تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802665221




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهمترین دستاورد انقلاب ایران احیا دین در عرصه زندگی اجتماعی بود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

استاد دانشگاه فردوسی مشهد: مهمترین دستاورد انقلاب ایران احیا دین در عرصه زندگی اجتماعی بود مشهد-ایرنا- استاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت:مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران احیا انگاره ها و پیش فرضهای دینی در عرصه اجتماع و زندگی اجتماعی بود.


دکتر غلامرضا خواجی روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود:این انگاره های دینی، مدلهای اساسی رفتار فردی و اجتماعی را شکل می دهد.
وی گفت:حمایت از مظلوم و مستضعف، رعایت احوال همسایه، احترام به همسایه، حقوق بشر و بخشش از جمله این انگاره هاست.
او افزود: این در حالی است که با وجودی که از بدو خلقت، ارتباط انسان با آسمان برقرار بوده از حدود 400 سال پیش تفکری در دنیا حاکم شد که معتقد بود دین در عرصه روابط اجتماعی کارآمدی کافی ندارد.
وی گفت:حدود 250 سال اندیشمندان اروپایی و غربی مثل مونتسکیو و روسو در این خصوص کتاب و رساله و مطلب نوشتند که البته مطالب خوبی نیز در این بین دیده می شود و همه این نوشته ها ضد دین نیست ولی عملکرد بد نهاد متولی دین در اروپا موجب شد که چنین نتیجه ای گرفته شود.
او افزود:این اندیشمندان تفکیکی بین دین و نهاد دینی قائل نشدند و به سمت دین زدایی از عرصه اجتماع رفتند تا جایی که در جوامع دینی و اسلامی نیز برداشتن انگاره های دینی به یک مد تبدیل شده بود و انقلاب اسلامی در این فضا به وجود آمد.
وی گفت:تا قبل از انقلاب اسلامی ایران انقلابهای زیادی در جهان شکل گرفت نظیر انقلاب آمریکا یا انقلاب فرانسه اما همگی در درون این پارادایم و سرمشق بود و هیچ کدام متعرض این مساله نشده بودند.
او افزود:ما نمی خواهیم 50 سال آینده تبدیل به کشور چین شویم که فقط به مسائل اقتصادی فکر می کند به طور مثال در کشور آفریقای جنوبی که تا چند سال پیش رژیم نژاد پرست آپارتاید در آن حاکم بود کمتر کسی با ایران آشنایی عمیقی داشت اما پس از انقلاب و اتخاذ سیاست مبارزه با تبعیض نژادی توسط جمهوری اسلامی ایران اکنون همه آنها ایرانی مسلمان را شناخته و به او احترام می گذارند.
وی گفت:همین انگاره دینی مبارزه با ظالم است که موجب شده ما به نفع فلسطینیان و لبنانی ها و علیه رژیم غاصب صهیونیستی وارد عمل شویم.
این استاد روابط بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص تعارض میان سیاست خارجی مبتنی بر منافع ملی با سیاست خارجی مبتنی بر ارزشها، گفت:نباید در یک نگاه ساده، منافع ملی را به تراز اقتصادی تعریف کرد.
وی افزود:اما اگر منافع ملی را شامل ارزشهای یک ملت بدانیم مشکل حل می شود به طور مثال آمریکایی ها نیز که تحقق دموکراسی در جهان را ارزش ملی خود تعریف کرده اند در سیاست خارجی مبتنی بر ارزشهای خود عمل می کنند.
او گفت:مهم آن است که منافع ملی را چگونه تعریف کنیم اگر تعریف ما از منافع ملی، تراز اقتصادی باشد با ارزشها در تعارض قرار می گیرد اما اگر منافع ملی را اعم از ارزشها بدانیم تعارضی پیش نمی آید.
استاد دانشگاه فردوسی مشهد بروز اندیشه های افراطی و تلقی های متحجرانه از دین در خارج و داخل کشور را اصلی ترین تهدید علیه تفکر اصیل اسلامی و انقلابی دانست.
خواجی اظهار داشت:خوشبختانه تفکر اعتدالی که با انتخابات 24 خرداد 92 در کشور حاکم شده می تواند ریشه این جریان افراطی و تندرو را که برای نظام و کشور خطرناک است، بخشکاند.
1922/659
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن