تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هركه خوش دارد دعايش هنگام سختى مستجاب شود، هنگام آسايش، بسيار دعا كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827523996




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سود دنیا و آخرت


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: سود دنیا و آخرت
دنیا و آخرت
در دنیا دو نوع كور وجود دارد : یكی آنكه نابیناست و دیگری آنكه شهوت جلوی چشمش را بگیرد. (مثل چینی) عزیزان حقیقت جو؛ عباراتی که تقدیم می شود جملاتی پر نغز و معنا از بزرگ مرد عرفان و معنویت، مرحوم آیت الله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی است که از ترجمه کتاب المراقبات ایشان در زمینه بهره های اعمال دنیا و آخرت و مقایسه این دو، تقدیم ضمیر پاک شما می گردد. بهره های دنیوی و اخرویپس ای انسان! بیندیش و تفکر کن تا در آنچه از بهره های گوناگون این دنیای پست که به تو روی می آورد، چنان عمل نکنی که فقط آنچه را برای تو سودمندتر باشد، انتخاب کنی؛ بلکه نفس خود را به سختی وادار کن، و وقتت را در بهبود آنچه می خوری و می نوشی صرف کن1، و خوابت را سبک کن. البته همانطور که می دانی از این سختی، مختصر حالی برای تو حاصل خواهد شد که متاسفانه پایدار نیست و دوام ندارد و بسرعت برطرف می شود، پس به چه دلیل کاری را نکنی تا به وسیله آن به بهره های آخرتی (که بود و نبود آن) برای تو فرق زیاد و تفاوت عظیمی دارد، و پایدار است، و دوام می آورد، و همیشگی و جاویدان است، برسی؟برای مثال وقتی که با مال خود چیزی برای تجارت خریداری می کنی، و بعد خبردار می شوی که اگر بجای آن، چیز دیگری خریده بودی، سودی دو برابر می بردی؛ از این خبر اندوهگین می شوی، و به شدت تأسف می خوری، وخودت را بخاطر غفلتت سرزنش می کنی، و تصمیم می گیری که از این به بعد حواست جمع باشد، اما چرا از آن سودی که در تجارت آخرت، هفتاد برابر و بیشتر، از دست می دهی اندوهگین نمی شوی؟ بهره های مضاعف اخروی از اعمالو اگر خواستی بدانی که این سخن درستی است که (هفتاد برابر سود از دست داده ای) به آنچه که در موضوع چند برابر شدن ثواب کارها به مناسبت شرایط خاص و وضع خاص، و اشخاص خاص رسیده است نگاهی کن. مثلاً نمازی را که به تنهایی در خانه می خوانی، با نماز جماعتی که در مسجد جامع با امام عالم و متقی می خوانی، بویژه اگر جمعیت زیاد باشد تا جایی که ثوابش از هزاران برابر نیز می گذرد مقایسه کن.با این حال تو در اختیار و انتخاب آنچه سودمندتر و برتر است سهل انگاری می کنی، و یک دهم آنچه را که از دست دادن سود کمی از بهره های تجارت دنیایی اندوهگین می شوی، از دست دادن این (نماز) جماعت اندوهگین نمی شوی. از مجموع سخنان ائمه و بزرگان دین چنین بر می آید که بیشتر سفارشاتی که بر بهبود خوراکها و نوشیدنیها از جانب آنان شده است منظورشان بر غذای روح و نفس بوده است.حواست را جمع کن پس درنگی کن و در این سستی خویش در کار آخرتت بیندیش، فکر کن آیا این سستی جز از کم باوری تو به آن، سرچشمه می گیرد؟ پس بپرهیز از آنکه این ایمان ضعیف در سختی ها و ترس و هراس ها نابود شود – مخصوصاً در بیهوشی های دم مرگ – و بدی پایان کار تو را به ثبت برساند، و تو را بواسطه تلاشت برای دنیا نسبت به آخرت آماده عذاب کند، و در سخن معصوم علیه السلام این مسئله یادآوری شده است که:
دعا
«هر کس صبح بیدار می شود و به دنیا بیشتر پردازد، با خدا هیچ رابطه ای ندارد، (هیچ حقی برخدا ندارد)، و خداوند چهار خصلت را با او همراه می کند:1- اندوه و تشویشی که هرگز از او جدا نشود.2- سرگرمی یی که هرگز از آن رها و آسوده نگردد.3- فقری که هرگز بی نیازی به او نرسد.4- آرزویی که هرگز به انتهای آن نرسد»، و در سخن ایشان (...و به دنیا بیشتر پردازد، با خدا هیچ رابطه ای ندارد) غفلت نکن که این خود عقوبت و پیامد عظیمی است که هیچ چیزی عظیمتر از آن نیست. منبع : میرزا جواد ملکی تبریزی، م محمد تحریرچی، چه باید کرد، ص 19تخلیص و ویرایش: گروه دین و اندیشه – مهدی سیف جمالی1- امام سجاد علیه السلام در مناجات مریدین (خواستاران قرب خدا) در خواست می کند که: خداوندا! ما را از بندگانی قرار ده که... آبشخور آنان را پاک و زلال کردی (الذین صفیت لهم المشارب)، و امام باقر علیه السلام در تفسیر آیه 24 سوره عبس (فلینظر الانسان الی طعامه) که از او می پرسند مقصود از طعام در این آیه چیست می فرمایند: مقصود این است که انسان باید به علمش بنگرد که از کی آموخته است؟ (نقل از تفسیر صافی مرحوم مولی محسن فیض کاشانی بنقل از کافی) و امیرالمؤمنین علی علیه السلام نیز سخنی قریب به این مضمون دارند که: در شگفتم از جمعی که چون شبانگاه غذایی به آنان برسد چراغ بر می افروزد تا ببینند چیست و از چه درست شده است اما در خوراکهای معنوی شان چنین دقتی نمی نمایند. و از مجموع سخنان ائمه و بزرگان دین چنین بر می آید که بیشتر سفارشاتی که بر بهبود خوراکها و نوشیدنیها از جانب آنان شده است منظورشان بر غذای روح و نفس بوده است. هر چند که پاکی و بهبود کمی و کیفی غذای جسمانی هم بی شک در کیفیت روح و نفس انسانی بی اثر نیست چرا که این دو از یکدیگر جدا نیستند.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 386]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن