تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت ها فاسد باشد، بركت از ميان مى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818843945




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

احمد شیرزاد: طرح غنی سازی 60 درصد تبلیغاتی - سیاسی است/ برخی از نمایندگان به دنبال تعطیل کردن مذاکرات هسته‌ای هستند


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
احمد شیرزاد: طرح غنی سازی 60 درصد تبلیغاتی - سیاسی است/ برخی از نمایندگان به دنبال تعطیل کردن مذاکرات هسته‌ای هستند

احمد شیرزاد: طرح غنی سازی 60 درصد تبلیغاتی - سیاسی است/ برخی از نمایندگان به دنبال تعطیل کردن مذاکرات هسته‌ای هستند
نماینده مجلس ششم شورای اسلامی گفت: طرح «غنی‌سازی 60 درصدی» صرفا جنبه شعاری و سیاسی دارد.

خدیجه غبیشاوی: کمتر از دو هفته پس از آنکه 26 سناتور کنگره آمریکا طرح تشدید تحریم‌ها علیه ایران را تدوین و به سنا ارائه کردند، در دیگر سویی دیگر 201 نماینده مجلس ایران نیز طرح «الزام دولت برای غنی سازی 60 درصد» راتهیه و تقدیم هیئت رئیسه مجلس کردند. درحالی که این اقدام سناتورهای تندرو مجلس سنای آمریکا با واکنش تند و فوری دیگر سناتورها و کاخ سفید مواجه و به نوعی بار دیگر تلاش تندروها در مسیر توافق هسته‌ای با ایران در کنگره آمریکا در نطفه خفه شد. محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس اما روز گذشته این اقدام را اقدامی صرفا تبلیغاتی دانست. عباس عراقچی عضو ارشد مذاکره کننده هسته ای نیز گرچه بر حرکت تیم مذاکره کننده در چارچوب های تعریف شده از سوی نظام تاکید کرد اما این را هم گفت که در صورت آنکه این طرح از مسیر قانونی خود طی شود ما ملزم به اجرای آن هستیم.

در همین راستا «احمد شیرزاد» نماینده مجلس ششم شورای اسلامی در خصوص علل و ابعاد متفاوت طرح غنی‌سازی 60 درصدی در گفتگو خبرنگار نامه‌نیوز گفت: به نظر می‌آید که مجلس به دنبال ورود به فرآیند مذاکرات هسته‌ای و به نوعی دخالت در آن است، در حالی که چنین امری معمولا عرف نیست. البته مجالس بر روند سیاست خارجی دولت‌ها نظراتی دارند ولی اختیار قانونی وارد شدن به جزئیات مذاکرات هسته ای و تحت تاثیر قرار دادن آن را ندارند. اکنون نیز نمایندگان مجلس فکر می‌کنند که از فرایند مذاکرات هسته‌ای کنار گذاشته شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برخی از نمایندگان مجلس به دنبال آن هستند که مذاکرات هسته‌ای را تعطیل کنند و مانع از به نتیجه رسیدن آن شوند، گفت: پیام نتیجه انتخابات 24 خرداد، پیام روشنی بود، بخش اعظمی از جامعه به صراحت خواستار حل و فصل موضوع هسته‌ای بودند؛ نمایندگان مجلس باید به یاد داشته باشند که برای نمایندگی مردم و ایستادگی در قبال منافع مردم و نه ایستادگی بر سر خواست و تمایل خود سوگند یاد کرده‌اند.

نماینده ششمین دوره مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: در هر صورت طرح لوایحی با مشی تندرویانه از سوی برخی از نمایندگان به این معنا است که مذاکرات هسته‌ای به شکست بینجامد و به هیچ نتیجه‌ای نرسد و دلمان به این خوش باشد که سوت سانتریفیوژها در گوشمان بپیچد و صدای گله و شکایت مردم را نشنویم.
 
وی با اشاره اینکه نمایندگانی که این طرح را امضا کرده‌اند به طور کامل در جریان جزئیات این مسئله نیستند و این طرح به دلیل عدم استفاده از کارشناس مرتبط فاقد بار تخصصی است، گفت: طرح غنی سازی 60 درصدی کاملا سیاسی و تبلیغاتی است. بنابراین طرح این موضوع به لحاظ نیاز کشور فاقد حقیقت است و صرفا جنبه شعاری و سیاسی دارد که جنبه سیاسی آن ایجاد اخلال در روند مذاکرات است.

وی با بیان اینکه نمایندگان باید تکلیف خود را با مردم روشن کنند که آیا به دنبال حل مشکلات کشور هستند یا همچنان قصد دارند بر روی پاشنه سیاست‌های احمدی نژادد بچرخند تا فشارها و مشکلات مردم تشدیدتر شود، افزود: وقتی این آقایان (نمایندگان مجلس) پشت تریبون می‌روند و شعار می‌دهند، در حالی اندک اندک مجذوب شعارهای خود می‌شوند که این طرح اقدامی سنجیده نیست و موجب مهار طرف غربی نیز نمی‌شود؛ بهترین ابزار مهار برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای تلاش دولت و نظام برای به حاشیه راندن این تلاش ها است همانند آنچه دولت آمریکا در قبال تندرویان کنگره صورت داد.

وی با تشریح شرایط کنونی راکتورهای هسته‌ای کشور، گفت: حجم و میزان غنی‌سازی 5 درصد همیشه با اما و اگرهایی همراه بوده است، از سوی دیگر اورانیوم بالای 5 درصد غنی شده مصارف بسیار محدودی دارد؛ به طور مثال: چشمه (منبع سوخت راکتور) راکتور تهران در حال حاظر چشمه 20 درصدی است که در سال‌های گذشته و  در دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی از آرژانتین خریداری شد. چشمه‌های بالای 5 درصد معمولا در راکتورهای کوچک استفاده می‌شوند و در راکتورهاری عظیم قدرت استفاده نمی‌شوند و راکتورهای عظیم قدرت از اورانیوم طبیعی که نیم درصد غنی‌شده که بسیار هم محدود است استفاده می‌کنیم. در اغلب کشورهای جهان نیز از راکتورهای که اورانیوم 4 یا 5 درصد غنی شده استفاده می‌شود ولی به طور کلی غنی‌سازی بالای 5 درصد در حجم‌های بسیار کم استفاده می‌شود.

بنا به گفته این فعال سیاسی اصلاح طلب، راکتور بوشهر که قرار است در آن از سوخت 5 درصد استفاده شود، هزار مگاوات قدرت دارد و راکتور دانشگاه تهران که سوخت 20 درصد 10 مگاوات قدرت، یعنی یک صدم راکتور بوشهر دارای قدرت است، بنابراین اگر قرار باشه صنعت غنی‌سازی را با همه هزینه‌ها و مشکلات برای این مقادیر اندک تولید قدرت به کار ببریم فاقد توجیه فنی است.

وی افزود: غنی‌سازی بالای 20 درصد دارای مشکلات تکنیکی بسیار زیاد است و مصرف آن در کشورهای جهان نیز بسیار محدود است، به طور مثال از غنی سازی بالای 20 درصد در زیر دریایی‌های اتمی مورد استفاده قرار می‌گیرد که هنوز تکنولوژی ساخت این زیردریایی‌ها را هم اکنون در کشور نداریم.







1392/10/16





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن