تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803044504




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رسانه، افکار عمومی و اطلاع رسانی - مسعود احمدی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رسانه، افکار عمومی و اطلاع رسانی - مسعود احمدی رسانه های جمعی به عنوان رکن چهارم دموکراسی، در دنیای امروز که دنیای تبادل سریع اطلاعات و به اصطلاح دهکده جهانی است نقش اساسی و مهمی در هدایت افکار عمومی و کنترل جامعه ایفا می کنند و همین نقش انکارناپذیر رسانه ها، واحدهای سیاسی را ناگزیر از برقراری ارتباط با رسانه کرده است.


دولت ها نیز به عنوان یکی از واحدهای سیاسی که همراهی مردم را شرط لازم و اساسی برای اقدامات خود می بینند، تعامل مناسبی با رسانه ها دارند و رسانه ها نیز گاهند خود مایلند تا با شیوه های مختلفی با دولت ها تعامل کنند.
روابط رسانه ها و نهادهای سیاسی از جمله دولت ها در طول تاریخ از نمودار یکسانی تبعیت نکرده و منحنی این روابط گاه یا به سمت دولت ها متمایل شده است و یا برخی اوقات هم نه در راستای مصالح دولت، بلکه مخالف آنها روند اطلاع رسانی را ادامه داده است.
اگرچه در عرف سیاسی برخی از رسانه ها با توجه به اینکه خود دولتی هستند و یا اینکه مدیریت آنها به نوعی تحت نظر و اراده دولت ها قرار دارد همواره از دولت ها دفاع کرده و در این راه هم گاها در دفاع از دولت افراط کرده اند، اما خلاف این نظر هم در جامعه وجود دارد و آن این است که برخی از رسانه ها نه تنها از دولت ها حمایت نمی کنند بلکه تا حد زیادی هم دیدگاه انتقادی نسبت به دولت ها دارند.
اگر از این دسته بندی سیاسی رسانه ای خارج شویم، بخش عمده ای از رسانه ها، رسانه های هستند که اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی را هدف اصلی خود قرار داده و در موضوع نحوه تعامل با دولت، تابع هیچکدام از دسته بندی های فوق نیستند، این رسانه ها که تحت نظارت و اراده نخبگان و روشنفکران سیاسی و فرهنگی اداره می شوند همیشه به دنبال پیگیری مطالبات افکار عمومی و خواسته های بر حق ملت ها از دولت ها هستند.
این دسته از رسانه ها که عمده مطبوعات و رسانه های چاپی کشور را شامل می شوند هم به واسطه اینکه، دولت را نماینده افکار عمومی می دانند و تلاش های دولت را همسو و در راستای رفع مشکلات و خوسته های مردم می دانند، با دولت همراه هستند.
به تجربه ثابت شده است تا زمانی که دولت ها با مردم بوده اند و منافع و مصالح مردم را رعایت کرده اند رسانه ها نیز همراهی کرده اند که نمونه بارز ان حمایت رسانه های فعلی کشور از دولت دکتر روحانی است.
در شرایطی که رسانه بر خواسته از بطن جامعه و مطالبات مردم و خواسته های آنان باشد می تواند جوابگوی رسالت خود باشد در غیر این صورت از رسانه انتظاری جز انعکاس مطالبات گروهی اندک و یا حداکثر جریانی خاص نمی رود اتفاقی که در این حوزه ناخوشایند است و نمی تواند به پویایی رسانه منجر شود بلکه رکورد رسانه را به دنبال خواهد داشت.
رسانه های که به افکار عمومی توجه دارند و خواسته های آنان را پیگیری می کنند همیشه در دنیای خبر جزو رسانه های برتر و موفق قرار گرفته اند و مردم نیز برای تامین نیازهای خبری خود به آنها رجوع کرده اند چنین رسانه هایی همیشه در دنیا مطرح هستند و تا حدی مرجع اخبار و رویدادها نیز قرار گرفته اند.
در حوزه سیاست نیز با توجه به اینکه نخبگان جزو و عضوی از رسانه ها هستند و همیشه هم رسالت جامعه پذیری و نهادینه کردن فرهنگ جامعه به عهده نخبگان و رسانه است لذا وظیفه مهمی بر عهده دارند و لازم است رسانه نیز با وجود این افراد، سیر واقعی اطلاع رسانی صحیح را دنبال کند.
اگرچه معتقد به تعدد و تکثر رسانه ای و وجود صداها و نگاه های مختلف در حوزه رسانه هستم و باید رسانه های مختلفی در جامعه فعالیت کنند که تمامی گروه های سیاسی و اجتماعی جامعه را نمایندگی کنند امام به نظر می رسد بخشی از رسانه هایی که اکنون وجود دارند بر خلاف افکار عمومی حرکت می کنند و نه تنها نماینده افکار عمومی و جامعه نیستند بلکه تنها گروهی کوچک را در جامعه نمایندگی می کنند که هدفی نیز جز ایستادگی و مقابله با افکار عمومی ندارند.
این رسانه ها که گاها هم از بودجه بیت المال به اشکال مختلف تغذیه می کنند متاسفانه با موج عظیم اعتدال همراهی ندارند و تنها به دنبال برجسته کردن ضعف ها و کاستی های دولت هستند هرچند دولت هم جای نقد و اشکال دارد اما به نظر می رسد کمین این نوع رسانه ها برای تخریب دولت و یا حداقل تضعیف دولت، هدفمند است و نمی تواند با نگاه کلی جامعه همراه باشد، آفتی که می تواند این نوع رسانه ها را برای همیشه زمین گیر کند و باعث شود افکار عمومی آنها را کنارزده و به آنها بی اعتماد شوند.
در دولت های گذشته رسانه های بخش خصوصی عمدتا مخالف دولت بودند و رسانه های وابسته به دولت و دستگاه های فرهنگی نیز طرفدار دولت، اما در دولت فعلی مسئله کاملا برعکس شده است رسانه های بخش خصوصی که برخواسته از افکار عمومی هستند و توسط سرامدان جامعه اداره می شوند، حامی و همراه دولت هستند و رسانه های وابسته به برخی از نهادها و دستگاهایی که از بودجه بیت المال تغذیه می کنند هم مخالف دولت شده اند.
چنین وضعیتی نشان می دهد که عده ای تاب و توان تحمل دولت برخواسته از افکار عمومی را ندارند و از اینکه دولت پیگیر مطالبات مردم است خوشحال نیستند لذا با راه اندازی رسانه های متعدد بویژه در حوزه سایبر و فضای اینترنت، به دنبال تحریف افکار عمومی و ایجاد موج رسانه ای علیه دولت هستند، عموما این نوع رسانه ها مایلند تا خواسته های گروهی محدود و کوچک را به نام مطالبات مردمی جلوه دهند و یا به اصطلاح به دنبال مهندسی افکار عمومی هستند.
این در حالی است که دیگر امروز به مدد سایت ها و شبکه های مختلف رادیو و تلویزیون، مسایل از دید جامعه پنهان نمی ماند و مانند گذشته یک رسانه نمی تواند انحصار اطلاع رسانی را در دست بگیرد، تعدد منابع خبری و رسانه ای باعث شده است تا مردم، خود واقعیات جامعه را از منابع متعدد دنبال کنند و به حقیقت برسند، در این میان تنها رسانه هایی که سعی می کنند خلاف مصلحت مردم شنا کنند آسیب می بینند.
بهرحال امید است رسانه ها به عنوان بازوی توانمند اطلاع رسانی نظام، مسایل و مشکلات مردم را اولویت برنامه های خود قرار دهند و خواسته های نابجا و یا غیرضروری خود را که برخواسته از افکار اقلیتی مخالف است به نام مردم، منعکس نکنند.ک/4
533
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




27/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن