تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چه چيزى مانع توست كه زندگى پسنديده و مرگ با سعادت را داشته باشى، چرا كه من براى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802991378




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ظریف از پلکان سفرهای منطقه‌ای به حضور در ژنو2 می‌رسد؟/ آغاز دور جدید دیپلماسی فعال منطقه‌ای ظریف


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
ظریف از پلکان سفرهای منطقه‌ای به حضور در ژنو2 می‌رسد؟/ آغاز دور جدید دیپلماسی فعال منطقه‌ای ظریف

ظریف از پلکان سفرهای منطقه‌ای به حضور در ژنو2 می‌رسد؟/ آغاز دور جدید دیپلماسی فعال منطقه‌ای ظریف
در بحبوحه مناقشات بر سر حضور ایران در کنفرانس صلح ژنو2 سوریه، رئیس دستگاه دیپلماسی برای سومین بار در چند ماه اخیر عازم کشورهای منطقه شده است.
به گزارش نامه‌نیوز، «محمد جواد ظریف» در دومین سفر منطقه ای خود از زمان حضور در دولت یازدهم تنها یک روز پس از توافق نهایی در ژنو میان ایران و 1+5 بر سر زمان و نحوه اجرای مقاد توافق نامه ژنو عصر روز دوشنبه عازم بیروت شد و با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف پس نخستین سفر منطقه ای خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس (قطر، کویت و عمان) به موازات باقی ماندن حدس و گمان ها در خصوص سفر به عربستان عازم ترکیه و اکنون نیز در آستانه برگزاری کنفرانس صلح ژنو2 سوریه با حضور کشورهای تاثیرگذار منطقه و جهان در موضوع سوریه با هدف یافتن راه حلی در خصوص بحران سوریه، در بیروت به سر می‌برد و قرار است با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه نیز دیدار و سپس به اردن و عراق سفر کند.

ظریف طی 6 ماه گذشته دییلماسی فعال و قوی دولت یازدهم را به نمایش گذاشت و با بهره گیری از دو دهه تجربه، پروژه تنش زدایی با غرب و بهبود روابط با کشورهای همسایه و منطقه را به ویژه آنکه خاورمیانه در این روزها آبستن مهمترین حوادث چند دهه اخیر است را کلید زد.

به نظر می رسد با توجه به تحرکات دیپلماسی ایران در روزهای گذشته و سفر منطقه ای ظریف و همچنین سفر آتی وی به مسکو و نیز با توجه به اعمال فشار روسیه و اذعان سازمان ملل و دیگر قدرت های بین المللی از قبیل آلمان و فرانسه به ضرورت مشارکت ایران در کنفرانس ژنو2،‌ احتمالا ایران به عنوان یکی از اعضای شرکت کننده در این کنفرانس دعوت نامه را دریافت خواهد کرد.

سوریه و ژنو2، مهمترین موضوع دستور کار دستگاه دیپلماسی

پایان دادن به بحران سوریه که وارد سومین 3 سال خود شده و به تنشی فراگیر میان کشور منطقه تبدیل شده است شاید پس از پرونده هسته ای ایران در ژنو مهمترین موضوع در دستور کار دیپلماسی دولت یازدهم باشد. ایران که به همراه روسیه توانست سایه جنگ قطعی بر سر دمشق را از سر این کشور دور کند اکنون اما از سوی آمریکا برای نقش آفرینی در حاشیه ژنو2 دعوت شده و تاکید کرده است که در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد.

در حالی که دعوت‌نامه حضور در دومین کنفرانس بین المللی برای حل و فصل بحران سوریه برای کشورهای دعوت شده ارسال شده است، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته پس از نشست مشترکی با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه بار دیگر ضمن تاکید بر نقش تاثیرگذار تهران در موضوع سوریه، تکرار کرد که ایران در صورت پذیرش مفاد کنفرانس ژنو1 برای حضور در کنفرانس پیش رو نیز دعوت خواهد.
در مقابل ظریف که در کنفرانس خبری با همتای لبنانی خود حضور داشت به سخنان کری واکنش نشان داد و تاکید کرد که ایران هیچ پیش شرطی را نخواهد پذیرفت، وی همچنین تاکید کرد که تهران طالب این دعوت نیست.

با این حال وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که واشنگتن تلاش میکند تا با استفاده از راه حل های سیاسی عربستان و ایران در کنفرانس ژنو2 حضور داشته باشند. پس از عدم دعوت از ایران عربستان نیز که به همراه قطر برای حضور در این کنفرانس دعوت شده بود از لیست مدعوین کنار گذاشته شد.

به موجب توافقی که در کنفرانس ژنو1 به امضای اعضا رسید، کشورهای شرکت کننده موافقت کردند دولتی انتقالی در سوریه بدون حضور «بشار اسد» تشکیل شود. ایران اما همواره بر هرگونه توافقی که حضور اسد در آینده سیاسی سوریه را کنار گذاشته باشد مخالفت و تاکید کرده است که بشار اسد باید جزوی از نقشه راه اینده این کشور باشد.

دومین تور منطقه ای ظریف به موازات باقی ماندن حدس و گمان ها در خصوص سفر به عربستان

سفر ظریف به بیروت از این جهت حائز اهمیت است که لبنان در روزهای گذشته شاهد آغاز تلاش ها برای تشکیل دولت است. دیدار ظریف با مقام های لبنانی و به ویژه اعضای گروه 14 مارس (مخالفان حزب الله و جنبش امل) بدان معناست که ایران به دنبال برقراری آرامش و تشکیل دولت در لبنان است و حتی به نظر می رسد موافقت حزب الله با فرمول (8-8-8) برای تشکیل دولت و نادیده گرفتن موضوع یک سوم تعطیل کننده پس از تلاش های تهران صورت گرفته باشد. از این رو،‌ ایران نقش و جایگاهی کلیدی نه تنها در لبنان بلکه در سوریه نیز دارد.

ظریف به محض ورود به بیروت در فرودگاه بین المللی این شهر در پاسخ به سئوالی در خصوص روابط ایران وعربستان اظهار داشت : همواره روابط با کشورهای همسایه برای ما از اولویت برخوردار بوده و اعتقاد هم داریم که روابط جمهوری اسلامی ایران با عربستان سعودی هم برای هر دو کشور و هم برای صلح و امنیت منطقه منطقه بسیار حائز اهمیت است. وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: برای همین است که ما برای گفت وگو و مذاکره با برادران عربستانی در هر سطحی آمادگی داریم.

بر این اساس همچنین قرار است ظریف با مقام های سوری و در رأس آنها بشار اسد رئیس جمهور نیز دیدار کند. ظریف همچنین در نظر دارد به اردن و عراق نیز سفر کند.

ظریف در نخستین سفر منطقه ای خود به کشورهای قطر، کویت و عمان سفر کرد. نخستین تور منطقه ای ظریف تنها چند روز پس از توافق تاریخی ایران و 1+5 در ژنو در ماه نوامبر گذشته صورت گرفت. ظریف در این سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس اطمینان داد که توافق نامه هسته ای ژنو برای کشورهای منطقه هیچ هزینه ای به همراه نخواهد داشته باشد.

دیدار ظریف از عمان نیز از جهت نقش آفرینی سلطنت نشین عمان در مذاکرات محرمانه تهران و واشنگتن حائز اهمیت بود. پایتخت عمان طی ماه های گذشته میزبان مقامات ایرانی و آمریکایی در مذاکرات بر سر پرونده هسته ای ایران بود.







1392/10/24





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن