واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۵
مراسم سی و پنجمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی با حضور کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس و معاونان و کارکنان این مرکز برگزار شد. به گزارش گروه دریافت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کاظم جلالی در این مراسم با تبریک خجسته ایام دهه فجر و با بزرگداشت یاد و نام شهدا و امام بزگوار و آرزوی سلامتی برای رهبر معظم انقلاب، گفت: انقلاب اسلامی ایران پدیده بزرگی در عصر حاضر بود. نماینده مردم شاهرود و میامی درمجلس با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران، انقلابی به معنای واقعی کلمه بود، افزود: وقتی انقلاب اسلامی ایران را با انقلاب های بزرگ دنیا مانند انقلاب فرانسه یا انقلاب اکتبر روسیه یا انقلاب نیکاراگوئه مقایسه کرده و آن را با معیارهای و نظریات و تئوریهای سیاسی انقلاب بررسی میکنیم مشاهده میکنیم که انقلاب اسلامی ایران، انقلابی دینی، سترگ با حضور همه اقشار مردم است. وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران از امتیاز دینی بودن برخوردار است، تصریح کرد: تا قبل از انقلاب اسلامی ایران نمونهای از انقلاب دینی به چشم نمیخورد و حتی نظریات سیاسی مطرح میکردند که دین قادر به انقلاب نیست و براین اساس انقلاب اکتبر روسیه به عنوان انقلاب مارکسیستی درنظر گرفته میشود که براساس این تفکر دین به عنوان افیون تودهها به حساب میآید و حتی طرفداران این تفکر دین را به عنوان عنصری ضد انقلاب بیان میکنند. جلالی در تشریح رویکرد روشنفکران در قبل از انقلاب تاکید کرد: اگر به ادبیات دهه 30 و 40 روشنفکری ایران نگاهی بیندازیم، بخشی از روشنفکران برای آنکه خود را انقلابی معرفی کنند کاملا با ادبیات مارکسیسی مبارزات خود را شروع کردند و دستهای دیگر که کمی هم درد دین داشتند تمام توجه و تلاش خود را به کار گرفته بودند تا تئوریهای مارکسیستی را با قرآن و دین همنوا کنند. وی ادامه داد: در چنین شرایطی بود که امام بزرگوار آمد و با ادبیات کاملا دینی وارد عرصه مبارزه شد و برای اولین بار امام مجدد و احیاگر دین شد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه قبل پیروزی انقلاب اسلامی ایران دین دو ضربه خورده بود، یادآور شد: ضربه اول در انقلاب فرانسه بود که اساسا دین بعد از رنسانس به کنجی رفت و عنصری خصوصی شد و آمدن دین در عرصه اجتماعی آفتزا خوانده شد و در برابر آن دانش به مرور جای دین را تنگتر کرد چراکه آنها دین را مجموعهای از ناشناختههایی میدانستند که برایش پاسخهای غیرعلمی مییافتند و ضربه دوم دین در جریان انقلاب اکتبر روسیه بود که نظریه مارکسیسم دین را به عنوان افیون تودهها معرفی کرد. وی توضیح داد: در عصر و شرایطی که بسیاری بر تشییع جنازه دین نشسته بودند و حتی کسانی که مسلمان بودند مشی و مرام خود را سوسیالیسم درنظر گرفتند و ناسیونالیسم را عامل انقلاب خود میدانستند، امام به عنوان رهبر دینی فریاد دین را سرداد و انقلابی با جامعیت و محوریت دین و مرجعیت دین و روحانیت شکل داد. جلالی تاکید کرد: امام خمینی (ره) نشان داد که با محوریت دین هم میتوان انقلابی را پیروز کرد و برهمین اساس در بسیاری نظریههای انقلاب تجدیدنظر شد و تئوری انقلاب دینی در کنار سایر نظریات معرفی شد. وی با با بیان اینکه راهاندازان و حامیان اسلام طالبانی به دنبال ضربه زدن به اسلام و شیعه بودهاند، تصریح کرد: امروز هم حامیان رفتار داعش در سوریه و منطقه میخواهند مفاهیم عجیبی و غریب و شرمآوری را به دین نسبت دهند. جلالی با بیان اینکه اساس دین بر عقلانیت است، یادآور شد: اساس دین برفطرت انسان استوار است و رفتاری که برفطرت انسان استوار نباشد باید در دینی بودن آن تردید کرد. رئیس مرکز پژوهشهای مجلس تاکید کرد: امروز از یک طرف با قرائتهای تاسف بار از اسلام در قالب عمل روبرو هستیم و از سوی دیگر به عنوان مدعیان حکومت دینی باید عرصه حکمرانی خوب را فراهم آوریم از همین رو رسالتی عظیم برعهده ما قرار دارد و آن این است که همه این موارد زمینه آزمایشی برای ما به حساب میآید و براین اساس باید بتوانیم براساس دید وسیع خود کارهایی بزرگ انجام دهیم. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]