تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بجا، نيكوكارى، نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش بختى تبديل و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803840180




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چراغ سبز غیرمنتظره به خودروهای وارداتی


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
چراغ سبز غیرمنتظره به خودروهای وارداتی




اواخر هفته گذشته اعلام شد شورای رقابت تصمیم گرفته تعرفه خودروهای وارداتی را تغییر دهد. موضوعی که از مدت ها پیش بحث آن مطرح بود و حالا با تصویب جزییات آن توسط اعضای شورای رقابت، باید منتظر تایید نهایی آن توسط هیات دولت ماند؛ اتفاقی که اگر رخ بدهد قیمت خودروهای وارداتی میان رده و با حجم موتور کم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.











روزنامه هفت صبح: اواخر هفته گذشته اعلام شد شورای رقابت تصمیم گرفته تعرفه خودروهای وارداتی را تغییر دهد. موضوعی که از مدت ها پیش بحث آن مطرح بود و حالا با تصویب جزییات آن توسط اعضای شورای رقابت، باید منتظر تایید نهایی آن توسط هیات دولت ماند؛ اتفاقی که اگر رخ بدهد قیمت خودروهای وارداتی میان رده و با حجم موتور کم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند و در نقطه مقابل خودروهای سوپرلوکس بالای 3000 سی سی با یک جهش قیمت مواجه خواهند شد.

حالا سوال اینجاست در صورت تصویب این تعرفه ها قیمت کدام مدل خودروها کاهش پیدا می کند؟ با توجه به اوضاع نامناسب تولیدات داخلی، واکنش خودروسازان چه خواهد بود؟ آیا خودروهای داخلی توان رقابت با محصولات ارزان قیمت وارداتی را خواهند داشت؟ رئیس شورای رقابت با اشاره به مصوبه اخیر این شورا در رابطه با تعرفه خودروهای وارداتی به کشور گفت: «امیدواریم با تغییر در این تعرفه ها رقابت در بازار داخلی خودرو افزایش یابد.»

رضا شیوا در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه شورای رقابت در تلاش است نسبت به فرمول قیمت گذاری خودرو تجدید نظر کند، گفت: «کارگروه ما از مدت ها پیش بررسی این موضوع را آغاز کرده است. در کنار آن بحث تعرفه خودروهای وارداتی نیز به صورت سالانه از سوی دولت مشخص می شود که شورای رقابت تلاش کرد با ورود به این موضوع نسبت به رقابتی تر شدن بازار خودروهای داخلی اقدام کند. با توجه به شرایطی که بر بازار خودروی ایران حکمفرماست نمی توان انتظار داشت در کوتاه مدت رقابت چندانی در عرصه خودروسازی به وجود آید. از این رو شورا نسبت به اجرایی شدن برخی از روش ها در کوتاه مدت برای بالا بردن سطح رقابت بازار، اقدام کرد که یکی از این محورها، بحث تغییر در تعرفه خودروهای وارداتی بود.»

شیوا با اشاره به توافق ژنو و کاهش برخی تحریم های اقتصادی تاکید کرد: «با توجه به بهبود اوضاع بین المللی اقتصاد ایران، امیدواریم در طول چند سال آینده شاهد حضور پررنگ تر خودروسازان خارجی در کشور و ادغام آنها با خودروسازان داخلی باشیم اما تا آن زمان می توان با سیاست گذاری خاص در تعرفه خودروهای وارداتی، وضعیت رقابت را بهبود بخشید.»

او درباره جزییات مصوبه شورای رقابت درباره تعرفه خودرو هم توضیح داد: «در این مصوبه شورای رقابت تلاش کرد خودروهایی که بیشتر مورد مصرف مردم قرار می گیرند را مد نظر قرار دهد، از آن رو تعرفه ورود خودروهای خارجی پایین تر از 2000 سی سی که بیشتر از دیگر خودروها در اختیار مردم است را کمی پایین آوردیم تا راه جدیدی برای ورود خودروهای مورد نیاز مردم به وجود آید. البته در تعرفه های جدید نرخ تعرفه ورود خودروهای بالای 2000 سی سی تغییراتی به سمت افزایش داشته است و نرخ خودروهای بالای 3000 سی سی به 100 درصد رسیده است تا از این رو بحث سیاست های کلان دولت نیز آسیب نبیند.»

رئیس شورای رقابت در پایان تاکید کرده «مصوبه جدید تعرفه وارداتی خودروها در کوتاه مدت می تواند به عنوان وسیله مناسب در بازار به کار آید تا کمی شاهد رقابتی تر شدن بازار خودرو باشیم. هر چند این امر در بلندمدت باید با تقویت و تجهیز خودروسازان داخلی و وارد شدن خودروسازان خارجی به کشور، تکمیل شود.» او در یک گفتگوی جداگانه با خبرگزاری فارس هم از تشکیل کارگروهی برای تغییر دستورالعمل قیمت گذاری خودروهای داخلی خبر داد.

کدام خودروها ارزان می شود؟

 در حال حاضر تعرفه واردات همه خودروهای با حجم موتور زیر 2500 سی سی 45 درصد است اما با تعرفه های پیشنهادی جدید این دسته خودروها قطعا با کاهش قیمت مواجه خواهند شد. یک کارشناس خودرو در گفتگو با هفت صبح در ارزیابی آثار احتمالی تعرفه های جدید بر بازار توضیح می دهد: «با توجه به کاهش تدریجی نرخ ارز و تعرفه های جدید، کاهش قیمت ها ملموس خواهد بود اما به دلیل اینکه به بازار شب عید نزدیک می شویم و تصویب نهایی تعرفه های پروسه ای زمانبر است نباید منتظر شوک قیمت ناگهانی باشیم. به احتمال زیاد تغییرات واقعی بعد از عید نوروز رخ خواهد داد و رقمی بین پنج تا شش میلیون تومان به طور متوسط از قیمت ها کاسته می شود.»

او در ادامه توضیح می دهد: «البته در مورد خودروهای بالای 2500 سی سی عملا هنوز ممنوعیت ثبت سفارش پابرجاست. حتی برچیده شدن ممنوعیت واردات کالاهای اولویت 10 که اخیرا اعلام شد شامل خودروهای بالای 2500 سی سی نشد.»

این کارشناس خودرو در ادامه تاکید می کند ا زحالا به بعد واردکننده ها بیشتر سراغ خودروهای زیر 1500 سی سی می روند که تعرفه 30 درصدی برای آنها در نظر گرفته شده؛ در صورتی که پیش از این تمایلی به واردات این دسته خودروها نداشتند چون خرید این خودروها با آن تعرفه های سنگین برای مشتریان معقول به نظر نمی رسید.

مثلا کسی حاضر نبود برای یک خودروی هیوندای i10 که ابعادی شبیه پراید دارد بین 80-70 میلیون تومان بپردازد اما با رسیدن به مرز 50 میلیون تومان قطعا طرفدارانی خواهد داشت.  در این وضعیت استراتژی خودروسازان داخلی باید کاهش قیمت باشد، بنابراین بیش از گذشته سراغ شرکای چینی خواهند رفت. مثلا شرکتی که پیش از این با نیسان برای تولید خودروی suv همکاری می کرد حالا با یک برند چینی همکاری می کند تا بتواند محصولی در محدوده 70 تا 80 میلیون تومان تولید کند.

با وضع تعرفه های جدید کدام خودروها ارزان خواهند شد؟ در دسته خودروهای زیر 1500 سی سی شاهد بیشترین کاهش قیمت خواهیم بود به این ترتیب محصولاتی مثل کیا پیکانتو، هیوندای i20 و تویوتا یاریس روزهای بهتری در پیش خواهند داشت. در رده خودروهای 1500 و 2000 سی سی که ترافیک خودروهای وارداتی بیشتر است هم ستاره اقبال کیاسراتو و هیوندای الانترا خواهد درخشید.

محمدرضا نجفی منش، عضو انجمن قطعه سازان خودرو در مورد ارزیابی آینده بازار خودروهای داخلی با تعرفه های جدید به هفت صبح می گوید: «این تعرفه ها هنوز توسط دولت تایید نشده و نمی توان نظر قطعی در مورد آن داد ولی من شخصا اعتقاد دارم باید تعرفه کلا برداشته و فضا رقابتی شود اما به شرطی که فضای کسب و کار مساعد باشد. سود بانکی در کشور ما بین 25 تا 30 درصداما در کشورهای خارجی 2 درصد است، این مسئله روی قیمت خودروهای داخلی تاثیر مستقیم دارد و اگر این مسائل برطرف شود حتی با حذف تعرفه ها هم مشکلی برای تولید داخل به وجود نخواهد آمد اما تا آن زمان تغییر تعرفه ها به صلاح نیست.»

تعرفه های پیشنهادی شورای رقابت

حجم موتور تعرفه تا 1500 سی سی 30 درصد 1500 تا 2000 سی سی 35 درصد 2000 تا 2500 سی سی 40 درصد 2500 تا 3000 سی سی 70 درصد بیش از 3000 سی سی 100 درصد







تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن