واضح آرشیو وب فارسی:فارس: جلالی در جشن گرامیداشت ایام الله دهه فجر:
امام خمینی (ره) با انقلاب اسلامی، احیاگر دین شد
رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه امام خمینی (ره) با ادبیاتی دینی احیاگر دین شد، افزود: امام خمینی (ره) نشان داد که با محوریت دین هم می توان انقلابی را پیروز کرد.
به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در مراسم سی و پنجمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی که با حضور معاونان و کارکنان این مرکز برگزار شد، با تبریک خجسته ایام دهه فجر و با بزرگداشت یاد و نام شهدا و امام بزرگوار و آرزوی سلامتی برای رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران پدیده بزرگی در عصر حاضر بود. وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران، انقلابی به معنای واقعی کلمه بود، افزود: وقتی انقلاب اسلامی ایران را با انقلابهای بزرگ دنیا مانند انقلاب فرانسه یا انقلاب اکتبر روسیه یا انقلاب نیکاراگوئه مقایسه کرده و آن را با معیارهای و نظریات و تئوریهای سیاسی انقلاب بررسی میکنیم، مشاهده میکنیم که انقلاب اسلامی ایران، انقلابی دینی و سترگ با حضور همه اقشار مردم است. نماینده شاهرود با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران از امتیاز دینی بودن برخوردار است، خاطرنشان کرد: تا قبل از انقلاب اسلامی ایران، نمونهای از انقلاب دینی به چشم نمیخورد و حتی نظریات سیاسی مطرح میکردند که دین قادر به انقلاب نیست و بر این اساس انقلاب اکتبر روسیه به عنوان انقلاب مارکسیستی در نظر گرفته میشود که بر اساس این تفکر دین به عنوان افیون تودهها به حساب میآید و حتی طرفداران این تفکر دین را به عنوان عنصری ضد انقلاب بیان میکنند. جلالی در تشریح رویکرد روشنفکران در قبل از انقلاب تأکید کرد: اگر به ادبیات دهه 30 و 40 روشنفکری ایران نگاهی بیندازیم، بخشی از روشنفکران برای آنکه خود را انقلابی معرفی کنند کاملا با ادبیات مارکسیستی مبارزات خود را شروع کردند و دستهای دیگر که کمی هم درد دین داشتند تمام توجه و تلاش خود را به کار گرفته بودند تا تئوریهای مارکسیستی را با قرآن و دین همنوا کنند. وی ادامه داد: در چنین شرایطی بود که امام بزرگوار آمد و با ادبیات کاملا دینی وارد عرصه مبارزه شد و برای نخستین بار امام مجدد و احیاگر دین شد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه قبل پیروزی انقلاب اسلامی ایران دین دو ضربه خورده بود، یادآور شد: ضربه نخست در انقلاب فرانسه بود که اساسا دین بعد از رنسانس به کنجی رفت و عنصری خصوصی شد و آمدن دین در عرصه اجتماعی آفتزا خوانده شد و در برابر آن دانش به مرور جای دین را تنگتر کرد، چراکه آنها دین را مجموعهای از ناشناختههایی میدانستند که برایش پاسخهای غیرعلمی مییافتند و ضربه دوم دین در جریان انقلاب اکتبر روسیه بود که نظریه مارکسیسم دین را به عنوان افیون تودهها معرفی کرد. وی خاطرنشان کرد: در عصر و شرایطی که بسیاری بر تشییع جنازه دین نشسته بودند و حتی کسانی که مسلمان بودند مشی و مرام خود را سوسیالیسم در نظر گرفتند و ناسیونالیسم را عامل انقلاب خود میدانستند، امام به عنوان رهبر دینی فریاد دین را سرداد و انقلابی با جامعیت و محوریت دین و مرجعیت دین و روحانیت شکل داد. جلالی تصریح کرد: امام خمینی (ره) نشان داد که با محوریت دین هم میتوان انقلابی را پیروز کرد و بر همین اساس در بسیاری نظریههای انقلاب تجدیدنظر شد و تئوری انقلاب دینی در کنار سایر نظریات معرفی شد. وی با بیان اینکه راهاندازان و حامیان اسلام طالبانی به دنبال ضربه زدن به اسلام و شیعه بودهاند، بیان کرد: امروز هم حامیان رفتار داعش در سوریه و منطقه میخواهند مفاهیم عجیبی و غریب و شرمآوری را به دین نسبت دهند. جلالی با بیان اینکه اساس دین بر عقلانیت است، یادآور شد: اساس دین بر فطرت انسان استوار است و رفتاری که بر فطرت انسان استوار نباشد باید در دینی بودن آن تردید کرد. رئیس مرکز پژوهشهای مجلس تأکید کرد: امروز از یک طرف با قرائتهای تأسف بار از اسلام در قالب عمل روبهرو هستیم و از سوی دیگر به عنوان مدعیان حکومت دینی باید عرصه حکمرانی خوب را فراهم آوریم از همین رو رسالتی عظیم بر عهده ما قرار دارد و آن این است که همه این موارد زمینه آزمایشی برای ما به حساب میآید و بر این اساس باید بتوانیم بر اساس دید وسیع خود کارهایی بزرگ انجام دهیم. انتهای پیام/
92/11/21 - 10:43
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]