجبور به پذیرش اشتباه و بیان آن می‌شوند. به طور مثال در ماجرای اختلاس بزرگ سه هزار میلیاردی، وزیر اقتصاد دولت دهم در پای میز استیضاح از مردم و مجلس عذر خواهی کرد تا فرصت دوباره برای حضور در وزارتخانه را بیابد و پیش از آن هرگز کلامی مبنی بر پشیمانی و قبول اشتباه از دولتی ها شنیده نشدهر چند که در همان روز عذر خواهی در پای میز استیضاح نیز آقای وزیر تاکید کرد اختلاس بزرگ یک فساد مالی نیست بلکه یک سوء استفاده کوچک مالی است!

در هر حال، به نظر می رسد فرهنگ عذر خواهی و دلجویی از مردم و پذیرش اشتباه در ادبیات سیاسی کشور جایی ندارد و امام خمینی، رهبر معظم انقلاب و حسن روحانی در میان از استثناهای کشور هستند. برای رسیدن به این فرهنگ پسندیده که در اسلام نیز به آن توصیه شده است، راه درزای باقی مانده.راهی که تا سیاسیون و مسئولین نخواهند، پیشرفتی در آن حاصل نخواهد شد.

در زیر به چند نمونه از غذرخواهی مسئولان کشور به اختصار اشاره می‌کنیم:

نوبخت در سخنانی که در میان اهالی رسانه زد از کارکنان دولت برای مشکلات سخت اقتصادی مغذرت خواهی کرد. نوبخت در سخنان خود گفت:« من به عنوان سخنگوی دولت از کارکنان دولت به دلیل زحماتشان تشکر می‌کنم و از این‌که شرایط در جهتی نیست که بتوانیم به آنها در افزایش درآمدشان کمک کنیم، عذرخواهی می‌کنیم.»

قائم مقام ایران خودرونیز از دیگر افرادی بود که به خاطر مشکلات این شرکت از مردم غذرخواهی کرد. ملکی تهرانی معذرت خواهی خود را اینگونه بیان کرد:« دوره سختی را پشت سرگذاشته ایم و در حال طی کردن هستیم. دوره ای که باید به خاطر آن از مردم عذرخواهی کنیم. امیدواریم به زودی این دوران سپری شود و اخبار خوش مربوط به گذار از این دوره را نیز بشنویم.»

کیهان نیز در یکی از شماره‌های خود از وزیر صنعت دولت روحانی معذرت خواهی کرده است. این روزنامه در توضیحی در شماردر باره مهندس نعمت زاده نوشت «: در دو سطر پایانی یادداشت دیروز کیهان- انتظار آن بود که...- اشتباهاً به گزینه رئیس‌جمهور برای وزارت «صنعت، معدن و تجارت» اشاره شده بود و حال آن که سخن درباره ضرورت دور بودن اعضای کابینه از فعالیت‌های اقتصادی و توقف این فعالیت‌ها به هنگام ورود در کابینه بود که این بخش برای کوتاه شدن یادداشت حذف شده و 2 سطر مورد اشاره به طور ناقص باقی مانده بود. لذا ضمن توضیح این نکته، چنانچه حقی از گزینه محترم وزارت مزبور ضایع شده باشد از ایشان عمیقاً پوزش می‌خواهیم و بار دیگر تاکید می‌کنیم که منظور ما، اجتناب همه اعضای کابینه از فعالیت‌های تجاری و اقتصادی بوده است. بی‌آن که به شخص خاصی نظر داشته باشیم. ضمن آنکه بدون اظهار نظردرباره شرایط نامزد وزارت مربوطه، شخصیت ایشان را قابل احترام می‌دانیم»

علی لاریجانی و نمایندگان مجلس دیگر افرادی بودند که به خاطر اتفاقات تلخ یک شنبه سیاه و دیگری بین محمود احمدی نژاد و رئیس مجلس از مقام معظم رهبری مغذرت خواهی کردند. علی لاریجانی، رئیس مجلس در واکنش به انتقادات رهبر جمهوری اسلامی از تقابل اخیر سران سه قوه ایران، گفت که از طرف خود و نمایندگان مجلس عذرخواهی می‌کند.»

معاون اول دولت یازدهم نیز به خاطر اشتباهات دولت گذشته و کوچک شدن سفره آنان از مردم عذرخواهی کرد. وزیر نیرو دولت روحانی نیز به خاطر قطع برق به علت بارش برف در شهرهای شمالی کشور از مردم بزرگ مغذرت خواهی کرد.

غذرخواهی جمشید مشایخی از مسی به خاطر توهین به او در صفحه فیس بوکش، معذرت خواهی نعیمه اشراقی به خاطر حواشی مربوط به او در فضای مجازی، معذرت خواهی علی کریمی و رویانیان از هوادارن تراکتور و پرسپولیس، معذرت خواهی علی مطهری به خاطر توهین به کوچک زاده از او، از دیگر معذرت خواهی معروف ایران است.

مطالب بالا از معدود نمونه‌های معذرت خواهی در تاریخ ایران به ویژه در چند سال اخیر است. همانطور که مشاهده می‌شود اعضای کابینه دولت یازدهم، سعی کرده‌اند خود را با این هنجار اجتماعی هماهنگ کنند و به خاطر اشتباهات خود از مردم عذرخواهی کنند. البته امیداور هستیم که این سنت معذرت خواهی در دولت یازدهم ادامه پیدا کند و مسئولین آن را به دست فراموشی نسپارند.







1392/11/21





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن