تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805456473
نداشتن رابطه صمیمی با فرهنگ سبب فراموشی میراث میشود
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۲
عضو هیئت علمی گروه انسانشناسی دانشگاه تهران گفت: باید برای دستاوردهای فرهنگی گذشته، در هویت و مسائل امروزی جایی باز کنیم. اگر این موضوع محقق شود، مسائلی مانند ثبت جهانی هم بهصورت طبیعی انجام میشود. دکتر اصغر ایزدی جیران در گفتوگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دربارهی اخبار منتشرشده دربارهی تلاش کشور ارمنستان برای ثبت «نان لواش» در فهرست جهانی یونسکو، اظهار کرد: گاهی هشدارهایی از سوی دلسوزان فرهنگ مادی و معنوی کشور دربارهی ثبت نشدن بعضی دستاوردهای فرهنگی در یونسکو توسط مسوولان کشور به گوش میرسد. تقریبا بخش اعظم ایرادها، به مسوولان وقت در هر دورهای نسبت داده میشود. او ادامه داد: من بهعنوان یک انسانشناس که کارش شناخت فرهنگ و کاربردی کردن این شناخت است، با عبور از یافتن مقصر، مهمترین عامل را آگاه نبودن عرصهی عمومی، عرصهی مدیرتی و بدنهی دانشگاهی و پژوهشی کشور از میراث ملموس و ناملموس میدانم. یکی از دانشهایی که میتواند فهم عموم مردم و مدیران را از داشتههای فرهنگی کشور در قالب جغرافیای کنونی را افزایش دهد، انسانشناسی (anthropology) است. این پژوهشگر حوزهی انسانشناسی بیان کرد: یکی از هشدارهای اخیر نیز از سوی یک پیشکسوت حوزهی انسانشناسی (دکتر علی بلوکباشی، دربارهی اقدام برای ثبت نان لواش، سنگگ و آسیاب بادی مطرح شد که قطعا دانش انسانشناختی دکتر بلوکباشی در آگاهیبخشی پیشاهنگام، نقش اساسی داشته داشت. او گفت: موضوع کلیدی دربارهی فرهنگ ملموس و ناملموس، انجام پژوهشهای انسانشناختی دربارهی این عناصر فرهنگی است. پژوهش انسانشناختی یا مردمنگارانه به ما کمک میکند تا بدانیم که مثلا فلان دستاورد فرهنگی به چه قلمروی جغرافیایی منحصربهفرد یا مشترکی تعلق دارد و همچنین ثانیا به اهمیت پیوند این عناصر فرهنگی با حیات اجتماعیمان پی ببریم. در واقع، در اینجا میتوانیم از نوعی انسانشناسی کاربردی (applied anthropology) سخن بگوییم که تلاش میکند در ابتدا به شناخت موضوعات فرهنگیای بپردازد که برای ثبت در سازمانهای فرهنگی جهان همچون یونسکو اولویت دارند. این استاد دانشگاه اظهار کرد: این موضوع به مسوولان مربوط برای شناخت و فهم دقیق آن کمک میکند تا بتوانند با استدلالهای درست و کافی برای ثبت این عناصر فرهنگی پروندهی مناسب و مطلوبی را تشکیل دهند که بازگشتی برای اصلاحات نداشته باشد. در نهایت «انسانشناسی کاربردی» ذهنیت عموم جامعه در سطوح و آگاهیهای مختلف را نسبت به ابعاد عناصر فرهنگی روشنتر میکند. ایزدی همچنین گفت: مسوولان کشور، بویژه مدیران بخشهای فرهنگی، اگر به پژوهشهای انسانشناختی در زمینهی میراث فرهنگی میدان بدهند، در واقع پیش از همه به خودشان کمک کردهاند. تصمیمگیری و تصمیمسازی در عرصهی مدیریت فرهنگی، بدون دانش فرهنگی که اساسا در تخصص رشتهی انسانشناسی و شاخهی انسانشناسی کاربردی است، نمیتواند از موفقیت چندانی در میانمدت و طولانیمدت برخوردار شود. او ادامه داد: در موضوع میراث فرهنگی، انسانشناسی کاربردی میتواند درپی طراحی راهکارهایی برای پیوند برخی عناصر فرهنگی گذشته با حیات کنونی، در حال توسعه و با سبک زندگی جدید جوامع ایرانی باشد، چون یکی از دلایلی که باعث میشود ما موضوع میراث فرهنگی را فراموش کنیم و صرفا در مواقع خاص، به تکاپو برای ثبت آن بیفتیم (شاید زمانی که احساس تهدید میکنیم) این است که رابطهای صمیمی و بنیادی با عناصر فرهنگی خودمان در حوزههای مختلفی مانند بازیها، هنرها، مناسک، و اشیای روزمره نداریم. این پژوهشگر حوزهی انسانشناسی توضیح داد: این رابطه زمانی میتواند درک شود که عناصر فرهنگی ملموس و ناملموس بتوانند نقش مهمی در حیات روزمرهی کنونی ما در خانه، محل کار، فضاهای عمومی واقعی و مجازی و انواع رخدادهای فرهنگی داشته باشند، یعنی این عناصر بتوانند در فرآیندهای پویایی در زندگی فرهنگی امروزی ایرانیها حضور یابند. وقتی نسبت به این عناصر فهم علمی نداریم و بهدنبال آن، به اهمیت کارکردهای آنها در زندگی اجتماعی پی نمیبریم، طبیعی است که حساسیت مدیران و عرصهی عمومی نیز نسبت به آن کاهش مییابد و همین باعث میشود تا تلاش چندانی برای بازنمایی این موضوعات فرهنگی در میدانهای رقابت جهانی سازمانهای فرهنگی نکنیم. عضو هیئت علمی گروه انسانشناسی دانشگاه تهران بیان کرد: «انسانشناسی کاربردی» واسط بین میراث فرهنگی و بخشهای کاربردی جامعه از جمله سلامت، مصرف، مهاجرت، آسیبهای اجتماعی، سالمندی و ... است، یعنی قبل از آنکه حساسیت شدیدی نسبت به ثبت یک عنصر فرهنگی در یک سازمان جهانی خارج از ایران داشته باشیم، که البته در جای خود بسیار مهم و اساسی است، باید حساسیت بالایی نسبت به تثبیت حضور آن عنصر فرهنگی در داخل ایران و در مسائل روزانهی افراد و گروههای مختلف اجتماعی داشته باشیم. او گفت: ابتدا باید این عناصر فرهنگی را برای خودمان معنا کنیم، یعنی در قالب زندگی جا دهیم و بعدا در تکاپوی معنابخشی به آن، در عرصهی بینالمللی باشیم. به عبارت دیگر، ابتدا بکوشیم تا بدانیم چگونه میتوانیم دردهای فرهنگی و اجتماعی ملی و محلی کنونی را با هنرها، بازیها و تمام دستاوردهای فرهنگی گذشته در ارتباط قرار دهیم، یعنی برای این دستاوردهای فرهنگی گذشته در هویت امروزی و مسائل امروزی جایی باز کنیم. اگر چنین امری به راههای مختلفی روی دهد، آنگاه مسائلی مانند ثبت جهانی نیز خود به خود در فرآیندی طبیعی پیش میرود. ایزدی افزود: «انسانشناسی کاربردی» در کشوری مانند ایران که در حال مناسکگذاری از گذشته به آینده است، شاید از جملهی کلیدیترین حوزههای دانش باشد. پرسش اساسی این مناسکگذار که انسانشناسی کاربردی قادر به پاسخگویی به آن است، این است که چگونه میتوان میراث فرهنگی را در فرآیند مدرنیزاسیون ادغام کرد بهنحوی که گذار و انتقالی با رنگ، مزه و بوی هویت محلی - ملی داشته باشیم. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]
صفحات پیشنهادی
رفتن نجفی از میراث فرهنگی سرانجام قطعی شد؟
رفتن نجفی از میراث فرهنگی سرانجام قطعی شد بخش داخلی الف 9 بهمن 92تاریخ انتشار چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۶ ۰۲ خبر استعفاي محمد علي نجفي اولين بار دو هفته پيش منتشر شد اما زماني كه اين خبر توسط ايسنا منتشر شد بسياري از خبرگزاريهاي آن را تكذيب كردند امروز اما خبر استعفانخستین سخنرانی رییس جدید سازمان میراث فرهنگی+حاشیهها
سهشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴ ۱۰ رییس جدید سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت با مشارکت کارمندان این سازمان مسیر آقای نجفی را ادامه میدهم این سازمان نیازمند سرمایهگذاری و تأمین منابع مالی است که نیاز داریم با نگاه مدیریتی و مشارکت بخش خصوصی آن را به اهدافش برسانیم بسازمان میراث فرهنگی در گذشته یک کشتی به گل نشسته بود
سازمان میراث فرهنگی در گذشته یک کشتی به گل نشسته بود سازمان میراث فرهنگی پیش از حضور نجفی یک کشتی به گل نشسته بود و از آسیبهای بسیاری رنج میبرد به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان میراث فرهنگی سمیعالله حسینی مکارممیراث فرهنگی دروازه رفت و آمد مدیران ناراضی/ صندلی باوفا یا مدیران بیوفا
میراث فرهنگی دروازه رفت و آمد مدیران ناراضی صندلی باوفا یا مدیران بیوفا سازمان میراث فرهنگی در چند سال اخیر دروازه رفت و آمد مدیران مرتبط و غیرمرتبط با میراث فرهنگی شده است به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران از قدیم گفتهاند که صندلی ریاست به کسی وفا نمیکند واشتغال و توسعه، اولویتهای رییس جدید سازمان میراث فرهنگی
یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲ ۲۶ رییس جدید سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت تقویت جایگاه این سازمان در فرآیند توسعه و تصمیمگیریهای دولت باید بهطور جدی در دستور کار قرار گیرد به گزارش ایسنا در جلسهی شورای معاونان سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری که عصر روزصنعت فرش می تواند به صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی بپیوندد
معاون رئیس جمهور در جریان بازدید از موزه فرش ایران صنعت فرش می تواند به صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی بپیوندد معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با حضور در موزه فرش ایران از بخش های مختلف این موزه بازدید کرد به گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنرییس جدید سازمان میراث فرهنگی رویکرد تغییر ندارد
یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸ ۳۳ معاون گردشگری تأکید کرد تا کنون نشانی در رویکرد آقای سلطانیفر برای تغییر معاونان این سازمان ندیدهام و تمام صحبتهای او در راستای همکاری و مشارکت با معاونان و مدیران فعلی بوده است مرتضی رحمانیموحد در گفتوگو با خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجواعلام زمان تودیع و معارفه رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸ ۴۲ مراسم تودیع و معارفهی روسای پیشین و جدید سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سهشنبهی این هفته برگزار میشود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مسعود سلطانیفر - رییس جدید این سازمان - در حاشیهی برگزاری مراسم ختم خواهر مرتضی بانمهدی حجت: در سازمان میراث فرهنگی نمیمانم
یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶ ۵۵ مهدی حجت اعلام کرد قصد ماندن در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را ندارد قائم مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا اظهار کرد همهی لحظات عمرم وقف میراث فرهنگی است و هرگز ذهنم از دغدغههای مربوط بهرئیس سازمان میراث فرهنگی: هفتهای سه جلسه ورزش میکنم/ ترکیبات خونم نرمال است
در مراسم تودیع و معارفه ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری رئیس سازمان میراث فرهنگی هفتهای سه جلسه ورزش میکنم ترکیبات خونم نرمال است مسعود سلطانی فر گفت مشکلی برای ادامه کار در سازمان میراث فرهنگی ندارم هفتهای سه جلسه ورزش میکنم و تمام ترکیبات خونم نرمال اسفرهنگ قادر به توسعه روابط در تمامی عرصهها است / من و همتای ایرانیام در رابطه با عرصههای گوناگون فرهنگی به گ
وزیر میراث و فعالیت های فرهنگی و جهانگردی ایتالیا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران فرهنگ قادر به توسعه روابط در تمامی عرصهها است من و همتای ایرانیام در رابطه با عرصههای گوناگون فرهنگی به گفتگو پرداختیم ماسیمو برای گفت فرهنگ یک واقعیت اساسیاست و میتوان از طریق آن شاهد توسعدر نخستین شورای معاونان سازمان میراث فرهنگی با سلطانیفر چه گذشت؟
یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲ ۰۵ مدیرکل دفتر بررسی عملکرد بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت رییس جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری روز گذشته در جلسهی شورای معاونان سازمان تأکید کرد که اهداف محمدعلی نجفی - رییس پیشین سازمان - را دنبال خواهد کرد رحمتاللهنجفی و سلطانیفر با هم وارد سازمان میراث فرهنگی شدند
صبح امروز نجفی و سلطانیفر با هم وارد سازمان میراث فرهنگی شدند محمد علی نجفی رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و مسعود سلطانی فر رئیس جدید این سازمان صبح امروز شنبه دوازدهم بهمن ماه با هم و با یک دستگاه خودرو وارد سازمان شدند به گزارش حوزه میراث فرهدیوان عدالت اداری رأی مربوط به سرای دلگشا را هیچ زمانی به میراث فرهنگی ابلاغ نکرد
دیوان عدالت اداری رأی مربوط به سرای دلگشا را هیچ زمانی به میراث فرهنگی ابلاغ نکرد دیوان عدالت اداری رأی خروج از ثبت ملی سرای دلگشا و تقاضای مالک برای افزایش ارتفاع را هیچ وقت به میراث فرهنگی اعلام نکرد به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل کیانوش تکلومهاجری مدیرکل میراث فرهنگی کرمان شد
با حکم سلطانیفر مهاجری مدیرکل میراث فرهنگی کرمان شد با صدور حکمی از سوی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری علی مهاجری به عنوان مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمان منصوب شد به گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران بهمیراث فرهنگی خواستهاش را با شورای شهر مطرح کرد
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸ ۵۷ مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران از رییس شورای شهر تهران خواست تا در تبصرهها و ردیفهای بودجهی سال 1393 شهرداری تهران به بحث میراث فرهنگی بیشتر توجه کند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این نامهی خطاب به احمد ماقدام «مهدی حجت» از روی عشق به میراث فرهنگی بود
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳ ۱۶ اقدام حجت نه از سر لجاجت و فردگرایی که از روی عشق و اعتقاد به اهمیت بنیادین میراث فرهنگی و جایگاه رفیع آن در سپهر فرهنگی و هویتی کشور در مواجهه با دنیای معاصر قابل توجیه است به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا رحمتالله سلیمانی فارسانی - دوستدار میراث-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها