تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات قدرت، انصاف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819176620




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اردن بعد از 6 سال به تهران سفیر می‌فرستد


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
اردن بعد از 6 سال به تهران سفیر می‌فرستد

اردن بعد از 6 سال به تهران سفیر می‌فرستد
اردن برای نخستین بار بعد از 6 سال به تهران سفیر اعزام می کند.
به گزارش نامه نیوز، روزنامه القدس العربی چاپ لندن به نقل از منابع آگاه دولتی در امان پایتخت اردن نوشت: ناصر جوده وزیر خارجه اردن در چند روز آینده با صدور حکمی، سفیر جدید این کشور در تهران را معرفی خواهد کرد.

این اقدام پس از گذشت 6 سال از خودداری اردن در معرفی و اعزام سفیر به تهران و همزمان با ورود مجتبی فردوسی پور سفیر جدید ایران به امان در هفته آینده پس از پایان کار سفیر سابق یعنی مصطفی مصلح زاده در ماه ژوئیه گذشته صورت می گیرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در ماه میلادی گذشته با سفر به امان با مقامات ارشد اردن از جمله وزیر خارجه، نخست وزیر و عبدالله دوم پادشاه دیدار و درباره روابط دو جانبه و مسائل منطقه ای گفتگو کرد.

منابع اگاه اضافه کردند: دولت اردن از 6 سال پیش تاکنون از اعزام سفیر به تهران خودداری می کرد زیرا مقامات وقت ایران از تعامل با سفرای سابق اردن خودداری می کردند. همچنین به دلیل شدت بالای اختلاف نظر سیاسی میان دو کشور، سفرای اردن در تهران با انزوای شدیدی روبه رو بودند. به همین دلیل پس از پایان ماموریت آخرین سفیر اردن در ایران، دولت امان از اعزام سفیر جدیدی به تهران خودداری کرد.

به گفته این منابع، پس از سفر اخیر وزیر خارجه ایران به اردن، دولت امان در مسئله اعزام سفیر به تهران تجدید نظر کرد.

از "احمد الجوارنه" به عنوان جدی ترین گزینه تصدی مسؤولیت سفارت اردن در تهران نام برده می شود.

35 سال روابط تهران - امان

دولت اردن با حکومت پهلوی روابط بسیار نزدیکی داشت. بعد از انقلاب، دولت اردن به صراحت از جنگ 8 ساله عراق علیه ایران حمایت می کرد. پس از آن برای سال ها روابط دو کشور در سردی کامل بود تا اینکه در دوره ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی، سطح روابط میان دو کشور به بالاترین میزان خود رسید و تهران میزبان عبدالله دوم شد. این تنها سفر پادشاه اردن به تهران پس از انقلاب اسلامی 57 بود.

در دوره احمدی نژاد نیز ایران بارها تلاش کرد روابط نزدیکی را با اردن برقرار کند اما این گونه نشد. اردن سعی کرده است به صورت مستقیم در نزاع های منطقه ای علیه ایران وارد نشود و همیشه ضمن درخواست از ایران برای همکاری با سازمان های بین المللی در مسئله هسته ای، بر مخالفت با گزینه نظامی علیه تهران تاکید کرده است.

به گزارش عصر ایران، در دولت نخست احمدی نژاد هم منوچهر متکی وزیر امور خارجه یک مرتبه با سفر به اردن با مقامات این کشور دیدار کرد. آن دیدار در محل ستاد ارتش اردن انجام شد و پادشاه اردن با لباس نظامی از مهمان خود استقبال کرد که تصاویرش بازتاب های گسترده ای داشت.

اردن با وجود اینکه در صف مخالفان دولت بشار اسد است اما به دلیل وابستگی بالا به سوریه، از اقدامات های عملی علیه حکومت سوریه خودداری کرده است.

دولت اردن هم اکنون میزبان بیش از نیم میلیون نفر از پناهندگان سوریه و حدود 200 نفر از نظامیان آمریکایی است که برای ماموریت های احتمالی علیه سوریه مستقر شده اند.




1392/11/16





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن