تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكاتِ رفاه، نيكى با همسايگان و صله رحم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819642067




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بهره کشی بی رحمانه از طبیعت/ صید ناجوانمردانه وحوش با استفاده از اسپیکر


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > مازندران گزارش مهر/
بهره کشی بی رحمانه از طبیعت/ صید ناجوانمردانه وحوش با استفاده از اسپیکر
ساری - خبرگزاری مهر: صید ناجوانمردانه انواع پرندگان و وحوش و بهره کشی بی رحمانه از طبیعت با استفاده از شیوه های نوین و روز مانند استفاده از اسپیکر و پخش صدای آنان وارد فاز جدیدی شده است.



به گزارش خبرنگار مهر، این وضعیت درحالیست که کشتار وسیع پرندگان مهاجر و بازار فروش غیرقانونی همچنان در بازارهای سنتی فریدونکنار و سرخرود داغ است و برخورد با متخلفان این بخش نیز چندان با قوت انجام نمی شود. گشتی در بازار ماهی فروشان فریدونکنار و بازار ماهی محمودآباد می توان انواع پرندگان مهاجر و وحشی را دید که از مناطق مختلف از جمله تالاب گمیشان، انزلی، بهشهر و گلوگاه و از پناهگاه حیات وحش صید شده و اکنون زینت بخش مغازه ها و بازارهای سنتی برای فروش شده اند.

استفاده از اسپیکر برای شکار در سال جاری روشی برای صید پرندگان رواج یافته که باز پخش صدای پرندگان با استفاده از اسپیکر و تکنولوژی روز است که در این روش صیادان با استفاده از فایل صوتی، صدای انواع مرغابی و چنگر را که به سادگی از اینترنت قابل دانلود است، ضبط و پخش می کنند که خش آن توسط اسپیکرهای کوچک قابل شارژ، موجب جذب چند برابری انبوه انواع پرندگان به نزدیکی دام ها و تورهای هوائی و صید می شوند که متاسفانه این روش گسترش سریعی نیز در کل مناطق داشته است. در مقابل این بهره کشی از طبیعت، پیرو جلسات متعدد در ادارات حفاظت محیط زیست به نصب یک بنر جهت تذکر و جلوگیری از صید برخی گونه ها در بازار غیرقانونی فروش پرندگان مهاجر فریدونکنار و البته سرکشی یک یا دو نفر مأمور به این بازار بسنده شده است.

همچنین تابلوهای ممنوعیت فروش پرندگان زنده نیز در بازار فریدونکنار و محمودآباد نصب شده است، با این توجیه که برخی پرندگان صرفا به دلیل زیبائی صید شده و در این بازار فروخته می شوند ولی فروش مرده همین پرندگان به همراه سایر پرندگان مرده در هر تعداد بلامانع است.

فروش پرندگان زنده و مرده در کنار یکدیگر سوژه مناسبی نیز برای گرفتن عکس های تاثیر گذار و جلب اذهان عمومی بوده است که بدین ترتیب با پاک کردن صورت مسئله، تمهیدی نیز برای جلوگیری از آن اندیشیده شد.

محمد علی الله قلی دوستدار حیات وحش در این زمینه به خبرنگار مهر می گوید: به طورکلی هیچ یک از سه روش اصلی صید پرندگان مهاجر (کِرِس، گِذِر و شب دام) در منطقه پرنده خاصی را هدف قرار نمی دهد و علاوه بر اردک ها و غازها کلیه پرندگان منطقه شامل انواع پرندگان شکاری، جغد ها، پرندگان کنار آبزی، حواصیل ها، قو ها و حتی انواع بیشمار گنجشک سانان در این روش ها بدون هیچ نظارت و ترحمی صید می شوند.

پرندگانی به به پول تبدیل می شوند وی افزود: به زبان ساده می توان گفت که به صغیر و کبیر رحم نمی شود و هر پرنده صید شده ای حتی از انواع کشیم و پرندگان ریز کنارآبزی باید به پول تبدیل شوند.

وی یادآور شد: مأمورینی که مسئول نظارت بر عملکرد این بازار و جلوگیری از خرید و فروش پرندگان حمایت شده یا زنده فروشی هستند نیز به دلیل اینکه خود از بومیان این منطقه و از خویشاوندان صیادان هستند، باید چشم بر روابط خوانوادگی خود بسته و دست بند قانون و حفظ طبیعت را بر دستان پدر، عمو، دائی و سایر بستگانشان بزنند.

اقدام موثری برای معضل شکار صورت نگرفت الله قلی گفت: نتیجتا اینکه علیرغم توجه و مساعدت معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با حل معضل کشتار وسیع پرندگان مهاجر و همچنین بازار غیر قانونی فروش این پرندگان در منطقه فریدونکنار، نه تنها اقدام موثری در ارتباط با تورهای هوائی و شب دام های سراسر منطقه و روش های غیر سنتی "کِرِس" و "گِذِر" در دامگاه صورت نپذیرفت بلکه بلافاصله بعد از نصب بنر اطلاع رسانی محیط زیست در بازار فروش پرندگان در اطراف این بنر چندین شماره تلفن همراه با نام فروشندگان همین بازار جهت سفارش مرغابی وغاز بر روی دیوار های این بازار نوشته شد که البته پیشتر هرگز سابقه نداشته است.

وی یادآور شد: علاوه براینکه فروش پرندگان کمیاب و زنده نیز کمی محتاط تر کماکان به قوت خود باقیست و روش ضربه زننده شب دام که یکی از موضوعات اصلی جلسات برگزار شده نیز بوده است همواره برای صید پرندگان مورد استفاده قرار می گیرد.

مکانیزم صید شب دام

الله قلی یادآور شد: در بازه ای از تاریخ بیستم هر ماه قمری تا پنجم ماه بعد که شب ها به دلیل طلوع دیرهنگام ماه بسیار تاریک است، موقعیتی فراهم میشود که صیادان در سطح وسیعی از محل های تغذیه شبانه پرندگان تورهای هوایی را نصب نموده و در صورت نبود باد و رطوبت زیاد از غروب خورشید تا طلوع ماه در نزدیکی صبح، هزاران پرنده مهاجر را در هر شب با این روش صید کنند.

نیمی از پرندگان با استفاده از اسپیکر صید می شوند وی گفت: بیش از نیمی از پرندگانی که در بازار غیرقانونی پرندگان فریدونکنار در هر شبانه روز عرضه می شوند از طریق روش استفاده از پخش فایل صوتی صدای پرندگان مهاجر به وسیله اسپیکرهای قابل شارژ در زیر تور ها صید می شوند.

به گفته این دوستدار محیط زیست، متاسفانه روش شب دام به شکل نگران کننده ای با توجه به درخواست بازار فروش پرندگان مهاجر فریدونکنار، در سایر شهر های مازندران و دو استان مجاور گلستان تالاب گمیشان و بندرترکمن» و گیلان «انزلی و لنگه رود» نیز در حال گسترش نگران کننده ای است.

کاهش جمعیت اردک ماهی خوار الله قلی می گوید: اردک ماهی‌‌خوار کاکلی (مرگوس کاکلی). در سال‌های اخیر جمعیت این پرنده در ایران به شدت کاهش پیدا کرده است، تا حدی که امروزه به دشواری می‌توان حتی یک جفت از آن را در تالاب‌های بزرگ کشور مشاهده کرد و طی 3 ماه گذشته دست کم 80 بال از این گونه در بازار پرنده و ماهی فریدونکنار و بازار ماهی محمودآباد خرید و فروش شده است.

به گزارش مهر با گشتی در بازارهای فریدونکنار و محمودآباد می توان به فروش قوی گنگ، فلامینگو و تنجه برخورد که در بندر ترکمن صید شده و برای فروش در بازار ماهی فریدونکنار ومحمودآباد جهت تاکسیدرمی و یا فروش به باغ های پرندگان شخصی و عمومی عرضه شده است.

همچنین می توان ذبح تنجه‌های ضعیف صید شده در بندر ترکمن در بازار ماهی فریدونکنار، صید قوی کنگ، فلامینگو و ... را به چشم دید که به شکل بی رحمانه ای صید شده اند.

این درحالیست که با توجه به آسیب پذیری زیاد این پرنده درصد زیادی از این پرندگان قبل از فروش به شکل زنده از بین خواهند رفت، در نتیجه این پرندگان قبل از مرگ ذبح شده و پس از قطع کامل پاها و گردن و پرکنی به عنوان گوشت مرغابی یا غاز وحشی به فروش می رسند.

اردک سیاه کاکل، اردک سرسفید، اردک ماهی خوار از جمله گونه های کمیاب و نادری هستند که به وفور آنان را می توان در بازارهای سرخرود و فریدونکنار مشاهده کرد.

درحالی که پرندگان مهاجر و وحشی در منطقه براحتی صید و شکار می شوند، در کشورهایی مانند اسپانیا و انگلستان نزدیک به چهل سال است که با صرف هزینه‌های بسیار زیاد تلاش در احیای نسل این پرنده دارند.

طبق بررسی‌های میدانی انجام شده طی دو ماه گذشته بین 200 تا 250 بال از این پرنده از زیستگاه‌هایی همچون بندر ترکمن صید و در بازار پرنده و ماهی فریدونکنار و بازار ماهی محمودآباد به صورت مرده یا زنده معامله شده‌اند.

اردکهای تاجدار و گیلار زینت بخش غرفه های بازارهای سنتی در گوشه ای بازارهای ماهی فریدونکنار و محمودآباد می توان اردک تاجدار ماده - گیلار و گیلانشاه دم سیاه، پرندگان خفه شده در میان انبوه پرندگان درون صندوق عقب اتومبیل فرد دلال، مرگوس، اردک چشم طلایی و ... نیز مشاهده کرد.

جمعیت غاز پازرد در 2 دهه گذشته در سراسر جهان کاهش شدیدی داشته است و در کشورهای اسکاندیناوی که از اصلیترین زیستگاه های زاد آوری این پرنده میباشند سالهاست برای حفظ و ادامه نسل این غاز پروژه های حفاظتی انجام می شوند درحالیکه این پرنده در زمره جذابترین پرنده ها برای گردشگران پرنده نگر است.

در فریدونکنار به واسطه صید وسیع و دائمی غاز خاکستری می توان به جرات گفت همگی جمعیت های محدودی که از غاز پازرد یا غاز پیشانی سفید بزرگ و کوچک و عروس غاز همراه با غاز های خاکستری به منطقه مهاجرت می کنند، صید می شوند.

صید عروس غازهای مهاجر در سال جاری بنا بر شنیده ها 15 بال عروس غاز به منطقه فریدونکنار مهاجرت کرده بودند که همگی در اولین هفته شروع مهاجرتشان در منطقه صید شدند.

غاز های پیشانی سفید نیز به همین ترتیب به سرعت صید شده اما با این تفاوت که از این پرنده به واسطه رفتار آرامش نسبت به سایر غازها به عنوان طعمه برای جذب سایر پرندگان در داخل دامهای قفس مانند (کِرِس) در دامگاه ها استفاده میشود و در هر یک از دامگاه ها میتوان چند بال از این پرنده را در داخل دامهای قفس مانند مشاهده کرد که پس از پایان فصل صید، خود آن ها نیز سلاخی میشوند.  

از غاز پیشانی سفید کوچک نیز که از کمیاب ترین پرندگان جهان میباشد سالها است که دیگر اطلاع دقیقی در دسترس نیست جز چند مورد که در یکی از باغ های پرنده غیر قانونی خصوصی فریدونکنار نگه داری میشوند.   

با توجه به غواص بودن این پرنده و زیستگاه مشترک پوشیده از تور آن با چنگرها می توان گفت تمامی این پرندگان به مجرد ورود به منطقه قتل عام می شوند، اردک بلوطی از جمله نادرترین پرندگان دنیا است که سال‌ها است پروژه‌ها و طرح‌های بزرگ بین‌المللی برای حفظ و ادامه نسل این پرنده اجرا می‌شود اما چندان موفق نبوده‌اند.

منطقه فریدونکنار و سرخرود از جمله مسیرهای مهاجرت این پرنده در دنیا بوده و حفاظت از این پرنده دارای اهمیت جهانی است، در حالی که در گذشته به سهولت این پرنده در منطقه مشاهده می‌شده است اما امروز زنده یا مرده این پرنده به ندرت مشاهده می‌شود.

شکار پستانداران گوشتخوار در دامگاه های فریدونکنار و سرخرود مازندران گونه هایی از پستانداران گوشتخوار مانند گربه وحشی، گربه جنگلی، گورکن و و سمور که به واسطه مهاجرت انبوه پرندگان هر پائیز و زمستان با پیمودن کیلومتر ها از جنگل، خود را به دامگاه ها میرسانند نیز توسط صیادان پرندگان صید شده و بعد از زنده گیری سرنوشتی جز ادامه زندگی در اسارت یا تاکسیدرمی در انتظار آنان نخواهد بود.  

خرید و فروش 7 پلیکان خاکستری که از پرندگان حمایت شده بین المللی، خرید و فروش دست کم 150 بال فلامینگو، خرید و فروش دست کم 10 بال قوی گنگ،2 بال قوی فریادکش و 2 بال قوی سیاه (غیر بومی)، زنده گیری 2 گربه وحشی در منطقه و یک گربه جنگلی (در دامگاه ازباران) از دیگر مواردی است که در بازارهای سنتی مازندران رواج دارد و باید برای مقابله با شکار غیرمجاز تدبیری اساسی اندیشیده شود. صدای ضجه انواع پرندگان صید شده را در زمانهای مختلف می توان در بازارهای سنتی محمودآباد و فریدونکنار شنید و فریادهایی که در اثر بی توجهی بخش های مختلف خاموش می شوند.


۱۳۹۲/۱۱/۲۹ - ۱۰:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن