تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803004931




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دشمنی غربی ها و آمریکا با انقلاب اسلامی به خاطر روح تازه ای است که به کالبد جهان فاقد روح دمید


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

یک مسوول : دشمنی غربی ها و آمریکا با انقلاب اسلامی به خاطر روح تازه ای است که به کالبد جهان فاقد روح دمید مشهد - ایرنا - معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ انقلاب گفت: غربی ها و در راس آنها آمریکا به این دلیل از ایران و تحت فشار قرار دادن نظام اسلامی دست نمی کشند که اعتقاد دارند انقلاب اسلامی روح تازه ای به کالبد جهان فاقد روح دمید.


به گزارش ایرنا، دکتر ˈموسی حقانیˈ عصر یکشنبه در سلسله همایش های ˈفجر بیداریˈ با موضوع انقلاب اسلامی، فرصتها و تهدیداتˈ که در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، افزود: انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی (ره) یک حرکت بزرگ و ویژه در تاریخ انقلاب و بزرگترین رویداد سیاسی در قرن بیستم میلادی به شمار می رود.
وی اظهار داشت: در دوران معاصر در کشورمان شاهد انقلابهای بزرگی بودیم که در اهداف، نوع رهبری و گروه اجرایی و پشتیبان آن تفاوت های اساسی با انقلاب اسلامی داشتند.
وی بیان کرد: قبل از انقلاب اسلامی، دو انقلاب مشروطه و ملی شدن صنعت نفت در کشورمان رویدادهای بزرگی بودند که دستاوردها و تاثیرات عمیقی بر ایران گذاشتند اما سه ویژگی ˈاهداف، رهبری دینی، مردم مسلمان و پایدارˈ انقلاب اسلامی را از آنها متمایز ساخت.
این استاد دانشگاه گفت: اهداف انقلاب مشروطه محدود به راه اندازی مجلس به منظور محدود کردن اختیارات شاه و در واقع استقرار نوعی مردم سالاری در کشور بود که حرکتی بزرگ و بی سابقه در ایران به شمار می رفت.
وی اظهار داشت: انقلاب مشروطه باعث راه اندازی مجلس در کشور شد اما در دوره رضاخان پهلوی مجلس از اهداف خود فاصله گرفت و سرنوشت آن به گونه ای رقم خورد که محل تجمع افراد خنثی و بعضا طرفدار حکومت شد.
وی گفت: دومین انقلاب و نهضت فراگیر و تاثیرگذار در ایران، نهضت ملی شدن صنعت نفت بود که در آن شاهد حضور مرجعیت دینی (آیت الله کاشانی) از یک سو و سیاستمداران وطن دوست (مصدق) از سوی دیگر هستیم.
وی بیان کرد: انقلاب ملی شدن صنعت نفت نیز به دلیل روشن نشدن اهداف آن به نتیجه نرسید زیرا پایه گذاران این نهضت بر سر نتایج آن اختلاف نظر داشتند به طوری که تفسیر دینی آیت الله کاشانی با تفسیر سکولار مصدق از این نهضت کاملا متفاوت بود.
او افزود: نهضت ملی شدن صنعت نفت نیز به دلیل درگیری جبهه فدائیان اسلام بر سر اجرای احکام اسلامی با مصدق و از آنجا که اهداف آن به طور دقیق مشخص نشده بود، در اوج پیشرفت خود در 30 تیرماه 1331 به شکست انجامید.
وی اظهار داشت: در کودتای 28 مرداد 1332 مصدق قدرت را واگذار کرد و نهضت ملی شدن صنعت نفت که می توانست انقلابی در خاورمیانه ایجاد کند به طور کامل شکست خورد.
این پژوهشگر انقلاب اسلامی ادامه داد: با توجه به تجربیات دو انقلاب مشروطه و ملی شدن صنعت نفت، حضرت امام خمینی (ره) اهداف نهضت خود را مشخص کردند و هرگز در مقابل دیگران از موضع خود پایین نیامدند.
وی گفت: در آن زمان سیطره آمریکا و انگلیس به واسطه کسب امتیازات زیاد از ایران بر کشور گسترش یافته و باعث از بین رفتن استقلال سیاسی ایران که دغدغه مرجعیت شیعه به شمار می رفت، شده بود.
او اظهار داشت: قبل از نهضت امام خمینی (ره) شاهد تغییرات اجتماعی اساسی در ایران از جمله تغییر سبک زندگی مردم بودیم به گونه ای که غربی شدن جامعه ایرانی در حال شکل گیری بود.
وی افزود: غربی شدن جامعه ایرانی غلبه بهائیت بر کشور را به دنبال داشت و بهائیت در حال نفوذ در ساختار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور بود همان طور که هویدای بهایی 13 سال بر ایران در سمت نخست وزیری حکومت کرد.
او اظهار داشت: از این رو امام خمینی (ره) با توجه به شرایط کشور هدف اصلی نهضت خود را به دست آوردن استقلال ایران در حوزه های مختلف از یک سو و اجرای قوانین اسلامی در ساختارهای مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور از سوی دیگر قرار داد.
وی خاطر نشان کرد: تا قبل از دهه 40 شمسی علمای دینی در ایران در جنبش های انقلابی خود قصد براندازی حکومت پهلوی را نداشتند و فقط هدف کلی آنها اصلاح امور بود اما زمانی که شاه رسما اعلام می کند که ملزم به اجرای فرامین غرب در همه موارد مدیریتی کشور است، هدف اصلی امام خمینی (ره) براندازی حکومت پهلوی می شود.
وی اظهار داشت: امام خمینی (ره) در نهضت انقلابی خود نسخه بی بدیل و بهتر از نظام سلطنتی برای اداره کشور پیچیدند که این طرح به مصاف استبداد داخلی می رفت.
وی بیان کرد: امام خمینی (ره) قصد نداشتند انقلاب را فقط به سیاسیون اختصاص دهند بلکه از همه آحاد مردم و حتی اقلیت ها برای شرکت در این نهضت دعوت به عمل آوردند.
این استاد دانشگاه به تبیین سه ویژگی برتر انقلاب اسلامی ایران پرداخت و گفت: رهبری یکپارچه دینی و مطرح کردن بحث ولایت فقیه از سوی امام خمینی (ره) باعث شد که به رغم خواسته جبهه ملی و نهضت آزادی و دیگر جریانات سیاسی مبنی بر کنار آمدن با حکومت پهلوی، امام به طور شفاف براندازی حکومت ستمشاهی را هدف اصلی نهضت قرار دهند.
وی بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب خیلی از سردمداران نهضت آزادی و جبهه ملی از جمله مهندس بازرگان با طرح ولایت فقیه مخالفت کردند و سازمان منافقین نیز به دنبال شکل گیری یک نظام شبه مارکسیستی در کشور بود.
وی حضور مردم مسلمان ایران را دیگر ویژگی ممتاز نهضت امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی دانست و گفت: حضرت امام به درستی تشخیص دادند که اگر این نهضت رویکرد اسلامی داشته باشد مردم با آن همراهی خواهند کرد لذا همه پایه های این نهضت با مبانی دین گره خورد.
وی ادامه داد: امام خمینی (ره) حتی کشتار مردم در واقعه 15 خرداد 1342 و نقش برجسته هیات های مذهبی را مبدا انقلاب اسلامی عنوان کردند و نهضت های مشروطه و ملی شدن صنعت نفت را در این انقلاب بی ارتباط دانستند.
وی اسلام و آموزه های دینی را ویژگی ممتاز دیگر نهضت امام خمینی (ره) دانست و گفت: ایشان معتقد بودند که موفق ترین نظام حکومتی را بر اساس اسلام و مبانی اسلامی معرفی کرده اند زیرا در آن زمان گروه های چپ گرا، اسلام را دین قرون وسطایی می دانستند و جوانان تازه مسلمان نیز در اینکه اسلام را بتوان یک مکتب سیاسی معرفی کرد، تردید داشتند.
وی بیان کرد: امام خمینی (ره) از همان روزهای نخست، هدف انقلاب را که راه اندازی نظام اسلامی بود، مشخص کردند و گروه های دیگر سیاسی را در کشور به شرط اطاعت از قوانین اسلامی آزاد گذاشتند.
وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی رویکردهای دینی مبتنی بر ولایت فقیه مشخصی داشت و حداقل امام خمینی (ره) در بیان اهداف دینی و نظامی خود صریح بوده و قاطعانه برای رسیدن به اهداف عمل کردند لذا ناهنجاریهایی که پس از انقلاب در نظام بوجود آمد ربطی به اصل و مبانی حکومت اسلامی ندارد.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: سه ویژگی ممتاز انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی (ره) در مقایسه با انقلابهای گذشته ، باعث شد که با حکومت مارکسیستی و لیبرالیستی در شرق و غرب تفاوت اساسی داشته باشد.
وی بیان کرد: مبانی حرکت نظام اسلامی براساس احکام دینی است در حالی که نظام های کمونیستی و لیبرالیستی حساب دین را از حکومت کاملا جدا می دانند و اختلاف اصلی ایران با غرب بر سر همین مساله است.
وی گفت: تفاوت اصلی انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب ها در جهان این است که براساس وظایف یک شیعه منتظر باید در راستای جهانی کردن اسلام تلاش کرد و در مقابل آمریکا به دنبال غربی کردن جهان است.
وی افزود: اگر ایران در مذاکرات هسته ای خود با غرب ضعف نشان دهد و از موضعش کوتاه آید غربی ها با این هدف که از جهانی شدن اسلام جلوگیری کنند، به متوقف کردن فعالیتهای هسته ای ایران اکتفا نکرده و از کشورمان تغییر در نوع حکومت، مدیریت خانواده، واگذاری تسلیحات نظامی و غیره را نیز طلب می کنند.
معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران درباره عواملی که انقلاب اسلامی ایران را تهدید می کند، گفت: زمانی که امام خمینی (ره) بحث ولایت فقیه را در نظام اسلامی مطرح کردند همه روحانیونی که در نهضت امام حضور داشتند نظامی که تاسیس شد را باور نداشتند.
حقانی افزود: برخی روحانیون یا از همان ابتدا نظام اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه را قبول نداشتند یا در سالهای بعد تحت شرایطی دچار دگردیسی شدند.
او خاطر نشان کرد: سالهای ابتدای انقلاب بیشتر سران حکومت و روحانیون بر تثبیت حکومت اسلامی تمرکز کردند و کمتر به مسائل حاشیه ای پرداختند اما از همان ابتدا گروه های ناهمگن و ناهمرنگی در جامعه اسلامی شکل گرفت.
وی گفت: پس از پیروزی انقلاب بین کسانی که نظام اسلامی را پذیرفته بودند اختلاف سلیقه هایی در تفسیر نظام و ولایت فقیه بوجود آمد که این اختلافات در پاره ای موارد به جاهای باریک کشیده و منجر به تشکیل جناح چپ و راست شد.
وی افزود: در آن زمان عده ای مطلقا نظر ولی فقیه را در مسائل قبول داشتند، عده ای اذعان داشتند که اگر ولی فقیه اشتباه کند حق اظهار نظر برای آنان محفوظ است و عده ای دیگر به کلی نظر ولی فقیه را رد می کردند و تنها نظر خود را قبول داشتند.
وی بیان کرد: سازمان منافقین ، جبهه ملی و نهضت آزادی در همان ابتدای انقلاب به دلیل اینکه نظر ولی فقیه را به کلی قبول نداشتند، تکلیفشان مشخص شد و منحل شدند.
او اظهار داشت: این اختلافات در تفاسیر از نظام اسلامی و ولایت فقیه در بین روحانیون نیز وجود داشت و جامعه روحانیت به دو دسته ˈمجمع روحانیونˈ و ˈجامعه روحانیت مبارزˈ تقسیم شدند.
وی گفت : افرادی که در دهه دوم و سوم انقلاب زمام اجرایی کشور را به دست گرفتند نیز تفکراتی داشتند که اگر برای مردم تبیین می شد به آنها رای نمی دادند.
7489/659
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




20/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن