تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):دو خصلت است كه بالاتر از آنها چيزى نيست: ايمان به خدا و سود رساندن به برادران.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819098207




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشف پارچه‌ دو هزار ساله با رنگ باستانی + عکس


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
کشف پارچه‌ دو هزار ساله با رنگ باستانی + عکس
نوعی پارچه حاوی رنگ آبی مرموز، برای دومین بار و طی ۲۰۰۰ سال اخیر در خاورمیانه کشف شد.
به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، این پارچه یکی از معدود بقایای حاوی رنگ باستانی به شمار می‌آید و با استفاده از حلزونی موسوم به Murex trunculus رنگ‌آمیزی شده است. نوعی غده موجود در بدن این حلزون دریایی، مایع زردنگی ترشح می‌کند که هنگام قرارگرفتن در معرض نور آفتاب، به رنگ بنفش-آبی تغییر می‌کند و می‌توان از آن برای رنگ‌آمیزی لباس‌ها استفاده کرد.
 
به گفته محققان، مدت‌هاست به دنبال رنگ مرموزی هستند که در انجیل از آن نام برده شده است. از زمان باستان به بعد، هزاران پارچه که قدمت آن‌ها به روم باستان بازمی‌گردند شناسایی شده‌اند، اما تاکنون فقط دو نمونه با رنگ بدست‌آمده از حلزون murex شناسایی شده است.






دانشمندان حاضر در این مطالعه، همچنین دو پارچه بنفش‌رنگ را کشف کردند که به عنوان لباس در دوران روم باستان به کار می‌رفتند. مطالعه این پارچه‌ها که در نوار غزه پیدا شده‌اند، نشان می‌دهد پارچه‌های بنفش‌ رنگ احتمالا وارداتی بوده‌اند، اما پارچه آبی‌رنگ مانند پارچه‌های محلی رنگ شده است.
 
از میان تمامی رنگ‌ها در روم باستان، بنفش، آبرومندانه‌ترین رنگ به شمار می‌آمد و در زمان‌هایی، عوام از پوشیدن لباس‌های بنفش منع می‌شدند و فقط امپراتور و خانواده‌اش مجاز به پوشیدن آن‌ها بودند.


انتهای پیام/






تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن