محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843115200
مصاحبهی اختصاصی با «عصام یخلف» تأثیرات انقلاب ایران بر جهان عرب
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مصاحبهی اختصاصی با «عصام یخلف»
تأثیرات انقلاب ایران بر جهان عرب
مقایسهی تحولات جهان عرب با انقلاب اسلامی ایران، غیرقابلقبول است؛ چرا که انقلاب اسلامی ایران در واقع یک انقلاب پاک در اهداف و منشأهای آن و مصدرگرفته از ملت است؛در حالی که هر آنچه در جهان عرب اتفاق میافتد هزاران هزار علامت سؤال دارد.
انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 شروع موجی در جهان اسلام بود که بعد از گذشت سه دهه این موج خروشانتر شده است. در جهان اسلام، جنبشها و گروههای زیادی با الهام از این انقلاب، برضد رژیمهای دیکتاتوری قیام کردهاند. برای بررسی تأثیرات انقلاب ایران در جهان عرب، با «عصام یخلف»، کارشناس مسائل جهان اسلام، به گفتوگو نشستهایم که در ادامه میآید. عصام بشیر حسن یخلف در سال 1971 در شهر اربد در اردن به دنیا آمد. وی در سال ١٩٩٢ از دانشگاه دمشق در رشتهی علوم سیاسی فارغالتحصیل شد. عصام یخلف از سال ١٩٩٤ تا ١٩٩٨ به عنوان کارشناس و محقق در امور پناهندگان و از 1999 تا 2010 به عنوان دبیر اجرایی امور پناهندگان در سفارت فلسطین در عمان فعالیت داشته است. وی از سال 1994 به فعالیتهای پژوهشی و آکادمیک مشغول است و بیشترین تمرکز خود را بر مطالعات آوارگان فلسطینی گذاشته است. وی همچنین عضو جمعیت دفاع از مقاومت و سوریه نیز هست. عصام در حال حاضر، به عنوان نویسنده و تحلیلگر در بسیاری از نشریات جهان عرب فعالیت دارد. نظر شما دربارهی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 به رهبری امام خمینی (ره) چیست؟ تأثیرات این انقلاب بر احیای ارزشها و اصول اسلامی چه بوده است؟ انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) در سال 1357، یکی از مهمترین و برجستهترین حوادث در جهان به شمار میرود که همهی مقیاسها و قوانین را در هم شکست. این انقلاب از لحاظ استراتژیک بسیار حائز اهمیت است و قدرت خود را از اندیشهی فردی به نام امام خمینی (ره) برگرفته است. انقلاب اسلامی ایران آگاهی عمیقی به جنبشهای آزادیبخش و آزادیطلب و همهی مظلومین جهان بخشید و زمینه را برای تغییرات سیاسی اساسی توسط جنبشهای آزادیبخش در جهان به طور کلی و به ویژه در منطقه و شرق هموار ساخت. بازگشت امام خمینی (ره) از فرانسه به ایران در اول فوریه 1979 (12 بهمن 1357)، آن هم پس از سالها محرومیت و استقبال میلیونی مردم از ایشان از فرودگاه تهران تا بهشت زهرا، سبب شد تا ایران شاهد بزرگترین تجمع بشری تاریخ خود باشد و این امر بزرگترین و صادقترین دلیل و برهان بر عشق و دلبستگی ایران به امام بود؛ چراکه او یار و یاور مظلومین و مستضعفین و تنها امید آنان بود. لطفاً برخی ویژگیها، قابلیتها و شاخصهای انقلاب اسلامی را برای خوانندگان برهان برشمارید. در اینجا میتوانم به این ویژگیها و قابلیتها اشاره کنم: 1. انقلاب اسلامی ایران جایگاه مهمی را در پدیدههای سیاسی و انقلابهای بزرگ جهان به خود اختصاص داد؛ به طوری که توانست توجه انظار را از انقلابهای دیگر، مانند انقلاب روسیه، انقلاب فرانسه و انقلاب آمریکا ربوده و همهی اذهان را متوجه خود سازد. 2. ابعاد فکری، رهبری و مردمی انقلاب اسلامی ایران ویژگیهایی به آن بخشیده که توانسته آن را از دیگر انقلابها متمایز سازد. 3. رهبری انقلاب با همان اراده و قدرتی که توانست بدنامترین نظام دیکتاتوری منطقه را، که مستقیماً از سوی آمریکا و غرب حمایت میشد، براندازد، فتنهها و منازعات داخلی را که سعی در خدشهدار کردن چهرهی انقلاب و شکست آن داشتند، نقش بر آب و دوست و دشمن خود را با این کار شگفتزده کرد. 4. جمهوری اسلامی ایران علیرغم توطئههای داخلی و خارجی و بحرانهای حادی که در آن مرحله متوجه انقلاب بود، نهادهای قانونی خود را تشکیل داد؛ اما امام بر این امر مصر بودند که این نهادها بر این پایه و اساس تشکیل شوند که مردم صاحبان حق در این انقلاب هستند و نباید این حق مقدس به خطر بیفتد. امام میخواست نظر مردم را درباره نام و نوع نظام سیاسی بداند. به همین دلیل، انتخابانی عمومی در ایران برگزار شد. این در حالی است که امام خود میتوانست نام آن را تعیین کند. ملت ایران نیز به «جمهوری اسلامی» رأی دادند. سپس انتخاباتی برای تعیین مجلس خبرگان انجام شد تا وظیفهی تدوین و تنظیم قانون اساسی کشور را به عهده بگیرد و بعد از آن، انتخاباتی برای تأیید قانون اساسی انجام شد. پس از مدت بسیار کوتاهی، انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز برگزار گردید و بعد از آن، رئیسجمهور ایران توسط مردم این کشور انتخاب شد. همهی این امور دستبهدست هم دادند تا انقلاب اسلامی ایران تأثیر مثبتی بر احیای ارزشهای اسلامی، مانند حق، صداقت، عدالت و اخلاق بگذارد؛ چرا که به اعتقاد من، اسلام فقط مجموعهای از عبادات و آیین نیست، بلکه بخشی جداییناپذیر از مکارم اخلاقی به شمار میرود و متمم آن بوده و همچنین تجسم عملی و حقیقی شورا، مشورت و دموکراسی است و اینکه مردم و ملت سرچشمه و مصدر قدرتها هستند. قدرتهای استکبار و صهیونیستی جهان در خاورمیانه، برای دو پروژه برنامهریزی کردهاند: اول پروژهی اخوانالمسلمین است که به شکل هلالی ممتد از مغرب عربی تونس، لیبی، مصر، اردن و سوریه گذشته و به ترکیه میرسد و دوم پروژهی وهابیت است که از سرزمین نجد و حجاز، کشورهای شیخنشین خلیج فارس و عراق به سوریه رسیده است. به نظر شما، انقلاب اسلامی ایران تأثیری هم بر بیداری مردم در جهان اسلام داشته است؟ بله، تأثیرات انقلاب اسلامی به دو بخش ایجابی و سلبی تقسیم میشود. تأثیر مثبت آن به گونهای بود که بخش اعظم مسلمانان، انقلاب اسلامی ایران را پیروزی حق و شکست ظلم، بیعدالتی، استکبار و حامیان آن دیدند. این در حالی است که بخش دیگری از مسلمانان (مسلماننماها) انقلاب اسلامی را عاملی برای از بین بردن و بیثباتی قدرتهای فاسد دیدند. به همین دلیل، انقلاب را خطری برای خود و منافع آنان با غرب و استکبار آمریکایی قلمداد کردند. دستهی دوم سعی کردند با طراحی توطئهها و دسیسههایی آتش فتنههای مذهبی و فرقهگرایی و حتی با بهکارگیری ابزار عملی و دستنشاندههای آمریکایی صهیونیستی غربی، آتش جنگ ناعادلانه علیه ایران را برانگیزند. برده های دیروز (عصر حکومت شاه) شیر شدند و اذهان ملت عرب از غرب تا شرق را از طریق نظام صدام حسین منحرف کردند و دشمنی ساختگی را، که جز در اذهان آنان وجود ندارد، خلق کنند. تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر تحولات امروز جهان عرب، مثلاً بر انقلاب تونس، بحرین و مصر را چگونه ارزیابی میکنید؟ ملتها انقلابهای خود را از تجربههای ملتهای دیگر الهام میگیرند. هر انقلابی ویژگیهای خاص خود را دارد. اگر آنچه در تونس مصر و بحرین اتفاق میافتد را انقلاب بنامیم، خواهیم دید که مشکل در انقلاب یا اصطلاح آن نبوده و مشکل در خلوص و پاکی این انقلابهاست. اگر اجازه بدهید، سؤال خود را به شکل دیگری مطرح میکنم. مردم تونس، بحرین و مصر تا چه میزان توانستند به ارزشهای انقلاب اسلامی ایران نزدیک شوند؟ آنچه امروز در جهان عرب اتفاق میافتد بازی با امید و آرزوهای ملتهای عرب برای رسیدن به آیندهای بهتر است که منجر به ایجاد شبهانقلاب بزرگ عربی شد. پاکی و خلوص این جنبشها بین کشورهای مختلف نسبی است. رسیدن به نقشهای جدید از خاورمیانهای جدید (آلوده) چیزی بود که کاندولیزا رایس، وزیر خارجهی سابق آمریکا، از آن سخن میگفت. این خاورمیانه قرار بود متشکل از کشورهای کوچک اسلامی، فرقهای (و با اختلافات مذهبی و طایفهای) باشد تا با یکدیگر بجنگند و بدین ترتیب، رژیم صهیونیستی تبدیل به ابرقدرت منطقه شود و به این شکل بتوانند امکانات و منابع منطقه را تحت کنترل خود درآورند. قدرتهای استکبار و صهیونیستی جهان در خاورمیانه، برای دو پروژه برنامهریزی کردهاند: اول پروژهی اخوانالمسلمین است که به شکل هلالی ممتد از مغرب عربی تونس، لیبی، مصر، اردن و سوریه گذشته و به ترکیه میرسد و دوم پروژهی وهابیت است که از سرزمین نجد و حجاز، کشورهای شیخنشین خلیج فارس و عراق به سوریه رسیده است. این دو طرح و پروژه برای مقابله با دشمن فرضی، که نام آن را «هلال شیعی» نهادهاند، طراحی شدهاند که من نام دشمن آنان را «هلال مقاومت» میخوانم که از ایران به عراق، سوریه و لبنان و برجستهترین نام آن، یعنی حزبالله امتداد دارد. وجه تشابه و همپوشانی انقلاب ایران و انقلابهای دیگر در جهان عرب چیست؟ انقلاب اصطلاحی است که بر جنبش ملتها برای مقابله با اشغالگری اطلاق میشود؛ زیرا هر جنبش آزادیبخش ملی انقلاب به شمار میرفت، تا اینکه اصطلاح انقلاب از ماهیت و معنای لغوی و اصطلاح علمی خود خارج شد و معنای جامعهشناختی و سیاسی به خود گرفت که هر فرد یا حزبی که خواستار رسیدن به قدرت است یا میتواند مردم را تحریک کند، آن را به کار میبرد و معنای انقلاب با معانی کودتای نظامی، جنگ داخلی، هرجومرج، تظاهرات، شورش و غیره درآمیخته است. آنچه در تونس و مصر روی داد و آنچه از اتفاقات و تحولات در لیبی، بحرین، یمن و سوریه در حال روی دادن است نیاز به یک بازبینی موضوعی و منطقی به دور از احساسات و هیجانات دارد؛ چراکه پیامدهای آتی این رویدادها مهمتر و سختتر خواهد بود و با این پیامدها، این تابلو واضحتر و کاملتر میشود؛ به گونهای که میتوان دربارهی این انقلابهای مردمی قضاوت کرد. جهان عرب بعد از استقلال (به استثنای فلسطین) جنبش گستردهی مردمی که بتوان آن را انقلاب نامید به خود ندیده است؛ تا اینکه حوادث تونس و مصر در ژانویه 2011 اتفاق افتاد. یک ماه پس از به خیابان آمدن تودههای مردم تونس و تظاهرات علیه نظام فاسد و دیکتاتوری این کشور، زینالعابدین بنعلی، رئیسجمهور تونس، از کشور گریخت و دولت وی سقوط کرد. بنابراین تونس وارد دورهی جدیدی از اصلاحات شد. در مصر نیز که از سالها پیش منادی انقلاب و شورش علیه نظام حاکم بود و این امر پس از انتخابات آخر مجلس دورهی مبارک بالا گرفت (انتخاباتی که مخالفان آن را پایان نظام حاکم مصر دانستند)، تودههای مردم در همهی استانهای این کشور، با برگزاری تظاهرات، خواستار خروج حسنی مبارک شدند؛ به طوری که این اتفاق در یازدهم فوریه اتفاق افتاد و حسنی مبارک از قدرت کنارهگیری کرد و ارتش وظیفهی ادارهی کشور را به عهده گرفت. مسئلهای که زمینه را برای قضاوت، تفسیر و به چالش کشیدن امر گشود، این بود که آیا آنچه در تونس و مصر رخ داد، انقلابی بود که اهدافی را به ارمغان آورد؟ آیا آنچه اتفاق افتاد نشاندهندهی بحران دولت بود یا بحران نظام سیاسی یا بحران دموکراسی؟ آیا شرایط انقلاب در جهان عرب فراهم شده است؟ آیا تنها با به خیابان آمدن مردم و فرار رئیسجمهور یا کنارهگیری وی از قدرت میتوان گفت که انقلاب توانسته اهداف خود را محق سازد؟ و آیا وضعیت تونس و مصر در زمینهی دلایل و پیامدها شباهت دارند؟ آنچه در تونس و مصر روی داد و آنچه از اتفاقات و تحولات در لیبی، بحرین، یمن و سوریه در حال روی دادن است، نیاز به یک بازبینی موضوعی و منطقی به دور از احساسات و هیجانات دارد؛ چرا که پیامدهای آتی این رویدادها مهمتر و سختتر خواهد بود و با این پیامدها، این تابلو واضحتر و کاملتر میشود؛ به گونهای که میتوان دربارهی این انقلابهای مردمی قضاوت کرد. آنچه امروزه اتفاق میافتد به استقرا و توضیح و تفسیر نیاز دارد. از فقه انقلاب باید شروع کرد که چگونه در طول تاریخ تدوین شد و از تجارب ملتهای دیگر استفاده کرد. لذا باید تحولات کنونی و آنچه در طول سه دههی اخیر در جهان عرب اتفاق افتاده را با هم مقایسه کرد؛ به ویژه اقدامات رژیمهای متقلب که با گونههای مختلف دموکراسی پدرسالاری و فریفته کردن ملتها، مشروعیت خود را از دست دادهاند. اهمیت دو انقلاب مصر و تونس حاصل اهمیت تاریخی و ژئواستراتژیک حساس آنهاست که از یک طرف این دو انقلاب بُعد بینالمللی گرفته و از مرزهای دو ملت عبور کرده است و از طرف دیگر، زمینهی خوبی را برای بحث و بررسی منشأ، اهداف، شرایط و راههای هر یک از این دو انقلاب مهیا میکند. برای درک و فهم پیامدهای آتی این دو انقلاب، که باعث تأسیس مرحلهی جدیدی در این دو کشور میشود، نیاز است تا با دقت نتایج بهدستآمدهی امروزی این دو انقلاب را، در زمینهی مواضع یا تحرکات تأثیرگذار جامعهی بینالمللی در سیاستهای منطقهای و عربی، رصد و پیگیری کرد. در اینجا نمیتوان رابطهی میان دو پروژهای را که برای دو محور اخوانی و وهابی در بالا ذکر کردیم، نادیده گرفت. بنابراین طبق این تحلیل، میتوان گفت که این دو انقلاب در حال حاضر، در مرحلهی کامل شدن قرار دارند. اگر اصطلاح «انقلاب» برای رویدادهای مصر و تونس صحیح باشد، پس چگونه این اصطلاح بر انقلاب مسالمتآمیز بحرین مصداقیت ندارد و حکومت این کشور با حمایت سپر جزیره بر ملت مظلوم خود تسلط پیدا کرد؟ یا چگونه این اصطلاح در لیبی بر پایهی دخالت ناتو به وجود آمد؟! در نتیجه، بسیار زود است که اصطلاح «انقلاب» را برای این رویدادها به کار برد و مقایسهی این رویدادها یا توصیف آنها با انقلاب اسلامی ایران غیرقابلقبول است؛ چراکه انقلاب اسلامی ایران در واقع یک انقلاب پاک در اهداف و منشأهای آن و مصدرگرفته از ملت است و هیچگونه شک و شبههای در آن وجود ندارد؛ در حالی که هر آنچه در جهان عرب اتفاق میافتد هزاران هزار علامت سؤال دارد. منبع: برهان
92/11/20 - 00:45
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]
صفحات پیشنهادی
آیتالله سید احمد خاتمی در برنامه «عطر انتظار»: انقلاب اسلامی ایران خاری در چشم و استخوانی در گلوی ا
آیتالله سید احمد خاتمی در برنامه عطر انتظار انقلاب اسلامی ایران خاری در چشم و استخوانی در گلوی استکبار جهانی استامام جمعه موقت تهران گفت انقلاب اسلامی ایران خاری در چشم و استخوانی در گلوی استکبار جهانی است اکنون نیز شجره طیبه تنومندی شده که تندبادها هم نمیتوانند شاخهای از آنامام جمعه موقت ورامین:انقلاب اسلامی ایران حاکم قلب های جهانیان است
امام جمعه موقت ورامین انقلاب اسلامی ایران حاکم قلب های جهانیان است ورامین – ایرنا – امام جمعه موقت شهرستان ورامین گفت انقلاب اسلامی ملت ایران حاکم قلب های جهانیان و آزادیخواهان جهان است حجت الاسلام سید محسن محمودی روز پنجشنبه در همایش جامعه کارگری شهرستان ورامین که در محل کارمنتخب «شب شعر انقلاب اسلامی شاعران افغان» در گفتوگو با فارس: اشتراکات فرهنگی-ادبی ایران و افغانستان
منتخب شب شعر انقلاب اسلامی شاعران افغان در گفتوگو با فارس اشتراکات فرهنگی-ادبی ایران و افغانستان جایی برای تفرقهافکنی باقی نگذاشته استمنتخب شب شعر انقلاب اسلامی شاعران افغان با اشاره به تاثیر کلام حضرت امام ره بر شاعران آزادی خواه افغان اظهار داشت مشترکان دینی فرهنگی و ادبیانقلاب اسلامی ایران قویترین تکیه گاه مظلومین جهان است
فیلسوف الجزایری در گفتوگو با رسا انقلاب اسلامی ایران قویترین تکیه گاه مظلومین جهان است خبرگزاری رسا ـ خبرگزاری رسا ـ فیلسوف الجزایری هدف اصلی انقلاب اسلامی ایران را دفاع از مظلومان عالم برشمرد و بیان داشت انقلاب اسلامی ایران قویترین تکیه گاه مظلومین جهان است شیخ عبدالسخنرانی نخستوزیر رژیمصهیونیستی در مجمع جهانی اقتصاد نتانیاهو: اعراب اسرائیل را شریک خود میدانند/کشورهای عرب
سخنرانی نخستوزیر رژیمصهیونیستی در مجمع جهانی اقتصادنتانیاهو اعراب اسرائیل را شریک خود میدانند کشورهای عربی از ایران و اخوانالمسلمین نگرانندنخستوزیر رژیمصهیونیستی روز پنجشنبه بار دیگر ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی متهم کرد و گفت کشورهای عربی اسرائیل را شریک خوگزارش فارس از گشایش نمایشگاه «سیری در هنر معاصر ایران» مرادخانی: در معرفی هنرمندان ایرانی کم کاری دا
گزارش فارس از گشایش نمایشگاه سیری در هنر معاصر ایرانمرادخانی در معرفی هنرمندان ایرانی کم کاری داشته ایم بیش از 150 اثر از دو هنرمند انقلابی روی دیوار موزه معاصر رفتعلی مراخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم گشایش نمایشگاه سیری در هنر معاصر ایران که به نمایشانقلاب اسلامی ایران تمام معادلات سیاسی جهان را برهم زد
انقلاب اسلامی ایران تمام معادلات سیاسی جهان را برهم زد قزوین - ایرنا - مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت انقلاب اسلامی ایران تمام معادلات سیاسی جهان را برهم زد حجت الاسلام علی نعمت الهی روز یکشنبه به مناسبت دهه فجر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود در همین راستا نظام سلطامام جمعه بیرجند: انقلاب، ایران را به قلب تپنده جهان اسلام تبدیل کرد
امام جمعه بیرجند انقلاب ایران را به قلب تپنده جهان اسلام تبدیل کردامام جمعه بیرجند گفت انقلاب ایران را به یک قلب تپنده در جهان اسلام تبدیل کرد به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند حجتالاسلام و المسلمین علی رضاییبیرجندی صبح امروز در مراسم نمادین ورود امام خمینی ره به ایران درانقلاب ايران تكيه گاه مظلومين جهان است
استانها شمال گلستان حجت الاسلام ولي نژاد انقلاب ايران تكيه گاه مظلومين جهان است گرگان - خبرگزاری مهر مدير كل تبليغات اسلامي استان گلستان گفت كشور ايران با پيروزي انقلاب اسلامي تكيه گاهي براي مظلومين جهان شد زیرا آنان وقتي بخواهند با نظام سلطه بجنگند انقلاب ايران را سرمشقنماینده دشتستان در مجلس: انقلاب اسلامی ایران قلب ملل تحت ظلم در جهان را جلا بخشیده است
نماینده دشتستان در مجلس انقلاب اسلامی ایران قلب ملل تحت ظلم در جهان را جلا بخشیده استنماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت انقلاب اسلامی ایران قلب ملل تحت ظلم در جهان را جلا بخشیده است به گزارش خبرگزاری فارس از دشتستان حجتالاسلام سیدمهدی موسوینژاد بعد از ظهر امروز درمهمترین ثمره انقلاب اسلامی / ایران قطب علمی و زینت بخش جهان اسلام
اختصاصی اساتید دانشگاه های لبنان مهمترین ثمره انقلاب اسلامی ایران قطب علمی و زینت بخش جهان اسلام بیروت- ایرنا – سه تن از اساتید دانشگاه ها و اعضای مراکز علمی و فرهنگی لبنان از جمله ثمره های پیروزی انقلاب اسلامی و نهضت علمی بعد از آن را تبدیل ایران به یک قطب علمی در جهان دانستآیتالله مهماننواز: ملت ایران با انقلاب خود ندای اسلام را به جهانیان رساندند
آیتالله مهماننواز ملت ایران با انقلاب خود ندای اسلام را به جهانیان رساندندعضو مجلس خبرگان رهبری گفت امت ایران اسلامی با قیام خود علیه رژیم منحوس پهلوی ندای اسلام را به گوش جهانیان رساند به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد آیتالله حبیب الله مهماننواز بعد از ظهر امروز در دیداانقلاب اسلامی ایران انقلاب اثرگذار در سایه ولایت فقیه در جهان است
فرماندار نکا انقلاب اسلامی ایران انقلاب اثرگذار در سایه ولایت فقیه در جهان است ساری- ایرنا- فرماندار نکا گفت انقلاب اسلامی ایران انقلاب فرهنگی اثرگذار در سایه ولایت فقیه در جهان است به گزارش خبرنگار ایرنا علی رجبی روز شنبه در آیین نواختن زنگ انقلاب در مدرسه شهید باقری اایران الگوی جهان شده است/ جایگاه مهم رهبری در پیروزی و تداوم انقلاب
استانها شمال مازندران آیت الله طبرسی ایران الگوی جهان شده است جایگاه مهم رهبری در پیروزی و تداوم انقلاب ساری - خبرگزاری مهر نماینده ولی فقیه در مازندران با گرامیداشت دهه فجر گفت فداکاریهای ملت ایران سبب شد تا امروز الگوی تعیین کننده در جهان شویم و این از ثمرات انقلاب اسلافرمانده مرکز بسیج فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با فارس مطرح کرد مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ای
فرمانده مرکز بسیج فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با فارس مطرح کردمهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران برگزاری جشنواره قلمهای نورانیفرمانده مرکز بسیج فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش گفت مهمترین دستاورد انقلاب گذاشتن نهادهای دموکراسی و مردمسالاری بود چیزی که فقط امروزتحلیلگر هندی: انقلاب اسلامی ایران امور سیاسی جهان را متحول کرد
تحلیلگر هندی انقلاب اسلامی ایران امور سیاسی جهان را متحول کرد دهلی نو - ایرنا - سردبیر میز بین الملل گروه رسانه ای سهارا پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی ره را یک تحول بسیار مهم در امور سیاسی جهان توصیف کرد خانم آرتی بالی روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایانقلاب اسلامی ایران الگویی نمونه و موفق در جهان است
استانها شرق خراسان جنوبی حجت الاسلام حدادیان انقلاب اسلامی ایران الگویی نمونه و موفق در جهان است بشرویه - خبرگزاری مهر امام جمعه موقت شهرستان بشرویه با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران از نهالی پر استعداد به درختی تنومند و شاداب تبدیل شده است گفت امروز انقلاب اسلامی ما الگو-
گوناگون
پربازدیدترینها