تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توبه زيباست، ولى از جوان زيباتر .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802506067




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقتی پایداری‌های «اختلاف‌افکن» منادی «وحدت‌طلبی» می‌شوند/ نزدیکی به اصولگرایان سنتی علاج جبهه پایداری برای ماندگاری در سیاست


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
وقتی پایداری‌های «اختلاف‌افکن» منادی «وحدت‌طلبی» می‌شوند/ نزدیکی به اصولگرایان سنتی علاج جبهه پایداری برای ماندگاری در سیاست

وقتی پایداری‌های «اختلاف‌افکن» منادی «وحدت‌طلبی» می‌شوند/ نزدیکی به اصولگرایان سنتی علاج جبهه پایداری برای ماندگاری در سیاست
حامیان سرسخت رییس‌جمهور سابق که در همه 8 سال گذشته با تندروی و یکه تازی حتی دوستان اصولگرایشان را نیز رنجیده خاطر کرده بودند، در همین روزهایی که رگه‌های حذف تدریجی آنها از سیاست دیده می‌شود به دنبال علاجی برای ماندگاری در سیاست ایران هستند.
به گزارش نامه نیوز، چرخ روزگار که بچرخد «اختلاف افکنان» دیروز، «منادیان وحدت‌طلبی» امروز می شوند و علم یکپارچگی و اتحاد را بلند می‌کنند. همین روزهای نه چندان دور گذشته بود که طیفی از حامیان دولت احمدی نژاد با داعیه اصولگراتر بودن و انقلابی تر بودن گرد هم جمع شدند و خط حرکتی خود را از پدران و قدیمی‌ترهای اصولگرا جدا کردند و با نام نهادن خود تحت عنوان «جبهه پایداری» سرآغازی نامیمون را در بدنه اصولگرایی رقم زدند.

در آستانه انتخابات مجلس نهم بود که بزرگان و ریش سفیدانی چون آیت الله مهدوی کنی و آیت الله یزدی به عنوان بزرگان حوزه‌های علمیه تهران و قم از یک سو و میانجی‌گرانی چون حبیب الله عسگراولادی، علی لاریجانی، محمدرضا باهنر، علی اکبر ولایتی و ... گرد هم نشستند تا با تدوین استراتژی جدیدی برای وحدت بین اصولگرایان، بزرگ و کوچک این جریان حداکثری را زیر یک چتر قرار دهند تا موفقیت‌های پیشین در انتخابات مجالس هفتم و هشتم را تکرار کنند.

تحرکات این بزرگان اما به سرعت با سیگنال‌های مخالفی از سوی طیفی از نزدیکان رییس جمهور سابق که در مجلس هشتم نام «فراکسیون انقلاب» را بر خود نهاده بودند روبرو شد. این طیف از اصولگرایان با بلند کردن پرچم استقلال خواهی رسما خط خود را از دیگر تشکل‌های اصولگرا جدا کردند و با جمع شدن دور آیت‌الله مصباح یزدی نام«جبهه پایداری» را بر خود نهادند تا استارت سربرآوردن جبهه‌هایی دیگر در آستانه انتخابات مجلس نهم را بزنند.

در این میان گرچه آیت الله کنی و یزدی بارها و بارها خواستار انسجام بین تشکل‌های اصولگرا شدند و تا پای تن دادن به برخی خواسته های این گروه از اصولگرایان رفتند اما هرچه بزرگان بر مشی مدارا رفتند، پایداری‌ها عصیان‌گرتر شدند و در نهایت نیز لیستی مستقل از کاندیداها را در تهران و دیگر استان های کشور اعلام کردند.

مجلس نهم اما گرچه برخی از این پایداری‌های دوستدار دولت سابق را به خود دید اما عملا لیست های این جبهه در سطح کشور با اقبال چندانی روبرو نشد.پایداری‌ها دو سال بعد در انتخابات ریاست جمهوری باز هم پرچم استقلال خواهی شان را بلند کردند تا شکافی که 8 سال پیش در انتخابات ریاست جمهوری نهم بوجود آورده و طی این سال ها هر روز بر آن افزوده بودند در انتخابات ریاست جمهوری 92 عمیق و عمیق تر شود. آنها با معرفی کاندیدایی مستقل بنا به اظهارات برخی چون آیت الله یزدی از عوامل مهم ناکامی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم شدند.

ترس جبهه پایداری از تحرکات انتخاباتی اصلاح طلبان
روی کار آمدن حسن روحانی با حمایت اصلاح طلبان گویی روحی دوباره در تن نیمه جان اصلاح گرایان دمید و تحریم کنندگان پیشین انتخابات مجلس حال این روزها در تکاپوی جدی برای فتح کرسی های پارلمان هستند. تکاپوهایی که رگه هایی از نگرانی را در بدنه اصولگرایی ایجاد کرده است.

در همین روزهایی که فضای انتخابات زده سیاست کشور زودهنگام به استقبال انتخابات پارلمان دهم رفته است، پایداری‌ها که از یک سو روی کار آمدن دولت جدید با همراهان اصلاح طلبش را خطری جدی برای خود دیده اند و از سوی دیگر با قهر دوستان اصولگرایشان هم روبرو شده اند با دلهره جدی حذف از عالم سیاست ایران دست به گریبان شده‌اند. شاید از همین روست که پایداری های حامی دولت احمدی نژاد که حال دیگر از منتقدان سرسخت دولت حسن روحانی هستند منادی وحدت طلبی بین اصولگرایان شده اند.

اینگونه است که روح الله حسینیان یکی از لیدرهای پایداری ها طی چند هفته اخیر بارها به اتحاد بین اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم اشاره و آن را استراتژی محکمی در برابر تحرکات انتخاباتی اصلاح طلبان دانسته است.

پایداری‌ها حتی پا را از اظهارنظرهای فردی فراتر گذاشته و برنامه دیدارهای جداگانه خود با آیت الله یزدی و مهدوی کنی را نیز برنامه ریزی کرده اند، دیدارهایی که  بی شک اهداف انتخاباتی در آن دنبال می شود.

در این میان آنچه عجیب به نظر می رسد نزدیک شدن این طیف از سیاسیون به اصولگرایان سنتی و ریش سفیدان اصولگرا است. گویی آنکه روی کار آمدن دولت جدید با مشی اعتدالی و ترس از زوال و محو شدن تدریجی این جریان حامی رییس جمهور سابق چاره ای جز نزدیکی به اصولگرایانی که ریشه قوی در سیاست ایران دارند را برای آنها باقی نگذاشته است. پدرانی که تا دیروز از سوی همین فرزندان ناخلف به اصولگرا نبودن یا محافظه کاری متهم می شدند، حال گویی قرار است مامنی برای آنها باشند. 

چه آنکه پایداری ها به خوبی آگاهند که حسن روحانی گرچه با حمایت های آیت الله هاشمی و اصلاح طلبان روی کار آمد اما سبقه سیاسی او که برخواسته از جامعه روحانیت مبارز است و از سوی دیگر پیوند او با مراجع و علما بی شک جایگاهی خاص و ویژه برای او در بین راست گرایان سنتی است. و دور از نظر نیست که حتی روحانی در تعامل با راست گرایان تمیهداتی را برای انتخابات مجلس آینده بیندیشد. شاید از همین روست که پایداری ها علاج ماندگاری خود در سیاست را در نزدیک شدن به اصولگرایان قدیمی‌تر می دانند تا در سایه آنها در هوای سیاست ایران نفس بکشند.

سنتی ها نوآمدگان پایداری را به جمع خود راه می دهند؟
در این میان گرچه پایداری‌ها چراغ خاموش در حال نزدیک شدن به اصولگرایان سنتی هستند اما دلخوری‌های راست گرایان سنتی و بزرگان اصولگرا از این طیف از نوآمدگان اصولگرا شاید به راحتی رفع نشود. شاید از همین روست که وقتی روحانیون جامعه روحانیت مبارز دعوت نامه‌های خود برای تشکل‌های اصولگرا را برای حضور در نشست‌های هم اندیشی اصولگرایان می نوشتند دعوت‌نامه‌ای به نام جبهه پایداری نوشته نشد تا پیام دلخوری و نپذیرفتن این طیف از اصولگرایان اینگونه به آنها مخابره شود.

چه آنکه اگر دو سال پیش نوآمدگان پایداری گوش به هشدارهای آیت الله کنی می دادند که صراحتا به آنها گفت«به آن عزیزان پیام می‌دهم که این کارها را نکنید، خوب نیست. این کارها برخلاف مصلحت اسلام است» امروز کرسی ریاست جمهوری مردی دیگر از اصولگرایان را به خود می دید. تفرقی که فرزندان اصولگرا کلید آن را زدند و فرزندانی که در پی رسیدن دیگر بار به قدرت هستند باز هم همان پدران را علاج روزهای سخت خود دیده اند.






1392/11/8





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن