تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودتان را بر خوش اخلاقى تمرين و رياضت دهيد، زيرا كه بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803364787




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نویسنده ترک: فساد مالی لکه سیاه در تاریخ سیاسی ترکیه است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نویسنده ترک: فساد مالی لکه سیاه در تاریخ سیاسی ترکیه است آنکارا- ایرنا- ˈ روشن چاکرˈ مفسر و کارشناس مسایل سیاسی ترکیه گفت: حرکت اسلامی در ترکیه به دست خود سحر و جادو را از میان برد و ساختارهای اسلامی در ترکیه تهدید اصلی برای رژیم و بخش های وابسته به دولت آنکارا بود.


به گزارش ایرنا، وی در مقاله ای در روزنامه ˈوطنˈ چاپ ترکیه با یادآوری اینکه در طول تاریخ جمهوری ترکیه گروه ها، جماعت ها و شخصیت های مختلف اسلامی وجود داشتند و در بین آنان اختلاف نظرهایی نیز وجود داشت،نوشت: این اختلاف نظرها هیچ زمانی به صورت یک درگیری نمایان نشد چرا که ساختارهای اسلامی در ترکیه تهدید اصلی برای رژیم و بخش های وابسته به دولت آنکارا بود.
چاکر به زمان آغاز عملیات مبارزه با ارتشا و فساد مالی در 17 دسامبر 2013 در ترکیه اشاره کرد و توضیح داد: این عملیات درگیری و جنگ بین ˈجماعت گولنˈ و حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ را که در تاریخ ترکیه مشابه نداشته است ، نمایان کرد و هر دو طرف تاکنون از این درگیری و جنگ متضرر شده اند و این درگیری در میان و درازمدت نه تنها تاثیر منفی ماندگار بر روی جماعت گولن و حزب حاکم عدالت و توسعه بلکه در کل جامعه اسلامی ترکیه خواهد گذاشت.
چاکر در پاسخ به دلایل این درگیری ها نوشت: با آغاز درگیری اخیر بین جماعت گولن و حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ دوران مسوول قلمداد کردن ˈ دیگرانˈ از سوی گروه های اسلامی بدلیل تمامی پلیدی ها و زشتی ها به پایان رسیده است.
این نویسنده با یادآوری اینکه هم جماعت گولن و هم حزب ˈعدالت و توسعهˈ در درگیری از ابزارهایی که تاکنون توسط ˈ رژیمˈ علیه اسلامگرایان ترکیه بکار گرفته می شد را بکار می گیرند، نوشت: این مساله نیز برداشت های متفاوتی را در میان گروه های مختلف در ترکیه داشته است.
تا چندی پیش طرح ادعای آمریکایی و اسراییلی بودن ˈفتح الله گولنˈ به عنوان اتهام غیرقابل لائیک های تندرو در ترکیه عنوان می شد ولی امروز طرح این ادعاها از سوی مسوولین حزب ˈعدالت و توسعهˈ و مقامات دولت آنکارا را شاهد هستیم.
چاکر در این مقاله ادامه داد: در سالهای گذشته گولن به دفعات با اتهامهایی همانند پیامبر دروغین و سوء استثمار دین روبه رو شده بود و امروز این ادعاها را مسوولین دولتی ترکیه و مسوولین حزب ˈعدالت و توسعهˈ بر زبان می آورند.
آنانی که از تلاش اردوغان به عنوان تحکیم قدرت و حاکمیت در سال های گذشته سخن به میان می آوردند از سوی جماعت گولن متهم به کودتاگری می شدند ولی امروز شاهد انتقادهای تند از اردوغان از سوی جماعت گولن و تبدیل وی به یک دیکتاتور هستیم.
چاکر ادامه داد: آنچه را که احزاب مخالف تاکنون موفق به انجام آن نشده بودند جماعت گولن موفق به انجام آن در یک هفته شد و آن نیز قراردادن نام اردوغان و حزب ˈعدالت و توسعهˈ با موارد فسادمالی و ارتشاء بود.
به نوشته چاکر، ترکیه به رغم اینکه یک کشور محافظه کار است ولی دینداران در ترکیه سالهای طولانی در بیرون از سیستم سیاسی جای گرفته بودند و این نیز موجب بسیاری مسایل و معضلات در ترکیه شده بود ولی با اقتدار 12 ساله حزب ˈعدالت و توسعهˈ دینداران در ترکیه در مرکز حاکمیت سیاسی جای گرفتند و ترکیه وارد یک دوران نرمال شد ولی بعد از گذر به دوران عادی و نرمال جنگ بین جماعت گولن و حزب ˈعدالت و توسعهˈ رخ داد .
این روزنامه نگار ادامه داد: این مساله نشان می دهد که موضوع اصلی این نیست که چه گروهی در مرکز سیستم سیاسی ترکیه جای دارد بلکه مساله اصلی نشات گرفته از سیستم سیاسی ترکیه است و درگیری بین جماعت گولن و حزب ˈعدالت وتوسعهˈ به صراحت این نکته که تنها با تغییر بازیگران نمی توان روند امور در ترکیه تغییر یابد را آشکار کرد.
چاکر در مقاله خود در روزنامه وطن یادآورشد که هم جماعت گولن و هم حزب ˈعدالت و توسعهˈ خود را محق و طرف مقابل را نابحق می داند ولی می توان گفت اتهامات وارده از سوی هر دو طرف به طرف مقابل اتهاماتی محق و دفاعیات هر دو طرف در رد اتهامات وارده نیز چندان قابل قبول نیست.
این نویسنده ترک با تاکید بر اینکه از دید وی جنگ بین جماعت گولن و حزب ˈعدالت و توسعهˈ طرف غالب نخواهد داشت افزود: حتی اگر یک طرف در این درگیری پیروز شود این به معنای محق بودن وی نیز نخواهد بود ولی محافظه کاران ترکیه در آینده از این روزها به عنوان ˈلکه ای سیاهˈ یاد خواهند کرد.
خاورم**2012* 230**1010
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




19/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن