تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802691207




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توصیه کارشناسان اقتصادی درباره استفاده از دلارهای نفتی بلوکه شده/ 4 میلیارد دلار پول نفت کجا هزینه شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
توصیه کارشناسان اقتصادی درباره استفاده از دلارهای نفتی بلوکه شده/ 4 میلیارد دلار پول نفت کجا هزینه شود؟

توصیه کارشناسان اقتصادی درباره استفاده از دلارهای نفتی بلوکه شده/ 4 میلیارد دلار پول نفت کجا هزینه شود؟
بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند پول نفت بلوکه شده ایران نباید صرف مخارج جاری کشور شود.
به گزارش نامه نیوز، در شرایطی که حدود 2 ماه از توافق ایران و گروه 1+5 در ژنو می گذرد سرانجام زمان اجرای این توافق نامه فرا رسید و از 30 دی ماه لغو تحریم های پتروشیمی، خودرو و بیمه حمل و نقل در دستور کار قرار گرفت. موضوع لغو تحریم ها این انتظار را در جامعه به وجود آورد که با لغو تحریم ها باید شاهد کاهش قیمت کالاهای مختلف بود و بسیاری در همان روزهای نخست از عدم کاهش قیمت ها گله مند بودند.
غلامرضا تاجگردون نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت وگو با نامه نیوز در این رابطه می گوید قرار نیست با لغو تحریم ها قیمت کالاهای مختلف کاهش یابد و افت قیمت ها مربوط به لغو تحریم ها نیست.
وی درباره راهکارهای کاهش قیمت کالاهای مختلف می گوید سیستم پولی و مالی کشور دچار مشکل است و تا زمانی که نتوانیم این مشکل را برطرف کنیم نمی توانیم شاهد بهبود فضای بازار باشیم.
اما یکی از مهم ترین قسمت های توافق ژنو و لغو تحریم ها که از 30 دی ماه اجرایی شده فراهم کردن امکان ماندن صادرات نفت ایران در حد فعلی و توقف روند کم کردن 20 درصد از آن هر 6 ماه و دریافت مقدار مورد توافقی از پول نفتی است و این موضوع در فضای اقتصادی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.
آنچنان که محمدحسن آصفری عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است تا پایان فروردین‌ماه طبق تعهدات 1+5 چهار میلیارد دلار از درآمدهای مربوط به فروش نفت به کشور بازگردانده می‌شود و عمل غربی‌ها به این تعهدات مایه امیدواری جهت ادامه مذاکرات خواهد بود.
وی همچنین تاکید کرد مقرر شده است چهار درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت معادل چهار میلیارد دلار که حق ایران است و آمریکا آن را بلوکه کرده به ایران بازگردانده شود، اگر این اتفاق بیفتد گام مثبتی در جهت توفیق مذاکرات خواهد بود.
اما هم اکنون این سوال در فضای اقتصادی کشور مطرح می شود که 4 میلیارد دلار پول بلوکه شده نفت ایران قرار است در کدام بخش های اقتصاد هزینه شود و البته کارشناسان اقتصادی نیز اظهارنظرهای متفاوتی را در این زمینه مطرح کرده اند.
علی ماجدی معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی در این رابطه گفته است احتمال می رود تهران چهار میلیارد و ٥٠٠ میلیون از درآمدهای بلوکه شده نفتی خود را که قرار است در پی برنامه اقدام مشترک ژنو آزاد شود، صرف خرید مواد غذایی، هواپیما، ماشین آلات و قطعات خودرو از آمریکا و اروپا کند. آزادسازی این پول پنجره جدیدی از همکاری با اروپایی ها و آمریکا را خواهد گشود.
عیسی کلانتری وزیرکشاورزی دولت سازندگی در این رابطه گفته است بهتر است که دلارهای نفتی در بخش هایی مانند کشاورزی هزینه شود که در حال حاضر با بحران های سختی مواجه اند. توجه داشته باشید که بحران کنونی کشور منابع آب است. پس بهتر است این دلارهایی که وارد اقتصاد ایران می شود در حوزه هایی اینگونه هزینه شوند.
حیدر مستخدمین حسینی کارشناس ارشد می گوید هرعددی از پول های بلوکه شده آزاد شود باید صرف ایجاد زیرساخت های اقتصادی شود و مصرف این پول ها در بخش هزینه های جاری کشور و پرداخت یارانه سبب ایجاد تورم خواهد شد.
مستخدمین حسینی با بیان اینکه بکار گیری این منابع در ایجاد زیر ساخت های تولیدی سبب بهبود و رونق تولید خواهد شد، می گوید پول هایی که قرار است به اقتصاد تزریق شود باید تبدیل به مواد اولیه برای تولید ،رونق این بخش و متعاقبا بهبود در فضای کسب و کار و افزایش اشتغال شود .
این کارشناس تکرار اشتباه دولت گذشته و صرف این منابع در هزینه های جاری برای کمک به معیشت مردم را دارای آثار تورمی عنوان کرد و اعلام کرده است بنابراین احتساب این پول ها در ردیف هزینه های جاری به نفع مردم و کشور نیست و بالعکس سرمایه گذاری در تولید این منابع تثبیت قیمت ها را در پی رونق تولید خواهد داشت.
همچنین حسین راغفر اقتصاددان نیز می گوید دلارهای نفتی بلوکه شده باید هزینه تولید شود و تولید در حال حاضر بیش از هر بخش دیگری در اقتصاد کشور به این دلارها نیاز دارد.
اما دکتر جواد صالحی استاد دانشگاه ویرجینیا آمریکا می گوید بدترین نحوه استفاده از ارز آزاد شده تخصیص آن برای جبران کسری بودجه ناشی از اجرای طرح هدفمندی یارانه  است.  این کسری که حدود ده هزار میلیارد تومان تخمین زده میشود، میبایست از طریق افزایش بهای حامل های انرژی، بخصوص آنهائیکه  مورد مصرف خانوار های مرفه هستند، تاّمین شود.
وی می گوید اختصاص این پول به صنعت هم باید با احتیاط  انجام شود زیرا شناخت صنایع محق کار بسیار مشکلی است، و اغلب در ان موارد صنایع بزرگ و صاحب نفوذ هستند که از کمک های دولت بر خوردار میشوند.  بنظر من استفاده بهینه از این پول برای اتمام طرح های نیمه تمام و بخصوص آنها که به تولید کنندگان خرد و متوسط کمک میکنند، مثل شبکه اینترنت کشور مفید خواهد بود نه اینکه این پول ها صرف پرداخت یارانه های نقدی به مردم شود.
صالحی معتقد است افزایش دسترسی به نظام بانکی و تجارت دنیا بمراتب مهمتر از ۴ میلیارد پول نفت است و اهم تلاش دولت باید در این جهت باشد. با توجه به سایر سیاست ها در جهت بهبود فضای کسم و کار پیش بینی رشد اقتصادی مثبت برای سال آینده کاملا منطقی است.



1392/11/6





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن