تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1838121503
گرته برداری ناشیانه از پرابلماتیک های جوامع غربی
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
پاسخی به مقاله «اسلام و سکولاریسم» اشکوری در سایت جرس:
گرته برداری ناشیانه از پرابلماتیک های جوامع غربی
اساسا موضوع سکولاریسم در جامعه ایرانی دارای «پیشینه تاریخی» و «قدمت اندیشه ای» نیست و امری است «وارداتی» از مغرب زمین که مانند بسیاری از مفاهیم و مسائل دیگر،
به گزارش جام به نقل از بولتن، حسن یوسفی اشکوری، از دگراندیشان ایرانی که در خارج از ایران به سر می برد، در مقاله ای که با عنوان «اسلام و سکولاریسم؛ آرای نواندیشان جهان اسلام» در سایت جرس منتشر کرده است، به طرح بحث پیرامون نسبت میان دین و حکومت پرداخت. به گزارش بولتن نیوز، البته موضوع سکولاریسم، دیگر قدیمی شده و جای چنین حرف هایی مال بیست سال پیش، و اوائل دهه هفتاد شمسی است. در این بیست سال آنقدر به چنین مباحثی پاسخ داده شده است که دیگر نیاز چندانی به پاسخ دادن به آن نیست. این اتفاقا بزرگ ترین پاشنه آشیل جریان روشنفکری و دگراندیش ایرانی محسوب می شود که از طرح مباحث نو و جدید عاجزاند و همچنان در اندیشه های چندین دهه قبل زندگی می کنند. حال آنکه در خود مغرب زمین نیز، دیگر این بحث ها محلی از اعراب ندارد و موضوعات جدید دیگری مورد بحث است. اما برای آن دسته از مخاطبینی که کمتر با این موضوعات ارتباط داشته اند، به اجمال نکاتی بیان می شود. اشکوری در همان ابتدای مطلب خود جملاتی بیان می کند که اتفاقا اشتباه خود او در این نوشتار است. او می نویسد: «از آنجا که در ایران معاصر، موضوعات فکری و اجتماعی و سیاسی عمدتا برآمده از تأثیر پذیری ایرانیان و به ویژه روشنفکران و نظریه پردازان ایرانی از بیرون از مرزهای فکری و فرهنگی و جغرافیایی ایران است، موضوع سکولاریسم نیز با همین عنوان و یا عناوین مشابه و یا هم ارز آن مانند لائیسیته و لائیسیسم به عنوان مهمان (گر چه مهمان ناخوانده) از مغرب زمین وارد شده و در تعامل با محیط میزبان به گفتگو نشسته و در عین حال دیری است که میزبان را به چالش کشیده است.» این سخن بدان معنا است که اساسا موضوع سکولاریسم در جامعه ایرانی دارای «پیشینه تاریخی» و «قدمت اندیشه ای» نیست و امری است «وارداتی» از مغرب زمین که مانند بسیاری از مفاهیم و مسائل دیگر، ار عصر مشروطه به بعد، و تحت تأثیر تحولاتی که در اروپا و به ویژه انقلاب فرانسه افتاد، وارد ایران شد. بنابراین واضح است که اصلا «سکولاریسم»، «پرسش» انسان مسلمان ایرانی نبوده و به همین علت هم هست علی رغم همه تلاش هایی که در 150 سال گذشته توسط منورالفکران وطنی و غیروطنی در ایران شده است، همچنان جز همین طیف معدود منورالفکر، کس دیگری با آن ارتباط برقرار نکرده و نمی کند. اشکوری سپس معتقد است که می بایست به «سیر تاریخی» به وجود آمدن اصطلاح سکولاریسم یا لائیسیته توجه داشت و بدون آن نمی توان به تحلیل درستی در مورد این اصطلاح رسید. وی می نویسد: «اصطلاح لائیسیته و لائیک، که ظاهرا قدیمی تر و زاییده تحولات عصر روشنگری فرانسه است، از تعیین نوع نسبت مسیحیت کاتولیک و پاپیسم با امر سیاست و دولت و فروعات آن مانند قانون و آموزش و پرورش و نهادهای مدنی و به طور کلی عرف و عرفیات حکایت می کند. در این دوگانه مذهبی/غیر مذهبی، مذهبی و دیندار کسی بود که به نظام دینیسیاسی کلیسایی حاکم و در واقع به همان «شهر خدا»ی سنت آگوستین باور داشت و پاپ را نماینده تام الاختیار خداوند در زمین و مفسر رسمی و نهایی دین و متون مقدس و مشروعیت بخش هر نوع اقتداری می دانست و فرمانروایان عرفی و دولتها و حکومتها و قوانین را در صورت تأیید مقام مذهبی و کلیسا مشروع و مقبول می یافت. در مقابل، لائیک کسی بود که در عین دیندار بودن به کلیسا و پاپیسم و نظام سلسله مراتبی رایج کلیسایی اعتقادی نداشت و یا در نهایت شرع و عرف را از همه تفکیک می کرد و باور داشت که دین و مقامات دینی فقط حق دخالت و نظارت بر امور دینی و حق تصدی امور معنوی و مذهبی خاص را دارند ولی امور عامه و مدنی و سیاست و قانون و حکومت و آموزش و پرورش و مانند آنها نه در حوزه دیانت اند و نه در اختیار مقامات دینی و کلیسایی. در این تفکیک، دین و نهادهای دینی و روحانی و سیاست و حکومت و امور مدنی و عرفی دو قلمرو مستقل پیدا می کنند و هر کدام به استقلال و خود مختاری لازم می رسند.» او سپس در انتهای مقاله خود به موضوع نسبت میان سکولاریسم و دین اسلام پرداخته و با بیان دلائلی چنین نتیجه می گیرد: «اگر مؤلفه اساسی اندیشه سیاسی اسلام همان است که تقریر شد، و دموکراسی و نظام سکولار همین است که مطرح است و اکنون مقبولیت جهانی و عمومی یافته است، طبعا این دو مقوله و این دو نوع نظام سیاسی و حکومتی با هم قابل جمع نیستند؛ به دیگر سخن، دو نظام الهیشرعی و عملا فقهی، که مشروعیت قوانین و اجرای قوانین را از خدا و دین و متون مقدس و کهن دینی اخذ می کند، و نظام بشریعرفی، که درست در برابر آن مشروعیت و مقبولیت قانون و اجرای قانون یا همان حق اعمال محدودیت و به تعبیر فقهی «اذن تصرف» خود را از مردم و جامعه و عرف زمانه با ساز و کارهای عرفی و تجربی کسب می کند، ناقض یکدیگرند و در نتیجه مانعه الجمع خواهند بود.» برای پاسخ به دعاوی اشکوری حداقل می توان از دو زاویه به آن پاسخ داد: 1- نگاه تاریخی: در تحلیل تاریخی این موضوع چنانچه اشکوری نیز در مطلب خود بدان اشاراتی داشته است، چرایی به وجود آمدن یک «اندیشه» و «رخداد» از اهمیت زیادی برخوردار است. از این زاویه، پیدایش سکولاریسم بیش از هر چیز دیگری در نوع تعالیم و الهیات کلیسای قرون وسطی ریشه دارد. در دوران قرون وسطی، پاپ و کلیسا با تسلط همه جانبه بر زندگی جوامع اروپایی و ترویج خرافاتی به نام دین مسیحیت به مردمان جامعه، به قدرت بلامنازع عرصه سیاسی- اجتماعی تبدیل شدند. از سویی دیگر تعالیم کلیسا به نحوی بود که در ضدیت با عقل و خردگرایی قرار داشت تا جایی که فلاسفه مسیحی چون سنت آگوستین در پی حل این تضاد، یعنی تضاد بین دین (تعالیم کلیسا) و عقل برآمدند. نتیجه چنین اعمالی در کنار اشتباهات فاحشی چون فروش زمین های بهشت، دادگاه تفتیش عقائد و... موجب انزجار مردم از کلیسا شد. در چنین شرائطی بود که افرادی نظیر مارتین لوتر و ژان کالون جنبش اصلاح دینی را رقم زدند. نتیجه این امر در نهایت در قرون بعدی موجب انفکاک نهاد دین از نهاد دولت شد که البته در این میان نقش پادشاه و درباریان، اشراف و فئودال ها و تجار را نیز نباید نادیده گرفت که همگی به علت همان موضوعات گفته شده در بالا، در ضدیت با کلیسا بودند و دنبال فرصتی می گشتند تا از یوغ استبداد کلیسا خارج شوند. این موضوع در قرن های بعدی موجب ترویج اندیشه ای به نام سکولاریسم شد و دولت های جدید اروپایی نیز که این موضوع به نفع شان بود، مبلغ سکولاریسم شدند و البته اصحاب اندیشه عصر روشنگری نیز کمک شایانی به آن کردند. این موضوع در حالی است که اساسا چنین پیشینه ای هیچ ارتباط به دین اسلام و جهان اسلام ندارد. تعالیم اسلامی نه تنها در ضدیت با عقل قرار ندارند بلکه یکی از منابع اجتهادی شیعه، عقل محسوب می شود. آیات و روایات بسیاری از قرآن و حدیث، دلالت بر اهمیت عقل گرایی دارد تا جایی که از عقل تعبیر به «رسول باطنی» انسان می شود. بنابراین مقایسه بین دو دین مسیحیت و اسلام، اشتباه است و یقینا نتایج مستحصل از آن نیز اشتباه. 2- نگاه معرفت شناسانه: مبتنی بر نگاه معرفت شناسانه نیز باید گفت که جغرافیای فرهنگی- اجتماعی و سیاسی تأثیر زیادی بر تولید اندیشه ها و اپیستمه های مختلف دارد. اساسا بنا بر قول «توماس اسپریگنز»، اندیشمند سیاسی، اندیشه ها در پاسخ به بحران ها است که تولید می شوند. بدان معنا که فیلسوف یا اندیشمند سیاسی در ابتدا «مسأله» (یا بحران) را در جامعه خود دیده و برای خروج از آن مسأله یا بحران دست به اندیشه ورزی و تفلسف می زند. پس اندیشه ها در ارتباط تام با مسائل سیاسی- اجتماعی است. از این حیث اگر موضوعی به نام سکولاریسم و امثالهم در جوامع اروپایی نضج و شکل پیدا کرد همانگونه که بیان شد در ارتباط با مسائل و بحران های سیاسی- اجتماعی جامعه آن زمان اروپا بوده است. اما متاسفانه منورالفکران و دگراندیشان، بدون توجه به این موضوع، با گرته برداری ناشیانه از اندیشمندان غربی، آاین مفاهیم و مسائل را وارد ایران کردند. منقول است وقتی «جان هیگ»، فیلسوف انگلیسی به ایران آمده بود می گفت من تعجب می کنم از اینکه تا بدین حد نظریه پلورالیسم من در ایران بازخورد داشته است و حال آنکه این نظریه اصلا ارتباطی با فضای جامعه دینی ایران که در آن اسلام به عنوان دین اکثریت است ندارد! جالب آنکه دگراندیشان که هماره در مواجهه عقل و دین، جانب عقل را گرفته و همیشه بر خردورزی و تعقل پافشاری می کنند، حتی تا بدین حد از کاربست عقل عاجزند که قدرت تشخیص موضوعات و مسائل جامعه ایران را ندارند و از سایر کشورها وام می گیرند. نتیجه آنکه علی رغم تاریخ حداقل 150 ساله منورالفکری در ایران، هنوز هم این طیف برای مردم بیگانه و بی اعتمادترین طبقه در جامعه هستند.
۱۳۹۲/۱۲/۱ - ۱۶:۵۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]
صفحات پیشنهادی
دو واحد مرغداری در آذربایجان غربی به بهره برداری رسید
دو واحد مرغداری در آذربایجان غربی به بهره برداری رسید ارومیه - ایرنا - رییس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت همزمان با دهه مبارک فجر بهره برداری از دو واحد مرغداری در آذربایجان غربی آغاز شد سید علی مختاری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود این دو مرغداری که گوشتی میبا حضور استاندار آذربایجان غربی هتل تارا در مهاباد به بهرهبرداری رسید
با حضور استاندار آذربایجان غربیهتل تارا در مهاباد به بهرهبرداری رسیدظهر امروز با حضور استاندار آذربایجان غربی هتل تارا در مهاباد به بهرهبرداری رسید به گزارش خبرگزاری فارس از مهاباد ظهر امروز هتل چهار ستاره تارا در مهاباد افتتاح شد این هتل چهار ستاره در زمینی به مساحت 2 هزار مهشدار صالحی به غربی ها : از ماجراجویی دست بردارید
هشدار صالحی به غربی ها از ماجراجویی دست بردارید تهران – ایرنا - رییس سازمان انرژی اتمی گفت به نظر می رسد طرف مقابل در مذاکرات هسته ای در حال ماجراجویی است و من به آنها توصیه می کنم از این اظهارنظرها و ماجراجویی ها دست بردارند به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا علی اکبر صالحی این مرئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خبر داد بهرهبرداری از 113 طرح آبیاری تحت فشار در آذربایجان غربی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خبر دادبهرهبرداری از 113 طرح آبیاری تحت فشار در آذربایجان غربیرئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت 113 طرح آبیاری تحت فشار در آذربایجان غربی به بهرهبرداری رسیده است به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه ظهر امروز سید علی مختاری در آئیباند غربی بزرگراه آزادشهر- نوده خاندوز به بهره برداری می رسد
تا پایان سال جاری باند غربی بزرگراه آزادشهر- نوده خاندوز به بهره برداری می رسد گرگان- ایرنا- مدیرکل راه و شهرسازی گلستان اعلام کرد عملیات اجرایی آسفالت و ایمن سازی باند غربی بزرگراه آزادشهر- نوده خاندوز به طول 5 5 کیلومتر در شرق استان تا پایان سال جاری به اتمام می رسد مهندس160 طرح کشاورزی در آذربایجان غربی به بهره برداری می رسد
160 طرح کشاورزی در آذربایجان غربی به بهره برداری می رسد مهاباد - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت به مناسبت بزرگداشت دهه مبارک فجر 160 طرح کشاورزی در زمینه های مختلف در سطح این استان در این ایام مورد بهره برداری قرار می گیرد سیدعلی مختاری روز شنبه در حاشیه افمدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی اعلام کرد بهرهبرداری از فاز نخست تله کابین ارومیه در صورت حل مشکلات موجود
مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی اعلام کردبهرهبرداری از فاز نخست تله کابین ارومیه در صورت حل مشکلات موجودمدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت فاز نخست تله کابین ارومیه در صورت حل مشکلات موجود ظرف یک سال آینده به بهرهبرداری میرسد مظفر عباسزاده امروز14 طرح آموزشی در آذربایجان غربی به بهره برداری می رسد
14 طرح آموزشی در آذربایجان غربی به بهره برداری می رسد مهاباد - ایرنا - مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی گفت به مناسبت سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی 14 طرح آموزشی در شهرهای مختلف استان در این ایام مورد بهره برداری قرار می گیرد فریبرز اسمعیل زاده روز یکشنبهمعاون استاندار : بیش از 300 طرح مختلف در دهه فجر امسال در آذربایجان غربی به بهره برداری می رسد
معاون استاندار بیش از 300 طرح مختلف در دهه فجر امسال در آذربایجان غربی به بهره برداری می رسد میاندوآب مهاباد - ایرنا - معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت به مناسبت دهه مبارک فجر بیش از 300 طرح عمرانی خدماتی و زیربنایی در نقاط مختلف استان افتتاح و مورد بهره برداری قرار113 طرح آبیاری تحت فشار در آذربایجان غربی به بهره برداری رسید
113 طرح آبیاری تحت فشار در آذربایجان غربی به بهره برداری رسید ارومیه - ایرنا - همزمان با ایام دهه مبارک فجر بهره برداری همزمان از 113 طرح آبیاری تحت فشار در آذربایجان غربی آغاز شد به گزارش خبرنگار ایرنا این طرح ها در اراضی خرده مالکی و در 600 هکتار و با 36 هزارو 151 میلیون ریالسخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در گفتوگو با فارس مطرح کرد تفکر جوامع غربی در آموزش و پرورش دوران طاغوت/«تصاوی
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در گفتوگو با فارس مطرح کردتفکر جوامع غربی در آموزش و پرورش دوران طاغوت تصاویر شهدا روی دیوار مدارس سند افتخار انقلابسخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه رویکرد آموزش و پرورش در نظام طاغوت برگرفته از تفکرات جوامع غربی بود گفت بعد از انقلاب موضوعات تبا حضور استاندار آذربایجان غربی سایت گلخانهای مهاباد به بهرهبرداری رسید
با حضور استاندار آذربایجان غربیسایت گلخانهای مهاباد به بهرهبرداری رسیدبا حضور استاندار آذربایجان غربی سایت گلخانهای مهاباد به بهرهبرداری رسید به گزارش خبرگزاری فارس از مهاباد ظهر امروز سایت گلخانهای مهاباد با حضور استاندار آذربایجان غربی در زمینی به مساحت 3 هزار و 800 متر مبزرگترین سایت گلخانه ای جنوب آذربایجان غربی در مهاباد به بهره برداری رسید
با حضور استاندار بزرگترین سایت گلخانه ای جنوب آذربایجان غربی در مهاباد به بهره برداری رسید مهاباد - ایرنا - با حضور استاندار آذربایجان غربی بزرگترین سایت گلخانه ای جنوب آذربایجان غربی به مناسبت دهه مبارک فجر روز شنبه در روستای دریاس شهرستان مهاباد مورد بهره برداری قرار گرفت بهافتتاح 6 پروژه عمرانی در شهرکهای صنعتی آذربایجان غربی/آغاز بهره برداری از 10 واحد تولیدی
استانها شمال آذربایجان غربی پرنیان خبر داد افتتاح 6 پروژه عمرانی در شهرکهای صنعتی آذربایجان غربی آغاز بهره برداری از 10 واحد تولیدی ارومیه - خبرگزاری مهر مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی آذربایجان غربی از افتتاح 6 طرح عمرانی در شهرکهای صنعتی استان طی دهه فجر امسال خبر داد به گبا اعتباری بالغ بر 16 میلیارد ریال 12 طرح مخابراتی در گرمه به بهرهبرداری رسید
با اعتباری بالغ بر 16 میلیارد ریال12 طرح مخابراتی در گرمه به بهرهبرداری رسیدهمزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی 12 پروژه مخابراتی با حضور استاندار خراسان شمالی امام جمعه گرمه مدیرعامل شرکت مخابرات استان و جمعی از مدیران استانی و مسئولان محلی در شهرستان گرمه راه اندازی شد3 ایستگاه پمپاژ آب در دومین چشمهی پرآب کشور به بهرهبرداری رسید
یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲ ۳۵ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت 3 ایستگاه پمپاژ آب در دومین چشمهی پرآب کشور در شهرستان ملکشاهی همزمان با دههی فجر به بهرهبرداری رسیده است عبدالرضا بازدار در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقهی ایلام اظهار کرد104 پروژه برق در استان قزوین به بهره برداری رسید
104 پروژه برق در استان قزوین به بهره برداری رسید قزوین - ایرنا - همزمان با نهمین روز از ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی 104 پروژه فوق توزیع انتقال و توزیع بخش صنعت برق با حضور معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در استان قزوین مورد بهره برداری قرار گرفت به گزارش خبرنگار ایرنا-
گوناگون
پربازدیدترینها