تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804250723




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انقلاب اسلامی و تاثیر آن بر نظریات روابط بین الملل


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: انقلاب اسلامی و تاثیر آن بر نظریات روابط بین الملل


بی شک دین محوری، ارزش مداری و آرمانخواهی از خصوصیات ممتاز انقلاب اسلامی ایران است که آن را متمایز از سایر انقلابات دنیا کرده است. انقلاب اسلامی ایران برخلاف سایر انقلاب های جهان، علاوه بر اینکه یک انقلاب بزرگ و اسلامی قلمداد می شود، بلکه اساساً پدیده ای نوین و رویکردی جدید در گستره گیتی به شمار می آید که با رهبری امام راحل (ره) در مدت زمان اندکی نه تنها توانست کل جهان اسلام را در نوردیده و نهضت های آزادیبخش مردمی و اسلامی را به حرکت در آورد، بلکه افزون بر آن نظام غربی و آراء و اندیشه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برخاسته از دل این نظام را نیز با بی اعبتاری و چالش های عدیده ای مواجه کند. در حقیقت شیوه تحقق انقلاب اسلامی ایران منحصر به فرد و کاملاً استثنایی و متفاوت از شیوه تحقق دیگر انقلابات بزرگ جهان اعم از انقلاب استقلال آمریکا، انقلاب صنعتی انگلیس، انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب اکتبر روسیه است؛ انقلابی است که خداباوری، مردم باوری و خودباوری اساس  آن را تشکیل می دهد که مبتنی بر اصول و آموزه های اسلامی و با مدیریت ارزش مدارانه و بی نظیر دینی و الهی امام (ره) شکل گرفت.
امام خمینی
دین محوری، وجه بارز انقلاب اسلامی ایران بی شک دین محوری، ارزش مداری و آرمانخواهی ازخصوصیات ممتاز انقلاب اسلامی ایران است که آن را متمایز از سایر انقلابات دنیا کرده است. دستکم یک قرن قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، جریان دینی و اعتقاد به خدا و ماوراء طبیعت (غیب و معاد) به تبع رشد روزافزون علم و نتایج مسحوری آن کاملاً به حاشیه رانده شده بود و طیفی از نظریات  درباره دین و کارویژه های آن شکل گرفته بود که در کمترین نتیجه خود سبب تقلیل کلیت دین می شدند. در چنین شرایطی که در ذهنیت انسان غربی، دین کاملاً در حاشیه و انزوا قرار داشت و بلکه درپی کتاب «خدا مرده است» نیچه، «الهیات مرگ خدا» شکل گرفته بود، جامعه غربی که روابط مادی در آن به یک اصل گریز ناپذیر تبدیل شده و حتی روابط معنوی نیز به شکل مادی در آن سنجیده می شد، هرگز گمان نمی کرد که در آن سوی کره خاکی، مردی با سر دادن شعارهای دینی و بدون هرگونه اتکاء اساسی به آنچه خود، آن را علم می خواندند بتواند ملتی را به گونه ای به حرکت درآورد که حتی به مدد همه ابزارهای پیش رفته علمی، نظامی و . . . نتوان آن را متوقف کرد. هنری کیسینجر تئوریسین معروف آمریکایی و وزیر اسبق امور خارجه ایالات متحده در وصف انقلاب اسلامی و رهبری امام (ره) می گوید: «آیت الله خمینی غرب را با بحران جدی برنامه ریزی مواجه کرد. تصمیمات او آنچنان رعد آسا بود که مجال هر نوع تفکر و برنامه ریزی را از سیاستمداران و نظریه پردازان سیاسی می گرفت. هیچ کس نمی توانست تصمیمات او را از پیش حدس بزند. او با معیارهای دیگری غیر از معیارهای شناخته شده در دنیا سخن می گفت و عمل می کرد. گویی از جای دیگر الهام می گرفت». انقلاب اسلامی، راه سوم در روابط بین الملل آنچه مشخص است این است که انقلاب اسلامی ایران که تحت رهبری امام (ره) حرکتی جدید در جهت احیای اسلام ناب محمدی (ص) و اصول و ارزش های اسلامی، نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح بین المللی به شمار می رفت، در ارتباط با سیاست و نظام بین الملل پدیده ای جدید و به عبارت دقیق تر «راه سوم» در روابط بین الملل محسوب می شود. نوین بودن انقلاب اسلامی به لحاظ انقلابی بودن و اسلامی بودن آن است؛ انقلابی که به طرح الگوی جدید و ارائه قرائت ها و رهیافت های نوین از سیاست خارجی، منافع ملی، نظم بین المللی و ثبات جهانی پرداخت. در حقیقت، انقلاب ایران در ساختار نظام بین الملل دو قطبی رخ داد که نظم جبرگرایانه آن امکان ظهور نیروی سومی را نمی داد. از دیدگاه گراهام فولر، انقلاب اسلامی ایران بسیاری از قواعد شناخته شده بازی صیانت نفس را برای کشورهای حوزه خلیج فارس تغییر داد. این کشورها مشاهده کردند که ایران اسلامی برخلاف خودداری کردن از مجادلات بین المللی، رأی دادن به نفع قدرت های بزرگ و زیر چتر قدرت های بزرگ رفتن، با قدرت های بزرگ مقابله نموده و کسب صیانت و هویت خود را در قطع وابستگی از آن ها می داند. اما راه سوم در انقلاب اسلامی ایران را می توان در دو عنوان «مردم سالاری دینی» در داخل و تقویت «اسلام سیاسی» در خارج یعنی طرح و بازسازی ایدئولوژی اسلام در جهان تحت ستم دانست که توانست مقطع نوینی در روابط بین الملل و نظریه های آن بگشاید. اگرچه انقلاب اسلامی ایران در چارچوب ارائه نظریه روابط بین‌الملل ظاهر نشد، اما مؤلفه‌های فکری و نظری مطرح شده در انقلاب بخصوص صبغه اسلامی و ارزش مدار بودن آن نشان می‌دهد که مهم‌ ترین ویژگی انقلاب ایران ایجاد تغییر و دگرگونی در نظم بین‌المللی جبرگرا است و از این جهت که با رهیافت انتقادی و نگاه بیرونی در پی طرح مباحث نظری و ارائه ادبیات جدیدی در روابط بین‌الملل بود، افق نوینی را در مطالعات نظری و نظریه‌ پردازی در روابط بین‌الملل مطرح ‌کرد. اسلام سیاسی نظریه نوین ناشی از انقلاب اسلامی بنابراین احیا و تقویت نقش اسلام به عنوان یک نیروی سیاسی تأثیرگذار در سیاست خارجی و روابط بین الملل در بدنبال پیروزی انقلاب اسلامی، نظریه های جریان اصلی روابط بین الملل بویژه واقع گرایی و نو واقع گرایی را با چالش جدی مواجه کرد؛ بگونه ای که ناتوانی این نظریه ها در توضیح این متغیر غیرمادی از یک سو و تلاش برخی دیگر از رویکردها برای تبیین این پدیده از سوی دیگر، به شکل گیری مجموعه ای از تبیین ها نظری که می توان آن را نظریه «اسلام سیاسی» نام نهاد که هدف آن تعلیل و تحلیل نقش سیاسی اسلام به عنوان یک گفتمان سیاسی و نظام ارزشی و فرهنگی در روابط بین الملل و سیاست بطور کلی است. به طوری که حجم سنگینی از ادبیات نظری روابط بین الملل در سال های پس از انقلاب و گذشته به تجزیه و تحلیل معانی و مفاهیم مختلف اسلام سیاسی اختصاص یافته است. بویژه چالش اسلام سیاسی با نظم سیاسی لیبرال – سکولار در چارچوب یک تهدید امنیتی نسبت به نظم و امنیت بین المللی مادی گرا، مورد تأکید و توجه نظریه پردازان غربی قرار گرفته است. بر همین اساس «راجر اون» نیز استدلال می کند که اسلام سیاسی، واکنش و پاسخی به شکست ایدئولوژی ها و راهبردهای توسعه گرایانه سکولار بوده است که کشورهای در حال توسعه در جهان اسلام برای کسب مشروعیت خود به کار برده اند. ضمن اینکه «الیزابت شاکمن هرد» هم استدلال می کند، اسلام سیاسی یک گفتمان سیاسی مدرنی است که به عنوان پادگفتمان لیبرالیسم و سکولاریسم که متضمن جدایی نهاد دین از دولت و سیاست است، مفروضه های بنیادی آن ها دین و دولت را به چالش کشیده و خارج از قلمرو هستی شناسی و معرفت شناسی مرسوم و رایج آن عمل می کند.
دانلود بنابراین  اسلام سیاسی به عنوان یک نیروی تعیین کننده در حوزه روابط بین الملل که شکل گیری و ترویج و اشاعه آن یکی از شاخصه های اصلی انقلاب اسلامی ایران است در چارچوب معرفت شناسی و محدوده تبیینی نظریه سکولار روابط بین الملل نمی گنجد و نظریات رایج و حاکم در روابط بین الملل از جمله نظریات سازه انگاری، مارکسیستی، صلح دموکراتیک، نهادگرایی نولیبرال، نظریه انتقادی مکتب فرانکفورت و همچنین نظریه پست مدرنیسم از قدرت تبیین اسلام سیاسی به عنوان یک گفتمان سیاسی غیرغربی در مورد نظم سیاسی در حوزه های داخلی و بین المللی برخوردار نبوده و عاجز هستند. این در حالیست که این گفتمان جدید غیرغربی که ناشی از انقلاب اسلامی در جهان شکل گرفت، مبنا و مفروضه های اصلی کلیه نظریه های سکولار روابط بین الملل مبنی بر عدم تأثیرگذاری دین بر تحولات و نتایج بین المللی را نیز نقض و باطل کرده است ، زیرا هیچ کدام از نظریه پردازان و مبدعان این نظریات در فکرشان هم نمی گنجید که روزی فرا می رسد که در آن انقلاب و حرکتی به وقوع می پیوندد که نقش تعیین کننده ای برای دین در سیاست بین الملل قائل خواهد شد. بنابراین احیای نقش دین و اصول و ارزش ها و آرمان های دینی در روابط بین الملل که ویژگی اصلی انقلاب اسلامی ایران است و منجر به تأسیس جمهوری اسلامی ایران انجامید، به عنوان یک عامل تعیین کننده نظریات روابط بین الملل را که بنیان آن بر سکولاریسم و لیبرالیسم استوار شده است با چالش های ماهوی مواجه کرده  و سبب تضعیف و تزلزل گفتمان سکولاریسم در روابط بین الملل که از قراردادهای بر روابط و سیاست بین الملل حاکم و غالب بوده، شده است. بنابراین بازتاب نظری انقلاب اسلامی به ویژه  با احیای اسلام سیاسی، سبب تقویت و تکوین جنبش های اسلامی، بازگشت نقش آفرینی دین در عرصه روابط و مناسبات بین المللی و تغیر قواعد مرسوم بازی بین المللی شده است، به طوری که هر یک از این تحولات چالش های بنیادین و عدیده ای برای نظریات رایج در روابط بین الملل ایجاد کرده است.          

لینک را کپی کنید


یک شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن