تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819605494




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آمریکا- فرانسه؛ از مواضع مشترک تا رویکردهای هماهنگ


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آمریکا- فرانسه؛ از مواضع مشترک تا رویکردهای هماهنگ تهران-ایرنا- روسای جمهوری فرانسه و آمریکا در حالی به تازگی در کاخ سفید با یکدیگر دیدار کردند که به نظر می رسد واشنگتن- پاریس تلاش می کنند در موضوع ها و حوزه های مختلف منطقه ای و بین المللی در مسیر هماهنگی گام بردارند.


روابط آمریکا با فرانسه بعنوان2عضو مهم از روابط فرا آتلانتیکی همواره از اهمیت گسترده ای برای هر 2 طرف برخوردار بوده است. چرا که از یک سو آمریکایی ها به فرانسه بعنوان یک وزنه تاثیرگذار در اتحادیه اروپا نگاه می کنند و از دیگر سو فرانسه به واشنگتن بعنوان یک شریک راهبردی در حوزه اقتصادی و سیاست خارجی اهمیت می دهد.
اما طی 10 سال گذشته و به ویژه پس از حمله آمریکا به عراق در سال 2003( 1382) روابط واشنگتن- پاریس با فراز و نشیب فراوانی همراه بوده است؛ چرا که فرانسه دوران «ژاک شیراک» (2007-1995) رویکرد نظامی گری واشنگتن را هیچگاه مورد پذیرش قرار نداد. در دوران «نیکولا سارکوزی»(2012- 2007) نیز اگرچه روابط دو طرف تاحدودی به هم نزدیک شد اما در برخی موضوع های اقتصادی همچون توافق نامه تجارت آزاد، اختلاف های واشنگتن- پاریس به قوت خود باقی ماند.
با پیروزی «فرانسوا اولاند» در سال 2012(1391) و روی کار آمدن یک رییس جمهور سوسیالیست، ابتدا به نظر می رسید که فرانسه دوران اولاند، سیاست های جدیدی را در قبال آمریکا در پیش گیرد اما روند تحولات جهانی و تداوم سیاست های نزدیکی روابط فرانسه با آمریکا، نشان داد که اولاند نیز به مانند سارکوزی غیر از حوزه اقتصادی، رویکردها و دیدگاه های نزدیکی با آمریکایی های در حوزه های مختلف راهبردی و سیاست خارجی دارد.
بر این پایه، اولاند در حالی روز دوشنبه بیست و یکم بهمن به آمریکا سفر کرد که 2 طرف پیش از این نیز در حوزه های مختلفی نظیر بحران سوریه و موضوع هسته ای ایران رویکردهای نزدیکی را نشان داده بودند.
به گزارش تارنمای «دویچه وله» باراک اوباما و فرانسوا اولاند روسای جمهوری آمریکا و فرانسه روز سه شنبه بیست و دوم بهمن با شرکت در کنفرانسی خبری در کاخ سفید مواضع خود را در حوزه های مختلف اعلام کردند. این در حالی است که اوباما و اولاند، روز دوشنبه نیز با انتشار مقاله ای مشترک در 2روزنامه لوموند فرانسه و واشنگتن پست آمریکا، روابط نزدیک 2 کشور را «الگویی برای همکاری های بین المللی» خوانده بودند.
در کنفرانس خبری روز سه شنبه اولاند و اوباما سه موضوع، محور اصلی مذاکرات را شکل می داد؛ موضوع هسته ای ایران، مساله سوریه و بحران جاسوسی آمریکا از اروپا.
در حالی که پیش از این یک هیات اقتصادی از یکصد شرکت و فعال اقتصادی فرانسه برای توسعه روابط اقتصادی به ایران سفر کرده بودند، اوباما در کنفرانس مشترک خود با اولاند با نقد این سفر، اعلام کرد که این شرکت ها اعتبار خود را در معرض خطر قرار می دهند. وی سپس هشدار داد که اگر شرکتی تحریم های ایران را نقض کند، آمریکا مانند «یک تن آجر» بر سر آن ها آوار می شود.
در ادامه اولاند نیز گفت که او رییس جمهور این کشور است و نه رییس اتحادیه های کارگری و این هیات هم آزادانه به ایران سفر کرده اند. با این حال وی گفت که به این شرکت ها نسبت به تحریم ها و لزوم پایبندی به آن ها یادآوری کرده است. وی تاکید کرد تا زمانی که توافق جامع میان ایران و گروه 1+5 به دست نیاید، تحریم های کنونی پابرجاست و تجارت با ایران تنها زمانی مقدور می شود که این تحریم ها برداشته شود.
دور جدید مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران و گروه 5+1 (شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) با هدف رسیدن به توافق نهایی بیست و نهم بهمن (18 فوریه) در وین آغاز خواهد شد.
چنین رویکردهایی از سوی آمریکا نشان می دهد که رویکردهای اقتصادی اروپا چقدر از دیدگاه های سیاسی واشنگتن فاصله دارد و حضور در اقتصاد ایران همواره برای فرانسوی ها از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است؛ به ویژه این که «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران، در جریان سخنرانی خود در نشست داووس در اواخر دی ماه، بر باز بودن فضای سرمایه گذاری تاکید کرده بود و در چنین چارچوبی و بر پایه «برنامه اقدام مشترک» ایران و گروه 1+5، بسیاری از شرکت های اروپایی تمایل خود را برای حضور دوباره در بازار ایران نشان دادند.
اما آمریکایی بار دیکر در آستانه آغاز دور جدیدی از مذاکرات هسته ای تلاش می کنند تا با رویکرد یکجانبه، مانع از گسترش روابط اقتصادی ایران گردند.
در موضوع سوریه نیز، آمریکا و فرانسه، با اتخاذ مواضعی مشترک اعلام کردند که اوضاع سوریه متغیر است و تمامی گزینه ها بایستی برای حل بحران در این کشور مورد بررسی قرار گیرد. همچنین هر 2 طرف بر بیانیه کنفرانس ژنو1 تاکید داشتند و خواستار تشکیل دولت انتقالی در سوریه شدند.
در حالی بحران جاسوسی واشنگتن از متحدان اروپایی خود و سپس افشای آن توسط «ادوارد اسنودن» کارمند پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا (ان.اس. ای) هنوز در جریان است که پیش از این نیز، بسیاری از رهبران کشورهای اروپایی بارها اعتراض خود را از اقدام های جاسوسی آمریکا به گوش واشنگتن رسانده بودند. در دیدار باراک اوباما و فرانسوا اولاند نیز یکی از موضوع های بنیادی که مورد تبادل 2طرف قرار گرفت، موضوع جاسوسی واشنگتن از متحدان اروپایی خود بود. در این زمینه، اولاند به زبانی دیپلماتیک اما صریح اعلام کرد که اعتماد متقابل آمریکا و فرانسه بار دیگر برقرار شده است و اوباما نیز تاکید کرد کشورش تلاش خواهد کرد به رعایت حریم خصوصی مردم در همه کشور ها توجه کند.
در فرجام سخن، به نظر می رسد سیاست های فرانسه و آمریکا با وجود بر روی کار آمدن یک دولت سوسیالیست در پاریس و پیشینه پر فراز و نشیب روابط 2 طرف در حوزه های مختلف، به نزدیکی و اشتراک بیشتری رسیده است و واشنگتن- پاریس تلاش می کنند با شناخت چارچوب رویکردها و منافع راهبردی یکدیگر، مسیر یکسانی را برای مناسبات خود برگزینند.
از سهراب انعامی - گروه تحقیق و تفسیر خبر
تحقیق**2040**1358
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




26/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن