محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832243168
چهل نکته درباره "حرم امام رضا(ع)"
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
چهل نکته درباره "حرم امام رضا(ع)"
در سال ۴۰۰ هجرى قمرى به دستور سلطان محمود غزنوى بناى بقعه و حرم تجدید بنا و منارهاى بر آن افزوده شد و پس از آن در زمانهاى مختلف اقداماتى به مرور صورت گرفته است . باشگاه خبرنگاران: در سال ۴۰۰ هجرى قمرى به دستور سلطان محمود غزنوى بناى بقعه و حرم تجدید بنا و منارهاى بر آن افزوده شد و پس از آن در زمانهاى مختلف اقداماتى به مرور صورت گرفته است .
نکته۱
در سال ۲۰۳ و به قولى ۲۰۲ هجرى قمرى که حضرت رضا علیه السلام در طوس به شهادت رسیدند بدن مطهر آن امام همام را در باغ حمید بن قحطبه و در کنار قبر هارون خلیفه عباسى به خاک سپردند و نخستین بناى حرم مطهر همان بقعه هارون الرشید است که بعدها حرم را روى دیوارهاى قدیمى آن بنا نهادند و از آن به بعد طوس به مشهد الرضا تغییر نام یافت.
نکته۲
در سال ۴۰۰ هجرى قمرى به دستور سلطان محمود غزنوى بناى بقعه و حرم تجدید بنا و منارهاى بر آن افزوده شد و پس از آن در زمانهاى مختلف اقداماتى به مرور صورت گرفته است .
نکته۳
سنگ مرقد نخستین که برای مشخص نمودن مدفن امام بر زمین نصب شده، سنگ بنای ساخت ضریح هم بوده است. آنچه مسلم است تا قرن هشتم هجری قمری ضریحی بر مضجع شریف نصب نبوده است.
نکته۴
در ابتدا حرم مطهر به صورت بنایی ساده، با مصالح ویژه آن دوران بنا شده بود، چنانکه بقعه مطهر تنها یک در ورودی ساده در پیش روی مبارک داشت و دارای تزئیناتی مختصر به سبک آن زمان بود.
نکته ۵
مشهور است که از زمان صفویان گذاشتن ضریح بر مرقد امام مرسوم شده است و برخی احتمال دادند که ساخت ضریح از عصر تیموریان متداول گشته است.
نکته۶
۲۸ هزار لامپ در حرم امام رضا علیه السلام روشن میباشد، که اکنون علاوه بر ۲۸ هزار شعله برق، شش هزار لوستر نیز در ابعاد مختلف و با قدمتهای طولانی مورد استفاده قرار گرفته است.
نکته۷
ضریح اول، ضریحی چوبی بوده، با تسمههای فلزی و پوششی از صفحات طلا و نقره. این ضریح در زمان شاه طهماسب صفوی یعنی سال ۹۵۷ هجری قمری ساخته و بر روی صندوق چوبی مضجع منور نصب میشود. در سال ۱۳۱۱ همزمان با تعویض صندوق به دلیل فرسودگی پایهها ضریح برچیده شده، پوشش طلا و نقره و جواهرات آن از چوبها جدا و به خزانه آستان قدس منتقل میشود.
نکته۸
ضریح دوم، ضریحی بوده فولادی مرصع، معروف به ضریح نگین نشان. این ضریح در سال ۱۱۶۰ به دستور شاهرخ فرزند رضا قلی میرزا نوه نادرشاه ساخته و به وقف بر فراز مرقد شریف نصب میشود. ضریح فولادی یا ضریح نگین نشان سقف نداشته، پنجرهها و شبکههای چهار طرف آن دارای گوی و ماسورههایی بوده است که با نگینهای کوچک یاقوت و زمرّد تزیین یافته و تعداد آنها به ۲۰۰۰ بالغ میشده است. به دلیل وضعیت ویژه این ضریح ذیلاً به عین کتیبه آن اشاره میشود. «نیاز رحمت ایزد مستعان، و تراب اقدام زوّار این آستان ملک پاسبان، سبط سلطان نادر شاه الحسینی الموسوی الصفوی، بهادرخان به وقف و نصب این ضریح و قبههای مرصع چهار گوشه ضریح مقدس مبارک موفق گردید. ( سنه ۱۱۶۰قمری) »
نکته۹
در زمان تولیت میرزا سعیدخان برای مصون ماندن نذورات داخل ضریح دوم ، شبکه و پوشش طلایی روی ضریح منور قرار میگیرد، و بدین ترتیب سقف آن پوشش مییابد. این ضریح به دلیل وقف دائمی بودن تا قبل از شروع عملیات جایگزینی و نصب اخیر ضریح مطهر جدید یعنی پنجمین ضریح بر مضجع شریف و زیر ضریح پیشین قرار داشت. ضمن عملیات اخیر محل نصب این ضریح تغییر یافت و به قسمت تحتانی حرم مطهر منتقل گردید.
نکته۱۰
در عصر پادشاهی فتحعلی شاه قاجار ضریحی فولادی و ساده به ابعاد (۳×۴) و ارتفاع ۲ متر ساخته و روی ضریح نگین نشان (ضریح دوم) نصب میشود که در اصل ضریح سوم محسوب میشود.
نکته۱۱
سقف ضریح سوم با چوبهای طلاکوب پوشش داشته و در سمت پایین ضریح در کوچک مرصعی قرار داشته است. به دلیل کوچکی و غیر مناسب بودن این ضریح پس از مدتی برداشته شده و به جای آن ضریح چهارم نصب میگردد. در حال حاضر این ضریح در موزه مرکزی آستان قدس رضوی در معرض تماشای بینندگان قرار دارد.
نکته۱۲
ضریح چهارم ضریح ملمع یا ضریح طلا و نقره، معروف به شیر و شکر است، این ضریح در سال ۱۳۳۸ بر روی ضریح نگین نشان یا ضریح دوم نصب میگردد.
نکته۱۳
طراحی ضریح چهارم توسط مرحوم استاد حافظیان انجام یافته و تحت نظارت ایشان کار اجرا و قلمزنی توسط مرحوم استاد هنرمند حاج محمد تقی ذو فن اصفهانی انجام گرفت.
نکته۱۴
ضریح چهارم دارای ۰۵/۴ متر طول و ۰۶/۳ متر عرض و ۹۰/۳ ارتفاع و ۱۴دهانه به نشان چهارده معصوم بوده است. اضافه بر بهرهبرداری از طلا و نقره و جواهرات .
نکته ۱۵
پایهها، ستونها، کتیبههای سیمین با نقشهای مختلفی در نهایت مهارت قلمزنی شده بود. بین هر دو زاویه از پنجرههای ضریح مقدس یک صفحه بیضی شکل از طلا، که مجموعاً به هیجده عدد میرسید و هر یک به وزن تقریبی پنجاه مثقال بود احادیثی درباره فضیلت زیارت حضرت رضا علیه السلام به خط حاج شیخ احمد زنجانی معصومی کتیبه نوشته شده است .
نکته ۱۶
بر روی هر یک از دهانههای ضریح مقدس، از سمت پیش روی مبارک اسمی از اسمای چهارده معصوم علیهم السلام بر صفحهای فیروزه نشان از طلا و به خط ثلث و به قلم مرحوم حاج شیخ احمد زنجانی معصومی مکتوب بود. در بالای صفحات بیضی شکل، کتیبهای از نقره به طور برجسته، سوره مبارکه هل اتی را به قلم همان کاتب در برداشت.
نکته ۱۷
در چهار گوشه ضریح چهار خوشه انگور به عنوان نمادی از نحوه شهادت حضرت قرار داشت. بالای کتیبه سوره مبارکه «یس» و بر لب ضریح چهل و چهار برگ از نقره ملمع بین چهل و چهار گلدان ملمع نصب شده بود که بر روی صفحه مدور و محدب هر یک از آنها اسمی از اسمای حسنی الهی به طور برجسته و به خط ثلث و به رنگ سفید در زمینه لاجوردی مکتوب بود.
نکته ۱۸
پس از گذشت بیش از چهل سال از نصب ضریح پیشین موجباتی همچون فرسودگی، و سست شدن پایهها و ساختار ضریح و ساییدگی پوشش و روکشهای نقرهای و طلایی آن، ساخت و نصب پنجمین ضریح را ضروری مینمود.
نکته ۱۹
به دستور مقام معظم تولیت آستان قدس رضوی حضرت آیة الله واعظ طبسی، از سال ۱۳۷۲ مطالعات و بررسیهای مقدماتی ساخت ضریح آغاز گردید، و به دنبال آن طرحهای متعددی از طرف هنرمندان نامی کشور ارایه شد و نهایتاً توفیق طراحی ضریح نصیب استاد برجسته نگارگری کشور جناب آقای فرشچیان گردید.
نکته۲۰
به منظور ساختن آخرین ضریح نخست بر اساس طرح موجود پایهها و ساختار ضریح که ترکیبی از کار آهنگری و نجاری است توسط واحدهای مربوطه در آستان قدس رضوی در نهایت استحکام انجام گرفت و ساختاری مرکب از آهن و فولاد و چوب گردو برای نصب روکشها و پوشش طلا و نقره ساخته شد.
نکته۲۱
با آماده شدن طرح استاد فرشچیان کار قلمزنی و زرگری و به عبارت دیگر اجرای طرح که اساس کار ساخت ضریح و صورت پذیری آنست از تاریخ ۱۲/۱۱/۷۵ تحت نظارت عالیه هنری استاد فرشچیان شروع شد و از میان چند نفر از هنرمندان قلمزن همچنان توفیق کار قلمرنی ضریح مطهر، نصیب استاد خدادادزاده اصفهانی گردید.
نکته ۲۲
پس از چهار سال با کار بی وقفه روزانه و بعضاً شبانه و همچنین با کار متوسط روزانه شش نفر در کمال ظرافت و امتیاز هنری و در نهایت صلابت و استحکام کار قلمزنی پایان یافت و ضریح برای حمل و نصب آماده گردید. از ویژگیهای ضریح مطهر جدید، ضخامت پوشش نقرهای آن است که حتی بعضاً به بیش از سه میلیمتر میرسد.
نکته ۲۳
عملیات اجرایی برچیده شدن ضریح پیشین و نصب پنجمین ضریح از شامگاه روز شنبه ۲۱/۱۰/۷۹، پس از مراسم غبارروبی آغاز گردید، و با هماهنگی کامل نیروهای فنی – تخصصی مورد نیاز به طور متوسط روزانه هفتاد نفر در سازمانی منظم و منسجم با تقسیم کار و تعیین مسئولیت هر یک از بخشهای عملیاتی و مدیران مربوطه طبق جدول زمانبندی شده، تحت مدیریت جناب آقای مهندس مهدی عزیزیان، مدیر عامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم امام رضا علیه السلام به مدت پنجاه روز جریان خود را طی نمود. کار بنای عشق و کعبه مقصود، و فراز آمدن معبد خورشید در فضایی معنوی و شورانگیز آغاز شد.
نکته ۲۴
محدوریت وقف به نصب بودن ضریح و عدم جواز شرعی انتقال آن از یک سو و از طرف دیگر، وجود موانع و مشکلات جدی فنی و معماری بر سر راه استحکام سازی پایههای نصب ضریح جدید موجب گردید تا پس از بررسی و مطالعات زیاد چاره کار به انتقال ضریح به قسمت زیرین حرم مطهر و نصب محاذی اطراف مضجع شریف دیده شود.
نکته ۲۵
از جمله اقدامات اساسی دیگری که همزمان با نصب ضریح مطهر صورت پذیرفت، بتون ریزی و کف سازی و مفروش نمودن کف حرم مطهر با سنگهای مرمر بسیار نفیس همراه با کانال کشی و برقراری سیستم تهویه و هوا دهی زمینی و دیواری است، و نیز مرمت آیینه کاریها و کاشیکاریها و کتیبههای روضه منوره از جمله دیگر اقداماتی بود که در جریان عملیات نصب ضریح به آن مبادرت شد.
نکته ۲۶
سنگ پلاک پیشین مضجع، که مرکب از ۱۲ قطعه سنگ بود برداشته شده، به موزه مرکزی آستان قدس رضوی انتقال یافت، و به جای آن سنگ نفیس مرمر یکپارچه به طول ۲۰/۲ و عرض ۱۰/۱ و ارتفاع ۹۰ سانت که در نهایت جلا و صفا و زیبایی حجاری شده بود نصب گردید.
نکته ۲۷
در اطراف ضریح مطهر به نشانه چهارده معصوم چهارده دهانه به شکل محراب طراحی و اجرا شده است. سیر نقشها و جهت قوسهای آن یکدیگر را همراهی و تکمیل کرده، و مدار یگانه آنها که نهایتاً به مرکز و نقطه واحدی میرسد، تداعی کننده اصل اصیل عرفانی مشاهده وحدت در کثرت و کثرت در وحدت میباشد، و نیز وحدانیت ذات باریتعالی و قائمیت و بازگشت پذیری کائنات و ممکنات را به او متجلی میسازد.
نکته ۲۸
در هشت لچکی چهار گوش ضریح مطهر، به سبک هنر اصیل ایرانی، از گل آفتابگردان که نمادی از شمس الشموس که یکی از القاب امام رضا علیه السلام است نقشهایی تعبیه شده است. در اطراف ضریح مقدس گلهایی پنج و هشت برگی به نشانه خمسه طیبه و هشتمین امام طراحی و اجرا شده است.
نکته ۲۹
دو سوره مبارکه «یس» و «هل اتی»، در بالای ضریح مطهر به صورت کتیبه دور تا دور ضریح نوشته شده است. طول کتیبه بالایی یعنی سوره مبارکه «یس» دارای ۶۶/۱۷ و عرض ۱۸ سانتیمتر و طول کتیبه «هل اتی» ۷۶/۱۶ و عرض آن ۱۴ سانت میباشد، هر دو کتیبه و دیگر خطوط بیرونی و داخلی ضریح مطهر که مشتمل بر آیاتی از کلام الله مجید و اسمای حسنی الهی و نامهای حجج خداوندی است، در کمال قوت و استحکام توسط خوشنویس نامی جناب آقای موحد نوشته شده است.
نکته۳۰
برای اولین بار پوشش داخلی ضریح مطهر، سقف و دیوارهای آن با نقش و نگارها و کتابت اسماء الهی، با خاتمکاری یه طرز بسیار بدیع و زیبا تزیین یافته است. طراحی نقوش داخل ضریح مطهر، توسط استاد فرشچیان انجام یافته، و اجرا و یا خاتمکاری توسط استاد هنرمند کشتی آرای شیرازی و همکارانشان صورت پذیرفته است.
نکته۳۱
ضریح مطهر جدید حدود ۱۲ تن وزن داشته، ضخامت پوشش نقرهای و طلایی آن و اتصال روکشهای بدون پیچ یکی از ویژگیهای این ضریح است. طول ضریح ۷۸/۴ و عرض آن ۳۷/۳ و ارتفاع آن با محاسبه سنگ پایه ۹۶/۳ متر میباشد.
نکته۳۲
حرم مطهر مجموعهای است تقریباً مدور، که مرکز آن مضجع منور امام ابوالحسن الرضا علیه السلام قرار دارد. همچنین حرم مطهر که گنبد درخشان و طلایی برفراز آن قرار دارد، تقریباً در مرکز بناهای آستان مقدس واقع شده، و از نقطه نظر معماری و هنری بسیار بدیع و استوار، و زیبا و دل انگیز است.
نکته۳۳
سالانه در این حرم مطهر بیش از ۷۰۰ هزار مُهر نماز مورد استفاده و جایگزین مُهرهای شکسته و کثیف میشود.
نکته۳۴
نامهای حرم مقدس امام رضا علیه السلام به ترتیب ذیل میباشد:
آستان ملائک پاسبان – ارض اقدس – بقعة مبارکه – حرم مطهر – روضة رضویه – روضة مقدسه – روضة منوره – عتبة عالیه – قبلة هفتم – کعبة آمال – مرقد ملکوتی – مرقد منور – مضجع شریف – معین الضعفاء.
نکته ۳۵
سقف حرم دارای دو پوشش است، پوشش اول: که از زیر مشهود است، به صورت مقعر و مقرنس بوده، ارتفاع آن از سطح حرم تا نقطه پایانی سقف ۸۰/۱۸ متر میباشد، و پوشش دوم: همان لایه خارجی گنبد مطلی است.
نکته ۳۶
حرم مطهر تقریباً به شکل مربع بوده، و مساحت آن پس از توسعهیی که پس از انقلاب اسلامی انجام شد، به ۱۳۹ متر مربع بالغ شده است، سطح حرم با سنگ مرمر مفروش گردیده، و تمام ازاره دور حرم با کاشیهای ممتاز و ظریف چینی مانند، با رنگهای بسیار دلپذیر، مشهور به کاشیهای سنجری مزین شده است، بر روی این کاشیها آیات قرآن و احادیث معصومین علیهم السلام با خط رقاع و ثلث، همراه با نقشهای اسلیمی نوشته و تزئین یافته است.
نکته ۳۷
از طریق چهار صفه یا ممر حرم مطهر، با رواقهای اطراف اتصال یافته، و زائرین از طریق آنها حضور حضرت تشرف حاصل مینمایند. پیش از این، در ضلع جنوبی حرم مطهر (پیش روی مبارک)، دو محراب بسیار نفیس و ممتاز از جنس کاشی چینی نصب بوده، که پس از توسعه به لحاظ قدمت و نفاست، به موزه آستان قدس منتقل شده است.
نکته ۳۸
حرم مطهر در اوایل قرن ششم یعنی دوران سلطان سنجر سلجوقی، با کاشیهای بسیار نفیس تزیین یافته، و وجود تاریخ ۶۱۲ هجری قمری، که بیانگر دوران سلطنت سلطان محمد خوارزمشاه میباشد، گویای اقدامات و فعالیتهایی است، که در این زمان، در زمینه توسعه و مرمت ابنیه حرم مطهر انجام یافته است.
نکته ۳۹
حرم پاک امام، اضافه بر جلال معنوی و جذبه روحانی، و زیبایی و شکوه معماری، مزین به برخی از نفایس و مآثر ارزشمند است، تعدادی از هدایای بزرگان و حکمرانان گذشته، در قابهایی تعبیه شده، در مکانهایی از حرم مطهر، در برابر دید زائران قرار دارد. این جواهرات و نفایس که در هشت قاب چیده شده، شامل ۱۰۴ قلم اشیای مختلف است. قدیمیترین آنها سلیمانیههایی است، با دور نقره، مربوط به ۵۵۰ سال قبل، و دیگر شمشیری جواهر نشان و خنجر الماس نشان، و مروارید و تسبیح و انگشترهایی از الماس و برلیان درشت.
نکته۴۰
گنبد حرم از آجر ساخته شده، و سپس روی آن را با الواح مسی، که روکشی از طلا دارد پوشاندهاند، تذهیب این گنبد برای آخرین بار در سال ۱۰۱۰ تا ۱۰۱۶، در زمان شاه عباس صورت گرفته، و به طوری که از گفتههای محققان بر میآید، رویه و سطح این گنبد پیش از آن کاشیکاری بوده است.
1392/10/12
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]
صفحات پیشنهادی
هشدار امام خمینی درباره "توبه های مصلحتی"
هشدار امام خمینی درباره "توبه های مصلحتی" ۲۷ سال قبل در چنین روزی هایی صبح ۵ بهمن ۱۳۶۵ ۲۴ جمادی الاول ۱۴۰۷ امام خمینی سخنرانی در جماران در جمع اعضای شورای مدیریت حوزه علمیه قم درباره ضرورت توجه به حوزه علمیه مطالبی فرمودند متن کامل این سخنرانی را که در جامام جمعه کاکی: وضعیت فعالیت ادارات در کاکی رضایتبخش نیست
امام جمعه کاکی وضعیت فعالیت ادارات در کاکی رضایتبخش نیستامام جمعه کاکی گفت امروز ادارت ما در کاکی در حد نمایندگی و تعطیلی هستند وهیچ اعتبار وابزاری برای خدمترسانی به مردم در دست ندارند واین رضایت بخش نیست به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دشتی حجت الاسلام محمد محمدی صبح امروزگفتوگوی فارس با محمدکاظم کاظمی درباره شعر انقلاب اسلامی خانوادگی مقلد امام بودیم/ شاعران فارسیزبان از صد سال
گفتوگوی فارس با محمدکاظم کاظمی درباره شعر انقلاب اسلامیخانوادگی مقلد امام بودیم شاعران فارسیزبان از صد سال پیش منتظر وقوع انقلاب اسلامی بودندکاظمی گفت وجود رساله امام در خانههای مردم افغانستان بسیار قضیه طبیعی بود و به همین دلیل ما سالها پیش از انقلاب با امام آشنا بودیممحمدرضا دهشیری در گفتوگو با فارس: امام(ره) پیوند اسلام و مدرنیته را امکانپذیر میدانست
محمدرضا دهشیری در گفتوگو با فارس امام ره پیوند اسلام و مدرنیته را امکانپذیر میدانستاستاد علوم سیاسی دانشکده روابط بینالملل وزارت امور خارجه گفت به اعتقاد امام راحل پیوند بین اسلام و مدرنیته امکانپذیر است اما پیوند اسلام و مدرنیسم به عنوان یک ایدئولوژی امکان ندارد محمدرضاروایت هیکل از فساد مالی شاه تا فهرست کارخانه های خاندان پهلوی/ اسناد منزل سناتور فروغی درباره ولخرجی محمدرضا ش
دین و اندیشه انواع فساد در ارکان دولت پهلوی روایت هیکل از فساد مالی شاه تا فهرست کارخانه های خاندان پهلوی اسناد منزل سناتور فروغی درباره ولخرجی محمدرضا شاه خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه یکی از مشخصات جامعه ایران در سالهای 1342 تا 57 گسترش و رواج انواع فساد اداری مالی و ااز به توپ بستن گنبد مطهر حَرم حضرت امام رضا (ع) تا مرگ کاشف اشعه ایکس
امروز در تاریخ از به توپ بستن گنبد مطهر حَرم حضرت امام رضا ع تا مرگ کاشف اشعه ایکس به توپ بستن گنبد مطهر حَرم حضرت امام رضا ع وفات حضرت معصومه س تصویب لایحه انحلال ساواک شکسته شدن حکومت نظامی به فرمان امام خمینی درگذشت رئیس مدرسهی دارالفنون مرگ کاشف اشعه ایکس وخواص آب غوره در توصیه های پزشکی امام رضا علیه السلام
خواص آب غوره در توصیه های پزشکی امام رضا علیه السلام حسینعلی پورافضلی غوره همان انگور نارس است که در روایات ما از آن به عنوان یکی از میوه های بهشتی یاد شده است فواید انگور بی شمار است و تأثیرات روانی خارق العاده ای دارد و ضد افسردگی است به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگارانفرماندار صحنه خبر داد معرفی 4 تعاونی در صجنه با اشتغالزایی 40 نفر به صندوق مهر امام رضا
فرماندار صحنه خبر دادمعرفی 4 تعاونی در صجنه با اشتغالزایی 40 نفر به صندوق مهر امام رضافرماندار صحنه از معرفی چهار تعاونی جدیدالتاسیس با اشتغالزایی 40 نفر و با اعتبار یکمیلیارد تومان به صندوق مهر امام رضا خبر داد رسول مجد امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در صحنه اشتغال را مهنظر هاشمی درباره برداشت ها از سخنان امام
نظر هاشمی درباره برداشت ها از سخنان امام آیت الله هاشمی رفسنجانی در مورد ملاک حال فعلی افراد است این جمله مشهور امام ره و برخی سوءاستفادهها از آن سخن گفت خبرگزاری ایسنا آیت الله هاشمی رفسنجانی در گفت و گو با انتخاب ابراز امیدواری کرد که جریان اعتدال بتواند در سارییس قوه قضاییه: حضرت امام (ره) فرموده بودند، درباره هر فردی بدون توجه به مقامش باید رسیدگی شود
رییس قوه قضاییه حضرت امام ره فرموده بودند درباره هر فردی بدون توجه به مقامش باید رسیدگی شود جامعه > قضایی - رییس قوه قضاییه با اشاره به تاکیدات امام خمینی ره بر اهمیت دستگاه قضایی گفت همه مسئولان عالی قضایی باید در جهت پیشبرد آرمانهای امام ره حرکت کنیم تا ایندرباره با نفوذترین فرد دربار محمدرضا با 80 شغل چه میدانید؟
درباره با نفوذترین فرد دربار محمدرضا با 80 شغل چه میدانید فرهنگ > کتاب - او از آغاز توسط سرویس انگلیس نشان شده بود و واجد شرایط یک جاسوس طراز اول بود نقشی که ایادی تا انقلاب برای غرب داشت مجموع مهرههای غرب نداشتند به گزارش خبرآنلاین چاپ سیام یکم دوره ۲نوبری در مناظره"بررسی کیفیت توافق نامه ژنو": رئیس جمهور در نامه خود به مقام معظم رهبری درباره توافق
نوبری در مناظره"بررسی کیفیت توافق نامه ژنو" رئیس جمهور در نامه خود به مقام معظم رهبری درباره توافق ژنو اشتباه کرده استسفیر سابق ایران در شوروی گفت خود عراقچی هم گفته که رئیس جمهور در نامه خود به مقام معظم رهبری درباره توافق ژنو اشتباه کرده است به گزارش گروه دانشگاه خباسراری که آقایان باید درباره ارضای جنسی خانمها بدانند!
اسراری که آقایان باید درباره ارضای جنسی خانمها بدانند زمان رسیدن به اوج لذّت در خانم ها متفاوت است برخی زمان زیادی باید بگذرد تا ارضاء شوند و در مقابل بعضی نیز خیلی زود ولی چندین بار در طی یک رابطه ی جنسی ارضاء می شوند ارضای جنسی چیست ارضای مردها در ظاهر به دلیل انزال کاملاضرورت نهادینه شدن روششناسی مناظرات امام رضا در دانشگاهها
در همایش سبک زندگی رضوی مطرح شد ضرورت نهادینه شدن روششناسی مناظرات امام رضا در دانشگاهها خبرگزاری رسا ـ مدیرکل نظارت و ارزشیابی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت مناظرات امام رضا ع یکی از ارکان اصلی گسترش اسلام در دوره سوم تاریخ اسلام است و روششناسی این مناظرات برای دستیابیمعاون تجهیز و تأمین منابع صندوق مهر امام رضا(ع): محصولات مشاغل خانگی باید وارد عرصه صادرات شود
معاون تجهیز و تأمین منابع صندوق مهر امام رضا ع محصولات مشاغل خانگی باید وارد عرصه صادرات شودمعاون تجهیز و تأمین منابع صندوق مهر امام رضا ع با تأکید بر لزوم حمایت از تولیدات مشاغل خانگی گفت محصولات مشاغل خانگی باید وارد عرصه صادرات شود به گزارش خبرگزاری فارس از همدان علیرضا سمسابقات قرآن کریم ویژه دانشجویان در دانشگاه امام رضا (ع) برگزار شد
مسابقات قرآن کریم ویژه دانشجویان در دانشگاه امام رضا ع برگزار شد مشهد - ایرنا - رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا ع گفت همزمان با ایام الله دهه فجر بیست و نهمین دوره از مسابقات قرآن کریم ویژه دانشجویان در این دانشگاه برگزار شد حمید رضا میرزایی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران هیک روز همراه با زیور« آوای باران » درحرم امام رضا (ع) !+ عکس
یک روز همراه با زیور آوای باران درحرم امام رضا ع عکس طی ۲ سال آشنایی با این هنرمند توانا هر مرتبه که با وی تماس می گرفتم تقاضا می کرد تا برایش در حرم آقا امام رضا ع دعا کنم تا سعادت زیارت نصیبش شود سرانجام در یکی از شب های سرد دی ماه او طی تماسی همراه با بغض و خوشحالی ن-
گوناگون
پربازدیدترینها