تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):من وصىّ آخرين‏ ام، به وسيله من بلا از خانواده و شيعيانم دفع مى ‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802734189




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عربستان در حال تغییر سیاست در قبال سوریه/ سکوت معنادار بندر بن سلطان


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: رویترز گزارش داد:
عربستان در حال تغییر سیاست در قبال سوریه/ سکوت معنادار "بندر بن سلطان"
خبرگزاری رویترز در گزارشی از ریاض به قلم "آنگوس مک دووال" نوشت: دیپلمات‌های و شخصیت های نزدیک به آل‌سعود می‌گویند عربستان سعودی که سال‌ها یکی از کانال‌های اصلی ارسال تسلیحات و پول نقد برای تروریست‌های در حال جنگ علیه بشار اسد رئیس جمهور سوریه بود در حال تغییر سیاست خود است.


به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، رویترز نوشت: ریاض از آن نگران است که افراطیون در میان شورشیان در داخل سوریه، القاعده در داخل عربستان سعودی را تقویت کنند. با این حال مقامات سعودی همچنان مصمم به تلاش برای کمک به تروریست‌ها با هدف سرنگون کردن اسد هستند. اما افزایش تمرکز آنها بر امنیت داخل نشان می‌دهد احتمالا تلاش خود را در این زمینه تعدیل خواهند کرد.


ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی هفته گذشته طی حکمی سلطنتی اعلام کرد آن‌دسته از سعودی ها که برای جنگیدن به خارج از این کشور بروند بین سه تا 20 سال به زندان خواهند افتاد. این حکم ملک عبدالله نشانه‌ای از تغییر در سیاست عربستان سعودی است.


منابع دیپلماتیک در خلیج فارس می گویند این تغییر در سیاست همچنین در حالی صورت می گیرد که شاهزاده بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی و طراح اصلی سیاست عربستان سعودی در قبال سوریه که شامل ایجاد اردوگاه های آموزشی در اردن و ارسال تسلیحات و پول برای شورشیان بوده ، لفاظی های علنی خود را کاهش داده است.


یک منبع دیپلماتیک بلندپایه در خلیج فارس گفت سیاست سوری آنها درحال تمرکز بیشتر بر مقابله با تروریسم است.


وی افزود به ویژه وزارت کشور عربستان سعودی نگران اتفاقاتی است که در سوریه رخ می دهد.


شاهزاده محمد بن نایف وزیر کشور قدرتمند عربستان سعودی طی یک دهه گذشته هدایت عملیات سرکوب شورش القاعده در عربستان را توسط سعودی هایی که از جنگ در افغانستان و عراق بازگشته بودند به عهده داشت. نایف سپس از تلاش برای ترور وی جام سالم به در برد.


عبدالرحمان الحلق رئیس اداره امنیت ایدئولوژیکی وزارت کشور عربستان سعودی که بر افراط گرایی در این کشور نظارت دارد گفت : آنچه در سوریه در حال وقوع است مشکلاتی را نیز برای ما بوجود آورده است.


وی برآورد کرد بین هزار تا دو هزار سعودی در سوریه هستند و اکثر آنها در گروه‌های وابسته به القاعده عضویت دارند.


اگرچه عربستان سعودی به اتباع خود در مورد رفتن به سوریه هشدار داده است اما تا حکم سلطنتی هفته گذشته پادشاه این کشور ، رفتن به سوریه غیر قانونی اعلام نشده بود و هیچ مجازاتی برای آنهایی که به سوریه می رفتند تعیین نشده بود.این تغییر در سیاست عربستان سعودی می تواند فرصتی برای نزدیک تر شدن این کشور با آمریکا برسر سوریه شود. روابط عربستان سعودی و آمریکا سال گذشته برسر برخی مسائل ازجمله سوریه با تنش‌هایی روبرو شد به طوری که ریاض دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را به کوتاهی در انجام دادن اقدامی قاطعانه علیه اسد متهم کرد. اوباما قرار است ماه مارس به عربستان سعودی سفر کند.


"مصطفی علانی" تحلیلگر مرکز تحقیقات خلیج فارس در جده و ژنو گفت: سعودی‌ها باید موضعی شفاف در قبال آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد و همچنین در مورد اینکه خواستار چه چیزی در سوریه هستند، اتخاذ کنند. مقابله با تروریسم نقش مهمی در تفکر آمریکایی و سعودی دارد.


وزیر کشور عربستان سعودی از روابط نزدیکی با مقامات امنیتی آمریکا برخوردار است و در نگرانی آنها درمورد تروریست‌ها سهیم است. تصمیم سال گذشته اوباما درخصوص خودداری از حمله نظامی به سوریه پس از حمله شیمیایی در نزدیکی دمشق باعث بوجود آمدن بحث هایی بین ریاض و واشنگتن برسر بحران سوریه شد.  با این حال مقامات سعودی همچنان امیدوارند واشنگتن نقشی بزرگ تر در حمایت از مخالفان سوری ایفا کند.




انتهای پیام/







تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۲:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن