تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):راست ترين سخن، رساترين پند و زيباترين حكايت، كتاب خدا (قرآن) است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802689843




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اذعان نمایندگان کنگره آمریکا به دستاوردهای ایران در مذاکرات هسته‌ای


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: اذعان نمایندگان کنگره آمریکا به دستاوردهای ایران در مذاکرات هسته‌ای
از زمان امضای توافق هسته ای ژنو میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5، بحث های فراوانی درباره محتوای این توافقنامه و به ویژه دستاوردهای هریک از طرفین از آن درگرفته است. بحث هایی که هم در طرف ایرانی و هم طرف غربی وجود داشته است. در این میان، نامه ای که اخیراً یکی از اعضای کنگره آمریکا برای رئیس جمهور این کشور نوشته، دربردارنده نکات مهمی در این زمینه است.
کد خبر: ۳۷۸۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۹ - 16 February 2014



بهتر آن باشد که سر دلبران/ گفته آید در حدیث دیگران!
از زمان امضای توافق هسته ای ژنو میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5، بحث های فراوانی درباره محتوای این توافقنامه و به ویژه دستاوردهای هریک از طرفین از آن درگرفته است. بحث هایی که هم در طرف ایرانی و هم طرف غربی وجود داشته است. در این میان، نامه ای که اخیراً یکی از اعضای کنگره آمریکا برای رئیس جمهور این کشور نوشته، دربردارنده نکات مهمی در این زمینه است.


به گزارش «تابناک»، در ادامه بحث هایی که طی هفته های اخیر در کنگره آمریکا درباره دستاوردها و نتایج توافق هسته ای مقدماتی با ایران جریان داشته، «الینا رُز»، سناتور جمهوری خواه که ریاست میز ایران و خاورمیانه را در کمیته سیاست خارجی سنا بر عهده دارد، با ارسال نامه ای برای باراک اوباما از وی خواست جزئیات توافقنامه هسته ای ژنو را برای اطلاع نمایندگان کنگره منتشر کند. 


این سناتور آمریکایی در نامه خود نوشته بود که جز منتشر شدن متن توافقنامه هسته ای با ایران، سنای آمریکا و نمایندگان کنگره هیچ راهی برای قضاوت درباره چگونگی اجرای این توافقنامه ندارند. وی اشاره کرده بود که دولت آمریکا تنها بخشی از واقعیات موجود در توافقنامه را برای عموم مردم آمریکا بازگو کرده، در حالی که بقیه آن پوشیده و سری مانده است. 


اما شاید مهمترین بخش نامه رز که به نوعی تأیید مواردی است که از سوی ایران به عنوان دستاوردهای امضای توافقنامه ژنو از آن یاد می شود، بخشی است که در آن اقدامات انجام شده از سوی ایران از زمان امضای توافقنامه تاکنون مورد اشاره قرار می گیرد. هرچند بی تردید منظور این سناتور آمریکایی درخواست برای محدود شدن این موارد بوده، اما صرف بیان آن نشانگر عمق نگرانی آمریکایی ها از چیزی است که ایران بر اساس توافقنامه به دست آورده یا برای خود حفظ کرده است.


در بخش مذکور از نامه رز اشاره شده که از زمان آغاز روند اجرایی شدن توافقنامه ژنو تاکنون، دولت ایران توانسته سانتریفیوژهایی تولید کند که 15 برابر سریع از نمونه های فعلی کار غنی سازی اورانیوم را انجام می دهند. علاوه بر این، ایران دو مدل موشک دوربرد را نیز با موفقیت آزمایش کرده و تأکید دارد که همه این موارد در چارچوب توافقنامه ژنو انجام می گیرد.


به این ترتیب، همان گونه که مشخص می شود، ادامه فعالیت های هسته ای در ایران و پیشرفت برنامه هسته ای کشور حتی پس از امضای توافقنامه هسته ای ژنو، موضوعی است که از سوی خود آمریکایی ها نیز مورد تأیید قرار گرفته و در مباحثات رسمی آن ها نیز مورد اشاره قرار می گیرد.
 
به عبارت دیگر، می توان گفت تیم مذاکره کننده ایرانی توانسته با هوشمندی ضروریات ادامه برنامه هسته ای کشور را در طرح اقدام مشترک ژنو گنجانده و جلوی مطرح شدن موارد غیرمرتبط – از جمله برنامه موشکی و تحقیق و پژوهش هسته ای – را در این توافقنامه بگیرد. مواردی که اگرچه سیاستمداران آمریکایی از منظری آرمانی سعی در گنجاندن آن ها در هرگونه توافق با ایران دارند، اما نگرانی اعضای کنگره – همچون نامه مذکور که به تازگی منتشر شده – نشان از عدم موفقیت آن ها در این زمینه دارد.


به هر حال، هرچند این گونه نامه ها و موضع گیری های مقامات آمریکایی اساساً با هدف اعمال فشار بر دولت این کشور برای سخت گیری بیشتر بر ایران در مذاکرات نهایی انجام می پذیرد، اما همان گونه که اشاره شد، نشان از آن دارد که تیم مذاکره کننده ایرانی تا اینجای کار را در مسیر صحیح حرکت کرده و ادامه این مسیر، می تواند کسب حداکثری منافع ملی همراه با کاهش فشارهای بین المللی بر کشور را به همراه داشته باشد. 












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن