تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818758585




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قاضی مرتضوی؛ مردی که اصلاح‌طلب و اصولگرا را آشتی می‌دهد/ مروری بر پرونده‌های قطور تحقیق و تفحص از عملکرد قاضی معلق شده


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
قاضی مرتضوی؛ مردی که اصلاح‌طلب و اصولگرا را آشتی می‌دهد/ مروری بر پرونده‌های قطور تحقیق و تفحص از عملکرد قاضی معلق شده

قاضی مرتضوی؛ مردی که اصلاح‌طلب و اصولگرا را آشتی می‌دهد/ مروری بر پرونده‌های قطور تحقیق و تفحص از عملکرد قاضی معلق شده
فرقی ندارد نمایندگان مجلس از چه طیفی باشند یا او بر چه مسندی تکیه زده باشد، فرقی ندارد قاضی باشد یا دادستان، ردای قضاوت بر تن کرده باشد یا سوگلی دولت باشد، در هر حال مرتضوی کسی است که می تواند اصولگرا و اصلاح طلب را آشتی دهد و آب و آتش را کنار هم بنشاند.
به گزارش نامه نیوز،دهه 70 شروع قاضی سعید مرتضوی بود. قاضی جوان شعبه 1410 دادگاه انقلاب که با توقیف فله ای مطبوعات و دستور بازداشت برخی روزنامه نگاران اطلاح طلب نام خود را رسانه ای کرد تا خاطرات رسانه ای ها از او هیچگاه خاطرات خوشایندی نباشد.

ماجراهای قاضی مرتضوی و اصلاح طلبان مجلس ششم
از مجلس ششم بود که پای سعید مرتضوی یا قاضی مرتضوی آن روزها به تحقیق ها و تفحص های نمایندگان مجلس شورای اسلامی باز شد. آن روزهای مجلس ششم که محسن آرمین از تریبون مجلس لب به شکایت از قاضی پرونده زهرا کاظمی گشود و انگشت اتهام را به سمتش دراز کرد، کسی فکر نمی کرد این سرآغازی بر ماجراهای پرحاشیه قاضی مرتضوی باشد، ماجراهایی که تا همین روزهای نزدیک ادامه یافته است.

مرگ مشکوک زهرا کاظمی، عکاس ایرانی-آمریکایی در ششم تیر 1382 اتفاق افتاد. وی در حال عکاسی از محوطه بیرون زندان اوین بود که بازداشت شد و پس از چند روز بازجویی به طور ناگهانی فوت کرد. مرگ مشکوک او که در گزارش پزشکی قانونی به علت برخورد جسم سخت اتفاق افتاده بود، مجلس ششمیهای اطلاح طلب را راضی نکرد و نمایندگان مجلس با تشکیل یک کمیته تحقیق و تفحص بررسی علت اصلی مرگ زهرا کاظمی را آغاز کردند. این کمیته تحقیق و تفحص پس از چند روز بررسی در گزارش خود اعلام کرد که سعید مرتضوی متهم ردیف اول پرونده مرگ زهرا کاظمی است.

محسن آرمین که عضو این کمیته بود اعلام کرد که مرتضوی زهرا کاظمی را پس از بازجویی در اختیار نیروی انتظامی قرار داده و زهرا کاظمی به نیروی انتظامی گفته که در زمان بازجویی از ناحیه سر مورد ضرب و جرح قرار گرفته است.کمیته تحقیق در جریان بررسی خود اعلام کرد که پس تحویل زهرا کاظمی به نیروی انتظامی، وی در پنجم تیرماه به بیمارستان منتقل شده و در ساعت شش صبح فردای آن روز به دلیل مرگ مغزی فوت کرده است. در این گزارش در سعید مرتضوی به عنوان متهم ردیف اول نام برده شد و تعدادی از نمایندگان خواستار برکناری وی شدند، اما مرتضوی همچنان به کار خود ادامه داد و به دلیل پرونده زهرا کاظمی هیچ گاه بازخواست نشد.

پاسخ همفکران مرتضوی در آن زمان آن بود که اصلاح گرایان علیه قاضی مرتضوی درحال توطئه چینی برای تخطئه و تخریب وجهه او هستند. اما مرتضوی نه تنها با اصلاح طلبان که با اصولگرایان سه مجلس بعدی هم سر سازش نداشت و در هر مجلسی پرونده ای قطور از اقدامات او در بهارستان باز می شد.

مجلس هفتم و پرونده فروش سوالات کنکور

گرچه تصور برخی بر سیاسی بودن پرونده زهرا کاظمی بود که با جنجال اصلاح طلبان بر سر زبان ها افتاده بود و آن را انتقام این جریان سیاسی از قاضی جوان و محبوب آن روزها می دانستند اما با روی کار آمدن مجلس هفتم که این بار اکثر کرسی هایش به اصولگرایان رسیده بود، مرتضوی سهمی از تحقیق و تقحص های مجلس را به خود اختصاص داد. تحقیق و تقحصی که این بار برخی ژنرال های اصولگرا پای آن را امضا کرده بودند، نه اصلاح طلبان.

الیاس نادران، حسین نجابت، علیرضا زاکانی، مهدی کوچک زاده، فاطمه آجرلو، نیره اخوان بیطرف، حسن کامران و طباطبایی نژاد، همه اصولگرایانی بودند که در سال 87 کمیته تحقیق و تفحص درباره پرونده فروش سوالات کنکور را تشکیل می دادند. در گزارشی که هیئت تحقیق و تقحص در مورد فروش سوالات کنکور منتشر کرده بود، اقدام سعید مرتضوی که دادستان وقت تهران بود را «انتحار قضایی» نامیده بودند. سعید مرتضوی طبق گزارش این هیئت آثار جرم را از بین برده بود و پرونده های فروش سوالات کنکور را مفقود کرده بود تا سرنخ های مربوط به این پرونده به دست نیاید.

علیرضا زاکانی از اعضای کمیته تحقیق و تفحص اعلام کرد که در جلسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی مرتضوی گفته که این پرونده را یک سرباز در ازای رشوه ربوده است. این تحقیق و تفحص نیز با وجود اینکه از سعید مرتضوی به عنوان متهم نام برده شده بود، هیچ گاه به جایی نرسید و باعث تزلزل جایگاه این قاضی نشد.


مجلس هشتم و رسوایی کهریزک و سرانجامی متفاوت از گذشته

کهریزک اما داستانی متفاوت در پرونده سعید مرتضوی است.

پس از اینکه چند نفر از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری 88 در بازداشتگاه کهریزک فوت کردند، عبدالحسین روح الامینی از اصولگرایا شناخته شده که نام فرزند او نیز در بین فوت شدگان کهریزک بود دست به کار پیگیری حقوقی این موضوع شد و از دست های پشت پرده این اتفاق سخن گفت. در همین راستا بود که مجلس هشتمی ها دست به کار شدند و کمیته ویژه ای تشکیل دادند تا به این پرونده رسیدگی کنند. این کمیته در دی 88 گزارشی را به مجلس ارائه کرد و در آن از سعید مرتضوی به عنوان آمر در انتقال بازداشت شدگان به کهریزک نام برده شده بود. در این گزارش تاکیده شده بود که انتقال این افراد به کهریزک با دستور اصرار سعید مرتضوی انجام شده است. این کمیته در گزارش خود آورده بود که انتقال 147 نفر از بازداشت شدگان به این بازداشتگاه غیرقانونی بوده و مسئولیت آن با سعید مرتضوی است.

سعید مرتضوی اما کسی نبود که در مقابل این گزارش سکوت کند، او در جوابیه خود به گزارش کمیته بررسی مجلس این گزارش را تبلیغاتی، سیاسی، تخریبی و ابهام آور دانست و اعلام کرد انتقال این افراد به دلیل نبود مکان خالی در اوین و اضطرار زمانی مذکور به کهریزک اعزام شدند.

اما فرجام این گزارش مجلس کمی با گزارش های مجالس گذشته تفاوت داشت. رسوایی کهریزک قابل چشم پوشی نبود و با دستور دادگاه قضایی قضات، سعید مرتضوی به همراه علی اکبر حیدری فرد معاون وی، از سمت های خود تعلیق شدند و مصونیت قضایی آنان نیز لغو شد. پس از برکناری وی بود که 216 نماینده مجلس هشتم در بیانیه ای از این اقدام دستگاه قضایی قدردانی کردند.

وقتی قاضی مرتضوی سوگلی احمدی نژاد می شود!

تعلیق و برکناری قضایی قاضی و دادستان پرحاشیه گویی او را عزیز کرده رییس دولت سابق کرد. سمت های دولتی یکی بعد از دیگری به او پیشنهاد می شد تا در نهایت ریاست تامین اجتماعی یکی از پولدارترین نهادهای دولت را به وی سپرد. گرچه مجلسی ها در همان زمانی که زمزمه این انتصاب بالا گرفته بود به دولت هشدار داده و تهدید به استیضاح وزیر کار کرده بودند اما محمود احمدی نژاد یکدنده تر از آن بود که تن به خواسته وکلای ملت بدهد.

سعید مرتضوی رییس تامین اجتماعی شد تا اینبار درگیری ها و کشمکش های دولت و مجلس وارد فاز جدیدی شود و استیضاح وزیر کار به جریان افتاد. استیضاحی که یکبار با قول شرف مرتضوی در مرحله آخر مسکوت باقی ماند اما نمایندگان مجلس استیضاح را بار دیگر به راه انداختند تا در نهایت در آن یکشنبه سیاه و جنجالی شیخ الاسلامی هزینه انتصاب مرتضوی را پرداخت و از کار برکنار شود. احمدی نژاد اما از موضع خود عقب ننشست و تا آخرین روزها یحضورش مرتضوی را با درو زدن های پی در پی قانون در کنار خود حفظ کرد.

مجلس نهمی هایی که تازه بر سرکار آمده بودند اما برخلاف مجلس هشتمی ها بیکار ننشستند و پرونده تحقیق و تفحص از دوران ریاست وی در تامین اجتماعی را به راه انداختند. تحقیق و تفحصی که پرده از تخلفات گسترده مدت حضور وی در پولدارترین نهاد مربوط به قشر کارگر را علنی ساخت.

دادن کارتهای هدیه به نمایندگان مجلس، پرداخت اداش های میلیونی به معاونان و وزرای دولت، عزل و نصب های خارج از ضابطه در سازمان و هئیت های مدیره، خرید و فروش ارز در زمان نوسانات ارز تنها بخشی از طوماری عرض و طویل تخلفات مرتضوی در گزارش تحقیق و تفحص مجلس بود. گزارشی 80 صفحه ای با نزدیک به 80 هزار سند مالی و اداری که بسیاری از اسناد آن علنی نشده است.

گرچه مرتضوی اینبار هم تن به این واقعیات نداد و تهدید به افشاگری درخصوص برخی پرداخت ها به وکلای ملت کرد. قاضی روزهای دور اما این روزهایش را در پیچ و خم دادگاه می گذراند تا شاید بتواند در جایگاهی پایین تر از جایی که خود زمانی بر آن تکیه زده بود از حیثیثتش دفاع کند. پرونده مرتضوی اما سیاه تر از آن است که اینبار نیز قوه قضاییه با سکوت از کنار او بگذرد شاید روزهای نزدیک آینده پایانی بر روزهای پرحاشیه قاضی معلق شده باشد.





1392/10/30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن