تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819056534




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سازمان ملل فاقد اراده سیاسی برای جلوگیری از شهرک سازی در سرزمین های اشغالی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اختصاصی/ نماینده بان کی مون: سازمان ملل فاقد اراده سیاسی برای جلوگیری از شهرک سازی در سرزمین های اشغالی است نیویورک، ایرنا - کارشناس حقوق بشر سازمان ملل و نماینده ویژه بان کی مون در سرزمین های اشغالی فلسطین، گفت: دلیل این که تاکنون هیچ یک از قطعنامه های سازمان درسیاست های اسرائیل تاثیری نداشته فقدان یک اراده سیاسی لازم در این نهاد بین المللی است.


ریچارد اندرسون فالک استاد قوانین بین المللی در دانشگاه پرینستون آمریکا و نماینده ویژه سازمان ملل در امور مربوط به حقوق بشر این سازمان در مناطق اشغالی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا درباره بی اعتنایی رژیم صهیونیستی نسبت به قطعنامه های مختلف سازمان ملل مبنی بر توقف شهرک سازی ها در مناطق اشغالی گفت: دو سال پیش شورای حقوق بشر سازمان ملل کمیته ای را مامور تحقیق در زمینه این شهرک سازی ها کرد.
ˈنتیجه این تحقیقات گزارش مفصلی بود که ضمن آن بر ضرورت اقداماتی از سوی سازمان ملل که مانع این شهرک سازی ها بشود تاکید شده بود.ˈ
وی تاکید کرد که اگر این توصیه ها به اجرا در می آمد شهرک سازی ها یکسره متوقف شده بود. اما همانطور که دیدیم به آن ها عمل نشد.
این کارشناس حقوق بشر اظهار کرد: این یک مشکل عمده قطعنامه های سازمان ملل در وادار ساختن اسرائیل برای پایبندی و احترام به مقررات بین المللی است. در سازمان ملل اساسا یک نوع بی ارادگی سیاسی وجود دارد که دلیلش هم بیشتر حمایت آمریکا از اسرائیل است که جلوی هر گونه اقدامی برای به چالش کشیدن اقدامات و سیاست های این دولت را می گیرد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا شورای امنیت تاکنون نتوانسته قدم های موثری در جهت حل این معضل بزرگ بین المللی بردارد، گفت: بزرگ ترین مشکل شورای امنیت امتیاز وتو است و آمریکا هم ثابت کرده که آماده است تا هروقت که ضرورت داشته باشد از این امتیاز برای جلوگیری از فشار علیه اسرائیل استفاده کند.
وی در باره موضع گیری های اخیر کشور های اروپایی و بخصوص اتحادیه اروپا در مقابل سیاست های اسرائیلی و بخصوص مسئله شهرک سازی ها گفت: هنوز نمی توان به اطمینان گفت که آیا اقدامات و موضع گیری های اتحادیه اروپا در نهایت خواهد توانست اثری در تضعیف سیاست های اسرائیلی در رابطه با اشغال کرانه های باختری و بیت المقدس شرقی داشته باشد یا نه.
ˈدرست است که جامعه بین الملل بتازگی حمایت محسوسی از وارد آوردن فشار بیشتر بر اسرائیل و وادار ساختن آن به احترام به مقررات بین المللی نشان داده است اما هنوز نمی توان گفت که آیا بایکوت اروپایی ها قادر خواهد بود جو سیاسی را برای وادار کردن رهبران اسرائیلی به تجدیدنظر در سیاست های خود و تبعیت از مقررات بین المللی دگرگون کند یا نه.ˈ
خبرنگار ایرنا در ادامه از ریچارد فالک پرسید، در حال حاضر پنج هزار فلسطینی در زندان های اسرائیلی بسر می برند و شواهد و مدارک زیادی وجود دارد که بسیاری از آن ها مورد شکنجه و رفتارهای غیر انسانی قرار می گیرند. شما در مقام نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل تا کنون چه تلاش هایی برای جلوگیری از این گونه اقدامات کرده اید؟
فالک در پاسخ گفت: من در شش سالی که سمت نمایندگی ویژه سازمان ملل در مناطق اشغالی را داشته ام سعی کرده ام تا آنجا که ممکن است اطلاعات و مدارک موجود در رابطه با سیاست های وحشیانه و غیرقانونی اسرائیل را بخصوص در رابطه با بازداشت و زندان فلسطینی ها جمع آوری و منتشر کنم اما واضح است که برای وادار کردن رهبران اسرائیلی به تغییر رویه های سیاسی خود تبلیغات به تنهایی کارساز نیست.
باید یادآور شوم که اعتصاب غذای برخی از زندانیان فلسطینی بخصوص آن هایی که بر اساس یک قانون بسیار قدیمی اسرائیلی تحت عنوان ˈ بازداشت های دولتیˈ در زندان های این کشور بسر می برند اثرات محسوسی در کاهش اقدامات غیرانسانی در زندان های اسرائیلی داشته است.
ریچارد فالک در رابطه با قانون مذکور گفت این قانون به ماموران اسرائیلی اجازه می دهد شبانه به خانه فلسطینی ها یورش ببرند، با استفاده از زور و در حضور افراد خانواده ها، آن ها را بازداشت و زندانی کنند.
فالک افزود: شواهد زیادی نشان می دهد که بسیاری از این زندانیان مورد شکنجه های شدید قرار می گیرند و با تهدید و ارعاب وادار به همکاری با اسرائیلی ها می شوند.
وی اضافه کرد: من در این سال ها تلاش کرده ام که تا حد امکان پرده از این گونه سیاست ها و رفتارهای غیرانسانی بردارم و بر آگاهی های عمومی در مورد سیاست های اسرائیل بیفزایم.
نماینده سازمان ملل در رابطه با طرح پیشنهادی محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر عقب نشینی نیروهای اسرائیلی به مرزهای قبل از 1967 و جایگزینی سربازان آمریکایی و ناتو بمنظور حفظ امنیت این مناطق، گفت: به نظر من طرح پیشنهادی محمود عباس که 5 سال فرصت در اختیار نیروهای اسرائیلی قرار می دهد تا از کرانه باختری عقب نشینی کنند و نیروهای آمریکا و ناتو جای آن ها را برای حفظ امنیت دره اردن بگیرند کمی نگران کننده است.
وی افزود: کوتاهی محمود عباس و دولت خودگردان فلسطینی در دستیابی به یک راه حل پیشنهادی که موجب خاتمه سریع اشغال این سرزمین ها شود نشانه ضعف فلسطینی ها است.
خبرنگار ایرنا با اشاره به این که محمود عباس در سالگرد همبستگی با مردم فلسطین بار دیگر درخواست عضویت کامل فلسطین بعنوان یک دولت مستقل در سازمان ملل را مطرح کرده از فالک پرسید: با توجه به موضع آمریکا بعنوان تنها مخالف این پیشنهاد در شورای امنیت سازمان ملل شانس تحقق این آرمان را چگونه می بینید؟
وی پاسخ داد: در حال حاضر هیچ نشانه ای از این که آمریکا تمایلی به تغییر موضع خود در این زمینه و قبول عضویت فلسطین بعنوان یک دولت کامل در سازمان ملل داشته باشد، دیده نمی شود.
فالک افزود: تنها در صورتی آمریکا ممکن است چنین موضعی بگیرد؛ تاسیس یک دولت فلسطینی در کرانه های باختری و بیت المقدس شرقی است که آن هم در پی رسیدن به توافق با اسرائیل امکان پذیر است. اما اگر مذاکرات میان فلسطین و اسرائیلی ها در فاصله نزدیک به نتیجه ای نرسد و قرارداد صلحی امضا نشود، ولو آن که سازمان ملل بر فشار خود بر اسرائیل بیفزاید، آمریکا همچنان به حمایت بی قید و شرط خود از دولت اسرائیل ادامه خواهد داد.
اروپام** 1908** 1337
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




23/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن