تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802999270




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفرهای «منطقه‌ای» و «کاربردی»، جایگزین سفرهای استانی پرهزینه و تبلغاتی احمدی‌نژاد می‌شود؟/ سفرهای پی‌درپی دولتی‌ها به استان‌ها بدون جنجال رسانه‌ای


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
سفرهای «منطقه‌ای» و «کاربردی»، جایگزین سفرهای استانی پرهزینه و تبلغاتی احمدی‌نژاد می‌شود؟/ سفرهای پی‌درپی دولتی‌ها به استان‌ها بدون جنجال رسانه‌ای

سفرهای «منطقه‌ای» و «کاربردی»، جایگزین سفرهای استانی پرهزینه و تبلغاتی احمدی‌نژاد می‌شود؟/ سفرهای پی‌درپی دولتی‌ها به استان‌ها بدون جنجال رسانه‌ای
شیخ حسن روحانی آنقدر هوشمندی و زیرکی سیاستمدار بودن را دارد که اگر بنا بر تن دادن به خواست افکار عمومی درباره برخی روش‌ها و برنامه‌های دولت سابق باشد، فرمان حرکتی دولتش را به سمتی بچرخاند که خود را از سایه دولت احمدی‌نژاد رها کند. و سفرهای استانی جایی که گویی قرار است روحانی آن را به شیوه‌ای کاملا متفاوت از احمدی‌نژاد پیش ببرد.

به گزارش نامه نیوز، سفرهای استانی؛ از وعده‌های انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد در سال 84 بود. او که با شعار عدالت محوری و مهرورزی ششمین رییس جمهوری ایران شده بود، در 8 سال ریاست جمهوری‌اش جلسات کابینه اش را بارها در استان‌ها برگزار کرد و همراه با وزرا و معاونانش بسیاری از شهرها و روستاهای کشور را طی الارض نمود و روزی که با پاستور خداحافظی کرد 107 سفر استانی را در کارنامه خود ثبت کرده بود.

سفرهای استانی وی گرچه از ابتدا با تحسین و استقبال روبرو شد و بسیاری آن را ابتکاری در جهت نزدیک شدن دولت و مردم می‌دانستند، اما کم کم انتقادات از این سفرها بالا گرفت، سفرهایی که هرکدام با وعده‌ها و مصوبه‌های زیادی همراه بودند و دولتی که نه تنها توانایی و مکانات مالی برآوردن کردن چنین وعده‌ها و محقق کردن آن مصوبات را نداشت، که انجام هر سفر بار بودجه ای زیادی را به دولت تحمیل می‌کرد.

بنابر اعلام مسئولان دولت دهم 2 هزار و 870 طرح عمرانی ناتمام و نیمه تعطیل دستاوری بود که از سفرهای دولت احمدی نژاد برای اقتصاد کشور برجای ماند. شاید از همین رو بود که دور چهارم سفرهای احمدی نژاد منتفی شد. محمود احمدی نژاد اما تا آخرین روزهای حضورش در ساختمان سفید پاستور به سفرهای استانی اش ادامه داد و البته آخرین سفرهای او رنگ و بویی از میتینگ های انتخاباتی برای کاندیدای مورد نظر دولت را داشت. تا اینگونه مرد آرادانی پاستور وعده خوب انتخاباتی اش را اینگونه با حاشیه و مشکلات زیاد به پایان برساند.

حسن روحانی و 7 اشکال به سفرهای استانی
حسن روحانی؛ را شاید بتوان از منتقدان اصلی سفرهای استانی رییس دولت‌های نهم و دهم دانست. انتقاداتی که در ایام تبلیغات انتخاباتی به وضوح خود را نشان داد و او بارها نسبت به شیوه انجام این سفرها و تصویب مصوبات استانی انتقاد کرد. روحانی گرچه نفس انجام چنین سفرهایی را مقبت می دانست اما 7 اشکال اساسی به نحوه انجام آن وارد می دانست.

مداخله در تصمیم‌های منطقه‌ای که توسط مدیران منطقه‌ای طراحی و برنامه ریزی شده است، تصمیم‌گیری‌ها و مصوبات فله‌ای که نمونه آن ٢٠٠ مصوبه ظرف ٢ ساعت می‌باشد،  بی‌خاصیت کردن مدیران محلی و استانداران در برنامه‌ریزی‌های کلان استان خود، بی‌اعتمادی سیستم مرکزی از مدیران منطقه‌ای است که مدیر رده ٢ و ٣ هرگونه تصمیم‌گیری را منوط به تصمیم‌های استانی می‌کند، رو در رو بودن با مردم بسیار مطلوب است اما زمانی که تبدیل به افراط بشود تبدیل به تظاهر می‌گردد، هزینه‌های اضافی بر بودجه کشور تحمیل می‌کند. طبق برآوردها در هر سفر استانی بین ۵ تا ٨ میلیارد تومان هزینه می‌شود،۷٫ تأخیر در اجرای پروژه‌ها بسیاری از پروژه‌های آماده اجرا، معطل می‌ماند تا سفر استانی انجام شود و در تصمیمات آن سفر گنجانده شود و بعد از آن اجرا شود.

موارد ذکر شده ایرادات اصلی حسن روحانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری پیش از 24 خرداد 92 بود. شاید از همین رو بود که ادامه یا لغو سفرهای استانی از نخستین روزهای روی کار آمدن  دولت یازدهم، بارها و بارها روحانی و دولتمردانش را مقابل سوالات رسانه ای قرار داده است.

دولتی‌ها نیز گرچه از ابتدا بر ادامه دادن این سفرها در دولت جدید تاکید داشت اما همواره از تغییرات اساسی در نحوه اجرای آن سخت می گفتند، تفاوتی که با توجه به ایراداتی که روحانی پیش از ریاست جمهوری اش به این سفرها وارد می کرد حکایت از آن دارد که سفرهای استانی در دولت جدید به شیوه ای کاملا متفاوت از دولت سابق برگزار خواهد شد تا هم شان مردم حفظ شود و هم به شکلی اساسی تر به مشکلات مردم رسیدگی شود. گویی آنکه این دولت سفر دسته جمعی هیات دولت یا مصوبات فله ای یا نامه گرفتن یا ... را چندان با شیوه دولت خود سازگار نمی‌داند. چنانچه دولتمردان یازدهم از ابتدا در پی راهکاری بودند تا از یک سو برای حل مشکلات استانی همفکری‌های بیشتری صورت گیرد و مدیران بومی نیز در این تصمیم گیری ها تاثیرگذار باشند و از سویی دیگر سفرها بر اساس نیازهای منطقه‌ای و به شکلی کاربردی انجام پذیرد.

نتیجه این تلاش‌ها در سه ماه گذشته آن بود که رئیس جمهوری در اولین سفر خود به استان های کشور برای همدردی و رسیدگی به مردم زلزله زده بوشهر به این استان سفر کرد.  همچنین بازدید از عسلویه برنامه ای بود که رییس جمهوری در اولین سفر استانی خود به آن پرداخت و با این اقدام نشان داد که رویکرد دولت یازدهم در سفر به استان ها با رویکرد سفرهای استانی دولت های قبل متفاوت است. در همین حال معاونان رئیس جمهوری، وزرا و معاونان وزرا نیز در سه ماه اول شروع به کار دولت یازدهم، بیش از 225 سفر به شهرهای مختلف کشور داشته اند.

محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری درباره تفاوت سفرهای داخلی دولت یازدهم با دولت های گذشته می‌گوید« شاید مهم‌ترین شاخص‌های این سفر این است که به هیچ وجه نمی‌خواهیم دراین سفرها بجای مقامات محلی بنشینیم و نمی‌خواهیم اقتدار مقامات محلی کشور تحت الشعاع تصمیمات دولت در آن مناطق قرار گیرد و اختیارات و مسئولیت‌های آنان مخدوش شود.»

بنا به گفته وی «دولت تلاش می کند در سفرهای استانی، برنامه های مصوب از سوی مقامات ملی که در استان ها حاضر می شوند، پایش شوند و افق‌های جدید در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و منطقه ای که می تواند با شناخت صحیح از ظرفیت های منطقه شکل گیرد، نیز جستجو شوند.»

محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور اما در این خصوص معتقد است«رشد درون‌زا یعنی استعدادهای استانی را بشناسیم و وسایلی برای رشد درون‌زای استان‌ها فراهم کنیم. حیف است اسم این برنامه‌ها را سفرهای استانی بگذاریم چون استان‌ها با یک سفر یا چند سفر شکوفا نمی‌شوند و اسم این برنامه را باید برنامه پایش و پویش استان‌ها بگذاریم.»

از سوی دیگر، مرتضی بانک معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری نیز تاکید دارد«سفرهای استانی متمایز از سفرهای گذشته و در راستای برنامه‌های جدید رئیس‌جمهور تدوین خواهد شد. باید انتظار این را از دولتمردان داشته باشیم که سفرهای استانی پرهزینه و البته پرحاشیه دولت نهم و دهم دیگر ادامه پیدا نکند.»

وی  با بیان این که روحانی با برنامه مشخص به سفرهای داخلی می رود، می گوید«تلاش دولت بر آن است کاری انجام ندهد که صرفا اعلام آن یک پیروزی باشد بلکه انجامش پیروزی باشد.»

نگاهی به مقصد سفرای استانی اعضای دولت یازدهم که عنوان «پایش و پویش» به خود گرفته است، نشان می دهد که استان قم بیش از دیگر استان ها میزبان دولتمردان بوده است. همچنین بیشترین سفرهای انجام شده مربوط به وزیر کشور با رکورد 25 سفر است که عمدتاً به دلیل معارفه استانداران صورت گرفته است. سفرهای یونسی مشاور امور اقلیت های رییس جمهور به مناطقی چون سیستان و بلوچستان نیز از جمله سفرهای دولتی ها طی چند ماه اخیر بوده است. امری که به نظر می رسد بیانگر شیوه جدید دولتی های یازدهم در ادامه دادن وعده دولت سابق است.


 






1392/10/14





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن