محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830567740
دلایل ازدواج های متعدد پیامبر اسلام (ص)
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
دلایل ازدواج های متعدد پیامبر اسلام (ص)
این حکم از احکام اختصاصی پیامبر(ص) است، همان گونه که وجوب خواندن نماز شب و ... از مختصات پیامبر بود. به گزارش نامه نیوز به نقل از سرویس دینی جام نیوز؛ در آغاز بیان دو نکته ضروری است. اوّل: نگاهی کوتاه به فرهنگ ازدواج در جزیره العرب در زمان پیامبر(ص):
1ـ عرب های جاهلی نسبت به دختر، بلکه جنس زن بی علاقه بودند، چون در محیطی که دائم مردم با هم به جنگ و خونریزی مشغول بودند و هر کس هر قدر که می توانست، به دیگران ظلم روا می داشت، خوف داشتند که در جنگ، دختران اسیر شوند و باعث ننگ آن طایفه گردند، نیز به جهت وضع بد اقتصادی و این که دختران به فحشا رو آورند و ... به دختر علاقه ای نداشتند، بلکه دختر داری را ضد ارزش می شمردند و بعضاً به زنده به گور کردن دختران رو می آوردند.
2ـ چون جنگ و خونریزی در آن محیط امری متداول بود، و عرب جاهلی با اندک بهانه ای یک دیگر را می کشتند، حاصل به هم خوردن تعادل جمعیتی بود و نسبت زنان به مردان افزایش چشمگیری پیدا میکرد (چون مردان به جنگ اقدام می کردند، نه زنان و کشتهها از مردان بود) که گزینة «چند زن داشتن» را برای رهایی از مشکل عدم تعادل جمعیتی پذیرفتند. این مشکل در اکثر نقاط از جمله در ایران هم وجود داشت، لیکن در عربستان بیشتر بود.
3ـ در آن وضع ناگوار اقتصادی، زن گرفتن از یک خانواده و قبیله نوعی کمک به آنان محسوب می شد، به همین جهت مشرکان قریش به دامادهای پیامبر(ص) فشار وارد می کردند که دختران پیامبر(ص) را طلاق دهند تا بر مشکلات پیامبر افزوده شود.
4ـ در محیطی که نا امنی و جنگ و خونریزی آسایش را از همگان ربوده بود، ازدواج از مهم ترین عامل بازدارندة از جنگ به شمار می آمد.
5ـ در آن وضع زن بیوه اگر شوهر نمی کرد، خوشایند نبود، بلکه زشت شمرده میشد. به مجرد آن که شوهر می مرد، یا از وی طلاق می گرفت و عدّه وفات یا طلاق سپری می شد، شوهری دیگر گزینش می شد، مانند «اسماء بنت عمیس» که اوّل همسر جعفر بن ابی طالب شد، بعد از شهادتش به عقد ابوبکر در آمد و بعد از درگذشت ابوبکر همسر امام علی(ع) شد. این شیوه در آن فرهنگ متداول بود.
نکتة دوم: نگاهی گذرا به ازدواج پیامبر(ص).
1ـ پیامبر(ص) در 25 سالگی با حضرت خدیجه که چهل سالش بود و قبلاً یک یا دوبار شوهر کرده بود و با مرگ شوهر بیوه شده بود، ازدواج نمود، و به مدت بیست و پنج یا بیست و هشت سال با وی زندگی کرد و همسر دیگری نگرفت.
2ـ همة همسران پیامبر(جز عایشه) بیوه بودند. آنان پیش از آن که به همسری پیامبر(ص) در آیند، یک یا دوبار شوهر نموده بودند و بعد از درگذشت و یا شهادت شوهر و انقضای عدّه به عقد پیامبر(ص) در آمدند.
3ـ عمدة ازدواج های پیامبر(ص) در شرایط سخت و دشوار جنگی صورت گرفته بود، مانند شکست مسلمانان در جنگ اُحد که وضع مسلمانان بسیار ناراحت کننده بود.
4ـ پیامبر(ص) از قبایل مهم عرب مانند تیم، عدی، بنی امیه، نیز یهودیان مدینه همسر انتخاب کرد، ولی از قبایل انصار زن نگرفت.
دقت در این امور به ما می فهماند که ازدواج های پیامبر نه در پی ارضای خواهشهای نفسانی، بلکه در جهت اهداف عالی بود که ذیلاً بیان میشود.
بی شک پیامبر در ازدواج های متعدد دنبال خوشگذرانی ها نبود، چون:
اوّلاً: اگر چنین بود، می بایست در سنین جوانی به این امر مبادرت می کرد، نه در سنین پیری و آن هم در شرایط سخت و دشوار.
پیامبر اکرم
ثانیاً: خوشگذرانی انگیزة آن حضرت بود، می بایست جهت گیری هایش در گزینش همسر، این ادعا را اثبات کند. حضرت دنبال زنان زیبا و جذّاب از جهت امور جنسی و جوانی نبود، حتی به خواستگاری برخی از زنان مانند «ام سلمه» رفت و او تعجب نمود دراین سن و سال که کسی حاضر نمی شود با او ازدواج کند، چرا پیامبر دنبال زنان جوان نمی رود و به خواستگاری او کسی را فرستاده است.
ثالثاً: آنانی که با انگیزة کامیابی جنسی به ازدواج های متعدد رو می آورند، ماهیت زندگی آنان به گونه ای دیگر است. آنان به زرق و برق ظاهری زندگی، لباس و زینت زنان و رفاه و خوشگذرانی رو می آورند؛ درحالی که سیره و زندگی پیامبر اسلام(ص) خلاف این را نشان میدهد. پیامبر(ص) در برابر خواست همسران خویش در مورد زرق و برق زندگی، آنان را مخیّر کرد که یا همین ساده زیستی را برگزینند و به عنوان همسر پیامبر باقی بمانند و یا از حضرت طلاق بگیرند و بروند دنبال زرق و برق زندگی.
علامة طباطبایی در این باره می نویسد: داستان تعدّد زوجات پیامبر(ص) را نمی توان بر زن دوستی و شیفتگی آن حضرت نسبت به جنس زن حمل نمود، چه آن که برنامه ازدواج آن حضرت در آغاز زندگی که تنها به خدیجه اکتفا نمود و هم چنین در پایان زندگی که اصولاً ازدواج بر او حرام شد، منافات با بهتان زندوستی آن حضرت دارد. (1)
رابعاً: دو تن از زنان پیامبر(ص) کنیز بودند. اگر هدف پیامبر از ازدواج لذت بردن از آنان بود،این دو چون که کنیز بودند، بدون ازدواج، پیامبر(ص) می توانست از آنان بهره مند شود. با این تحلیل ازدواج بی فایده بود.
بنابراین اهداف و حکمت های ازدواج پیامبر(ص) را می بایست در اهداف بلند و ارزشی جستجو نمود که مهم ترین آن بدین شرح است:
1ـ هدف سیاسی ـ تبلیغی:
یکی از اهداف ازدواج های پیامبر(ص) هدف سیاسی – تبلیغی بود؛ یعنی با ازدواج موقعیتش در بین قبایل مستحکم گردد و بر نفوذ سیاسی واجتماعیش افزوده شود و از این راه برای رشد و گسترش اسلام استفاده نماید.
حضرت به خاطر دست یابی بر موقعیت های بهتر اجتماعی وسیاسی، در تبلیغ دین خدا و استحکام آن و پیوند با قبایل بزرگ عرب و جلوگیری از کارشکنیهای آنان وحفظ سیاست داخلی وایجاد زمینة مساعد برای مسلمان شدن قبایل عرب، به برخی ازدواج ها رو آورد.
در راستای این اهداف پیامبر(ص) با عایشه دختر ابوبکر از قبیله بزرگِ «تیم»، با حفصه دختر عمر از قبیله بزرگ «عدی»، با امحبیبه دختر ابوسفیان از قبیلة نامدار بنیامیه، ام سلمه از بنی مخزوم، سوده از بنی اسد، میمونه از بنی هلال و صفیه از بنیاسرائیل پیوند زناشویی برقرار نمود. ازدواج مهم ترین پیوند و میثاق اجتماعی است، به ویژه در آن فرهنگ تأثیر بسیاری از خود به جا می گذارد.
در آن محیطی که جنگ و خونریزی و غارتگری رواج داشت، بلکه به تعبیر «ابنخلدون» جنگ و خونریزی و غارتگری جزو خصلت ثانوی آنان شده بود،(2) بهترین عامل بازدارنده از جنگ ها و عامل وحدت و اُلفت، پیوند زناشویی بود. به همین جهت پیامبر(ص) با قبایل بزرگ قریش، به ویژه با قبایلی که بیش از دیگران با پیامبر(ص) دشمن بودند، مانند بنی امیه و بنی اسرائیل، ازدواج نمود.
امّا با قبایل انصار که از سوی آنان هیچ خطری احساس نمی شد و آنان نسبت به پیامبر(ص) دشمنی نداشتند، ازدواج نکرد. «گیورگیو» نویسندة مسیحی می نویسد: محمد(ص) ام حبیبه را به ازدواج خود در آورد تا بدین ترتیب داماد ابوسفیان شود و از دشمنی قریش نسبت به خود بکاهد. در نتیجه پیامبر با خاندان بنی امیه و هند زن ابوسفیان وسایر دشمنان خونین خود خویشاوند شد و امحبیبه عامل بسیار مؤثری برای تبلیغ اسلام در خانواده های مکه شد.(3)
2ـ هدف تربیتی
پیامبر(ص) حمایت از محرومان و واماندگان را جزء آیین نجات بخش خویش قرار داد. قرآن مردم را به حمایت از واماندگان ومحرومان و ایتام فرا می خواند. پیامبر(ص) در مناسبت های مختلف مردم را به این کارخداپسندانه تشویق نمود، و در عمل برای مردان بیچاره و وامانده در کنار مسجد «صفه» را بنا نهاد و حدود هشتاد نفر از آنان را در آن جا سکنی داد.
این حمایت عملی و صفه نشینی مربوط به مردان بود، اما دربارة زنان با توجه به موقعیت آنان، این گونه راه حل برای رهایی آنان از مشکلات پسندیده نبود، بلکه رسول خدا(ص) برای زنان راه حل دیگری را در نظر گرفت. حضرت از فرهنگ مردم و راه حل چند همسر داری که بازتاب شرایط اجتماعی بود، بهره جست و مردان مسلمان را تشویق نمود که زنان بی سرپرست و یتیم دار را به تناسب حالشان، با پیوند زناشویی به خانه های خویش راه بدهند، تا آنان و یتیمانشان از رنج بی سرپرستی و تنهایی و فقر مالی و عقده های روانی رهایی یابند؛ و خود نیز در عمل به این کار تن داد تا مسلمانان در عمل تشویق شوند و در مسیر رفع محرومیت واماندگان قدم بردارند.
پیامبر(ص) با زنان بیوه ازدواج نمود و آنان را به همراه فرزندان یتیمشان به خانة خویش راه داد، تا هم خودش به قدر توان در زدودن مشکلات گام برداشته باشد و هم الگوی خوبی برای مردم در این امر باشد.
3ـ هدف رهایی کنیزان:
اسلام با برنامه ریزی دقیق و مرحله به مرحله در جهت آزادی اسیران گام برداشت. رسول خدا(ص) از شیوه های خوب و متعدد برای آزادی اسیران بهره جست که ازدواج از جملة آنها است. جویریه و صفیه کنیز بودند. پیامبر(ص) این دو را آزاد کرد و سپس با آن دو ازدواج نمود، تا بدین وسیله به مسلمانان بیاموزد که میشود با کنیز ازدواج نمود.
اوّل او را آزاد نمود و سپس شریک زندگی قرار داد. در ازدواج پیامبر با جویریه بسیاری از کنیزان آزاد شدند. توضیح این که: جویریه در غزوه بنی مصطلق اسیر شده بود و در سهم غنیمتی رسول خدا(ص) قرار گرفت. حضرت وی را آزاد کرد و سپس با وی ازدواج نمود. کار حضرت برای یارانش الگوی خوبی شد و تمامی اسیران غزوه بنی مصطلق که حدود دویست تن بودند، آزاد شدند.
«گیورگیو» دانشمند مسیحی می نویسد: محمد با جویریه ازدواج کرد. یارانش این عمل را نپسندیدند و آن را با تعجب می نگریستند. فردای آن روز کم کم اسیران خود را آزاد کردند، چون که نمی توانستند بپذیرند که بستگان همسر پیامبر(ص) بردة آنان باشند.(4)
4ـ نجات زن و جلوگیری از غلتیدن وی در دامن بستگان مشرک و کافر
برخی از زنانی که مسلمان شده بودند و به جهت مرگ، شهادت و یا ارتداد شوهر، بی سرپرست می شدند و زندگی بر آنان بسیار مشکل بود و در وضع بسیار اشفته ای به سر می بردند، همانند ام حبیبه، دختر ابوسفیان که همراه شوهرش به حبشه هجرت کرد و در آن جا بی سرپرست شد. نه می توانست در آن جا بماند و نه به مکه نزد پدرش برگردد.
پیامبر(ص) وقتی که از مشکل وی با خبر شد، پیکی برای نجاشی پادشاه حبشه فرستاد و از او خواست تا ام حبیبه را به عقد پیامبر در آورد. این ازدواج باعث شد که وی از بی سرپرستی نجات پیدا کند و به دامن بستگان مشرک خویش نغلتد.
5ـ طرد سنت غلط و جاهلی:
در اسلام «پسرخوانده» حکم پسر واقعی را ندارد و زن پسر خوانده بر مرد مَحْرَم نیست. در حالی که در جاهلیت احکام پسر واقعی را بر پسر خوانده سرایت می دادند، از آن جمله زن پسر خوانده بر پدر خوانده محرم بود. اسلام این حکم را باطل نمود.(5) پیامبر(ص) به دستور خدا با «زینب بنت حجش» که همسر مطلقه زیدبن حارثه، پسرخواندة پیامبر بود، ازدواج نمود، تا حکم جاهلی را در عمل باطل کند و مردم پذیرای نقض حکم جاهلی باشند.(6)
اگر این ازدواج صورت نمی گرفت، ممکن بود زیدبن حارثه، یا پسرش اسامه بن زید، بعد از رحلت پیامبر به عنوان پسر و وارث پیامبر مطرح می شد و مسیر امامت و وراثت خاندان پیامبر(ص) دگرگون می شد.
افزون بر این امور ازدواج های پیامبر از اهداف و حکمت های دیگری برخوردار بود که به جهت رعایت اختصار از ذکر آنها خودداری میشود.
در پایان به بیان نکته ای دیگر می پردازیم: در اسلام چند همسر گزینی برای مردان محدود است. مرد نمی تواند بیش از چهار همسر دائمی در یک زمان داشته باشد.
قرآن میگوید: با رعایت عدالت میتواند چهار همسر داشته باشد.(7) تا قبل از نزول این حکم مردان بیش از چهار همسر دائمی داشتند.
همة زنان پیامبر(ص) قبل از نزول این حکم به عقد پیامبر(ص) در آمده بودند. خداوند به پیامبرش دستور داد که از این پس حق نداری با کسی ازدواج نمایی، و حتی اگر همة زنانت را طلاق بدهی، به جای آنان نمی توانی با زنان دیگری ازدواج نمایی.(8) این حکم از احکام اختصاصی پیامبر(ص) است، همان گونه که وجوب خواندن نماز شب و ... از مختصات پیامبر بود.
1392/10/28
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]
صفحات پیشنهادی
متن خطبه ازدواج پیامبر اسلام و حضرت خدیجه
متن خطبه ازدواج پیامبر اسلام و حضرت خدیجه با توجه به این که ازدواج پیامبر قبل از ظهور اسلام با بعثت خودشان بوده متن خطبه به لحاظ تاریخی بسیار جالب توجه است به گزارش نامه نیوز دهم ربیع الاول در تقویم هجری قمری به عنوان سالروز ازدواج پیامبر گرامی اسلام و خدیجه س نام گذاری شده اامام جمعه قوچان: مخالفت با انقلاب اسلامی در واقع مقابله با انقلاب پیامبر است
امام جمعه قوچان مخالفت با انقلاب اسلامی در واقع مقابله با انقلاب پیامبر استامام جمعه قوچان با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران همان انقلاب رسولالله ص است گفت کسانی که در برابر انقلاب ایران ایستادگی میکنند در واقع در برابر انقلاب پیامبر اکرم ایستادهاند به گزارش خبرگزاریعاقد ازدواج پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س) کیست؟ ؛ متن خطبه
عاقد ازدواج پیامبر ص و حضرت خدیجه س کیست متن خطبه مدیر سابق گروه معارف دانشگاه تهران با اشاره به اینکه حضرت ابوطالب خطبه ازدواج پیامبر ص و خدیجه س را خوانده است گفت وی خطبه جالبی را خواند که نشان میدهد ابوطالب موحد بوده و به رسالت پیامبر اعتقاد داشته است به گزارش نامهدلایل بروز مشکل در پرداخت تسهیلات ازدواج/ در حال بررسی تدابیری هستیم
جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰ ۳۲ قائم مقام بانک مرکزی با تشریح دلایل بروز مشکل در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج گفت صف متقاضیان وام ازدواج طولانی و منابع محدود است بنابراین به دنبال اتخاذ تدابیری برای رفع مشکل پرداخت وام ازدواج هستیم اکبر کمیجانی در گفتوگو با خبرنگار بانک خبرگزاجنجالی که شبکه تلویزیونی گولن به راه انداخت واکنش اساتید الهیات ترکیه به فیلم موهن درباره پیامبر اسلام (ص)
جنجالی که شبکه تلویزیونی گولن به راه انداختواکنش اساتید الهیات ترکیه به فیلم موهن درباره پیامبر اسلام ص جمعی از اساتید الهیات ترکیه نسبت به نمایش فیلم موهن به ساحت مقدس پیامبر اسلام ص در یکی از کانالهای تلویزیونی وابسته به جماعت به ظاهر اسلام گرای "نور" تحت رهبری فتازدواج، مقدس ترین پیمان در اسلام است
ازدواج مقدس ترین پیمان در اسلام است ابهر زنجان- ایرنا- امام جمعه شهر ابهر گفت مقدس ترین پیمان در اسلام ازدواج است که به برقراری آن در اسلام تاکید فراوان شده است حجت الاسلام جعفر رحیمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود ازدواج پاسخ مثبت به فطرت عامل تکامل استعداازدواج و تشکیل خانواده منطبق برآموزه های اسلامی باشد
ازدواج و تشکیل خانواده منطبق برآموزه های اسلامی باشد سنندج- ایرنا - نماینده ولی فقیه در کردستان با بیان اینکه ازدواج و تشکیل خانواده از مهمترین معیارهای یک جامعه سالم است گفت تشکیل خانواده باید منطبق بر آموزه های دینی و اسلامی باشد به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام سید محمد ححجتالاسلام عالمی در گفتوگو با فارس مطرح کرد رابطه معیارهای ازدواج با آخرت/ خواستگاریها و ازدواجهای عجیب و
حجتالاسلام عالمی در گفتوگو با فارس مطرح کردرابطه معیارهای ازدواج با آخرت خواستگاریها و ازدواجهای عجیب و غریبنویسنده کتاب جوشکاری با اشاره به بهترین عامل برای تسریع امر ازدواج گفت اینکه صرف مدرک تحصیلی چقدر در زندگی زناشویی ربط دارد قابل بحث است اما اگر تحصیلات نبود آیا میغرویان: تبعیت از سبک زندگی پیامبر(ص)، لذت مادی و معنوی به همراه دارد/ برادر کشی فتنه بزرگی در عالم اسلام است
غرویان تبعیت از سبک زندگی پیامبر ص لذت مادی و معنوی به همراه دارد برادر کشی فتنه بزرگی در عالم اسلام است استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت اگر انسانها زندگی خود را بر اساس دین اسلام استوار و از سبک زندگی پیامبر ص تبعیت کنند به لذت مادی و معنوی نیز خواهند رسید به گزارش نامه ندلایل بروز مشکل در پرداخت تسهیلات ازدواج
دلایل بروز مشکل در پرداخت تسهیلات ازدواج قائم مقام بانک مرکزی با تشریح دلایل بروز مشکل در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج گفت صف متقاضیان وام ازدواج طولانی و منابع محدود است بنابراین به دنبال اتخاذ تدابیری برای رفع مشکل پرداخت وام ازدواج هستیم آفتاب اکبر کمیجانی در گفتوگودلایل تاثیرگذاری انقلاب اسلامی بر جنبش های سیاسی معاصر
پژوهشگر جامعه المصطفی بررسی کرد دلایل تاثیرگذاری انقلاب اسلامی بر جنبش های سیاسی معاصر خبرگزاری رسا ـ طلبه هندی حوزه علمیه ایدوئولوژی و عقیده مشترک وجود دشمن مشترک مبارزه با ظلم و فساد وحدت طلبی و مردم گرایی را از وجوه مشترک انقلاب اسلامی با دیگر نهضت های سیاسی معاصر دانستواکنش استادان الهیات ترکیه به فیلم موهن درباره پیامبر اسلام
واکنش استادان الهیات ترکیه به فیلم موهن درباره پیامبر اسلام خبرگزاری رسا ـ جمعی از استادان الهیات ترکیه نسبت به نمایش فیلم موهن به ساحت مقدس پیامبر ص در یکی از کانالهای تلویزیونی وابسته به جماعت به ظاهر اسلام گرای نور تحت رهبری فتح اله گولن واکنش تندی نشان دادند به گزامعاون اداره کل ارشاد خوزستان: سرمنشا استقلال و آزادی ایران، انقلاب اسلامی است
معاون اداره کل ارشاد خوزستان سرمنشا استقلال و آزادی ایران انقلاب اسلامی استمعاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان استقلال و آزادی به وجود آمده پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران را در دنیا بینظیر دانست مسعود حمیدینژاد امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اهواز بدر گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی 10 پروژه دامی و خدماتی در کاشمر افتتاح شد
در گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی10 پروژه دامی و خدماتی در کاشمر افتتاح شددر گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی 10 پروژه دامی خدماتی و عمرانی با 10 میلیارد ریال اعتبار در کاشمر افتتاح شد به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر صبح امروز در آئین افتتاح این طرحها که با حضور معاون عمرانیمدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان خبر داد حضور یک فیلم از اﻧﺠﻤﻦ ﺳﯿﻨﻤﺎی ﺟﻮانان همدان در ﺑﺎزار ﻓﯿﻠﻢ فجر
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان خبر دادحضور یک فیلم از اﻧﺠﻤﻦ ﺳﯿﻨﻤﺎی ﺟﻮانان همدان در ﺑﺎزار ﻓﯿﻠﻢ فجرمدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از حضور یک فیلم از اﻧﺠﻤﻦ ﺳﯿﻨﻤﺎیﺟﻮانان همدان در ﺑﺎزار سی و دومین جشنواره بینالمللی ﻓﯿﻠﻢ فجر خبر داد خسرو بیات امروز در گفتوگو با خبرنگار فارسرئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی دماوند: جلوگیری از صدور پیام انقلاب اسلامی ایران در جهان امکانپذیر نیست
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی دماوند جلوگیری از صدور پیام انقلاب اسلامی ایران در جهان امکانپذیر نیسترئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند گفت دشمنان میخواهند جلوی رسیدن پیام انقلاب اسلامی ایران به گوش جهانیان را بگیرند اما این هدف دستیافتنی نیست به گزارش خبرگزسرمربی پیام وحدت خراسان رضوی: داوری از دلایل اصلی شکست ما در 2 بازی گذشته بود
سرمربی پیام وحدت خراسان رضوی داوری از دلایل اصلی شکست ما در 2 بازی گذشته بودسرمربی پیام وحدت خراسان رضوی گفت یکی از دلایل اصلی شکست در 2 بازی گذشته را میتوان داوری نامید و با توجه به برنامهریزیهای فنی سعی بر ایجاد فضای برد به نفع پیام وحدت را داریم هاشم رهباردار امروز در گفت-
گوناگون
پربازدیدترینها