محبوبترینها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1855864143
از جنگ جنگ تا پیروزی تا صدق الله علی العظیم
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
از جنگ جنگ تا پیروزی تا صدق الله علی العظیم وبلاگ > موسوی، سیدعبدالجواد -
یادم هست روزهای پس از جنگ را که شعارهایی پراکنده روی در و دیوار شهر می دیدیم. شعارهایی که مضمون غالب آن ها اعتراض به وضع موجود بود. مملکت تازه از جنگی نفس گیر داشت خلاص می شد که عده ای چهارنعل می خواستند به سمت توسعه جهان سومی بتازند و چهره یک شهر انقلابی و درگیربا جنگ را به سرعت عوض کنند. آن سرعت دیوانه وار طبیعی بود که عده ای را خوش نیاید.
الان مهم نیست که حق با کدام طرف بود. گذشته ها گذشته و همه ما امروز از منظردیگری به جهان پیرامونمان می نگریم. داریم یک وضعیت را توصیف می کنیم. هرچند اگر صادقانه بخواهم بگویم من با آن ها که درآن زمان شعارهای انقلابی می نوشتند احساس همدلی بیشتری می کردم. علت هم داشت. مظلومیتی که در آن خط های کج و معوج وجود داشت همدلی مرا که همه عمر طرف بازنده ها بودم برمی انگیخت. حقیقتا هم آن ها مظلوم بودند. نه دفتر و دستکی داشتند، نه نشریه ای و نه تریبونی برای بیان اعتقادات و اعتراضاتشان. از جنگ برگشته بودند، از وداع با دوستان شهیدشان و حالا شهر برایشان غریبه می نمود. آن ها به زندگی در شهر که مظهر زندگی و کسب و کار و دل بستن بود عادت نداشتند، با این حال این شهر با شهری که پیش از این دیده بودند تفاوت بسیار داشت. وقتی داشتند پایتخت را ترک می کردند در و دیوار پر بود از شعارهای انقلابی، حالا که برگشته بودند آن شعارها پاک شده بود و جایش را تبلیغ خاویار و موز چی کیتا و محصولات کره ای گرفته بود. زمزمه های افتتاح یک بزرگ فروشگاه مک دونالد هم شنیده می شد، روزنامه های رنگی هم برای آن که به شهروندان دوستدار صلح و آزادی شیوه های زندگی بهتر را بیاموزند راه افتاده بودند و تازه ازهمه جالب تر این شعر بود که آن روزها همه جا دیده می شد:
چشم واکن که جلوه دلدار به تجلی است بر در و دیوار هرچه از عرفان و ادب و حکمت شنیده بودند داشت خرج توسعه جهان سومی می شد. در چنین شرایطی اگر شما هم ژن طرفداری از مظلومان در وجودتان فعال بود ته دلتان طرف همان هایی را می گرفتید که هنوز ریش هایشان را نتراشیده بودند و کاپشن های خاکی می پوشیدند و شبانه و دور از چشم دیگران با اسپری سیاه رنگ زیر پل های چرک و دود گرفته شعارهای تلخ می نوشتند. درست یا نادرست فکر می کردیم به آن ها خیانت شده و آدمی که به او خیانت شده باشد چه در رفاقت، چه درعشق و چه درسیاست و آرمانخواهی، مظلوم ترین آدمیان است. آن ها فکر می کردند سیاست مدارها از آن ها استفاده ابزاری کرده اند و حالا که بزرگ ترشان هم از داردنیا رفته، دیگر هیچ کس نیست که به فریاد آن ها برسد. این بود که تنها راه چاره را در همین شعار نوشتن پنهانی می دیدند. شکل شعار نوشتن آن ها با تبلیغاتی که بر در و دیوار خودنمایی می کرد کنتراست عجیبی ایجاد می کرد. کنتراستی که به مظلومیت و محق بودن آن ها کمک بسیاری می کرد. درحقیقت فرم و محتوا همخوانی بسیاری داشتند. آن ها خود را نماینده طبقه مستضعف و آرمانخواه و طردشده می دانستند پس نمی توانستند از امکانات ویژه ای برخوردار باشند و فی المثل بیلبردهای بزرگ شهرداری را برای تبلیغات شعارهای آرمانخواهانه خود دراختیار داشته باشند. حتی خط بد و گاه اغلاط املایی هم به کمک مظلومیت آن ها می آمد. آن ها آن قدر مشغول حفظ و حراست از سرزمینشان بودند که حتی وقت نکرده بودند به درس و مدرسه شان برسند. دیگران درپناه امنیتی که به قیمت جان فشانی های آن ها فراهم آمده بود به تحصیلات عالیه پرداخته بودند و حالا با نام دکتر و کارشناس به آن ها فخر می فروختند و آن ها که اغلب از پشت نیمکت های رنگ و رو رفته مدارس راهنمایی و دبیرستان به میادین جنگ رفته بودند حالا باید با خطی که نشان از کم سوادیشان داشت به دفاع از ارزش هایشان می پرداختند. پشت این خط علاوه بر مظلومیت نوعی طلبکاری هم دیده می شد. خطاط در واقع کسانی را که خوش خط بودند سرزنش می کرد که اگر عیبی در او می بینند مقصر خودآنانند و اگر هنری در آنان است آن را مدیون همان بدخط هایند. شاید بزرگ ترین اشتباه دوستانی که بعدترآمدند و دعوی دفاع از ارزش ها را داشتند،علنی کردن آن گلایه ها بود: امروز اگر به سایه راحت نشسته اید مدیون استقامت آن سرو قامتید مردم می گفتند اگر آن همه خون و فداکاری حقیقتا فی سبیل الله بود پس چرا با زبان طعنه و طلبکاری سخن می گویید؟ پرسشی بنیادین که هیچ گاه پاسخی درخور نیافت. بله، آن روزها دوستان انقلابی مظلوم بودند و محق اما امروز کمتر کسی با دوستانی از این دست احساس همدلی می کند. چرا؟ من بیش از آن که به صداقت و عدم صداقت و یا آمیخته شدن مباحث انقلابی و ارزشی به سیاست و سیاست زدگی بپردازم به مسئله شکلی و یا فرمی خواهم پرداخت. البته ممکن است که شما در پس این بحث شکلی نتایج دیگری بگیرید که مسئولیتش تمام و کمال بر عهده خود شماست. امروز برخلاف سال های نخستین پس از جنگ، شعارهای اعتراضی نه در زیر پل های چرک و سیاه و یا کوچه پس کوچه های بن بست که در بهترین نقاط شهر یعنی جایی که بیشترین چشم ها به آن جا خیره می شود و معمولا در شهرهای توسعه یافته جای تبلیغ محصولات دنیای سرمایه داری است، دیده می شود. و این یعنی قدرت، و طبیعی است حداقل دراین سرزمین نه کسی به حال اهل قدرت دل می سوزاند و نه با آن ها احساس همدلی می کند. حالا دیگر شعارها کاملا طراحی شده اند، یعنی روی آن فکر شده است و دیگر از آن سادگی پیشین خبری نیست. به عبارتی دیگر مصداق چون سخن از دل برآید لاجرم بر دل نشیند نیست. دیگر کسی این شعارها را خودجوش نمی داند حتی اگر حقیقتا خودجوش باشند. دلیلش هم همان طور که عرض کردم بیشتر شکلی و فرمی است. ادبیات این شعارها هم همانطور که گفتم به جای آن که مظلومانه باشد به نوعی طلبکارانه است. این که تو بنویسی شما بعد از آن ها که جان فشانی کردند چه کردید؟ نه تنها حس همدردی را درکسی برنمی انگیزد که بیش تر مخاطب را از شما بیزار می کند. انگاری آن ها که این شعارها را طراحی کرده اند بیش از آن که نگران ازدست رفتن ارزش های اصیل باشند به دنبال سهمی از قدرتند. توجه بفرمایید که من نه بحث سیاسی می کنم و نه حکم صادر می کنم بلکه می گویم این شکل از تبلیغات بر در و دیوار شهر ممکن است در ذهن و ضمیر مخاطب چه تاثیری برجای بگذارد. تاثیری که اغلب خلاف آن چیزی است که مدعیان می گویند و می خواهند. این صفرا فزودن ها معمولا نتیجه عدم شناخت نتایج و توابعی است که از نحوه مصرف سرکنگبین حاصل می شود. البته این حرف ها به این معنی نیست که اگر امروزه کسی بیاید از همان شیوه قدیم استفاده کند نتیجه مطلوب خواهد گرفت. هر متنی در زمینه مناسب خودش معنا می دهد. اگر دیروز برخاک و خل نشستن معنای ساده زیستی می داد امروز این رفتار نشان از طبع پست و گداصفتی دارد. در همین انتخابات سال 92 هم دیدیم که سردادن شعارهای ساده زیستانه و شعارهای انقلابی نوشتنن بر روی گونی و بلوک های سیمانی برخلاف تصور بعضی ها با اقبال مردم مواجه نشد. این نشان می دهد که هر شعاری اگر در زمان خودش مطرح نشود و یا کپی برداری ازیک شعار اصیل باشد شاید هیچ وقت مورد اقبال قرار نگیرد. دیگر این که دوستان جدید تناقض های بنیادینی دارند. در نظر، مخالف تبلیغات محصولات مصرفی اند و آن را نشانی از یک جامعه مصرفی می دانند اما خود از همان ابزار برای ترویج شعارهای دینی و ارزشی سود می جویند. طرف معتقد است برای ترویج ارزش های دینی و انقلابی از موسیقی بهره می گیرد اما در توصیف یکی از کارهایش می گوید هنگامی که اسم یکی از ذوات مقدس را بر زبان می آورم به احترام و نشانه ادب موسیقی قطع می شود! طیب الله! بعد با خودش هم نمی گوید اگر آنچه او می خواهد با آن ترویج مفاهیم مقدس کند این قدر با ساحت قدس در تعارض است پس چرا سراغ چیز دیگری نمی رود؟ آیا قلندران قوالی که درهند و پاکستان قرن هاست این اسامی را با نوای موسیقی درآمیخته اند و علی الاغلب تربیت یافته مشایخ بزرگ عرفان و دین هستند این قدر نمی فهمند که این دوست تازه انقلابی ما می فهمد؟ شعارهای روی در و دیوار شهر فقط یک شعار ساده نیست. باید آن ها را جدی گرفت.هم شعارهایی را که حقیقتا خودجوش نوشته می شوند و منویات صادقانه گروهی از مردم را بیان می کنند و هم شعارهایی را که رسمی است و می توان آن را مانیفست حاکمیت دولتی و رسمی نظام دانست. قبلا هم مثال زدم و فکر می کنم در این جا تکرارش بی مناسبت نباشد. روی دیوار بزرگی در میدان انقلاب، درست کنار سینما بهمن از زمان جنگ تا به امروز چهار شعار نوشته شد. چهار شعار که می توان آن را سیرکلی جامعه و یا دولتمردان انقلابی دانست. در سال های جنگ نوشته شده بود: جنگ جنگ تا پیروزی. بعد از جنگ که قرار بود عقیده انقلابی مرز نشناسد نوشتند: جنگ جنگ تا رفع فتنه در عالم. ظاهرا پس از مدتی دولتمردان دیدند این شعار هم خیلی با واقعیت جور در نمی آید که کمی صداقت به خرج دادند و نوشتند: ما شریک غم همه مظلومان جهان هستیم. اما کمی بعد تر این شعار را هم پاک کرده اند و حالا چند سالی است که خیال همه را راحت کرده اند و نوشته اند: اللهم صل علی محمد و آل محمد. فکر کنم همین طور داستان ادامه پیداکند یعنی سیر منطقی اش را ادامه بدهد دوستان رودربایستی را کاملا کنار بگذارند و قال قضیه را برای همیشه بکنند و بنویسند: صدق الله علی العظیم. توضیح: این یادداشت در شماره چهارم نشریه نمایه تهران که به تازگی روی دکه آمده منتشر شده است.
دوشنبه 28 بهمن 1392 - 23:34:12
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]
صفحات پیشنهادی
آیتالله موسویجزایری: جنگ علیه ایران نابودی رژیم صهیونیستی را به دنبال دارد
آیتالله موسویجزایری جنگ علیه ایران نابودی رژیم صهیونیستی را به دنبال داردنماینده ولی فقیه در استان خوزستان گفت در صورتی که جنگی علیه ایران صورت بگیرد نابودی رژیم صهیونیستی را در پی خواهد داشت به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز آیتالله سید محمدعلی موسوی جزایری در نخستین یادوارهحرم حضرت سکینهسلاماللهعلیها قبل و بعد از جنگ + عکس
حرم حضرت سکینهسلاماللهعلیها قبل و بعد از جنگ عکس 1392 10 24تشدید جنگ رسانه ای عربستان علیه حزب الله/ رایزنیها درباره تشکیل دولت لبنان جدیتر شد
بین الملل آفریقا و خاورمیانه در پی شکست مزدوران ریاض در سوریه تشدید جنگ رسانه ای عربستان علیه حزب الله رایزنیها درباره تشکیل دولت لبنان جدیتر شد رسانه های سعودی امروز در اخبار متعددی انتشار اخبار منفی و تحریک آمیز علیه حزب الله لبنان را که ناشی از شکستهای سنگین عربستان سعودیک سایت اسرائیلی: حزبالله جنگ آتی را به داخل اسرائیل میکشاند
یک سایت اسرائیلی حزبالله جنگ آتی را به داخل اسرائیل میکشاندیک پایگاه رسانه ای اسرائیلی با اشاره به مانورها و آموزشهای جدید ارتش رژیم صهیونیستی در گزارشی به تفسیر منظور دبیرکل حزبالله لبنان از حمله به الجلیل در هرگونه رویارویی آتی با تلآویو پرداخت به گزارش خبرگزاری فارس پامعاون دبیرکل حزبالله: جنگ سوریه سیاسی است نه مذهبی
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹ ۳۲ معاون دبیرکل حزبالله با بیان اینکه تکفیریها با همکاری آمریکا و اسرائیل در حال اجرای طرح براندازی کشورهای خاورمیانه و ساخت خاورمیانه جدید هستند اعلام کرد علت دخالت حزبالله در جنگ سوریه شکست طرح مذکور و همچنین دفاع از لبنان بود به گزارش خبرگزاری دانشبه روز بودن اساتید دانشگاهها مهمترین عامل پیروزی در جبهه جنگ نرم است
به روز بودن اساتید دانشگاهها مهمترین عامل پیروزی در جبهه جنگ نرم است اراک- ایرنا- جانشین سازمان بسیج اساتید کشور گفت اساتید دانشگاه ها فرماندهان جبهه جنگ نرم هستند و به روز بود ن آنها مهمترین عامل پیروزی در این جنگ نابرابر است به گزارش ایرنا حسن مردادی سه شنبه در بیست و چهاروزیر امنیت داخلی آمریکا: جنگ سوریه تهدیدی علیه امنیت ملی ماست
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰ ۴۷ وزیر امنیت داخلی آمریکا با اعلام اینکه جنگ داخلی در سوریه به یک تهدید برای امنیت ملی ایالات متحده تبدل شده گفت ساکنان کشورهای غربی برای حضور در این درگیریها به سوریه سفر میکنند و افراطیون تلاش میکنند آنها را برای انجام عملیات در داخل کشورهای خود آموزآیت الله جوادی آملی: 1+5 دهها میلیون نفر را در جنگهای جهانی به کشتن داده است
آیت الله جوادی آملی 1 5 دهها میلیون نفر را در جنگهای جهانی به کشتن داده است یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه ما هر گز در طول تاریخ به هیچ کشوری بد نکردهایم گفت غرب باید بداند ما یک سرو گردن از آنها بالاتر هستیم به گزارش جام نیوز به نقل از روابط عمومی موسسه اسراء آیت&zwnjآیت الله جوادی آملی:معارف اهل بیت(ع) راه خروج جهان از جنگ و خشونت است
پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶ ۲۷ آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه پیشرفت علم مانع گرایش به دین نیست تأکید کرد غرب باید بداند معارف اهل بیت ع راه خروج جهان از جنگ و خشونت است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیت الله جوادی آآیتالله مهدویکنی در گفتوگو با فارس: تهدید نظامی ایران از سوی آمریکا برای تبلیغات داخلی است/ دشمن بداند ایرا
آیتالله مهدویکنی در گفتوگو با فارس تهدید نظامی ایران از سوی آمریکا برای تبلیغات داخلی است دشمن بداند ایران کشوری نیست که بتواند با آن بجنگدرئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تهدید نظامی علیه ایران از سوی آمریکا مصرف داخلی دارد گفت دشمن بداند ایران کشوری نیست که بتواند با آوبلاگ سپهر حزبالله روزهای انقلاب و جنگ و رسانهای به نام «دیوار»
وبلاگ سپهر حزباللهروزهای انقلاب و جنگ و رسانهای به نام دیوار دیوارنوشتها را میتوان مردمیترین رسانه برای انتقال پیام در سالهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نامید این رسانه توسط مردم انتخاب و محتوای شعارها توسط آنان تولید شد و جامعه هدف و مخاطب این رسانه نیز خود مردم بودند بهمولاوردی در بازدید از موزه صلح تهران: آرزوی ما پیروزی بر جنگ است نه در جنگ
مولاوردی در بازدید از موزه صلح تهران آرزوی ما پیروزی بر جنگ است نه در جنگمعاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه آرزو و دعای ما این است که پیروزی بر جنگ باشد نه در جنگ اظهار داشت این معاونت به دلیل احساس مسئولیت در قبال خانوادههای ایثارگران و بویژه جانبازان شیمیتکرار/آیتالله مهدویکنی در گفتوگو با فارس: تهدید نظامی ایران از سوی آمریکا برای تبلیغات داخلی است/ دشمن بدان
تکرار آیتالله مهدویکنی در گفتوگو با فارس تهدید نظامی ایران از سوی آمریکا برای تبلیغات داخلی است دشمن بداند ایران کشوری نیست که بتواند با آن بجنگدرئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تهدید نظامی علیه ایران از سوی آمریکا مصرف داخلی دارد گفت دشمن بداند ایران کشوری نیست که بتواناعلام جنگ طالبان پاکستان علیه مردم منطقه «چترال»
اعلام جنگ طالبان پاکستان علیه مردم منطقه چترالطالبان پاکستان به ساکنان منطقه چترال در شمال غربی این کشور هشدار دادند در صورت عدم پذیرش دین اسلام آنان را خواهند کشت به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلامآباد طالبان پاکستان با انتشار فیلم ویدئویی 50 دقیقهای از مسلمانان سنی مذهگزارش فارس از نشست خبری فیلم «مردن به وقت شهریور» علیمردانی: «مردن به وقت شهریور» به جنگ س
گزارش فارس از نشست خبری فیلم مردن به وقت شهریورعلیمردانی مردن به وقت شهریور به جنگ سرعت مدرنیته میرودکارگردان مردن به وقت شهریور با انتقاد از سرعت تهاجم فرهنگی به کشور گفت در این فیلم تمام سعیام را کردهام که خطرات سرعت مدرنیته در میان نسل جوان را به نمایش بگذارم ● گزاصفوی: شروع جنگ با ایران یعنی نابودی رژیم صهیونیستی بدست نیروهای حزب الله ایران و لبنان
سهشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱ ۳۵ دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا تصریح کرد پیام راهپیمایی پرصلابت به صهیونیستهای کودک کش آنست که شما که در جنگ 33 روزه لبنان و جنگ 22 روزه غزه شکست خوردید چگونه می خواهید با ایران بجنگید شروع جنگ با ایران یعنی نابودی رژیم صهیونیستی بدست نیتکرار / آیتالله جوادی آملی در دیدار وزیر کشور: یک سر و گردن از غرب بالاتریم/ 1+5 دهها میلیون نفر را در جنگه
تکرار آیتالله جوادی آملی در دیدار وزیر کشور یک سر و گردن از غرب بالاتریم 1 5 دهها میلیون نفر را در جنگهای جهانی به کشتن داده استیکی از مراجع تقلید با بیان اینکه ما هرگز در طول تاریخ به هیچ کشوری بد نکردهایم گفت غرب باید بداند ما یک سرو گردن از آنها بالاتر هستیم به گزارش-
گوناگون
پربازدیدترینها