تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801291884




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا راه را برای توافق نهایی با ایران باز کرد؟


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: آیا گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا راه را برای توافق نهایی با ایران باز کرد؟
گزارش سالانه ارزیابی جهانی تهدیدات توسط جامعه اطلاعاتی ایالت متحده که در اواخر هفته گذشته به سنای آمریکا تحویل شد، در برگیرنده نکته مهمی است که احتمالا موانع موجود بر سر توافق نهایی بر سر مساله هسته‌ای ایران را کاهش خواهد داد.
آفتاب: از اولین روزهای رسیدن حسن روحانی به ریاست جمهوری، شفافیت و اعتمادسازی کلمات کلیدی در ایده‌های مطرح شده برای رفع تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران بوده است.


به گزارش «تابناک»، به نظر می‌رسد که مسئولان پرونده هسته‌ای ایران، اکنون به ایجاد سطحی از اعتماد و شفافیت در باره موضوع هسته‌ای ایران دست یافته‌اند.


بخشی از گزارش سالانه ارزیابی جهانی تهدیدات توسط جامعه اطلاعاتی ایالت متحده که در هفته گذشته به سنای آمریکا تحویل شد در ارزیابی از آثار اجرایی شدن توافق ژنو اظهار می‌دارد: « طبق ارزیابی ما، اگر ایران برنامه اقدام مشترک(توافق ژنو) را اجرایی کند، توسعه برنامه غنی‌سازی خودر ا متوقف می‌کند، ذخایر اورانیوم بیست درصد خود را تبدیل خواهد کرد و دسترسی‌های اضافه‌ای به تاسیسات موجود و آینده هسته‌ای خود را فراهم خواهد کرد. این شفافیت، امکان هشدار اولیه در صورت خیز ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای در تاسیسات موجود را فراهم خواهد کرد.»


در روند انتخاب شده در دولت جدید برای حل موضوع هسته‌ای، ایران نشان داده است که حاضر است برای ایجاد اعتماد و شفافیت در مورد برنامه هسته‌ای خود، بعضی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را به طور موقت محدود سازد و نیز بعضی دسترسی‌ها که پیش از این ممکن نبود را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید و بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران فراهم کند.


نکته مهم مورد اشاره در گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا این است که این گزارش به کافی بودن شفافیت طراحی شده در توافق ژنو برای تضمین منحرف شدن تاسیسات اعلام شده هسته‌ای ایران به سوی سلاح هسته‌ای بدون اطلاع جامعه بین‌المللی اقرار می‌کند.


به نظر می‌رسد که این اعتراف به روند شفافیت در موضوع هسته‌ای ایران راه را برای درخواست ایران به پذیرش همه حقوق هسته‌ای خود و نیز یک توافق نهایی بین دو طرف که حقوق ایران در ان مورد پذیرش قرار گرفته باشد، باز خواهد گرفت.


این احتمال با توجه به سخنان بعضی تحلیل‌گران آمریکایی قابل توجه خواهد بود. از این جمله برداشت‌های فرید زکریا تحلیل‌گر آمریکایی از گفتگو با رئیس جمهور ایران قابل توجه است.


وی بعد از گفتگو با رئیس جمهور ایران به این نتیجه رسیده است که در توافق با ایران، ایالات متحده بیش از این که بتواند چیزی از جنس برچیدن در توافق با ایران به دست آورد، می‌تواند شفافیت بی‌سابقه را درخواست کند.


وی در این باره گفته است: «ایران و آمریکا در مورد توافق نهایی مورد قبول ، اختلاف های بنیادین دارند. بر مبنای مذاکره من با روحانی و مقامات دیگر ایران ، احساس من این است که تهران این دیدگاه را دارد: ایران به جهانیان تضمین ها و شواهدی ارائه خواهد داد که برنامه هسته‌ای این کشور غیر نظامی است. این به معنای آن است که ایران اجازه سطوح بی سابقه ای از بازدیدهای سرزده از همه تاسیسات خود را خواهد داد. این روند پیش از این آغاز شده است. ... از سوی دیگر مقامات ایرانی نشان داده‌اند که حاضر نیستند هیچ محدودیتی را برای برنامه خود بپذیرند.»




تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن