تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه خوبى‏ها با عقل شناخته مى‏شوند و كسى كه عقل ندارد، دين ندارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813023332




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امید در دانشگاه تهران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بررسی روزنامه های ایران/ چهارشنبه 30 بهمن 1392 امید در دانشگاه تهران تهران-ایرنا-برکناری «فرهاد رهبر» از ریاست دانشگاه تهران و انتخاب «محمدحسین امید» به عنوان سرپرست این دانشگاه، از نگاه بسیاری از روزنامه ها، نقطه ی عطفی در زدوده شدن فضای امنیتی از قطب علمی کشور و افزایش منزلت دانشگاهیان تعبیر شد.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز چهارشنبه 30 بهمن ماه 1392 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

***امید در دانشگاه تهران
روز گذشته فرهاد رهبر پس از 6 سال از سمت ریاست این دانشگاه کنار رفت. بر اساس اعلام مسوولان وزارت علوم، با اتمام دوره ی مدیریت رهبر بر دانشگاه تهران، محمدحسین امید معاون اداری و مالی وزیر علوم، به صورت موقت سرپرست دانشگاه تهران شد.
روزنامه های اصلاح طلب اغلب با تیترهای دوپهلو این خبر را بازتاب دادند. بیشتر این روزنامه ها با برجسته کردن نام «امید» در تیتر گزارش های خود، هم از ریاست محمد حسین امید خبر دادند و هم از تابیده شدن نور «امید» در فضای دانشگاه تهران.
«سرانجام رییس دانشگاه تهران تغییر کرد فرهاد رفت، امید آمد» تیتر گزارش روزنامه ی «آسمان» در این ارتباط بود.
روزنامه های «اعتماد» و «آفتاب یزد» عنوان «امید در دانشگاه تهران» را برای گزارش های خود در این ارتباط انتخاب کردند.
روزنامه ی اعتماد همچنین در یادداشتی به قلم «سعید معیدفر» استاد بازنشسته ی جامعه شناسی دانشگاه تهران نوشت: خبر برکناری فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه تهران چه برای اساتید دانشگاه و چه برای دانشجویان باعث امیدواری است، زیرا از چندی قبل این موضوع برای دانشگاهیان تبدیل به مساله شده بود و خواستار تغییر ریاست دانشگاه تهران بودند ... به هر حال دانشگاه پیشانی یک جامعه است و باید مجددا به جامعه وصل شود. متاسفانه این روزها این رابطه با جامعه قطع شده است. دانشگاه تهران یکی از مهم ترین مراکز وزارت علوم است که باید زودتر از اینها این اتفاق می افتاد. با تغییر ریاست دانشگاه ما دانشگاهیان انتظار داریم رییس جدید پاسخگوی اساتید و دانشجویان باشد. رییس بعدی باید بتواند فضای نقد و نظر را ایجاد کند.
روزنامه ی «جهان صنعت» نیز در یادداشتی به قلم «عبدالله ناصری» با عنوان «منتظر برکناری فرهاد رهبر بودیم» نوشت: در 24 خردادماه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اتفاق جدید و گفتمان جدیدی شکل گرفت که پشتوانه اصلی آن رای مردم بود. به نظرم رییس جمهور در راستای شعار های انتخاباتی خود عمل می کنند و یکی از شعار های ایشان بازگشت منزلت علمی به دانشگاهیان کشور بود.
جهان صنعت در ادامه نوشت: با این همه پایبندی دولت تدبیر و امید و وزیر علوم به شعارهایش حتی اگر به قیمت برکناری از مسند وزارت هم شود ارزشمند است و آقای فرجی دانا تحت هیچ شرایطی نباید از بازگشت منزلت به دانشگاه فاصله بگیرند... به نظر من مدیریت قبلی دانشگاه تهران بیشتر یک چهره و نماد امنیتی بود تا یک چهره علمی و ما هم مدتها پیش انتظار جابه جایی ایشان را داشتیم.
روزنامه ی «قانون» نیز در گزارشی با عنوان « روزنه امید در دانشگاه تهران؛ فرهاد رهبر واقعا برکنار شد» از رکورد مدیریت و رکود علمی و همچنین امنیتی شدن فضای دانشگاه در دوره ریاست رهبر گفت.
قانون در پایان گزارش خود نوشت: حالا با اتمام دوره مدیریت فرهاد رهبر، هوای اعتدال که در پشت درهای بسته دانشگاه تهران، مانده بود به داخل دانشگاه وزید و با انتخاب امید به عنوان سرپرست موقت دانشگاه، بارقه های امید هم در میان دانشجویان ایجاد شد. فرجی دانا، در مسیر تغییر روسای دانشگاه ها و هماهنگی آنها با تدابیر دولت تدبیر و امید راه دشواری را در پیش دارد، از هم اکنون سیل تذکرات و تهدید های برخی اصولگرایان تندرو که دانشگاه تهران را سنگر مهمی برای خود می دانستند، قابل پیش بینی است اما همچنان دانشجویان دانشگاه های شریف و امیرکبیر منتظر وزش نسیم امید در این دانشگاه ها هستند.
این در حالی است که روزنامه های اصولگرا با رویکرد انتقادی خبر تغییر ریاست دانشگاه تهران را بازتاب دادند.
روزنامه ی «تهران امروز» در گزارشی با عنوان « موج بی پایان عزل روسای دانشگاهی» نوشت: بنا به آنچه رسانه ها روایت کرده اند علت برکناری فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه تهران به دلیل عدم مجوز برگزاری همایشی با عنوان «بررسی تطبیقی رویکرد وزارت علوم در دوره های مختلف» است که قرار بود از سوی انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شود.
تهران امروز در ادامه از موج خوشحالی به دنبال برکناری رهبر گفت و نوشت: تغییر رئیس دانشگاه تهران پس از 6 سال با استقبال حامیان دولت یازدهم مواجه شد ... حامیان دولت اعتدال پیش از این نیز درخواست برکناری رهبر از ریاست دانشگاه تهران را نیز مطرح کرده بودند و در روز 16 آذرماه که با برگزاری مراسمات و همایش های ساختارشکنانه ای همراه بود، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با دعوت از دو نماینده متحصن مجلس ششم؛ محمدرضا خاتمی دبیر کل حزب منحله مشارکت و علی شکوری راد سخنگوی این حزب خواستار برکناری فرهاد رهبر شدند و با پلاکاردهایی مبنی بر «فرهاد رهبر باید از دانشگاه تهران برود» اعتراض خود را به سیاست های وی عنوان کرده بود.

***گفت و گوهای گام نهایی در وین
دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 برای رسیدن به توافق نهایی در مورد برنامه هسته یی کشورمان، صبح دیروز با استقرار نمایندگان ایران به ریاست «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ی کشورمان و نمایندگان کشورهای عضو 1+5 به ریاست «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به طور رسمی آغاز شد و عصر دیروز با مذاکره ی مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا به اوج رسید.
به رغم اینکه هنوز خبری رسمی در خصوص نتایج روز نخست دور جدید مذاکرات منتشر نشده اما اظهارات محتاطانه همراه با امیدواری برخی از دیپلمات های حاضر در وین از سرنوشت امیدوار کننده ی این دور از مذکرات نوید می دهد.
روزنامه های امروز همچنان با نگاهی همراه با بیم و امید روند و نتیجه ی مذاکرات را پیش بینی کردند.
بسیاری از روزنامه های حامی دولت از فضای مثبت در مذاکرات خبر دادند.
روزنامه ی آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «روز اول مذاکرات مثبت بود» و روزنامه ی «ایران» در گزارشی با عنوان «نشانه تفاهم در حلقه میهمانان وین» و روزنامه ی «جمهوری اسلامی» در گزارشی با عنوان «ابراز رضایت ایران و 5+1 از دور جدید مذاکرات» از فضای مثبت مذاکرات گفتند و با استناد به اظهارات امیدبخش مسوولان مذاکره کننده، روند مذاکرات را مثبت و رو به جلو ارزیابی کردند.
روزنامه ی «شرق» نیز در گزارش خود با عنوان «ورود به مرحله اول از گام نهایی» از بیم و امیدهای مذاکرات ژنو گفت و نوشت: روز اول در حالی پشت درهای بسته و برای تنظیم دورنمایی از برنامه جامع آغاز شد که سخنگویان دو ارکستر مذاکره در شهر ارکسترها، نوای خوشایندی می نوازند. باید دید که در روزهای آینده مذاکره ارکستری هماهنگ شکل می گیرد یا هرکسی ساز خود را خواهد زد.
در مقابل بسیاری از روزنامه های منتقد دولت مانند تهران امروز و «رسالت» با انتخاب تیترهایی چون «ماراتن نهایی هسته ای کلید خورد» و «جدال ایران و غرب بر سر خطوط قرمز» برای گزارش های خود در این ارتباط، تلاش کردند فضای رقابتی سخت را به تصویر بکشند.
تهران امروز در گزارش خود نوشت: اگرچه سخنگوی اشتون و عباس عراقچی، معاون ظریف که در این مذاکرات حضور دارند از روز اول گفت وگوها ابراز رضایت کرده اند، لیکن تحلیل ها حاکی از سخت بودن مذاکرات پیش رو است. ظریف خود نیز طی مصاحبه ای به پیچیده بودن مذاکرات نهایی هسته ای اشاره داشته و گفته است نباید انتظار داشت در دور اول یا دوم مذاکرات به نتیجه ای قابل توجه رسید. از آن طرف هم غربی ها گفته اند امیدوارند طی شش ماه توافق نهایی حاصل شود؛ هر چند امکان یکساله شدن مذاکرات نهایی بسیار بالاست.
روزنامه ی «کیهان» اما در ستون یادداشت روز خود به قلم «حسین شریعتمداری» مدیرمسوول این روزنامه از فواید و ضرورت دستیابی به فناوری هسته ای در کشورمان گفت و نوشت: کسانی که توقف برنامه هسته ای را توصیه می کنند- صرفنظر از نیت و انگیزه واقعی آنها- دست کشیدن از پیشرفت های علمی و تکنولوژیک را پیشنهاد می کنند و برای کشورمان نسخه عقب ماندگی می پیچند... حالا باید از کسانی که به کم دانی! و یا به فریب «عکس مار» می کشند و دانسته یا ندانسته، دیکته آمریکایی ها درباره توقف فعالیت هسته ای را به بهانه تحریم ها به فارسی ترجمه می کنند، پرسید، کدام یک از واقعیت های تلخ و فاجعه آفرین مورد اشاره را می توانید انکار کنید؟!

***بازتاب متفاوت سخنان روحانی در نشست اتحادیه ی بین مجالس اسلامی
نهمین نشست اتحادیه ی مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی صبح روز گذشته در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران آغاز به کار کرد. در این کنفرانس حدود 30 رییس مجلس و 50 هیات پارلمانی از کشورهای اسلامی حضور داشتند.
مراسم افتتاحیه ی این همایش با سخنرانی «حسن روحانی» رییس جمهوری برگزار شد و «علی لاریجانی» رییس مجلس ایران به ریاست دوره ای این اتحادیه انتخاب شد.
سخنان رییس جمهوری در این همایش در روزنامه های امروز بازتاب های مختلفی داشت. هر یک از روزنامه ها بخشی از سخنان رییس جمهوری را در گزارش های خود برجسته کردند.
برخی از روزنامه ها بخشی از سخنان روحانی در ارتباط با «نیاز جهان اسلام به یک نظر تحول آفرین» را برجسته کردند. روزنامه های «جهان اقتصاد» ، ایران و جمهوری اسلامی در این گروه جای می گیرند.
برخی از روزنامه ها نیز بخش دیگری از سخنان رییس جمهوری مبنی بر اینکه «تروریسم و تحریم جلوه هایی از خشونت و ضد حقوق بشر هستند» را در تیتر گزارش های خود در این ارتباط برجسته کردند. روزنامه های «جام جم» و «مردم سالاری» این بخش از گفته های روحانی را به عنوان تیتر گزارش های خود انتخاب کردند.
روزنامه هایی چون «سیاست روز» ، کیهان و رسالت ترجیح دادند بخش دیگری از سخنان روحانی مبنی بر اینکه «صهیونیست ها بیش از همه از وضعیت بحران منطقه سود می برند» را در تیتر گزارش های خود برجسته کنند.

***جاده های مرگ در کمین مسافران
صبح دیروز اتوبوس ولووی حامل43 مسافر گلستانی و مازندرانی که برای رسیدن به تهران از جاده پرپیچ و خم و برفی هراز در شمال کشور گذر می کرد، از مسیر خارج شد و به اعماق دره در منطقه پلور سقوط کرد؛ سقوطی که یکی از مرگبارترین حوادث جاده ای کشور در سال جاری را رقم زد و منجر به کشته شدن 18 نفر و مجروح شدن 25 مسافر دیگر شد.
این خبر در روزنامه های امروز بازتاب گسترده ای داشت، به طوری که تقریبا همه روزنامه ها این خبر را در صفحه نخست خود بازتاب دادند.
برخی از روزنامه ها اما از زاویه ای تحلیلی به موضوع تصادف های جاده ای در کشورمان پرداختند.
روزنامه ی جام جم در گزارشی با عنوان « ایران؛ رتبه پنجم در مرگ ومیر تصادفات» نوشت: شاید باورش مشکل باشد، اما اگر آمار مرگ و میر حوادث ترافیکی کشور را با تلفات زلزله های صد سال گذشته کشور یا کشته شدگان هشت سال جنگ ایران و عراق و کشته های حوادث هواپیمایی کشور مقایسه کنیم، متوجه می شویم که جاده و خودرو های غیراستاندارد در کشور همچنان قربانیان بیشتری گرفته و می گیرند.
این روزنامه در تکاپوی یافتن راهکاری برای کاهش تلفات جاده ای از قول «علیرضا اسماعیلی» فرمانده سابق پلیس راه کشور نوشت: اگر به صورت کلان نگاه کنیم باید بگوییم ترافیک ما از نظر ساختار اداری صاحب یک مسئول مشخص نیست ... یکی دیگر از مشکلات این است که بودجه مناسب با ایمنی ترافیک در اختیار نداریم، زیرا خیلی از تصادفات، ناشی از نداشتن اطلاع و آموزش کافی شهروندان است.
جام جم همچنین از قول «محمد حاجی آقاجانی» معاون درمان وزارت بهداشت نوشت: برای کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در کشور باید پنج محوری که سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده، رعایت شود. یعنی باید مدیریت ایمنی راه ها را داشته باشیم، کاربرهای ما از راه ها درست استفاده کنند، قوانین و مقررات باید اصلاح شود، آموزش عمومی باید انجام شود، رسانه ها باید تلاش کنند، خودروها باید ایمن شود، کنترل پلیس باید بیشتر شود و مراقبت های بعد از حادثه نیز باید پیشرفت کند.
روزنامه ی اعتماد نیز در گزارشی در این ارتباط از قول «محمد توسلی» کارشناس حمل و نقل و ترافیک نوشت: سه عامل اصلی در حوادث رانندگی اثرگذارند؛ انسان، وسیله نقلیه و جاده ها که از میان این سه، عامل انسانی مهم ترین آنهاست. راهکارهای کارشناسی برای بهبود وضع ایمنی و کنترل و کاهش تلفات، در چهار محور مهندسی، آموزش، اجرای مقررات و راهکارهای محیطی و محیط زیستی تعریف می شوند. مهم ترین نکته در به کار گرفتن این راهکارها، تقدم بحث مهندسی و برنامه ریزی و ارائه تسهیلات متناسب با تقاضا و همچنین آموزش در سطح وسیع بر راهکار اعمال مقررات و قوانین رانندگی است. اما مهم ترین عامل ناتوانی ما در کنترل و کاهش تصادفات و تلفات جاده یی، پراکندگی مدیریت حمل و نقل و ترافیک در سطح کشور است. معاونت عمرانی وزارت کشور یکی از نهادهای مسوول است اما عدم تناسب این امر با دیگر وظایف وزارت کشور، ناخودآگاه این معاونت و مسوولیت های آن را به حاشیه رانده است. در سطح دیگر، وزارت راه و شهرسازی از نهادهای مسوول است که بعد از ادغام وزارت راه و ترابری با شهرسازی، باز هم با از بین رفتن استقلال وزارت راه، مدیریت کلان حمل و نقل در حاشیه قرار گرفته است. تجربیات دیگر کشورها نشان داده با تشکیل یک وزارتخانه خاص برای حمل و نقل و سیاستگذاری جامع در این زمینه گره از مشکلات حمل و نقل کشور باز خواهد شد.

***حقوق کارگران در سال 93
حدود یک ماه به آغاز سال جدید باقی مانده و طی کمتر از یک ماه دولت باید در خصوص میزان و نحوه افزایش حقوق کارگران تصمیم گیری کند. در روزهای گذشته بحث های گوناگونی از سوی جامعه کارگری کشور، دولت و کارفرمایان در این باره مطرح شده است. مقام های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ماه گذشته از طراحی مدل جدیدی برای تعیین حداقل دستمزد سال آینده به نحوی که افزایش مزد 93 بالاتر از نرخ تورم باشد سخن گفته بودند که به گفته کارشناسان بازار کار این مدل به دنبال ارایه راهکاری است که علاوه بر افزایش نقدی دستمزد طبق ماده 41 قانون کار، افزایش جدیدی نیز به صورت غیرنقدی و کالایی را برای تقویت معیشت کارگران به دنبال داشته باشد.
این مساله مانند روزهای گذشته در کانون توجه روزنامه ها قرار گرفت. برخی از روزنامه ها از گزینه های پیش روی دولت گفتند و برخی با انتقاد از گزینه های مطرح شده، آن را عملیاتی ندانستند.
روزنامه ی «ابتکار» در گزارشی با عنوان «سناریوهای جدید افزایش دستمزد 93» از گزینه های مطرح برای افزایش دستمزد کارگران گفت و نوشت: بیان ساده این مدل این است که علاوه بر افزایش نقدی حداقل دستمزد سال آینده که بنا به پیش بینی کارشناسان بازار کار نمی تواند بیشتر از 100 هزارتومان باشد و قطعا روال تعیین مزد سال های گذشته برای سال 93 نیز تکرار خواهد شد، بتوان بسته های کالایی مشخصی را برای حمایت از معیشت خانوار کارگری با بودجه دولت پیش بینی و در اختیار کارگران قرار داد ... محتمل ترین گزینه و رقمی که توسط کارشناسان بازار کار مطرح می شود همان رقم 100 هزارتومانی است که در اینصورت حداقل دستمزد سال آینده به 587 هزارتومان خواهد رسید.
روزنامه ی «کار و کارگر» در انتقاد به طرح افزایش غیرنقدی دستمزد کارگران از قول «بوالفضل فتح اللهی» نایب رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران نوشت: این گونه طرح ها (تصویب افزایش غیرنقدی مزد به همراه رقم نقدی سالیانه) برای دولت دارای بار مالی است ... در سال های قبل نیز برخی مباحث تحت عنوان کمک های غیرنقدی و از این دست مسائل در شورای عالی کار مطرح شد که هرگز قابلیت اجرایی پیدا نکرد ... دولت در تامین اعتبار واگذاری سبدهای کالایی امسال نیز به مشکل برخورده، بنابراین نمایندگان کارگران نمی توانند روی این گونه وعده ها در شورای عالی کار حسابی باز کنند.
کار و کارگر همچنین از قول «آرش فراز» دبیرکل مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران نوشت: این گونه طرح ها که طی آن قرار است از سوی دولت پیش بین ی هایی برای حمایت از معیشت کارگران صورت بگیرد، اساسا قابلیت اجرایی ندارد ... این موارد می تواند تنها در حد یک ایده مطرح باشد، اما علاوه بر آن ممکن است ده ها طرح دیگر نیز روی میز باشد.
روزنامه ی اطلاعات نیز در گزارشی در این ارتباط نوشت: بر اساس ماده 42 قانون کار، حداقل مزد باید به صورت نقدی پرداخت شود و هرگونه پرداخت غیر نقدی مغایر با روح قانون است. اطلاعات از قول «محمدرضا بقاییان» نماینده کارگران در شورای عالی کار نوشت: اینکه بخشی از حقوق را به صورت غیرنقدی در نظر بگیرند و به جای آن کالای اساسی بپردازند، اما و اگرهای فراوانی دارد. بطور مثال با توجه به متفاوت بودن قیمت ها، آیا با افزایش بها همان میزان کالا تحویل می شود؟ گذشته از این، بحث ضمانت اجرایی و امور اجریی آن هم بسیار مهم است، زیرا در نحوه توزیع کالاهای اساسی توسط دولت دیدیم که برخی حداقل بگیران و بازنشستگان شامل دریافت کالا نشدند.

*گروه پژوهش های خبری
پژوهش**9275**2054
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




30/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن