تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كم بخورد، سالم مى‏ماند و هر كس زياد بخورد تنش بيمار مى‏شود و قساوت قلب پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804048299




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آمریکا و مسیر پر دست انداز راهبرد آسیایی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آمریکا و مسیر پر دست انداز راهبرد آسیایی تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه آمریکا در پنجمین سفر خود به آسیا می کوشد در کنار اطمینان بخشی به متحدان منطقه ای در زمینه پشتیبانی از آنان در برابر تهدیدهای امنیتی، با کمترین میزان چالش زایی، مسیر راهبرد منطقه ای تازه واشنگتن را هموار سازد.


ماموریت دیپلماتیک یک هفته ای «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا که از بیست و سوم بهمن ماه آغاز شده، همچنان ادامه دارد و کری پس از دیدار با مقام های چینی، در «جاکارتا» پایتخت اندونزی به سر می برد تا با رهبران این کشور در مورد سیاست های منطقه ای واشنگتن به بحث و گفت و گو بنشیند.
** نگاهی به برنامه های سفر آسیایی کری
وزیر امورخارجه آمریکا، بیست و سوم بهمن برنامه دیپلماتیک خود را با سفر به «سئول» پایتخت کره جنوبی، آغاز و طی 2 روز حضور، با رهبران این کشور در مورد اهداف و منافع مشترک رایزنی کرد.
از دید برخی ناظران، آنچه بر اهمیت سفر کری به شبه جزیره کره می افزاید، اعلان خبر برگزاری رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی است که از هفته نخست اسفندماه آغاز و تا پایان فروردین ماه سال آتی ادامه خواهد یافت؛ رخدادی که واکنش شدید کره شمالی را طی روزهای گذشته برانگیخته و زمینه ساز بازگشت و اوج گیری تنش در شبه جزیره شده است.
کری در دیدار با مقام های کره جنوبی بار دیگر تصریح کرد با وجود هشدار رهبران پیونگ یانگ در برابر برنامه های مشترک واشنگتن و سئول، سیاست های اعلانی و اعمالی کره شمالی در این زمینه را برنتافته و رزمایش مشترک منطقه ای خود را لغو نمی کند.
وزیر امورخارجه آمریکا با تاکید بر اینکه هرگز کره شمالی را به عنوان یک کشور هسته ای نخواهد پذیرفت، از رهبران این کشور خواست به توافق های پیشین با سئول در زمینه دیدار خانواده های جدا افتاده از زمان جنگ کره پایبند باشند.
کری توافق 2کره در روزهای میانی ماه جاری در زمینه دیدار خانواده های دوپاره شده از زمان جنگ سال های ابتدایی دهه 50 میلادی شبه جزیره را مساله ای بشردوستانه خواند که دلیل مشروعی برای پیوند دادن آن با رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی وجود ندارد.
وزیر امورخارجه آمریکا پس از 2 روز توقف در شبه جزیره، سئول را به مقصد «پکن» ترک کرد و روز جمعه میهمان رهبران چین بود. کری در پکن با «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین، دیدار کرد و گفت «باراک اوباما» همتای آمریکایی او، بسیار امیدوار و مشتاق است در سال نو میلادی، مناسبات 2 کشور بیش از پیش گسترش یابد و همکاری های پکن و واشنگتن پیشرفتی سازنده و مثبت داشته باشد.
کری افزون بر تشریح مولفه های سیاست خارجی (اعلانی) آمریکا در قبال چین همچون اعتمادسازی و به پیش بردن روابطی خالی از تنش، در دیدار با رییس جمهوری و دیگر مقام های چین چون نخست وزیر و وزیر امورخارجه، بر افزایش همکاری های 2 کشور در زمینه اقدام های ضد دهشت افکنانه (ضد تروریستی)، تغییرهای آب و هوایی، مساله گسترش سلاح های هسته ای و دیگر موضوع های بین المللی تاکید کرد.
و اما یکی از مهمترین دستورکارهای سفر کری به آسیا، درخواست از رهبران چین برای بهره جویی از نفوذ این کشور بر پیونگ یانگ بوده تا بدین ترتیب از بروز واکنش های چالش زای کره شمالی در برابر رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی جلوگیری شود.
وزیر امورخارجه آمریکا همچنین از مقام های چین خواست رهبران پیونگ یانگ را برای توقف برنامه های هسته ای و بازگشت به گفت و گوهای 6جانبه در مورد پرونده هسته ای کره شمالی قانع کنند؛ گفت و گوهایی که با حضور 2 کره، ژاپن، چین، روسیه و آمریکا با هدف رسیدن به توافق در مورد برنامه هسته ای کره شمالی و در واقع خلع سلاح اتمی پیونگ یانگ از سال 1382 آغاز و به دلیل حاصل نشدن پیشرفت جدی در سال 1388 متوقف شد.
کری پس از انجام ماموریت دیپلماتیک خود در چین، بیست و ششم بهمن ماه راهی جاکارتا شد تا بر پایه اعلان پیشین دستگاه دیپلماسی واشنگتن در مورد مسائل زیست محیطی، امنیت، مردمسالاری، یکپارچگی منطقه ای و حقوق بشر با مقام های کشور اندونزی گفت و گو کند.
در آستانه سفر کری به اندونزی، «مارتی ناتالیگاوا» وزیر امور خارجه این کشور، بر بایسته های ایجاد پیمانی برای جلوگیری از گسترش تعارض ها در منطقه تاکید کرد.
ناتالیگاوا تصریح کرد چنین پیمانی می تواند برای نظارت و رسیدگی به چالش های منطقه ای به ویژه اختلاف دریایی چهار کشور اندونزی، ویتنام، فیلیپین و برونئی با چین در دریای چین جنوبی کاربرد داشته باشد و با زمینه سازی حل و فصل مسالمت آمیز اختلاف ها، از تمرکز بر نظامی گری جلوگیری کند.
وزیر امورخارجه اندونزی افزود دغدغه هایش در این زمینه را با همتای آمریکایی خود در میان گذاشته است و مشارکت واشنگتن در حل اختلاف های منطقه ای را می خواهد.
کری در پایان سفر خود به سه کشور آسیایی، بیست و هشتم بهمن ماه اندونزی را به مقصد امارات متحده عربی ترک کرده و پس از آن به واشنگتن خواهد رفت تا به احتمال زیاد جمعه آینده میزبان «فومیو کیشیدا» وزیر امورخارجه ژاپن باشد.
** تحلیلی بر سفر آسیایی وزیر امورخارجه آمریکا
برخی ناظران با توجه به تمرکز رهبران پکن و واشنگتن بر موضوع های غیر چالش زا در گفت و گوهای روزهای گذشته، دیدار کری از چین را دیداری مثبت ارزیابی کرده اند.
مقام های پکن در برابر خواست آمریکا در زمینه تاثیرگذاری بر رفتارهای واکنشی پیونگ یانگ اعلام کردند که همچون رهبران کاخ سفید، غیر هسته ای شدن شبه جزیره و مخالف برنامه های اتمی کره شمالی را می خواهند.
در این پیوند، سخنگوی وزارت امورخارجه چین بیست و پنجم بهمن ماه همزمان با حضور کری در پکن اعلام کرد این کشور همواره نقش سازنده ای در پیشبرد مساله هسته ای کره شمالی ایفا کرده و امیدوار است طرف های درگیر با این موضوع، به طور مسوولانه رفتار کنند.
به گزارش «شینهوا» خبرگزاری رسمی چین، رییس جمهوری این کشور در دیدار با کری اظهار داشت پکن به پیشبرد رویکردی تازه در روابط با آمریکا پایبند بوده و از عادی سازی مناسبات 2جانبه از تنش ها استقبال می کند.
با این همه، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ماهیت مناسبات پکن و واشنگتن بر پایه همکاری های گسترده اقتصادی و تجاری در کنار هماوردی کلان راهبردی به ویژه در زمینه های سیاسی، امنیتی و فرهنگی شکل گرفته و با وجود تعارفات دیپلماتیک، تعارض منافع 2کشور بسیار جدی است.
افزون بر این، طرح نشدن اختلاف هایی چون مسائل حقوق بشری، دعواهای اقتصادی 2 کشور، چالش های هماوردی در فضای سایبری و... از جمله دلایل کم چالش بودن گفت و گوهای تازه مقام های پکن و واشنگتن بوده است.
در چارچوب مناسبات عمومی پکن و واشنگتن، برخی تحلیلگران به رخداد مهمی چون دیدار مقام های چین و تایوان پس از 65 سال اشاره کرده اند؛ دیداری که بیست و دوم بهمن ماه در شهر «نانجینگ» چین صورت گرفت و فصل تازه ای در روابط تنش آلود سال گذشته 2 طرف گشود.
از دید برخی ناظران، کاهش اختلاف های تایوان و چین می تواند سبب ناخرسندی آمریکایی ها شده و رهبران واشنگتن را برای کشاندن دوباره تایوان به سمت خود وارد عمل سازد. البته برخی دیگر از تحلیلگران بر این باورند که رخداد تازه، در ادامه از شدت تعارض های پکن و واشنگتن بر سر مساله تایوان کاسته و سبب خواهد شد چینی ها با اعتماد به نفس بیشتری با رقیب غربی خود وارد تعاملات دیپلماتیک شوند.
با وجود اینکه کری در دومین سفر خود به چین از زمان تصدی وزارت امورخارجه آمریکا، کوشید برای رهبران پکن چهره ای مسالمت جویانه از سیاست تازه آمریکا بر پایه تمرکز بر آسیا به نمایش بگذارد، اما بر هیچ کس پوشیده نیست که هدف اصلی تمرکز راهبردی واشنگتن بر مسائل آسیا، کنترل قدرت فزاینده چین است.
هر چند آمریکایی ها بارها بر حل و فصل مسالمت آمیز اختلاف های چین با همسایگانش در مناطق پیرامونی چون دریای چین شرقی و جنوبی تاکید کرده اند اما این، نفس دخالت آمریکا در مسائل منطقه ای است که پکن را در برابر واشنگتن قرار داده است.
بر پایه برخی گمانه زنی ها، مقام های چین استفاده از ابزارهای نفوذ بر پیونگ یانگ را به اقدام متقابل واشنگتن برای تاثیرگذاری بر سیاست های تازه ژاپن پیوند زده اند؛ سیاست هایی که به باور رهبران پکن، از زمان روی کار آمدن دولت تازه ژاپن، زمینه ساز تنش هایی جدی در روابط توکیو- پکن بوده است.
در این ارتباط، وزیر امورخارجه ژاپن بیست و پنجم بهمن ماه در جمع شماری از نمایندگان مجلس این کشور تاکید کرد دولت توکیو در صورت تهدید امنیت شهروندانش، به آمریکا اجازه خواهد داد تسلیحات اتمی را وارد خاک ژاپن کند.
بروز مواضع اینچنینی از سوی مقام های توکیو نشان می دهد آمریکا ضلعی بسیار مهم در تنش های منطقه ای بوده و از این رو نمی توان مسوولیت افزایش تعارض ها و هماوردی های شرق آسیا را فقط متوجه یک بازیگر همچون چین ساخت.
گمانه زنی دیگری که در حاشیه سفر وزیر امورخارجه آمریکا به آسیا مطرح شده به تحولات داخلی کره شمالی پیوند خورده است. از دید برخی ناظران مسائل کره، تصفیه سیاسی هفته های گذشته در بالای هرم قدرت پیونگ یانگ و اعدام «جانگ سونگ تک» شوهر عمه قدرتمند «کیم جونگ اون» رهبر نوپای کره شمالی، فضای مبهمی را بر این کشور حاکم ساخته است.
بدین سان، پس از حذف جانگ که در مناسبات پیونگ یانگ و پکن نقشی کلیدی داشت و متصدی تجارت آزاد با چین به شمار می رفت، روشن نیست آیا از میزان تاثیرگذاری پکن بر سیاست های کره شمالی کاسته می شود یا اینکه مقام های چین همچنان می توانند با کنترل کنشگری پیونگ یانگ، به طور موثر و حساب شده از این برگ برنده در برابر هماورد راهبردی خود بهره جویند.
به هر روی، آمریکا همچنان در کمرکش مسیری پر دست انداز برای زمینه سازی راهبرد آسیامحوری خود قرار گرفته است و چالش های سیاسی و دیپلماتیک بیشتری را در این مسیر پیش رو دارد.
گروه تحقیق و تفسیر خبر
**تحقیق**9279**1961**1358
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




28/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن