تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835877602




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زمزمه‌های یک مادر در اتاق درد


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


زمزمه‌های یک مادر در اتاق درد وبلاگ > عصرآزاد، سحر - هفتمین روز جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلمی از یک کارگردان صاحب‌سبک، یک کمدی تجربی و اولین تجربه یک کارگردان زن به کار خود پایان داد.

«امروز» جدیدترین ساخته سیدرضا میرکریمی حاصل همکاری مشترک او با شادمهر راستین در نگارش فیلمنامه است. تجربه‌ای که همچون فیلم قبلی آنها؛ «به همین سادگی» منجر شده به بسط تصویر زن- مادر در یک اثر مینی‌مال با درامی درونی و نگفتن آنچه باید حس شود. بر همین اساس چند مولفه مشترک را می‌توان در هر دو فیلم دنبال کرد که فشردگی زمان اتفاقات در یک روز، حجم کم دیالوگ‌ها بخصوص در مورد شخصیت محوری و نهایتاً تکیه بر کاراکترها و شخصیت‌های پیرامونی که از خلال برخورد یا حضور آنها، کاراکتر اصلی به طور غیر مستقیم بیان می‌شود، برخی از این ویژگی‌ها است. در «امروز» شخصیت محوری یک راننده تاکسی مرد است که از خلال تضاد او با زنی که به عنوان مسافر سوار ماشین می‌شود، درامی کمرنگ شکل می‌گیرد و پیش می‌رود. مثل کم‌حرفی مرد در مقابل پرحرفی زن که به تَبع آن از مرد تصویر یک کاراکتر درونگرا می‌سازد و زن را به عنوان شخصیتی برون‌گرا معرفی می‌کند. اما همین دو آدم به ظاهر متضاد وقتی در خلوت اتاق درد بیمارستان مقابل هم قرار می‌گیرند، به یک فصل مشترک می‌رسند که حسرت و آرزوی فرزند است. فیلم بدون آنکه در مسیر قصه و درامی پررنگ و متداول حرکت کند، همین خط به ظاهر ساده و اتفاقی را دنبال می‌کند و از خلال حرکت مرد در این مسیر و همراهی او که ابتدا به نظر نمی‌آید بر اساس انگیزه‌ای خاص باشد، به تدریج با کدهایی این کاراکتر را نمایان می‌کند. مردی که می‌توان کم‌حرفی او را ذاتی یا ناشی از پیشینه حضورش در جنگ و جانباز بودن و تضادی بزرگتر با جامعه پیرامونی‌اش در نظر گرفت. این کد شخصیتی کلیدی می‌شود تا با تکیه بر آن و درخواست زن که می خواهد پرسنل بیمارستان فکر نکنند تنها است، مرد نقش شوهر را بازی کند تا امکان بستری شدن زن در بیمارستان فراهم شود و در برابر رفتار نامناسب پرسنل بیمارستان که او را شوهر بی‌رحم زن تصور می‌کنند، واکنشی نشان ندهد تا به زن کمک کند. نکته مهم و اهمیت فیلم در این است که کاراکتر زن- مادر را نه به طور مستقیم و از خلال محوریت او و همراهی با لحظه‌های شخصی و تنهایی‌هایش در طول فیلم، بلکه از زاویه نگاه مرد و در تضاد با ویژگی‌های شخصیتی او معرفی می‌کند و در نهایت به تصویری خاص از این زن- مادر می‌رسد. زنی که در برابر خفت و خواری سر خم کرده اما از بدبختی‌هایش دم نمی‌زند و آبروداری می‌کند تا فقط بتواند مادر شود. زنی که با همه ترس‌ها، ضعف‌ها و نگرانی‌هایش آرزو دارد دخترش مثل خودش تنها و بی‌مادر بزرگ نشود. این آرزو و دیالوگی که بین این زن و مرد در اتاق درد بیمارستان رد و بدل می‌شود، کلیدی است برای نزدیک شدن به پیشینه و حال شخصیت‌ها و کنش نهایی مرد که هر چند تعیین‌کننده است اما به جهت منطق داستانی جای سوال دارد. «رد کارپت» دومین فیلم سینمایی رضا عطاران پس از «خوابم میاد» است که بر اساس داستانی از خودش شکل گرفته است. فیلم تشکیل شده از یک خط داستانی که سفر شخصیت اصلی به کن و حضور او را در جشنواره سینمایی این شهر دنبال می‌کند و خطوط فرعی و اتفاقات پیرامونی به فراخور امکان ایجاد شده در همان لحظه فیلمبرداری، پیش می‌روند. در واقع فیلمنامه دقیق و جزئی‌نگری وجود ندارد بلکه با طراحی شخصیتی که برگرفته از ویژگی‌های شخصی خود عطاران در کنار کدهای نمایشی پرداخت شده است، این خط سیر دنبال شده و در ادامه موقعیت‌های لحظه‌ای به مثابه آیتم‌هایی جذاب و گاه مجزا شکل گرفته‌اند تا در نهایت شاهد به بن‌بست رسیدن رویای قهرمان و پایان تلخ فیلم باشیم. به همین دلیل فیلم مجموعه‌ای است از شوخی‌های معمولی و گاه خیلی بامزه که تنها حاصل موقعیت‌سازی‌های لحظه‌ای هستند نه از پیش تعیین شده و به همین دلیل نمی‌توانند ارتباط دراماتیک قوی با هم و کلیت فیلم برقرار کنند و تأثیرشان هم در حد همان موقعیت و لحظه است. شوخی‌هایی که گاه رفتارهای ذاتی و اجتماعی ما را در سویه‌های مثبت و منفی نشانه می‌روند و به واسطه تضاد این خصوصیات با جامعه و مردمان مقابل، سازنده طنز و لحظه‌های کمیک هستند. اما واقعیت این است که فیلم با تکیه بر این سوژه جذاب و هوشمندی ذاتی رضا عطاران که خود نویسنده، کارگردان و بازیگر فیلم است می‌توانست جذابیت دراماتیک بیشتری داشته باشد. «پنج ستاره» نخستین تجربه کارگردانی مهشید افشارزاده با فیلمنامه‌ای از علی‌اکبر قاضی‌نظام است. بازیگری که دهه شصت در فیلم‌های مختلفی حضور پیدا کرد و مدتها از سینما دور ماند تا این بار در حیطه‌ای جدید گام بردارد. این اولین تجربه بر اساس فیلمنامه‌ای از قاضی‌نظام که اثر درخشانی چون «نیاز» را در کارنامه دارد، می‌توانست علاوه بر کنجکاوی‌برانگیزی، جذاب هم باشد. اما فیلم مجموعه‌ای است از یک سری اتقاقات لحظه‌ای و سست که ناشی از حضور یک دختر دانشجو به عنوان خدمه در یک هتل پنج ستاره است. نه شخصیت اصلی، کاراکترهای متعدد پیرامونی و کاراکتر منفی کلیشه‌ای می‌توانند بُعد پیدا کنند و برجسته شوند و نه خطوط فرعی، منطقی محکم و فراتر از پیشبرد درام در لحظه دارند. درامی که برای پیشبرد به حضور تخیلی آمیتا باچان در هتل متوسل شده و به همین بهانه مانوری سوال‌برانگیز روی فیلم‌های هندی و ترانه‌های این سرزمین می‌دهد که لابد خاطره‌انگیز باشد! غافل از آنکه این تنها دستاویزی است برای همراه کردن مخاطب با هر تمهیدی نه یک طراحی حساب‌شده و دقیق برای درامی پیشبرنده و متکی بر یک رئالیسم اجتماعی که به نظر می‌آید فیلم به واسطه نشانه‌های موجود مدعی آن باشد.



شنبه 19 بهمن 1392 - 08:25:45





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن