تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سزاوار است كه عاقل ، از مستى ثروت، قدرت ، دانش ، ستايش و مستى جوانى بپرهيزد، چرا ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819056878




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقد مذاکرات هسته ای منصفانه و منطقی باشد/ برگزاری نمازجمعه در 870 نقطه کشور


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

حجت الاسلام علیزاده در گفت و گو با ایرنا: نقد مذاکرات هسته ای منصفانه و منطقی باشد/ برگزاری نمازجمعه در 870 نقطه کشور تهران- ایرنا- معاون شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور گفت: اگر مردم و رسانه ها بنای حمایت از مذاکرات هسته ای و تیم دیپلماسی را دارند، حمایتشان حکیمانه و اگر قرار است نقد داشته باشند نقدشان با یک رصد منطقی و منصفانه باشد.


«تعیین محور خطبه های نمازجمعه توسط شورای تحلیلی»، «برگزاری نمازجمعه در 870 نقطه کشور»، «شیوه انتخاب سخنرانان پیش از خطبه نمازجمعه سیاسی نیست»، «میانگین سنی امامان جمعه 40 تا 45 سال است»، «تقاضا برای انتصاب امامان جمعه به طور شناور وجود دارد»، «دشمنان در پی ایجاد تشدد و تفرق در کشور هستند»، «دولت برای تکمیل مصلی ها، ائمه جمعه را یاری کند»، «مردم محکم پشت سر تیم مذاکره کننده هسته ای ایستاده اند»، «دولتمردان نباید احساس کنند که پشتشان خالی است» عمده ترین مباحث مطرح شده در گفت و گوی تفصیلی ایرنا با معاون سیاسی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور است.
حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم علیزاده متولد 1343 که سابقه ریاست سازمان بسیج طلاب و روحانیون کشور، جانشین کنگره شهدای روحانیت، نماینده ولی فقیه در سپاه فجر استان فارس، ثارالله کرمان و قرارگاه قدس سپاه سیستان و بلوچستان و همچنین قائم مقامی انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی قم را در کارنامه خود دارد، 24 اردیبهشت ماه سال جاری طی حکمی از سوی حجت الاسلام سید رضا تقوی، معاون سیاسی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور شد.
وی در گفت و گویی تفصیلی به سوالات خبرنگار سیاسی ایرنا پاسخ گفت. مشروح این مصاحبه را در زیر می خوانید:

*** تعیین محور خطبه های نمازجمعه توسط شورای تحلیلی
** ایرنا: عمده ترین فعالیت های معاونت سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه چیست؟
++ اعضای شورای مرکزی سیاست گذاری ائمه جمعه کشور توسط مقام معظم رهبری مشخص می شوند و ریاست این شورا را حدود 10 است که حجت الاسلام سید رضا تقوی بر عهده دارد.
معاونت سیاسی به تبع باید در زمینه های مختلف سیاسی از اطلاعات و اخبار سیاسی گرفته تا تحلیل های سیاسی، خدمات لازم را به شبکه عظیم ائمه جمعه ارایه دهد.
نمازجمعه نمازی عبادی سیاسی است و تریبون های نمازجمعه در سراسر کشور به منزله یک رسانه فوق العاده اثرگذار در بدنه جامعه و هدایت افکار عمومی تلقی می شوند؛ اگر بخواهیم به لحاظ تاثیرگذاری در افکار عمومی در سطح کشور برد رسانه ای مجموعه ها را بسنجیم شاید بتوان گفت صدا و سیما یکی از آن مجموعه هایی است که خیلی گسترده است.
در کنار آن می توان از تریبون های نمازجمعه یاد کرد البته این خود نعمتی از نعمات انقلاب اسلامی است.
برگزاری نمازجمعه در نقاط مختلف کشور می تواند ظرفیت بالایی برای حاکمیت و مردم بوجود آورد. در ظهر جمعه جمعیت عظیمی از بدنه جامعه و مردم در سنگر مصلی های نمازجمعه جمع می شوند و پای خطبه های خطیب جمعه می نشینند، با این نگاه می بینیم تریبون های نمازجمعه چه به لحاظ مسایل معنوی، فرهنگی و عبادی و چه به لحاظ سیاسی اهمیت دارند.
با توجه به این اهمیت معاونت شورای سیاست گذاری وظیفه دارد خوراک های لازم را برای امامان جمعه مهیا کند. البته خود ائمه جمعه اهل فکر، اندیشه و قلم هستند و شاید بیش از ما در متن مسایل سیاسی و تحیلی و روز حضور داشته باشند.
با نگاه کلان مسوولیتی متوجه ماست که ما متناسب با اخبار روز و مسایل و پدیده های سیاسی داخلی، منطقه ای و بین المللی، آنچه فکر می کنیم می تواند کمکی برای خطبه های نمازجمعه باشد را مورد مطالعه قرار می دهیم.
روزهای سه شنبه و چهارشنبه شورای تحلیلی داریم که افراد صاحب نظر جمع می شوند و در خصوص موضوعات و محورهای روز با هم همفکری و بحث می کنند و بعد از محوریابی، مهمترین موضوعات روز که لازم است ائمه جمعه در خطبه های نمازحمعه مطرح کنند را به عنوان مطالب تحقیق و پژوهش شده از طریق سایت محرمانه ای که تهیه شده در اختیار ائمه جمعه قرار می دهیم.
کل مطالب را با عنوان گزارش هفتگی در اختیار ائمه جمعه قرار می دهیم، استقبال خوبی هم در این زمینه از ناحیه ائمه جمعه داشته ایم، چون گاهی برخی از ائمه جمعه بدلیل مشغله زیادی کاری نمی توانند مطالعه داشته باشند و به جاهای مختلف سر بزنند.
از آنجا که ائمه جمعه جزو خواص جامعه هستند، باید به موقع و به هنگام در جریان اطلاعات و اخبار و مسایل خاص و ویژه قرار بگیرند که اگر لازم باشد مورد استفاده قرار دهند. لذا نشریه ای تحت عنوان اخبار روزنامه و صرفا جهت اطلاع را آماده می کنیم که به صورت محرمانه در اختیار امامان جمعه قرار می گیرد.
همچنین ماهنامه ای تحت عنوان رویدادها در این معاونت منتشر می شود که بیشتر جنبه تحلیلی دارد و برخی پدیده های سیاسی، داخلی، منطقه ای و بین المللی را به صورت مفصل مورد بررسی قرار می دهد که از جمله این تحلیل ها می توان به بحث هسته ای، مذاکرات ژنو و حوادث منطقه اشاره کرد.

*** برگزاری نمازجمعه در 870 نقطه کشور
** ایرنا: در حال حاضر در چند نقطه کشور نمازجمعه برگزار می شود؟
++ اکنون که در دهه مبارک فجر قرار داریم و 35 سال عمر با برکت انقلاب را پشت سر گذاشته ایم، یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی سنگرهای نمازجمعه است چرا که ما قبل از انقلاب شاید دو یا سه نمازحمعه در سطح کشور داشتیم که اثرگذاری لازم را هم نداشت.
اکنون شبکه عظیم نمازجمعه به یک سنگر فراگیر، گسترده و اثرگذار انقلاب در سطح کشور تبدیل شده است و بیش از 870 نمازحمعه در سطح کشور برگزار می شود و درخواست هایی برای انتصاب امامان جمعه در نقاط دیگر کشور وجود دارد.
هر هفته در معاونت سیاسی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه که کمیسیون نهایی جذب امامان جمعه است، دو یا سه امام جمعه جدید در دستور جذب قرار می گیرد که پس از انتخاب برای صدور حکم و اعزام به مکان های مورد نیز به شورای عالی معرفی می شوند.

*** شیوه انتخاب سخنرانان پیش از خطبه نمازجمعه سیاسی نیست
** ایرنا: برخی ها می گویند شیوه انتخاب سخنرانان پیش از خطبه سیاسی است، آیا این موضوع صحت دارد؟ سخنرانان پیش از خطبه های نمازجمعه چگونه تعیین می شوند؟
++ نه. اصلا چنین چیزی نیست. ما در هر نمازجمعه ای ستاد نمازجمعه داریم که این ستاد در تهران کار گسترده و عظیمی را مدیریت می کند.
رییس این ستاد از طریق شورا مشخص می شود، گاهی برخی شخصیت ها و مقامات درخواست سخنرانی دارند که در این ستاد، درخواست ها مورد بررسی قرار می گیرد، البته نظر امام جمعه و شورای سیاست گذاری نیز اعمال می شود و به این سبک سخنران ها انتخاب می شوند.
شیوه انتخاب سیاسی نیست، اکنون در این دولت خیلی از دولتمردان تقاضا دارند که متناسب با مناسبت های پیش رو، سخنرانی و از فرصت نمازجمعه و خطبه ها استفاده کنند و تاکنون تعدادی از آنان نیز سخنرانی کرده اند.

*** میانگین سنی امامان جمعه 40 تا 45 سال است
** ایرنا: برخی انتقادها مبنی بر این است که ائمه جمعه به دلیل بالا بودن سنشان بروز نیستند و توانایی ارتباط برقرار کردن با مردم به خصوص نسل جوان را ندارند، راهکار شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در این زمینه چیست؟ آیا جوانگرایی در این زمینه مدنظر است؟
++ کسی می تواند امام جمعه شود که از فضل خوبی برخوردار باشد چون می خواهد افکار را هدایت و به لحاظ فکری، معنوی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مردم را اقناع کند به همین دلیل باید فضل و شم سیاسی لازم را داشته باشد، اما قطعا برای نسل امروز به ویژه نسل جوانان که با ابزار و امکانات جدید رسانه ای مواجه هستند باید ائمه جمعه ای انتخاب شوند که توانایی ارتباط با این نسل جوان را داشته باشند.
باید ائمه جمعه دارای این جاذبه ها باشند. اکنون به جرات می توانیم بگوییم که بدنه سیستم ائمه جمعه نسبت به گذشته جوان تر شده و میانگین سنی امامان جمعه بین 40 تا 45 سال است. البته کسانی هم داریم که در زمان امام، نمایندگی ایشان را داشتند ودر گذر زمان کهولت سن پیدا می کنند و برخی از آنها جا را به دیگران می دهند، مثل همین اتفاقی که اخیرا در ارومیه و پیش از این در شیراز اتفاق افتاد.
برخی امامان جمعه هنوز احساس می کنند که اثرگذار هستند و باید حرمت آنان را حفظ کرد، ممکن است پاسخگوی همه آحاد و به ویژه نسل جوان نباشند، اما بالاخره این ها که از همان ابتدا پیرنبودند و عمرشان را برای امامت جمعه و هدایت مردم گذاشتند.
برخی ائمه جمعه واقعا خیلی مدیونشان هستیم، چرا که عمرشان را برای هدایت مردم و خدمت به استان و شهرشان وقف کردند. صرف اینکه یک مقدار پا به سن گذشته اند دلیل نمی شود که ما به آنان بی مهری کنیم.
قطعا میراثی که امروز بدست ما رسیده است، ثمره مجاهدات پیشینیان و بزرگان است، لذا این موضوع باید با یک شیب ملایم و منطقی دنبال شود و جاهایی که خود این بزرگان احساس می کنند، باید جای خود را به جوانترها دهند و خودشان این زمینه را فراهم کنند، این موضوع در حال تبدیل شدن به یک روش جاری است و جای نگرانی نیست.

*** تقاضا برای انتصاب امامان جمعه به طور شناور وجود دارد
** ایرنا: چند منطقه جدید در انتظار انتصاب امامان جمعه هستند؟
++ بیشتر مراکز بخش ها درخواست انتصاب امام جمعه دارند، چرا که ما مراکز استان و شهرستانی نداریم که امام جمعه نداشته باشد، معمولا از بخش هایی که جمعیت قابل توجهی دارند و یا تازه تاسیس هستند مرتب تقاضا داریم؛ تقاضا برای انتصاب امامان جمعه به طور شناور وجود دارد. از طرفی هم روحانیون فاضلی که متقاضی امام جمعه هستند می آیند و هر جا احساس کنیم ظرفیت اعزام امام جمعه را دارد، مشکلی نداریم و امام جمعه آنجا را منصوب می کنیم.

*** دولت برای تکمیل مصلی ها، ائمه جمعه را یاری کند
** ایرنا: وضعیت مصلی های نمازجمعه در کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟
++ وضعیت مصلی های کشور قابل مقایسه با گذشته نیست. به لطف خدا در برخی از شهرها یکی زیباترین و بهترین فضاها برای اجتماعات مصلی ها است، بسیاری از مصلی ها نه فقط برای روزهای جمعه بلکه به پاتوقی برای اجتماعات ملی و مذهبی تبدیل شده اند.
در دولت قبل برای ساخت و تکمیل پروژه های نیمه تمام مصلی های کشور مساعدت و همراهی خوبی با شورای سیاست گذاری ائمه جمعه شد. در حال حاضر در بیش از یک سوم مکان هایی که نمازجمعه برگزار می شود، مصلی های آبرومندانه دارم و در یک سوم مکان ها نیز پروژه ساخت مصلی در شرف تمام شدن است.
البته مکان هایی را نیز داریم که هنوز مصلی ندارند و نمازجمعه در مساجد برگزار می شود. در برخی نقاط نیز کلنگ احداث مصلی زده شده، اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است. در این دولت و دولت های آینده توقع و انتظار است که شورای سیاست گذاری ائمه جمعه را برای ساخت و تکمیل پروژه ها یاری کنند.

***دشمنان در پی ایجاد تشدد و تفرق در کشور هستند
** ایرنا: 35 سال از زمان پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی ایران می گذرد، به اعتقاد شما مهمترین چالش هایی که انقلاب طی این سال ها با آن مواجه بود چه بود؟ به عقیده شما راهکار برای حل این چالش ها چیست؟
++ به اعتقاد من آنچه که 35 سال گذشته باعث عزتمندی و اقتدار انقلاب اسلامی ایران شده است و نباید از آن غافل شویم، اتحاد مردم حول محور رهبری است. در یک جامعه و حاکمیت سیاسی مردم کانون قدرت هستند البته منظور از مردم، مردم پراکنده نیست بلکه مردم متحد حول محور ولایت و رهبری است. یک نفر باید برای مردم ایده پردازی کند.
در کنار اتحاد و انسجام ملی مردم باید دارای بصیرت عمیق و آگاهی بالا باشند و ایمان به انقلاب، رهبران و مدیران و مسوولانشان داشته باشند.
بدترین چالش، آسیب و آفت این است که ما با آرمان ها فاصله بگیریم؛ باید بترسیم از زمانی که تشدد و تفرق در جامعه ما بوجود بیاید، چیزی که متاسفانه بعضی ها در حال دامن زدن به آن هستند. اینکه ما نسبت به فتنه 88 عکس العمل نشان می دهیم به خاطر همین قضیه بود چرا که این ناروایی داشت می رفت که ملت ایران را شقه شقه کند، یا حداقل بین بخشی از بدنه جامعه، مردم و رهبری فاصله بیاندازد، اگر اتفاق می افتاد آیا امروز می توانستند صحبت از همدلی،وحدت و آشتی ملی بزنند؟
به مصر که نگاه می کنیم، می بینیم که مهمترین چالش و بدبختی مصر این است که مردم را به جان خودشان انداختند و توانستند رییس جمهوری که با رای مردم روی کار آمده بود را توسط خود مردم به زندان بیندازند، همین نسخه را برای ایران هم می خواستند بپیچند.
ما معتقدیم در جریان فتنه سال 88 دست های مرموزی در کار بود که بیشتر با غرب در ارتباط بودند و برخی از داخلی های بی بصیرت هم متوجه نبودند. سران فتنه بدترین ظلم را به ملت و انقلاب کردند چون فضایی را برای ایجاد دوگانگی و شکستن وحدت ملی ایجاد کردند. چه آنان که عامل به ظلم کردند چه آنان که کمک کردند و چه آنان که سکوت کردند. همه این ها دستشان در یک کاسه است.
مهمترین چالش و آسیب این است و دشمن سخت به دنبال این است و ما همواره باید بر آرمان های امام راحل، شهدا و رهبری تاکید و حول همین محورها اتحاد و انسجام را تقویت و حفظ کنیم.

*** مردم محکم پشت سر تیم مذاکره کننده هسته ای ایستاده اند
** ایرنا: با روی کار آمدن دولت یازدهم شاهد اقداماتی در عرصه سیاست خارجی بودیم که حاصل این اقدامات توافق ژنو بود، ارزیابی شما از این توافق نامه چیست؟
++ طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب هر دولت یک روشی دارد و ما هم با نگاه کلان دولت ها را دولت انقلاب و حاکمیت می دانیم، لذا با همین نگاه وظیفه می دانیم از آنان حمایت کنیم.
دولتمردان ما نباید احساس کنند که پشتشان خالی است به خصوص کسانی که در عرصه دیپلماسی و بین المللی ظاهر می شوند، باید با اقتدار و محکم بدانند پشت سرشان رهبری و توده های مردم همه محکم ایستاده اند، اما بدین معنا نیست که ما بخواهیم چشم بسته همه چیز را مورد حمایت قرار دهیم.
رهبرمعظم انقلاب درباره مذاکرات گفتند که حمایت ها باید سرجای خودش باشد و یک صدا از ایران شنیده شود، اما آن ها که اهل فکر و اندیشه هستند می توانند نقد کنند؛ دولتمردان نباید نقد نقادان منصف را که دلسوزانه نقد می کنند، برای خودشان چوب لای چرخ گذاشتن تلقی کنند بلکه آن را پشتوانه تلقی کنند.
من فکر می کنم اگر دولتمردان ما یک مقدار سعه صدر خود را بالا ببرند و ضریب تحمل را بالا ببرند و از نقدها استقبال کنند نه اینکه نقدها را در برابر خود یک موضع تند تلقی کنند بلکه نظرات مختلف را بشنوند تا این کمکی برای آن ها در مذاکرات باشد.
ممکن است در این نقدها برخی زوایای مذاکرات روشن شود تا با دست پر و قاطعانه تر در این مذاکرات حضور یابند.
تیم دیپلماسی از نقدهای داخلی استقبال کنند و فضای نقد و نقادی را فضای سیاه و تار تعریف نکنند؛ در داخل هم همه مردم و رسانه ها اگر بناست حمایت کنند، حمایتشان حکیمانه باشد و اگر بناست نقدی داشته باشند این نقد با رصد منطقی و منصفانه باشد یعنی جاهایی که کارهای خوبی صورت می گیرد تایید و جاهایی که نیاز به چکش کاری و نقد است منصفانه و مشفقانه کار را دنبال کنیم.
در موضوع هسته ای ما وارد یک بحثی شده ایم، می توانستیم از ابتدا با تدبیر بهتری وارد شویم، اما در حال حاضر با دنیا وارد بحث شده ایم و نمی شود به همین راحتی بدون هیچ بهانه منطقی بازگشت، ما محکم پای مذاکره و توافق نامه ایستاده ایم و قدم اول را نیز برداشته ایم، حال دیگر نوبت طرف مقابل است.
البته ما خیلی به آمریکایی ها اعتماد نداشتیم، آمریکایی که خود را سخنگوی 1+5 معرفی می کنند، برخی آدم های منفعل و سست ایمان داخلی نیز فکر می کنند که بحث مذاکره با آمریکا رابطه با آمریکا بود نه این بحث ها نیست، بحث پرونده هسته ای یک طرف آن 1+5 یک است که یک عضو آن آمریکاست.
ما باید در همان چارچوب براساس منطق مذاکرات را محکم دنبال کنیم اما باید حواس خود را جمع کنیم که خدای نکرده کلاه سرمان نرود.
پیشنهاد من به تیم مذاکره کننده این است که در مدار عزت، حکمت و مصلحت که راهبر ما در عرصه های بین المللی است پیش روند و احترام متقابل و مصالح ملت را از نظر دور نکنند و بدانند مردم مجکم پشت سر آن ها هستند. امیدواریم ثمره و نتیجه این اقدام نیز برای همه مردم مبارک باشد.
گفت و گو از سجاد خسروانیان
سیام(4)9254**1535
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




19/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن