تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):فاطمه بانوى زنان بهشت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819492356




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تظاهرات در مناطق کردنشین ترکیه ادامه دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تظاهرات در مناطق کردنشین ترکیه ادامه دارد آنکارا- ایرنا - مناطق کردنشین ترکیه در پانزدهمین سالگرد دستگیری ˈ عبدالله اوج آلانˈ رهبر زندانی ˈ پ.ک.کˈ، شاهد تظاهرات گسترده کردهای این کشور است.


به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از منابع خبری ترکیه، شهرهای
ˈ دیاربکر ، شیرناک، وان، باتمان و حکاری ˈ از جمله شهرهای کردنشین ترکیه هستند که از روز گذشته تاکنون در سالگرد دستگیری اوج آلان صحنه تظاهرات و درگیری با پلیس و نیروهای امنیتی است.
به نوشته این منابع خبری، در این تظاهرات، معترضان با نیروهای پلیس و امنیتی درگیر شدند و در برخی شهرها اقدام به پرتاب بمب های دست ساز به سوی نیروهای پلیس کردند، پلیس نیز با استفاده از گاز اشک آور و ماشین های آب پاش به سرکوب آنان پرداخت.
خانم ˈگلتن کیشاناکˈ نماینده مجلس ملی ترکیه از حزب ˈصلح و دمکراسیˈ که نامزد ریاست شهرداری کلان شهر دیاربکر است، در این باره گفت: عبدالله اوج آلان فعلا عملا زندانی نیست و تنها در یک چهار دیواری در زندان جزیره ایمرالی محصور است ولی افکار خود را به اطلاع کردها می رساند.
کیشاناک افزود: اوج آلان آزاد خواهد شد و در میان کردها در دیاربکر حضور خواهد یافت و کردهای ترکیه خودمختاری خود را به دست خواهند آورد.
خبر دستگیری اوج آلان را ˈبولنت اجویتˈ نخست وزیر وقت ترکیه در پانزده سال پیش اعلام کرد.
به گفته اجویت جزئیات دستگیری وی هیچ گاه افشا نخواهد شد ولی اوج الان در عملیاتی محرمانه توسط سازمان اطلاعات ارتش ترکیه و سازمان اطلاعات ترکیه (میت) طی ده روز دستگیر شد.
این در حالی است که چندی بعد اعلام شدکه اوج الان توسط سازمان جاسوسی آمریکا ( سیا) دستگیر و تحویل ترکیه شد.
دولت ترکیه چندماه قبل از دستگیری اوج آلان با استقرار نیروهای نظامی خود در مرز سوریه که در آن زمان محل استقرار اوج آلان بود این کشور را تهدید به حمله نظامی در صورت خودداری از اخراج وی کرد.
اوج الان در پی این تهدید سوریه را به مقصد روسیه ترک کرد. وی پس از چند ماه به برخی کشورهای دیگر از جمله ایتالیا و یونان رفت ولی سپس از سوی دولت یونان به کنیا منتقل و در محل اقامت سفیر یونان (یونان به خاطر اختلافات ارضی و اختلاف ترک ها و یونانی ها در جزیره قبرس روابط تیره ای با ترکیه دارد ) مستقر شد.
گفته می شود هنگامی که در نتیجه فشارهای دولت ترکیه به یونان ، اوج الان سفارت یونان را به همراه وکلای خود و چند مقام کنیایی به قصد فرودگاه برای انتقال به کشور دیگری ترک می کرد خودروی وی در مسیر فرودگاه ناپدید شد و یک روز بعد اجویت نخست وزیر وقت ترکیه خبر دستگیری و انتقال وی به ترکیه را اعلام کرد و تلویزیون ترکیه تصاویری از وی با دست و پای بسته در کنار دو نیروی امنیتی را پخش کرد.
دولت یونان هر گونه همکاری با دولت ترکیه برای دستگیری وی را تکذیب کرد.
در بیانیه سفارت یونان در واشنگتن آمده بود که وی اجازه یافت در سفارت آن کشور در نایروبی بماند تا راه حلی برای مشکل وی بر اساس استاندارهای اتحادیه اروپا یافت شود ولی به رغم این افکار عمومی و مطبوعات یونان به شدت علیه پانگراس وزیر خارجه وقت یونان ، بر انگیخته شدند و انتقادات تندی علیه وی ابراز شد.
کردها نیز سفارت خانه های یونان را در کشورهای مختلف مورد حمله قرار دادند. وکیل اوج الان نیز گفته بود مقامات یونانی موکلش را فریب داده اند.
وی پس از دستگیری به اتهام جنگ مسلحانه و قتل هزاران نفر، محاکمه و به اعدام محکوم شد، اما ترکیه به دلیل انتقادات گسترده و تلاشهایی که برای عضویت در اتحادیه اروپا دارد از اعدام وی خودداری کرد.
وی هم اکنون دوران حبس ابد خود را در زندان جزیره ایمرالی می گذراند.
خاورم**2012** 230 *1446
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




27/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن