تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه انسان چهل ساله شود و خوبيش بيشتر از بديش نشود، شيطان بر پيشانى او بوسه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805630489




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گردشگری مصر زیر تیغ دهشت افکنی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

گردشگری مصر زیر تیغ دهشت افکنی تهران-ایرنا- تکیه قاهره بر درآمدهای حاصل از گردشگری و شکنندگی این صنعت در فضای سیاسی ناآرام مصر بخش مهمی از اقتصاد این کشور را به ویژه زیر فشار فعالیت های دهشت افکنانه گروه های تندرو خرد کرده است.


بیست و هفتم بهمن ماه انفجاری در اتوبوس گردشگرانی از کره جنوبی که قصد بازدید از صحرای سینا را داشتند رخ داد و سه شهروند کره ای همراه با راننده اتوبوس کشته و 13 نفر دیگر زخمی شدند.
به گزارش خبرگزاری انگلیسی «رویترز»، این گردشگران گروهی از اعضای یک کلیسا از یکی از استان های مرکزی کره جنوبی به نام «جین چئون» بودند که در سفری 12 روزه قصد داشتند از ترکیه، مصر و فلسطین اشغالی دیدار کنند.
بمب زمانی منفجر شد که اتوبوس نزدیک مرزهای فلسطین اشغالی بود و قصد داشت وارد این منطقه شود.
تاکنون هیچ گروهی مسوولیت این اقدام را بر عهده نگرفته است اما به نوشته تارنمای آمریکایی «لوس آنجلس تایمز»، «آویو اورگ» مشاور امنیتی و افسر پیشین اطلاعاتی نیروهای دفاعی اسراییل، معتقد است گروه های «انصار بیت المقدس» یا «هوادارن بیت المقدس» از گروه های وابسته به القاعده که در صحرای سینا فعالیت می کنند، احتمالا پشت پرده این حمله هستند.
از زمان اقدام ارتش برای براندازی «محمد مرسی» نخستین رییس جمهوری مصر پس از انقلاب سال 1389 و گسترش ناآرامی های مدنی در این کشور، این نخستین بار است که به یک کاروان گردشگری حمله می شود.
*** گردشگری، قلب اقتصاد مصر
مصر از جمله کشورهایی است که با فقر منابع طبیعی دست و پنجه نرم می کند. از آنجا که این کشور از مواهب طبیعی چون نفت و گاز به میزانی که بتواند به درآمدهای حاصل از آن تکیه کند محروم است و در مقابل، جاذبه های تاریخی-گردشگری فراوانی دارد، مسوولان این کشور سعی کرده اند گردشگری را به یکی از منابع اصلی درآمد خود تبدیل کنند.
بر همین پایه به ویژه پس از دوران «حسنی مبارک» رییس جمهوری سه دهه گذشته مصر، گسترش چشمگیر سرمایه گذاری در بخش گردشگری در نظر بوده است. در پی سیاست های مبارک برای تبدیل مصر به قطب گردشگری جهانی، صنعت گردشگری این کشور از سال 1982 تا سال 1997 میلادی (1361 تا 1376 خورشیدی) رشدی 9.7 درصدی را شاهد بود که در سال های پس از او نیز با فراز و فرودهایی ادامه داشته است (1).
بخش بزرگی از گردشگرانی که مصر را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند برای بازدید از مکان های تاریخی منحصر به فرد این کشور و همچنین گذران اوقات فراغت به مصر می روند. این کشور در سال پیش از سرنگونی مبارک میزبان 14.7 میلیون گردشگر خارجی بوده است (2).
تکیه مصر بر صنعت گردشگری به عنوان یکی از منابع اصلی تامین درآمد، این کشور را با یک تناقض شکننده روبرو کرده است؛ از یک سو صنعت گردشگری به عنوان یکی از منابع اصلی درآمدزایی این کشور محسوب می شود به گونه ای که در سال های پیش از سرنگونی مبارک حدود 2 میلیون نفر در این بخش فعالیت می کردند. از سوی دیگر، تکیه بر صنعت گردشگری و وابستگی این صنعت به امنیت باعث شده است گروه های مخالف تندرو از این ابزار به عنوان اهرم فشاری علیه حکومت استفاده کنند. به عبارتی، مصر هر چند از قابلیت های گردشگری بالایی برخوردار است، در عین حال کشوری ناامن به حساب می آید (3).
بر همین پایه شاهدیم در سال های پایانی دهه 1990 میلادی (1370 خورشیدی) که گروه های تندرو کم کم فعالیت های دهشت افکنانه (تروریستی) را در منطقه آغاز کردند، مصر نیز به یکی از محیط های عملیاتی این گروه ها تبدیل شد.
خونبارترین حمله به گردشگران در مصر به سال 1997 میلادی (1376 خورشیدی) باز می گردد که طی آن گروه های تروریستی در حمله به بازدیدکنندگان معبد «حتشپسوت» (Hatshepsut به معنای سرآمد بانوان آزاده)، 58گردشگر خارجی و سه مصری را کشتند.
در پی تکرار چنین حوادثی، بسیاری از کشورها صنعت گردشگری مصر را تحریم کردند و از اتباع خود خواستند از سفر به این کشور خودداری کنند.
تلاش های حسنی مبارک اما بار دیگر اطمینان و امنیت را به صنعت گردشگری این کشور بازگردانده بود و گردشگران از کشورهای گوناگون به مصر سفر می کردند.
***انقلاب بیست و پنجم ژانویه و ضربه به صنعت گردشگری
وقوع خیزش های انقلابی علیه حسنی مبارک و سرنگونی وی، به ویژه به دلیل فقدان اجماع کامل بر سر یک دولت مرکزی، موجی از بی ثباتی ها را در مصر ایجاد کرد که نتیجه گریزناپذیر آن کاهش شدید گردشگران خارجی به دلیل ترس از تهدید جانی ناشی از ناامنی ها بود.
در همان ماه های نخستین سرنگونی مبارک، گردشگری مصر ضربه سنگینی خورد و بسیاری از کشورها به دلایل امنیتی به اتباع خود برای سفر به مصر هشدار دادند.
مسوولین مصری برای جلوگیری از تشدید ضربه به صنعت گردشگری با در پیش گرفتن سیاست های تشویقی از جمله کاهش 50 درصدی نرخ هتل ها، کاهش مبالغ ورود به موزه ها و مکان های تاریخی و کاهش نرخ بیمه گردشگران سعی کردند صنعت گردشگری مصر را همچنان زنده نگه دارند.
چنین اقدام هایی نیز نتوانست رونق پیشین را به صنعت گردشگری بازگرداند و در حالی که آمارهای یک سال پیش از سرنگونی مبارک، از ورود نزدیک به 15 میلیون گردشگر خارجی در مصر را خبر می داد، یک سال تعداد آنان به حدود 800 هزار نفر رسید. این امر به خوبی گویای تاثیر خردکننده ناآرامی های مصر بر صنعت گردشگری این کشور است.
برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تصویب قانون اساسی اندکی از التهاب های داخلی را خواباند و امیدها به احیای صنعت گردشگری را افزایش داد اما ناکامی مرسی در پاسخگویی به خواسته های مردم و دودستگی های سیاسی باعث شد بار دیگر مصر عرصه زدوخورد گروه های موافق و مخالف مرسی شود.
اقدام ارتش در برکناری مرسی موجی از ناآرامی ها را در مصر پدید آورد و فضای سیاسی این کشور را وارد عرصه ای تازه از تنش های خشن سیاسی کرد. در چنین فضایی، گروه های تندرو فرصت تازه ای برای تبدیل کردن مصر به یکی دیگر از محیط های عملیاتی خود پیدا کردند.
نفوذ گروه های وابسته به القاعده در مصر و تشکیل خرده گروه ها و زیرشاخه های این سازمان موجی از انفجارها به اماکن عمومی و دولتی و حملات انتحاری را به دنبال داشته است.
هم اکنون نیز شکل تازه ای از فعالیت آنها نمایان شده است؛ حمله به گردشگران خارجی. به نظر می رسد حمله به گردشگران کره ای نیز از جمله اقدام های گروه های وابسته به القاعده باشد که سعی دارند با فلج کردن صنعت گردشگری، مصر را با بحران های عمیق تری درگیر سازند.
تنش ها بین گروه های لیبرال و هواداران ارتش با گروه های وابسته به «اخوان المسلمین» نیز عرصه را برای فعالیت گروه های تندرو مهیاتر کرده است. ادامه کشمکش های داخلی فقط به سود این گروه هاست و تداوم این روند ضربه های اساسی به اقتصاد وابسته به صنعت گردشگری این کشور خواهد زد.

منابع:
1-Mavromatis Christoforos, Buhalis Dimitrios Internet Developments in the Egyptian Tourism Industry, Center for eTourism Research (CeTR) School of Management, University of Surrey, Guildford
2http://www.researchandmarkets.com/reports/543809/egypt_tourism_sector_analysis
3-Mavromatis Christoforos, Buhalis Dimitrios Internet Developments in the Egyptian Tourism Industry, Center for eTourism Research (CeTR) School of Management, University of Surrey, Guildford
از مهدی جوکار - گروه تحقیق و تفسیر خبر
تحقیق**م.ج**1961**1358
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




29/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن