تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوش اخلاقى در بين مردم زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804787744




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اصرار آمریکا به تعطیلی نیروگاه آب سنگین اراک؟ چرا؟


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: اصرار آمریکا به تعطیلی نیروگاه آب سنگین اراک؟ چرا؟


تبدیل مسئله راکتور آب سنگین اراک به یک موضوع مورد مناقشه جدی در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ سبب شده است توجهات بسیاری به این تاسیسات مهم جلب شود در حالی که تا پیش از این اراک عموما یک بخش فرعی در برنامه هسته ای ایران محسوب می شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر ، اهمیت راکتور آب سنگین اراک  بر خلاف آنچه آمریکایی‌ها می‌‌گویند، ایران هدفی کاملا متفاوت و منطقی از ساخت راکتور IR-40 دارد، این است که با توجه به پایان عمر مفید راکتور تحقیقاتی تهران، سازمان انرژی اتمی کشورمان قصد دارد، به زودی راکتور اراک را برای مصارف تحقیقاتی و همچنین برای تولید رادیوایزوتوپ‌های پزشکی جایگزین راکتور تهران بکند. تبدیل مسئله راکتور آب سنگین اراک به یک موضوع مورد مناقشه جدی در مذاکرات ایران و گروه 1+5 سبب شده است توجهات بسیاری به این تاسیسات مهم جلب شود در حالی که تا پیش از این اراک عموما یک بخش فرعی در برنامه هسته ای ایران محسوب می شد.

جمهوری اسلامی ایران در نزدیکی شهر اراک دو تاسیسات مهم جدا از یکدیگر دارد که عموما یکی پنداشته می شود. تاسیسات اول یک راکتور 40 مگاواتی آب سنگین (IR-40) است که همچنان در دست ساخت است و طبق آخرین اطلاعاتی که ایران به آژانس ارائه کرده است، زودتر از سال 2014 راه اندازی نخواهد شد. تاسیسات دوم، کارخانه تولید آب سنگین در خنداب اراک است که در ابعاد صنعتی آب سنگین تولید می کند.

گزینه تعطیلی راکتور آب سنگین اراک و آغاز ساخت یک راکتور آب سبک به عنوان جانشین راکتور تهران منطقی نیست، زیرا ایران تا کنون هزینه های فراوانی برای راکتور اراک پرداخته و این طرح رو به اتمام است، بنابراین منطقی نیست که ایران همه این هزینه ها را نادیده بگیرد و هزینه ساخت یک راکتور جدید آب سبک را بپردازد.  

برای فهم این که چرا تاسیسات اراک تا این حد مهم است؟، ناچار باید کمی به جزئیات فنی پرداخت.

راکتورهای آب سنگین 3 تفاوت اصلی با راکتورهای آب سبک (شبیه آنچه در تهران یا بوشهر وجود دارد) به شرح زیر دارد:

1- راکتورهای آب سنگین از اورانیوم خام به عنوان سوخت مورد نیاز خود استفاده می کند در حالی که سوخت راکتورهای آب سبک اورانیوم غنی شده است. هر چه ابعاد راکتور کوچکتر و قدرت آن بالاتر باشد، به اورانیوم با غنای بیشتری نیاز دارد. راکتور آب سبک ایران در تهران اورانیوم با غنای 20 درصد و راکتور قدرت آب سبک ساخته شده در بوشهر اورانیوم با غنای 5 درصد مصرف می کند؛ اما به عنوان نمونه راکتورهایی که در زیردریایی ها مورد استفاده قرار می گیرد (به دلیل ابعاد بسیار کوچک خود) از اورانیوم با غنای بالای 60 درصد استفاده می کند. بنابراین راکتورهای آب سنگین از آنجا که نیاز به فرآیند غنی سازی برای تولید سوخت آنها وجود ندارد، به لحاظ اقتصادی با صرفه تر است.

2- راکتورهای آب سبک توسط آب معمولی خنک می شود، اما راکتورهای آب سنگین توسط آب سنگین خنک می شود. آب سنگین، همان آب معمولی است که در هسته اتم هیدروژن آن به جای یک پروتون، دو پروتون قرار دارد و به عبارت دیگر، به جای هیدروژن معمولی از یکی از ایزوتوپ های سنگین تر آن به نام دوتریوم تشکیل شده است. ویژگی آب سنگین این است که ظرفیت گرمایی بسیار بالاتری نسبت به آب سبک دارد و در واحد حجم، گرمای بیشتری را جذب می کند و در نتیجه توان خنک کنندگی آن بالاتر است.

3- سوخت مصرف شده راکتورهای آب سبک دارای مقدار کمی پلوتونیوم است اما سوخت مصرف شده راکتورهای آب سنگین حاوی مقدار زیادی پلوتونیوم است که می تواند پس از بازفرآوری، جدا سازی و در طرح تسلیحاتی یا غیر آن مصرف شود.

احتمالا همین توضیح کوتاه روشن کرده است که مشکل چیست؟. آمریکایی ها اعتقاد دارند، راکتور آب سنگین یک مسیر به طور کامل مستقیم به سمت سلاح هسته ای است و با تولید پلوتونیوم کافی، روشی در اختیار ایران قرار می دهد که می تواند بسیار سریع تر از روش غنی سازی به سلاح برسد.

به همین دلیل رژیم صهیونیستی و امریکا خواهان  تعطیلی راکتور آب سنگین ایران هستند.

در مذاکرات اخیر،  درخواست های امریکا و فرانسه درباره این راکتور تا حدودی با هم متفاوت بوده است. امریکایی ها عقیده داشته اند روند ساخت راکتور اراک می تواند ادامه داشته باشد به شرط این که اولا ایران راکتور را سوخت گذاری نکند و ثانیا به جای آب سنگین در مراحل آزمایش اولیه از آب معمولی در آن استفاده کند. این در حالی است که فرانسه موضع رادیکال تری داشته و معتقد بوده است که هر گونه فعالیت در این راکتور در مدت توافق 6 ماهه باید تعطیل شود.

آمریکایی ها اعتقاد دارند، راکتور آب سنگین مسیر مستقیم به سمت سلاح هسته ای است و با تولید پلوتونیوم کافی، روشی در اختیار ایران قرار می دهد که می تواند بسیار سریع تر از روش غنی سازی به سلاح برسد.

هنوز معلوم نیست که پیش نویس نهایی به چه شکل اصلاح شده است، ولی بسیار بعید است که ایران بتواند کار در راکتور اراک را تعطیل کند یا آن را به قدری کند کند که بهره برداری از آن بیش از چند سال به درازا بکشد.

علت این است که بر خلاف آنچه امریکایی ها می گویند ایران هدفی کاملا متفاوت و منطقی از ساخت راکتور IR-40 دارد. هدف ایران این است که با توجه به پایان عمر مفید راکتور تحقیقاتی تهران، به زودی راکتور اراک را برای مصارف تحقیقاتی و همچنین برای تولید رادیوایزوتوپ های پزشکی جایگزین راکتور تهران بکند.

ایران هیچ راکتور دیگری ندارد که بتواند این محصولات را تولید کند و تجربه نشان داده امکان خرید مطمئن رادیو دارو از خارج از کشور هم برای آن فراهم نیست.

بنابراین سناریوی تعطیلی راکتور اراک غیر ممکن است. در بهترین حالت ایران می تواند بپذیرد که با نصب یک سلسله فیلترها در انتهای فرآیند در این راکتور پلوتونیوم تولید نشود یا اگر شد طرحی برای استحصال آن وجود نداشته باشد.

حتی گزینه تعطیلی راکتور آب سنگین اراک و آغاز ساخت یک راکتور آب سبک به عنوان جانشین راکتور تهران هم منطقی نیست،زیرا  ایران تاکنون هزینه های فراوانی برای راکتور اراک کرده واین طرح رو به اتمام است، بنابراین منطقی نیست که ایران همه این هزینه ها را نادیده بگیرد و هزینه ساخت یک راکتور جدید آب سبک را بپردازد. مهم تر از این، ضمانتی نیست که شرکت های اروپایی حاضر به ساخت راکتور آب سبک جدید با آن سرعتی باشند که نیازهای دارویی ایران را تامین کند. ساخت یک راکتور آب سبک جدید در ایران مشکل دیگری هم دارد و آن این است که ایران برای تامین سوخت مورد نیاز آن دچار مشکل خواهد شد در حالی که تامین سوخت راکتور آب سنگین اراک به سادگی برای ایران میسر است.
 


پنج شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن