تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804063579




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جمع میان اعتقاد به امامان و خلفا در مسلمانان چینی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


جمع میان اعتقاد به امامان و خلفا در مسلمانان چینی وبلاگ > جعفریان، رسول - یادداشتی روی یک نسخه فقهی از مسلمانان چینی حکایت از آن دارد که آنان دوازده امام را در کنار خلفا پذیرفته و مجموع این باور را در شمار شرایط مسلمانی یاد کرده اند.

در میان نسخه هایی که از سایت گالیکا دانلود شد نسخه ای در فقه فارسی با نام روضة المصلی هست که متعلق به مسلمانان حنفی مذهب چینی است. این نسخه، همین به لحاظ زبان فارسی و هم فقهی ارزش آن را دارد که روی آن کار شود. اما نکته ای که در این سطور مورد توجه است، یک صفحه یادداشت در لابلای فهرست کتاب، یعنی دربالا و لابلای خطوط عناوین فصلهاست است که شرایط «مسلمانی»‌ را بیان کرده است. این رساله یک صفحه ای نوع اعتقادیه است که اساسی ترین ارکان اعتقادی اسلام را که ایمان به آنها سبب می شود تا نام مسلمانی بر فرد اطلاق شود، بیان کرده است. پیش از بیان شرایط اسلام، در صفحه قبل، شرایط ایمان را هم بیان کرده که بیشتر بیان شماری از باورها و قیود دینی و شرعی است. آنچه در میان شرایط اسلام بیان کرده شامل هشت نکته است که به قول وی «اصل دین» مشتمل بر این نکات است:   اما شرائط الا سلام فثمانی و هی اصل الدین: [1] التوحید [2] و العدل [3] و النبوة ثابتة بالمعجزات و الایات [4] و محمد خاتم النبیین شفیع الامة [5] و بعده خلافة ابوبکر و عمر و عثمان و علی [6] و بعدهم امارة حسن و حسین، زین العابدین، محمد باقر، جعفر صادق، موسی کاظم، سلطان ابوالحسن علی بن موسی الرضا ، تقی، نقی، حسن عسکری، محمد مهدی، و خلفاء الراشدین سبعة عبدالله بن مسعود، عبدالله بن عباس، عبدالله بن عمر، معاذ بن جبل، ابوموسی الاشعری، زید بن ثابت، و عائشه صدیق رضی الله عنها و عنهم اجمعین. [7] و الامر بالمعروف و النهی عن المنکر [8] و تولّی النبی و اولاده و اصحابه و تبراء اعدائهم. و الائمة الراشدون اربعة نعمان بن ثابت امام اعظم ابوحنیفه کوفی رحمه الله، ادریس شافعی، امام مالک، احمد بن حنبل رحمهم الله کلهم اخیار الله و سراج امته و نحن لهم مصدقون و ان کنا فی مذهب نعمان بن ثابت و کلهم فی صراط مستقیم اولیاءالله. اینجا جای شرح تمام این نکات نیست، اما به اجمال باید چند مطلب را در این باره عرض کنم:   نکته اول این است که توحید و عدل از باورهای رسمی در این اعتقادیه است. اینها با عقاید اهل حدیث سلفی و اشعری ها سازگار نیست و تنها می تواند با باورهای معتزله و ماتریدی هماهنگ باشد. معتزلی بودن این جماعت ظاهرا منتفی است، اما ماتریدی ها که حنفی های ماوراءالنهر تابع آن بودند و اصولا میانه ای با اشعری ها و اهل حدیث سلفی نداشتند، می تواند دلیل ابراز این مسأله باشد. بعنی بگویم اینها ماتریدی بوده اند.   نکته دوم این است که خلافت چهار خلیفه اول را جزو باورهای رسمی مسلمانی آورده که امر غریبی نیست، و اهل حدیث یا به عبارتی سنیان به طور عام از قرن سوم و پس از آنکه عقیده تربیع توسط احمد بن حنبل رواج یافت، باور به خلافت چهار خلیفه اول را به صورت رسمی جزو باورهای اهل سنت درآوردند.   نکته سوم که اصلی ترین نکته بنده در نوشتن این یادداشت است، این است که پس از بیان «خلافت» چهار خلیفه اول، از «امارت» دوازده امام یاد کرده و آن را هم جزو باورهای رسمی آورده است. این همان چیزی است که بارها از آن به عنوان «تسنن دوازده امامی»‌ یاد کرده ام. دقیقا نمی دانیم چه شرایطی سبب شده است که میان این دو باور یعنی اعتقاد به چهار خلیفه و دوازده امام جمع شود، اما هرچه هست، نکته مهمی است که در یک دوره طولانی سبب کاهش حساسیت های فرقه ای شده است. این، باور باید همچنان در میان مسلمانان چین باشد، تنها تجربه ای که دارم زمانی است که پیرمردی چینی که عارف مسلک بود در مکه نزد آقای ری شهری آمد، و گفت که پیغامی برای رهبر ایران دارد. همان طور که نشسته بود قدری صحبت کردیم و ملاحظه کردم که در میان مشایخ خود، اسامی دوازده امام را هم آورد.   نکته چهارم تطبیق کلمه خلفاء‌ راشدون بر هفت نفری است که اسامی آنها در متن آمده است. این مطلب در کنار روایت منسوب به رسول (ص) در باره عشره مبشره چه معنا و مفهومی دارد؟   نکته پنجم تأکید روی امر به معروف و نهی از منکر در میان باورهای رسمی مسلمانی است. این مسأله یکی از اصلی ترین نکات مربوط به معتزله و زیدیه است که در اینجا آمده است. بحث تولی و تبری هم که شناخته شده است شامل رسول، اولاد او، و اصحاب است و به عنوان باوری رسمی مورد تایید قرار گرفته است.   و نکته ششم و اخیر آن که به طور کلی حس وحدت گرایی در این باورها در نکته آخر هم انعکاس یافته آنجا که اختلاف میان ائمه مذاهب اربعه را منتفی دانسته و همه آنان را اولیاءالله دانسته، ضمن آن که خود را پیروز ابوحنیفه دانسته است.


رسول جعفریان





جمعه 18 بهمن 1392 - 16:01:20





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن